LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plafond Probleem

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
JC Faber
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2014 18:09

Plafond Probleem

Ongelezen bericht door JC Faber »

Verbouwing woning zomer 2016
Vloerenrenovatie betonvloer en vloerverwarming en vernieuwen van plafonds beganegrond incl. elektra en installatiewerk. Uitbesteed aan aannemersbedrijf K. De Jong.

Voor de afwerking heb ik zelf stukadoor geregeld, die heeft de gehele begane grond afgewerkt , ook plafonds. Uitgevoerd door A.D.O. Onderhoud te Alblasserdam.

Na de oplevering stucwerk zijn er direct doorgetrokken naden/scheuren ontstaan op plafond. Aannemer en stukadoor samen laten komen. Er werd geadviseerd voor een tijdje aan te kijken hoe de scheuren/naden zich gingen ontwikkelen .

8 maanden later ( maart 2017 ) is er op een gegeven moment een gebied van geschat 1,5m2 stuclaag losgekomen van de plafond.

Stukadoor en aannemer op aangesproken. Aannemer is er heilig van overtuigd dat het niet aan hem ligt. Na flinke discussies heeft de stukadoor met tegenzin het probleem gebied gerepareerd en de gehele woonkamerplafond opnieuw gesausd.

Wederom ruim 11 maanden later ( februari 2018 ) is er alweer een gebied van 2m2 stuclaag losgekomen, dit maal op een ander gebied, niet op de oorspronkelijke losgekomen gebied.

Stucadoor weer laten komen. Dit maal heeft de stukadoors de technische commercieel adviseur van droge afbouwen van de gipsmengsel merk Knauf mee laten komen. Zijn conclusie en rapportage : constructiefout plafond.

Aannemer benaderd met de rapport van Knauf. Aannemer wilt er niets van weten.

Via de juridische weg hebben we zowel de aannemer en stukadoor in gebreke gesteld. Spijtig genoeg blijven de twee partijen elkaar de schuld wijzen. Enige optie wat er overblijft is dat we via de bouwkundige expertise de oorzaak van de plafond probleem kunnen vaststellen. Enige blokkade voor ons is de financiële plaatje : voor het inschakelen van de bouwkundige expertise dienen wij de kosten zelf te voorschieten en die bedraagt namelijk ruim €1700.

En we hebben volgens de jurist nog steeds geen garantie dat we de onkosten terug kunnen opeisen van de twee partijen.

We zijn radeloos, we zitten momenteel al bijna 2 jaar met een gat in plafond en er hangen momenteel ook nog gebieden die los dreigt te komen. Zeer onveilig voor onze drie jonge kinderen waaronder 1 baby.

Help ons aub, we zouden de hulp zeer op prijs stellen.

Met vriendelijke groet

fam. Faber, uit Papendrecht
JC Faber

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een aannemer voor de plafonds en zelf een stucadoor regelen? Dat vraagt om problemen. Alkes in een hand, verantwoordelijkheid is veel beter.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 01 aug 2018 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door BL2 »

Even naar het plafond kijken voor E 1700,00. Ik heb echt het verkeerde beroep gekozen !

En verder zoals Lady1234 al zegt, bij meerdere partijen ligt de schuld altijd bij de ander.

Na vernieuwen plafonds door de aannemer, waar bestaat deze nu uit, dus wat is de ondergrond voor het Knauf (prima merk) product ?

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door gosewijn »

Na vernieuwen plafonds door de aannemer, waar bestaat deze nu uit, dus wat is de ondergrond voor het Knauf (prima merk) product ?

Juist, is het gipsplaat of steen / beton , en wat heeft de aannemer aangedaan?.

stofzuigertje

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Knauf medewerker heeft belang dat hij dit bleef gebruiken dus hoe eerlijk?

En de aannemer, weet niets van stucwerk en kan het afwijzen, krijg dus het heen en weer en volgende keer 1 aannemer alles laten regelen....
Dan krijg je 1 factuur met 1x garantie aanspreek punt.

Ik heb bij Hornbach zelf zakken huismerk gekocht en wegens de vloerverwarming dus iets krimpen en uitzetten mogelijk de 30% duurdere Flex versie gekozen en zelf gedaan.... zwaar werk en eens maar nooit meer!

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door gosewijn »

wegens de vloerverwarming dus iets krimpen.


Valt mij toch tegen Stofzuiger , je weet toch wel dat vloer verwarming in de vloer moet en niet in het plafond . :mrgreen:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit verhaal is wel beperkt in informatie.

De constructiefout welke knauf heeft gevonden, waaruit bestaat deze precies ?
Wist de aannemer dat het plafond gestuct zou worden ? (En is dat te bewijzen)
Er zijn flexibele pleisters waarmee u wellicht het plafond voor 1700 euro kunt laten stucen, dat is niet rechtvaardig, maar wellicht wel verstandig.

stofzuigertje

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij begane grond vloer verwarming is geen probleem maar bij eerste verdieping of hoger is de onderkant een plafond en dat kan wel eens loslaten!

Verder word in sommige gevallen de vloer verwarming in de muur gedaan.... warme knuffel muur en dat als de vloer tekort is of technisch lastiger ....
de muren krijgen dan slangen erin en die moet je dan wel flex afwerken.... maar dat is hier niet zo....
Zonder opgaven van de vloer/plafond en gebruikte materialen is het een loterij....

