LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zag in die uitzending overigens aardige wolken de kamer ingaan.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb de uitzending niet gezien, maar bij ons gaan er echt geen roetwolken de kamer in.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, ik heb geen schoorsteen meer, maar zou ik die hebben, dan werd die echt niet geveegd zoals in de uitzending.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door de auditu »

Erthanax schreef:
28 jan 2020 12:02
Een soort egelachtig voorwerp op een stevige "spiraal" die door het stookgat "pendelend" naar boven wordt bewogen.
Het vegen gaat dus op dezelfde manier, maar de aandrijving is spierkracht ipv zwaartekracht op de zware kogel.
Duidelijk.

ASPBlid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2020 15:45

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door ASPBlid »

Beste RADAR/ASPB Bestuur,

Ik wil ten eerste RADAR echt verzoeken om volgende keer echte vakmensen binnen te halen over de schoorsteen en kachelbranche van de NHK en niet deze amateurs.

Door de recente spanningen bij bestuursvergaderingen bij de ASPB, waar ik zelf lid van ben, deel ik dit bericht graag in anonimiteit en bied ik ook gelijk excuses aan medeleden die niet dezelfde intenties hebben als ons bestuur of sommige leden. N.a.v. de uitzending gisteren op radar kan ik niet langer zwijgen en heb ik hier een aantal vragen en opmerkingen over. Als er nu aankomend jaar niks veranderd zal ik overstappen naar Stichting NHK, zij zijn tenminste wel een eerlijke bond. Ook zal ik deze klacht naar radar en alle leden sturen, zodat Nederland weet hoe het echt zit. Het ASPB-bestuur bestaat uit 5 personen, waaronder 3 bedrijven.

1. Schoorsteenveegbedrijf van Leeuwen, ten eerste fijn dat jij een keer op tv komt i.p.v. altijd het bestuur. Je hebt helemaal gelijk m.b.t. de schoorsteenkappen alleen vind ik wel bij houtkachels of openhaard dat er een regenkap of sierkap op moet staan i.v.m. roestvorming. Ook geef jij elke vergadering aan waarom er ASPB op alle schoorsteenkappen staat, hierdoor word jij telkens in de **** gezet, terwijl je gelijk hebt.

2. Voorzitter ASPB, U gaf gisteren aan de beste kap is geen kap. Waarom zijn dan kappenfabrikanten lid van de ASPB en staat dit op elke doos en certificaat met de goedkeuring van het bestuur?

3. Voorzitter ASPB, U gaf gisteren aan dat een normaal veegtarief vanaf € 40,00 is, waarom is er dan een schoorsteenmeester (omgeving Beverwijk) welk ook schoorsteenkappen verkoopt aan het vegen voor € 31,00 150km van huis af, dan moeten zij ook om bedrijfseconomisch gezond te zijn extra omzet genereren.

4. Betuws Haardenhuis (Lid van Bestuur), ook u verkoopt schoorsteenkappen en neemt diverse kleine ASPB-ondernemingen over, om vervolgens zelf uw bedrijf voor veel geld te verkopen.

5. Betuws Haardenhuis (lid van bestuur), u laat ook aan de mensen blijken of u diverse vestigingen heeft, terwijl dit ZZP’ers zijn in verkapt loondienst. Al deze woonadressen van deze ZZP’ers zet u neer op de website van de ASPB of u eigen website, terwijl het bedrijf maar één vestigingsadres heeft.

6. Firma centraal (lid van bestuur), u doet net op uw website of u 8 vestigingen heeft, terwijl u maar 1 vestigingsadres heeft, u bent dan net zo erg als de bedrijven die bij Radar komen die precies hetzelfde doen en ook u verkoopt schoorsteenkappen.

7. Firma centraal (lid van bestuur), waarom deed u bij de vorige uitzending net alsof u valbeveiliging gebruikt? U gebruikt dit nooit en ook zat de valbeveiliging niet vast.

8. Vogels Schoorsteenveegbedrijf (lid van bestuur), u geeft bij iedere cursus van de ASPB aan dat u flexibele rookkanalen plaatst met een roterende kap voor € 1800,00, terwijl gisteren de TU Delft aangeeft dat dit helemaal niet nodig is. Deze bedragen legt u ook neer bij diverse verzekeringsmaatschappijen waar u voor werkt.

9. Het hele bestuur, hoe wordt een gezel schoorsteenveger eigenlijk getoetst? Aan welke normeringen moeten zij voldoen? Zeker gezien dat er ontzettend veel fouten staan in het handboek en nog nooit iemand is gezakt.

