Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Druif123
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2021 20:31

Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door Druif123 »

Ik had nooit gedacht dat ik hier ooit mee te maken zou hebben.

Vrijdag middag kwam er een ongename brand lucht uit mijn stoppenkast, dus ik en mijn huisgenoot zijn op zoek gegaan naar een elektricien die ons direct kon helpen. Via google hebben we een website gevonden, "elektricien-hermans.nl", deze zag er prima uit, net zo als alle andere elektricien websites. Verder zagen we hier ook geen slechte reviews van dus hebben we het nummer gebeld voor hulp.

Een aangename man nam de telefoon op en vroeg ons een aantal vragen over de situatie en vertelde ons dat er een elektricien tussen 17:00-19:00 zou langskomen. Om 17:45 kloppen ze bij ons op de deur, twee mannen stappen binnen met een tas vol elektra spullen enzo. Prima, aardige mannen, vroegen wat het probleem was. Na de introductie van het probleem lieten ze mij een simpel factuur contract zien met vooraf een antal standaard kosten zoals: 35eur voorrijkosten (prima) en 150eur standaard tarief voor montage. Leek allemaal wel okay, misschien een beetje prijzig maar noodddiensten zijn over het algemeen niet de meest prijsvriendelijke mensen. Ik denk okay dit wordt niet meer dan 500eur in ieder geval. Ik teken het voor akkoord, en alles was okay.

Dus na het aanwijzen van het probleem gingen ze van slag.

Na precies 25 minuten was de klus geklaard, een nieuwe aardlekschakelaar. De mannen gingen aan tafel zitten en bereidde de factuur voor.

Wat details van de factuur:
Begin tijd: 17:45, Eindtijd: 18:10
Startarief +50% avondtoeslag: 309eur
Voorrijkosten: 35eur
Avondtoeslag: 641,75 (hier gaan we dus al, waar komen deze bedragen vandaan???)
Meerwerk iedere 15 min: 2x32.50eur (wat dit betekend weet niemand)
Aardlekschakelaar: 465.50eur (ik heb geen verstand van elektra, maar weet wel dat dit bedrag een ultra deluxe moet zijn geweest)
Materiaal verbruik: 20eur
Tussensom: 1536,25 (als je een beetje kan rekenen, merk je dat de elektricien niet zo goed kon rekenen)
BTW bedrag: 322.61
Totaal prijs: 1858.86

Je denk dus, wie zou dit ooit gaan betalen? De sfeer werd direct grimmiger toen ik en mijn huisgenoot vragen gingen stellen over de bedragen, waarom deze zo hoog waren en waar deze sommen allemaal vandaan kwamen. Onder druk van de heren uiteindelijk betaald, in enorm onaangename omstandigheden. Reacties zoals, ja dit zijn de avond prijzen, en het is duur om dit te vervangen. Of, wij gaan niet weg zonder directe betalen, factuur opsturen is niet mogelijk. U moet een manier vinden om nu te betalen. Mannen waren en zeker van dat we dit geld bij de verzekering terug krijgen en hebben nog netjes op de factuur geschreven dat deze reparatie i.v.m een brandgevaar was.

Geen idee of het ook daadwerkelijk is gerepareerd, dus we brengen morgen een familievriend langs die alles nog even dubbel checkt.

DUS, als u op zoek gaat naar een elektricien online, klik dan vooral niet op de advertenties, vraag vooraf aan de reparatie een factuur met de som. Verschikkelijk dit. Vreemde mannen in huis gehad, onder mijn eigen dak, die met een kleinerende afpersing geld afnemen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie de duurste aardlekschakelaar voor € 35,00. Maar u bent gewoon compleet getild.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Druif123 schreef:
23 dec 2021 20:48
DUS, als u op zoek gaat naar een elektricien online, klik dan vooral niet op de advertenties, vraag vooraf aan de reparatie een factuur met de som. Verschikkelijk dit. Vreemde mannen in huis gehad, onder mijn eigen dak, die met een kleinerende afpersing geld afnemen.
Zo lang mensen achteraf gaan waarschuwen en niet vooraf doen wat ze achteraf weten, dan blijven dergelijke dingen gebeuren. Er zijn hele televisieprogramma’s mee gevuld en kranten staan er vol mee en toch zijn er nog steeds mensen die niet weten dat ze niet meteen op de eerste de beste bovenste hit van Google moeten klikken. Dat is wellicht enige troost dat u niet te enige bent die dit overkomen is. Dergelijke mensen spelen in op angst en met andere leugens weten ze een hoop geld afhandig te maken. Vaak is het maar de vraag wie daadwerkelijk bij u binnen is geweest omdat de partij die u gebeld heeft vaak een tussenpersoon is die een ander aanstuurt.

