LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Radar »

Radar krijgt veel klachten over schoorsteenvegers die klanten op onnodig hoge kosten jagen. Radar laat deskundigen meekijken naar schoorstenen door de schoorsteenvegers zijn behandeld. Hieruit blijkt dat ze onjuiste beweringen over de staat van de schoorstenen doen.

Bekijk het fragment hier terug:

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... eenvegers/

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door de auditu »

Laat me raden: gaat waarschijnlijk om schoorsteenvegers die ongevraagd aanbellen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, het scheurgras is al weggemaaid.

ZeerPrivé
Berichten: 5319
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Hoe vaak is daar al geen aandacht aan geschonken? Volgende keer over slotenmakers? Ook nog nooit aan de orde geweest...

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of rioolontstoppers.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Of de Ierse klusjesmannen

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door de auditu »

Vorige week diende zich een nieuwe categorie aan: "Do you speak English", vroeg de man aan de deur. "Yes, I do". Vervolgens begon hij een betoog, waar ik helemaal niets van begreep, maar hij had een paar afbeeldingen van bestratingen in zijn hand en hij wees op het mos tussen de stenen van de oprit. Oh, we're not interested. En weg was hij. Misschien een stratenmaker of toch een hovenier?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Tussenvorm, een hogedrukreiniger fetjist. Drie of vier Euro per meter. Aan het einde wordt de oppervlakte berekend!

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik heb het niet afgewacht. Wellicht verschijnt er nog weleens een topic waar duidelijk wordt, wat het verdienmodel van deze cowboys is.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

de auditu schreef:
27 jan 2020 19:16
Ik heb het niet afgewacht. Wellicht verschijnt er nog weleens een topic waar duidelijk wordt, wat het verdienmodel van deze cowboys is.
Na het schoonmaken blijkt de toplaag niet meer goed te zijn waardoor vocht en rommel in de tegel kan komen. Binnenkort gaat het weer vriezen, en dan vriezen te stenen kapot. Voor een zacht prijsje kan ik de tegels wel coaten. Toevallig heb ik wat coating bij mij. Om geen risico te lopen zat ik het meteen doen voor het bedrag van €798,-.

Zomaar een gedachte.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat waren vermoedelijk "travellers". Zijn in Engeland berucht. Ze komen dan bijvoorbeeld je oprit asfalteren. Dat is dan een dun laagje asfalt (tarmac) waar je de hoofdprijs voor betaalt. BBC Watchdog (een soort Radar) maakt hier heerlijke en vermakelijke reportages over: BBC Rogue Traders

RosanDerksen
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2020 20:57

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door RosanDerksen »

Heel herkenbaar de omschreven problematiek. Wij hebben dezelfde ervaringen alleen dan met een schoorsteenveger die wel aangesloten is bij de ASPB. Ook hier voortdurend dreigementen over plaatsen van een trekkap, hij wilde zelfs geen bewijs meer uitschrijven omdat wij weigerde een kap te laten plaatsen. uiteindelijk heb ik contact gezocht met onze verzekeringsadviseur. Deze heeft voor ons uitgezocht wat onze verplichtingen zijn en dit heb ik meneer de schoorsteenveger onder zijn neus gestopt, daar kon hij niet zo veel meer over zeggen.

wat ik nog steeds wel vreemd vindt is dat er nooit iemand het dak op gaat en er alleen maar van binnenuit geveegd wordt, daarvan zou ik wel eens willen weten of dit normaal is?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Erthanax »

Onze vaste schoorsteenveger werkt ook altijd van binnenuit. Waarom ook niet?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Jablan »

RosanDerksen schreef:
27 jan 2020 21:04
wat ik nog steeds wel vreemd vindt is dat er nooit iemand het dak op gaat en er alleen maar van binnenuit geveegd wordt, daarvan zou ik wel eens willen weten of dit normaal is?
Bij ons van beide kanten. De schoorsteen loopt niet recht en we hebben er een flexibele pijp in laten zetten. Misschien maakt dat verschil.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door de auditu »

Ik vraag mij ook af hoe men een rookkanaal van onderaf geheel schoonveegt.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat van ons gaat recht omhoog, misschien maakt dat verschil. Hoewel? De veegbeweging is op en neer. Maakt het dan uit aan welke kant de "aandrijving" zit?

Je moet alleen zeker weten dat je er helemaal doorheen bent (letten op de lengte van de veger) en dat je geen kapje van de pijp stoot (bij ons nvt).

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door de auditu »

Vroeger, toen de schoorsteenvegers nog een hoge hoed hadden, gebruikte men een soort egelachtig voorwerp aan een touw dat van bovenaf een aantal malen werd neergelaten en opgehaald. Hoe werkt dat van onderaf?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een soort egelachtig voorwerp op een stevige "spiraal" die door het stookgat "pendelend" naar boven wordt bewogen.
Het vegen gaat dus op dezelfde manier, maar de aandrijving is spierkracht ipv zwaartekracht op de zware kogel.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens hoort de kachel verzet te worden, het schoorsteengat tijdelijk dichtgemaakt te worden, dan van bovenaf vegen, tijdje laten rusten en dan beneden het roet uit het gat scheppen. Kachel weer op zijn plek.

Als men dat van beneden af doet, is de kamer ook zwart.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onterecht hoge kosten door schoorsteenvegers

Ongelezen bericht door Erthanax »

Welnee, althans niet bij ons. Het gaat om een open haard, maar daar zit het hem niet in. De schoorsteenveger heeft een grote stofzuiger die stofwolken direct opzuigt, zwaarder gruis valt op de kranten op het rooster. Dicht vouwen, in de vuilniszak: de schoorsteen geveegd en de kamer blijft schoon.

Gesloten