Papieren van de badkamer

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Keesknd
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2022 11:35

Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Keesknd »

Beste lezer(s),

In mei van dit jaar hebben wij een nieuwe woning gekocht en een paar maanden erna zijn wij erin getrokken. Inmiddels wonen wij er al een aantal maanden en sinds vorige week hebben wij geen heet water meer uit de douche kraan komen. Ik heb daarom contact gezocht met de vorige bewoner om de factuur te krijgen van de badkamer die ze in 2019 hebben laten vervangen. Wat ik heb gekregen is een enkele factuur met daarom een douche kop, inbouw unit en een sproeier. Opzich kan ik hier wel mee verder, want ik denk dat er iets mis is aan de inbouw unit.
De factuur van de andere spullen en het plaatsen ervan is zei helaas kwijt geraakt.

Hierna heb ik contact gezocht met de aannemer en de factuur op gevraagd echter kreeg ik de volgende reactie terug:

''Wij hebben geen relevante stukken met betrekking tot de badkamer.
Op een factuur staan alleen de werkzaamheden en eventueel geleverde materialen...geen merken en typenummers.
De inbouwkraan hebben zij zelf geleverd en volgens mij het andere sanitair in de badkamer ook.''

En hierna:

''Wat betreft de factuur, zoals ik al eerder aangaf, heeft u daar niets aan, dus ik ga geen gegevens van klanten doorsturen aan derden.
Sorry maar zo is onze bedrijfsvoering.''

Conclusie: de aannemer wilt mij dus de factuur niet geven.

Mijn vraag: wat moet ik nou als er wat kapot gaat? en hoe zit het met de garantie van onze badkamer(?)
Geldt de garantie op de kopers van destijds, of is het huisadres leidend en gaat de garantie 1 op 1 over naar de nieuwe bewoners?

Ik hoor er graag van..

Mvg, Kees

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32
Beste antwoord
Gekozen door Keesknd

Re: Papieren van de badkamer

door rwolters » 22 nov 2022 19:36

Keesknd schreef:
22 nov 2022 16:06
Bedankt voor de reacties. Ik neem aan dat als je een badkamer koopt je recht hebt op garantie? Ik zelf had 5 jaar garantie op de apparatuur van mijn keuken en toen ik mijn appartement verkocht, gaf ik de factuur hiervan aan de nieuwe bewoner. Nu krijg ik het sterke vermoeden dat er handje contantje (zwart), betaald is en er dus geen factuur aanwezig is. Anders hadden zei niet zo moeilijk gedaan lijkt me.
Ja, er zou garantie kunnen zitten op de spullen (mits overdraagbaar), maar dan had je bij de overdracht van de woning aan de verkopers de relevante documenten moeten vragen.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door scontra »

Keesknd schreef:
22 nov 2022 14:51
Beste lezer(s),

sinds vorige week hebben wij geen heet water meer uit de douche kraan
Misschien de thermostaatkraan even opnieuw inregelen. ( op internet kunt u vinden hoe dit te doen)

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien geeft de aannemer de factuur wel aan de vorige bewoner, namelijk hun klant.

Erthanax
Berichten: 9614
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als de leverancier nu al aangeeft dat er geen gegevens over merken en typenummers op de factuur staan, schiet u er niets mee op, vrees ik.

Ik vind het overigens heel logisch dat de leverancier een factuur niet aan anderen verstrekt.

Natuurlijk is het hinderlijk dat u merk en type niet weet als er iets niet werkt, maar dat komt natuurlijk veel vaker voor. Lang niet iedereen bewaart offertes, facturen en documentatie zorgvuldig.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

De badkamer is blijkbaar 3 jaar geleden vervangen. Waarom denk je dat er dan uberhaupt nog sprake is van fabrieks- of leveranciersgarantie?

Keesknd
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2022 11:35

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Keesknd »

Bedankt voor de reacties. Ik neem aan dat als je een badkamer koopt je recht hebt op garantie? Ik zelf had 5 jaar garantie op de apparatuur van mijn keuken en toen ik mijn appartement verkocht, gaf ik de factuur hiervan aan de nieuwe bewoner. Nu krijg ik het sterke vermoeden dat er handje contantje (zwart), betaald is en er dus geen factuur aanwezig is. Anders hadden zei niet zo moeilijk gedaan lijkt me.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt toch het antwoord gehad dat de oude eigenaren zelf de kraan enz. hebben geleverd. Dus wat nou zwart.