10. Het hele bestuur, waarom wordt er niet inzichtelijk gemaakt waar de bestuurskosten uit bestaan voor de leden? Waarom moeten leden aangeven als zij willen gaan stoppen en worden deze bedrijven negen van de tien keer verkocht aan het bestuur, wat het vervolgens verkoopt aan andere partijen?

Ik zal deze recensie verwijderen, zodra hier bij de volgende vergadering werk van gemaakt wordt.

Met vriendelijke groet,
Lid van de ASPB

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Moneyman »

ASPBlid schreef:
28 jan 2020 15:49
Beste RADAR/ASPB Bestuur,

Ik wil ten eerste RADAR echt verzoeken om volgende keer echte vakmensen binnen te halen over de schoorsteen en kachelbranche van de NHK en niet deze amateurs.

Door de recente spanningen bij bestuursvergaderingen bij de ASPB, waar ik zelf lid van ben, deel ik dit bericht graag in anonimiteit en bied ik ook gelijk excuses aan medeleden die niet dezelfde intenties hebben als ons bestuur of sommige leden. N.a.v. de uitzending gisteren op radar kan ik niet langer zwijgen en heb ik hier een aantal vragen en opmerkingen over. Als er nu aankomend jaar niks veranderd zal ik overstappen naar Stichting NHK, zij zijn tenminste wel een eerlijke bond. Ook zal ik deze klacht naar radar en alle leden sturen, zodat Nederland weet hoe het echt zit. Het ASPB-bestuur bestaat uit 5 personen, waaronder 3 bedrijven.

1. Schoorsteenveegbedrijf van Leeuwen, ten eerste fijn dat jij een keer op tv komt i.p.v. altijd het bestuur. Je hebt helemaal gelijk m.b.t. de schoorsteenkappen alleen vind ik wel bij houtkachels of openhaard dat er een regenkap of sierkap op moet staan i.v.m. roestvorming. Ook geef jij elke vergadering aan waarom er ASPB op alle schoorsteenkappen staat, hierdoor word jij telkens in de **** gezet, terwijl je gelijk hebt.

2. Voorzitter ASPB, U gaf gisteren aan de beste kap is geen kap. Waarom zijn dan kappenfabrikanten lid van de ASPB en staat dit op elke doos en certificaat met de goedkeuring van het bestuur?

3. Voorzitter ASPB, U gaf gisteren aan dat een normaal veegtarief vanaf € 40,00 is, waarom is er dan een schoorsteenmeester (omgeving Beverwijk) welk ook schoorsteenkappen verkoopt aan het vegen voor € 31,00 150km van huis af, dan moeten zij ook om bedrijfseconomisch gezond te zijn extra omzet genereren.

4. Betuws Haardenhuis (Lid van Bestuur), ook u verkoopt schoorsteenkappen en neemt diverse kleine ASPB-ondernemingen over, om vervolgens zelf uw bedrijf voor veel geld te verkopen.

5. Betuws Haardenhuis (lid van bestuur), u laat ook aan de mensen blijken of u diverse vestigingen heeft, terwijl dit ZZP’ers zijn in verkapt loondienst. Al deze woonadressen van deze ZZP’ers zet u neer op de website van de ASPB of u eigen website, terwijl het bedrijf maar één vestigingsadres heeft.

6. Firma centraal (lid van bestuur), u doet net op uw website of u 8 vestigingen heeft, terwijl u maar 1 vestigingsadres heeft, u bent dan net zo erg als de bedrijven die bij Radar komen die precies hetzelfde doen en ook u verkoopt schoorsteenkappen.

7. Firma centraal (lid van bestuur), waarom deed u bij de vorige uitzending net alsof u valbeveiliging gebruikt? U gebruikt dit nooit en ook zat de valbeveiliging niet vast.

8. Vogels Schoorsteenveegbedrijf (lid van bestuur), u geeft bij iedere cursus van de ASPB aan dat u flexibele rookkanalen plaatst met een roterende kap voor € 1800,00, terwijl gisteren de TU Delft aangeeft dat dit helemaal niet nodig is. Deze bedragen legt u ook neer bij diverse verzekeringsmaatschappijen waar u voor werkt.

9. Het hele bestuur, hoe wordt een gezel schoorsteenveger eigenlijk getoetst? Aan welke normeringen moeten zij voldoen? Zeker gezien dat er ontzettend veel fouten staan in het handboek en nog nooit iemand is gezakt.

10. Het hele bestuur, waarom wordt er niet inzichtelijk gemaakt waar de bestuurskosten uit bestaan voor de leden? Waarom moeten leden aangeven als zij willen gaan stoppen en worden deze bedrijven negen van de tien keer verkocht aan het bestuur, wat het vervolgens verkoopt aan andere partijen?