Beter is, zeker na dit voorval, een lijstje samen te stellen van belangrijke bedrijven. Dus een slotenmaker, een elektriciën, een ontstopper en wellicht nog andere waarvan u nu alvast zoekt die wel te vertrouwen zijn en dat lijstje in de meterkast gaan hangen. Mocht er ooit weer een situatie zijn die vraagt om snel ingrijpen, dan hoeft u daar al niet meer naar te zoeken.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Duur leergeld.

Ja, via juridische weg is hier vast nog wel meer dan de helft vanaf te halen omdat prijzen niet marktconform zijn én niet vooraf bekend zijn gemaakt. Maar dan gaat je 'winst' op aan advocaat kosten.

De website doet overigens al direct alle alarmbellen afgaan.
- Een landelijk 085-nummer, geen lokaal netnummer
- Site is volledig gewijd aan het binnen halen van klanten die een acute storing hebben
- tarieven worden niet vermeld
- geen algemen voorwaarden terug te vinden
- geen vermelding dat ze aangesloten zijn bij een brancheorganisatie of vak-vereniging
- werkgebied heel Nederland (althans, nergens gemeld dat ze alleen de eigen regio bedienen). Dat is onmogelijk voor een eerlijke lokale installateur.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Afhankelijk hoe het precies is gegaan (en welke bewijzen er zijn) is in het praktijk meestal niks tegen te doen.

Je kunt contact opnemen met www.consumentenbond.nl/juridisch-advies, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/juridisch-advies, maar in het praktijk heeft het vaak weinig nut.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zie verder viewtopic.php?t=196414

Google eens "een eitje voor onze monteurs"

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
24 dec 2021 15:17
Zie verder viewtopic.php?t=196414
Dat topic ging over normale bedragen. Hier wordt allerlei onzin achteraf in rekening gebracht, wat vooraf al aangegeven had kunnen worden.
Avondtoeslag en starttarief.
En over prijzen achteraf nog btw toevoegen kan ook niet.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd was, als je gewoon de politie gebeld had.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In dat topic gaat het ook over een "bedrijf" met een fantasienaam. Waarschijnlijk uit dezelfde koker. De vraag is of daar vakwerk is geleverd. Je moet er veiligheidswege van uitgaan dat dat niet zo is. De boel kan wel werken maar dat betekent niet dat de verrichte werkzaamheden vaktechnisch in orde zijn.

Je zal e.e.a. dus alsnog door een bonafide vakman moeten laten controleren. Dat geldt ook voor deze topicstarter: bovenop die 1858 euro komen nog extra kosten om de zaak na te laten kijken door een bonafide elektricien.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Onder druk van de heren
op dit moment had ik denk ik 112 gebeld. of op zn minst het andere politienummer. met voorschotelen van een wel redelijk bedrag. 1x 50procent opslag voor avondwerk is nog begrijpelijk maar nog een keer een fors toeslagbedrag dan niet meer. los van het absurde bedrag.
Zelfs advocaten zouden zich schamen een dergelijk uurtarief in rekening te brengen als hier gedaan is.

Opgelicht1974
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2022 22:20

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door Opgelicht1974 »

Weten jullie misschien al wie achter deze praktijken zitten? Is mij ook overkomen? Naast mijn aangifte wil ik ze ook civielrechtelijk aanpakken, maar heb daar de gegevens van de installateur voor nodig.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Opgelicht1974 schreef:
17 jan 2022 22:46
Weten jullie misschien al wie achter deze praktijken zitten? Is mij ook overkomen? Naast mijn aangifte wil ik ze ook civielrechtelijk aanpakken, maar heb daar de gegevens van de installateur voor nodig.
Tsja, dan moet je toch echt naar je eigen informatie kijken. Dat ga je niet uit een willekeurig topic halen. Als je zelf geen idee hebt met wie je zaken hebt gedaan, kan je die civiele procedure wel vergeten.

Je hebt zaken gedaan met "Hermans", schreef je eerder. Is dat alles wat je weet? Wat staat er op je rekeningafschrift?

Opgelicht1974
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2022 22:20

Re: Onverwacht hoge kosten voor elektricien, mag dit?

Ongelezen bericht door Opgelicht1974 »

Sprak de oplichter die jou heeft opgelicht ook met een zwaar Brabants accent?

Gesloten