Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
willeke1201
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2022 15:13

Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door willeke1201 »

Wij wonen sinds vorig jaar in een nieuwbouwhuis in Utrecht. Steeds vaker is in de koop aanneemovereenkomst een EPC afgegeven. De EPC geeft aan hoe energiezuinig het huis is. In ons geval is die EPC norm -0,2 voor het gehele project. We wisten vooraf dat deze norm voor het gehele project geld, dus niet per huis. Dus het kan zijn dat er één huis een lagere EPC heeft en een ander huis een iets hoger EPC.

Nu is het volgende gaande:
- Wij hebben op ons dak 12 zonnepanelen.
- Volgens de tekeningen bij de opleverdocumenten en volgens het energielabel hebben wij 15 panelen.
- Wij hebben voor de optie tot dakterras gekozen op de bovenste etage. In alle plaatjes die tijdens de bouw werden verspreid stond dit dakterras ingetekend. Destijds werd ons een keuze voorgelegd; of je krijgt mogelijk zonnepanelen op het stukje wat volgens de inspiratietekeningen een dakterras was of je koopt de optie tot dakterras, waardoor je zeker weet dat er geen zonnepanelen komen. Een optie (van ruim 8K) die wij moesten nemen om te voorkomen dat er zonnepanelen geplaatst zouden worgen op het stukje wat beoogd was als dakterras. Uiteindelijk zijn er bij geen van de buren zonnepanelen geplaatst.
- Met de gemeente hebben wij contact gezocht over het naleven van de omgevingsvergunning waarin het project EPC van -0.2 is afgesproken (zoals in de aanneemovereenkomst benoemd is). De gemeente geeft aan dat zij slechts handhaven op het voldoen aan het bouwbesluit (waarbij over een EPC van 0,4 wordt gesproken). Wel geeft de gemeente aan dat het ook geconstateerd heeft dat er te weinig panelen zijn geplaatst. Maar omdat er nog wel voldaan wordt aan de EPC van 0,4, men daar geen actie op heeft ondernomen.

Nu heb ik de aannemer nog de mogelijkheid gegeven om aan te tonen dat het gehele project met een EPC van -0,2 is afgerond, maar daar krijg ik nog geen reactie op. Het geeft mij het gevoel dat men wel wil dat er energiezuinig gebouwd wordt, maar dat daar in de praktijk niet op gecontroleerd wordt. Wie kan mij advies geven wat te doen? zijn er nog instanties waar ik kan aankloppen?

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat is uw doel? Het hele project zou een EPC hebben van -0,2, maar wat wilt u bereiken als het hele project hoger uit komt? Als de opdrachtgever een plan neerlegt, dan is dat het aanspreekpunt. Alles moet voldoen aan wetgeving, maar daar mag in positieve zin van afgeweken worden.
U hebt een overeenkomst met uw aannemer voor uw huis. Dat lijkt mij het enige waar u over kan aankloppen.
Eisen dat uw buren meer panelen moeten nemen of een betere isolatie zal niet gaan lukken. De koop van uw huis ontbinden als het hele project niet op EPC-0,2 zit zal ook een stap te ver zit.
Het woord 'norm' heeft meerdere betekenissen. Het kan ook een richtlijn zijn. U kunt, mocht het zo belangrijk zijn, eerst informeren bij de aannemer wat zijn definitie van 'norm' is.

willeke1201
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2022 15:13

Re: Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door willeke1201 »

Doel is uiteraard om de 15 panelen te krijgen waar ik recht (tenminste als de aannemer inderdaad niet aan de epc voldoet) op heb. Is het niet op het huis, dan mogelijk op de schuur of elders. De epc van -0,2 staat in de koop en aanneemovereenkomst, en zou dus geen vrijblijvendheid moeten zijn. Wat ik ben vergeten te vermelden is dat de overige buren met exact hetzelfde huis 14 panelen hebben (ipv de 15 die in de oplevertekeningen staan). Het lijkt vooral of de ruimte op was en daarom gemakshalve minder panelen zijn geplaatst. Uiteraard verwacht ik niets van mijn buren maar wel van de aannemer.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In uw openingspost zegt u of zonnepanelen of een dakterras. U koopt het dakterras, dus kunnen er minder panelen op het dak. Als u toch meer panelen wilt hebben, dan zal u dat met de aannemer moeten bespreken, maar dat zal niet kosteloos zijn. U hebt immers nu afgesproken minder panelen en een dakterras.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik heb geen verstand van dit onderwerp.

U kunt contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/. Hopelijk kunnen hun u verder helpen.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als je er geen verstand van hebt, hoe weet je dan dat zij dat wel hebben?

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door Franskia »

Er zouden 15 panelen geplaatst worden volgens tekening. Wat is de opbrengst van die panelen ? Nu zijn we 12 panelen geplaatst. Dan is de vraag of deze 12 net zoveel opleveren als de geplande 15 stuks. De vraag is of de opbrengst van de geplande panelen is vastgelegd. Er is nogal verschil in de opbrengst van zonnepanelen. Belangrijk is dan niet het aantal maar de opbrengst. Met de betere (en duurdere) panelen is een hogere opbrengst mogelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Franskia schreef:
09 okt 2022 12:57
Er zouden 15 panelen geplaatst worden volgens tekening. Wat is de opbrengst van die panelen ? Nu zijn we 12 panelen geplaatst. Dan is de vraag of deze 12 net zoveel opleveren als de geplande 15 stuks. De vraag is of de opbrengst van de geplande panelen is vastgelegd. Er is nogal verschil in de opbrengst van zonnepanelen. Belangrijk is dan niet het aantal maar de opbrengst. Met de betere (en duurdere) panelen is een hogere opbrengst mogelijk.
De eigenlijke vraag zou moeten zijn, zijn het 15 panelen en een dakterras, of gaat het dakterras van de die 15 panelen af? Als er 15 panelen over het hele dak getekend zijn en je besluit om een stuk dak eraf te halen, dan kunnen daar natuurlijk geen panelen liggen.

rwolters
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door rwolters »

Nijogeth schreef:
08 okt 2022 22:42
Als je er geen verstand van hebt, hoe weet je dan dat zij dat wel hebben?
Het lijkt me niet zo'n rare gedachte dat een organisatie als Vereniging Eigen Huis meer verstand van dit soort onderwerpen heeft dan een willekeurige leek op dit gebied.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar weer minder verstand dan een expert op dat gebied. Het gaat me er vooral om dat ie gewoon zijn standaard riedeltje weer eens afwerkt. Iedere keer maar die links droppen, daar moet ie toch voor betaald krijgen?

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Nieuwbouw aannemer voldoet niet aan EPC norm in aanneemovereenkomst?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het is mij ook niet helemaal duidelijk, hopelijk komt Willeke terug om uit te leggen of het 15 panelen zijn + een stuk dakterras of extra panelen. Ik lees het niet als 15 panelen waar dan een paar zouden worden weggelaten voor het dakterras.

Plaats reactie