Ik zal deze recensie verwijderen, zodra hier bij de volgende vergadering werk van gemaakt wordt.

Met vriendelijke groet,
Lid van de ASPB
Gezien de laatste zin heb ik 'm dan maar even gequote.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door sjohie »

RosanDerksen schreef:
27 jan 2020 21:04
Heel herkenbaar de omschreven problematiek. Wij hebben dezelfde ervaringen alleen dan met een schoorsteenveger die wel aangesloten is bij de ASPB. Ook hier voortdurend dreigementen over plaatsen van een trekkap, hij wilde zelfs geen bewijs meer uitschrijven omdat wij weigerde een kap te laten plaatsen. uiteindelijk heb ik contact gezocht met onze verzekeringsadviseur. Deze heeft voor ons uitgezocht wat onze verplichtingen zijn en dit heb ik meneer de schoorsteenveger onder zijn neus gestopt, daar kon hij niet zo veel meer over zeggen.

wat ik nog steeds wel vreemd vindt is dat er nooit iemand het dak op gaat en er alleen maar van binnenuit geveegd wordt, daarvan zou ik wel eens willen weten of dit normaal is?
Onze schoorsteenveger, toen die voor de 1e keer bij ons kwam, is toen voor een camera-inspectie en veegbeurt het dak op geweest. Sinds dien doet hij de jaarlijkse veegbeurt van binnenuit. Maar goed, hij weet bij ons de historie, misschien dat dat meespeelt in de afweging. Ik zal 't m de volgende keer eens vragen.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door juliomariner »

@ASPB lid. Het lijkt er nu op dat u een vete met uw bestuur op een openbaar forum wilt uitvechten. Niet bepaald netjes. U lijkt nu net een klein kind dat zijn zin niet krijgt.

SchinkelD
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2020 19:27

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door SchinkelD »

Oh hadden we de verhalen over Bouwcontrol/Dakcontrol maar eerder gelezen, dan hadden we niet persoonlijk hoeven ervaren wat voor oplichters dit zijn.

We hebben deze mensen via hun website ingehuurd om dakgoten te reiniging en toen hebben ze ons in een onbewaakt ogenblik overtuigd dat de dakvoetprofielen vervangen moesten worden a 1500,-. Na een half uurtje werk waren ze snel verdwenen, voordat wij goed en wel doorhadden dat ze de helft van de dakgoten uberhaupt niet gedaan hadden en de andere helft heel slordig. Diverse contactpogingen van onze kant strandden vervolgens bij de receptioniste met de belofte dat ze zouden terugbellen, wat nooit gebeurde.

Natuurlijk dom van ons dat we in een glad praatje getrapt zijn, direct met pin hebben betaald en niet van tevoren hebben gecheckt dat de normale prijzen voor dit werk een orde lager zijn. Het was een dure les en hopelijk kunnen we met deze reactie meehelpen anderen te behoeden voor deze oplichters.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die oplichters methoden zijn toch al jaren en jaren bekend? En vaak genoeg op tv behandeld.

Volgens die figuren liggen ook overal de nokvorsten los en moeten er speciale kappen op de schoorsteen enzovoort, enzovoort en dat allemaal voor goudgeld.

En heten ze geen Dakcontrol, dan heten ze wel anders.

Dus niet de eerste de beste van Google nemen en kijk of ze zijn aangesloten bij Vebidak.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door hebra98 »

Misschien moet Radar (en andere programma's / zenders) zich eens gaan realiseren dat een groot deel van de bevolking niet meer wordt bereikt via TV programma's

Ik weet dat mijn beide kinderen helemaal niet (of nauwelijks) nog TV programma's bekijken.
Meestal alleen als ik ze adviseer even iets te kijken wat belangrijk kan zijn.
Uiteraard vraag ik ze regelmatig of ze bepaalde "praktijken" wel mee krijgen.

Dus, wil je iedereen "inlichten" moet je meegaan met je tijd en "hun medium" gebruiken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Brahms »

Gelukkig heeft ons pand geen schoorsteen, wel nokvorsten. Laatst op straat aangesproken dat ze helemaal niet goed liggen. Kijk, ik hoor er weer bij 😀, de grappenmaker. Kreeg ook al een SMS van mijn telefoonbedrijf, of ik mijn achterstand even wilde betalen, E 14.85. De lolbroeken, het houd je zo scherp...

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door D34M0N »

hebra98 schreef:
08 okt 2020 22:45
Misschien moet Radar (en andere programma's / zenders) zich eens gaan realiseren dat een groot deel van de bevolking niet meer wordt bereikt via TV programma's

Ik weet dat mijn beide kinderen helemaal niet (of nauwelijks) nog TV programma's bekijken.
Meestal alleen als ik ze adviseer even iets te kijken wat belangrijk kan zijn.
Uiteraard vraag ik ze regelmatig of ze bepaalde "praktijken" wel mee krijgen.