Keesknd
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2022 11:35

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Keesknd »

Maar er is toch meer dan enkel een kraan? WC pot, dressoir, spiegel met verwarming enz enz.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“De inbouwkraan hebben zij zelf geleverd en volgens mij het andere sanitair in de badkamer ook”


Dit schrijft u zelf dat het antwoord was.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Keesknd schreef:
22 nov 2022 16:06
Bedankt voor de reacties. Ik neem aan dat als je een badkamer koopt je recht hebt op garantie?
Klopt. Alleen kocht jij geen badkamer, maar een huis. Als jij dus issues hebt die verhaalbaar zouden zijn (wettelijke "garantie"), moet je bij jouw contractant zijn - de verkoper van het huis dus. Alleen als je kunt aantonen dat jij als koper van een huis recht zou hebben op overgenomen fabrieksgaranties van de verkoper, zou je daar aanspraak op kunnen maken. Maar dat kan je dus niet.

Erthanax
Berichten: 9614
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Keesknd schreef:
22 nov 2022 16:06
(...) Anders hadden zei niet zo moeilijk gedaan lijkt me.
Volgens mij doet niemand moeilijk. De vorige eigenaar heeft geen factuur meer; dat lijkt me niet zo bijzonder. De leverancier wil u geen kopie verstrekken; dat lijkt me logisch.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent geen klant geweest bij de aannemer en garantie word maar in enkele gevallen overgedragen bij verkoop. U kunt dus nergens aankloppen. Behalve mocht het een verborgen gebrek zijn waar de oud eigenaren van af wisten. Maar dat ligt aan u om dat te bewijzen.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Tenzij er door de verkopers in de verkoop-documenten is aangegeven dat er op de badkamer nog een X termijn overdraagbare garantie zit, heeft u als koper van het tweedehands 'product' géén garantie.

De enige uitzondering hierop is wanneer er sprake is van een 'ernstig verborgen gebrek wat ten tijde van de verkoop reeds aanwezig was'. Een thermostaatkraan die nu defect is, maar waarvan u al enige tijd normaal gebruik heeft kunnen maken lijkt mij niet onder zo'n gebrek te vallen.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

De aannemer heeft niets met u te maken, volkomen terecht dat hij niet zomaar een factuur aan derden geeft die beweren de nieuwe eigenaar van het huis te zijn.
Dat er eventueel met roetveeggeld is betaald is ook niet uw zaak.

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

juliomariner schreef:
22 nov 2022 18:54

Dat er eventueel met roetveeggeld is betaald is ook niet uw zaak.
Roetveeggeld...
Het tweede pareltje van vandaag :lol:

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

@J. Deltour, "Roma en Sintisaus" zal dan ook wel in uw straatje passen.

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door rwolters »

Keesknd schreef:
22 nov 2022 16:06
Bedankt voor de reacties. Ik neem aan dat als je een badkamer koopt je recht hebt op garantie? Ik zelf had 5 jaar garantie op de apparatuur van mijn keuken en toen ik mijn appartement verkocht, gaf ik de factuur hiervan aan de nieuwe bewoner. Nu krijg ik het sterke vermoeden dat er handje contantje (zwart), betaald is en er dus geen factuur aanwezig is. Anders hadden zei niet zo moeilijk gedaan lijkt me.
Ja, er zou garantie kunnen zitten op de spullen (mits overdraagbaar), maar dan had je bij de overdracht van de woning aan de verkopers de relevante documenten moeten vragen.

Keesknd
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2022 11:35

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Keesknd »

Bedankt voor de reacties. Jammer dat ik geen aanspraak kan maken op de wettelijke garantie, door ervaring weet ik dat je hier ver mee kan komen wat betreft garantie bij de leveranciers.

Hommer
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2020 11:39

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Hommer »

Wat staat er in uw akte van levering van de woning mbt dit aspect?
Ik heb onlangs mijn woning uit 2015 verkocht en heb alle garanties aan de koper overgedragen en plechtig beloofd alle noodzakelijke documenten daarvoor aan de koper de verschaffen.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Papieren van de badkamer

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Keesknd schreef:
22 nov 2022 22:22
Bedankt voor de reacties. Jammer dat ik geen aanspraak kan maken op de wettelijke garantie, door ervaring weet ik dat je hier ver mee kan komen wat betreft garantie bij de leveranciers.
Ben je niet in de war met "verlengde garantie" (3 of 5 jaar) die sommige bedrijven aanbieden ?

Plaats reactie