Dus, wil je iedereen "inlichten" moet je meegaan met je tijd en "hun medium" gebruiken.
Radar gaat ook met de tijd mee, met bv dit forum. Genoeg mensen weten dit forum te vinden. Radar kan er niet zoveel aan doen dat veel mensen zo dom zijn om achteraf informatie op te zoeken ipv vooraf.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door hebra98 »

D34M0N schreef:
09 okt 2020 01:36
hebra98 schreef:
08 okt 2020 22:45
Misschien moet Radar (en andere programma's / zenders) zich eens gaan realiseren dat een groot deel van de bevolking niet meer wordt bereikt via TV programma's

Ik weet dat mijn beide kinderen helemaal niet (of nauwelijks) nog TV programma's bekijken.
Meestal alleen als ik ze adviseer even iets te kijken wat belangrijk kan zijn.
Uiteraard vraag ik ze regelmatig of ze bepaalde "praktijken" wel mee krijgen.

Dus, wil je iedereen "inlichten" moet je meegaan met je tijd en "hun medium" gebruiken.
Radar gaat ook met de tijd mee, met bv dit forum. Genoeg mensen weten dit forum te vinden. Radar kan er niet zoveel aan doen dat veel mensen zo dom zijn om achteraf informatie op te zoeken ipv vooraf.
>>
Een Forum voor de jeugd, hoe krijg je ze dan hier?
Ook hoor je...Het is al zoveel op TV geweest. Maar niet iedereen kijkt nog TV.

Voor een juiste referentie, heb jij zelf kinderen?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door D34M0N »

hebra98 schreef:
09 okt 2020 08:36
Een Forum voor de jeugd, hoe krijg je ze dan hier?
Ook hoor je...Het is al zoveel op TV geweest. Maar niet iedereen kijkt nog TV.

Voor een juiste referentie, heb jij zelf kinderen?
Ik bedoelde niet een forum voor de jeugd, ik bedoelde dit forum.

Om kinderen en jongeren te bereiken zou Radar bv iets wat vergelijkbaar is met NOS Stories op kunnen zetten. Persoonlijk vind ik NOS Stories vooral tenenkrommend, maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen.

Ik heb geen kinderen, maar als ik die zou hebben, zou ik ze, iedere keer als ze iets willen wat ze van een influenza hebben gehoord, vragen of ze domme meelopers zijn of dat ze een eigen mening en zelfrespect hebben. En iedere keer als ze zich zouden laten oplichten, zou ik ze fijntjes uitleggen dat ze het volledig aan zichzelf te danken hebben en dat ze niks hoeven te verwachten van papa en mama.

Kortom: ik zie de noodzaak niet zo. Als kinderen zich liever laten neppen door hun favoriete YouTube sterretje dan dat ze verstandige keuzes maken, is dat volledig hun eigen probleem.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door hebra98 »

D34M0N schreef:
09 okt 2020 11:44
hebra98 schreef:
09 okt 2020 08:36
Een Forum voor de jeugd, hoe krijg je ze dan hier?
Ook hoor je...Het is al zoveel op TV geweest. Maar niet iedereen kijkt nog TV.

Voor een juiste referentie, heb jij zelf kinderen?
Ik bedoelde niet een forum voor de jeugd, ik bedoelde dit forum.

Om kinderen en jongeren te bereiken zou Radar bv iets wat vergelijkbaar is met NOS Stories op kunnen zetten. Persoonlijk vind ik NOS Stories vooral tenenkrommend, maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen.

Ik heb geen kinderen, maar als ik die zou hebben, zou ik ze, iedere keer als ze iets willen wat ze van een influenza hebben gehoord, vragen of ze domme meelopers zijn of dat ze een eigen mening en zelfrespect hebben. En iedere keer als ze zich zouden laten oplichten, zou ik ze fijntjes uitleggen dat ze het volledig aan zichzelf te danken hebben en dat ze niks hoeven te verwachten van papa en mama.

Kortom: ik zie de noodzaak niet zo. Als kinderen zich liever laten neppen door hun favoriete YouTube sterretje dan dat ze verstandige keuzes maken, is dat volledig hun eigen probleem.
>>
[Bericht verwijderd]

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik dacht dat opvoeden een taak van de ouders was. Je, ik heb kinderen, kleinkinderen en zelfs een achterkleinkind, niet dat die al een schoorsteenveger bestelt, maar Je informeert ze toch over de streken van het boevengilde?

Gesloten