Ik heb dus de badkamer vloer verwarming gedaan op 1e en de keuken direct eronder kreeg een flex plafonnetje voor de zekerheid dat ik geen witte brokjes in de soep kan vinden...
Ik ben zeer tevreden met de plafond verwarming in de keuken! :twisted:

JC Faber
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2014 18:09

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door JC Faber »

crazyme schreef:Dit verhaal is wel beperkt in informatie.

De constructiefout welke knauf heeft gevonden, waaruit bestaat deze precies ?
Wist de aannemer dat het plafond gestuct zou worden ? (En is dat te bewijzen)
Er zijn flexibele pleisters waarmee u wellicht het plafond voor 1700 euro kunt laten stucen, dat is niet rechtvaardig, maar wellicht wel verstandig.

Natuurlijk wist de aannemer dat ik de afwerking door eigen stukadoor ging laten doen.

Onze verdiepingsvloer is van houten balken. Daaronder zit er een rachelwerk 25 cm hart op hart afstanden en daaraan zit de gipsplafondplaten vastgeschroefd. Verricht door de aannemersbedrijf.

De gipsplaten zitten volgens meneer van Knauf te strak tegen elkaar en er is weinig ruimte tussen gipsplaten en wanden. Verder er had een dubbele rachelwerk aangebracht moeten worden zodat de spanningen beter verspreid worden. Bij ons is er dus maar 1 laag rachelwerk aanwezig met de juiste hart op hart afstanden volgens voorschriften.

Dit ook verteld aan aannemer. Die noemt dit de grootste onzin dat hij ooit gehoord heeft.

Zowel aannemer als stukadoor zijn gewoon erkende bouwbedrijven. Alleen aannemer is niet aangesloten bij Bouwgarant.

We hebben de verbouwing alles wit betaald , het probleem blijft alleen : wie is hier de verantwoordelijke.

Weten jullie misschien welke opties we verder hebben om dit te oplossen ? Zelf het probleem aanpakken is voor ons geen optie, we hebben ons blauw betaald voor het vernieuwen van plafonds. We zouden graag willen dat dit door hen opgelost worden, we hebben ook niet voor niets wit betaald...
:?

Plafond sauzen met Flex is volgens mij ook geen oplossing want de gipslaag van zo'n 3 a 4 mm is gewoon losgekomen van gipsplaten. Totaal geen hechting.

We overwegen zelfs ook om dit aan te melden bij tv programma rijdende rechter o.i.d. Misschien dat het wat oplevert?

We stellen de belangstelling en reacties hier zeer op prijs !

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als er werkelijk een constructiefout in het plafond zou zitten. “Platen te strak tegen elkaar en tegen de muur”, dan zou die stucadoor al helemaal niet aan die klus moeten zijn begonnen.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door BL2 »

Op zich is het vreemd dat de stuclaag compleet loslaat van de gipsplaten. Enige dat ik kan bedenken is dat de gehele houten constructie door belasting van bovenaf te veel buigt. Neem aan dat de plafond van boven belopen en belast wordt.
Hout is een mooi product, nadeel is dat blijft werken, al is het honderden jaren oud.
Invloeden van belasting, vocht en droogte kunnen enorme vervormingen opleveren.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou, als praten niets oplevert, gewoon de stukadoor dagvaarden. Als die naar de aannemer verwijst, moet hij de aannemer maar in vrijwaring oproepen.

Punt is dat je hoe dan ook kosten zult moeten maken, hetzij in ene procedure, hetzij voor een deskundige. En als je gaat procederen, kan het zomaar zijn dat die deskundige alsnog om de hoek komt kijken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door crazyme »

Je zou een collega stukadoor om advies kunnen vragen. Dat kost wellicht een paar tientjes.
Mogelijk is er geen hechtlaag aangebracht op het gips en is het gips daardoor te snel gedroogd. (Gips zuigt het vocht snel uit de verse stuclaag)

Vooralsnog denk ik ook dat de stukadoor de partij is welke het probleem moet verhelpen.

Hij heeft namelijk het plafond geaccepteerd zoals het was. (Zoals lady1234 aangaf)

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door gosewijn »

Welk type gipsplaten zijn gebruikt , dikte en breedte ?. Hebben de gipsplaten een paar dagen in huis gelegen voor montage . Wast het erg warm ,hoge luchtvochtigheid . Zijn er ook krimpscheuren op de naden ?.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Een deskundige ben ik niet maar:

- Wanneer de ondergrond niet in de juiste staat is, moet je als vakman niet aan de klus beginnen. Hier zit de stukadoor dus fout. Hij geeft zich immers uit als vakman.

- Een houten vloerconstructie 'werkt' altijd. Dit heeft als risico dat stukwerk gaat scheuren op de naden. Voor zover ik weet zijn er twee opties om deze scheurvorming tegen te gaan. 1: iets ruimte tussen de gipsplaten vrij laten en stucen met flexibele gips
2: gipsplaten strak tegen elkaar, naden van de gipsplaten versterken met gaasband en daaroverheen stucen.
Beide opties zijn geen garantie dat er helemaal geen scheurvorming zal ontstaan, het zijn slechts methodes om scheurvorming te beperken. Als de vloerconstructie waar het plafond aan hangt teveel beweegt, krijg je ondanks voorzorgsmaatregelen alsnog de nodige scheuren.

- Wanneer hele plakkaten stukwerk naar beneden komen, duidt dit mijns inziens op onvoldoende hechting tussen gipsplaat en stuc. De oorzaken daarvan kunnen zijn dat de ondergrond niet met een diepgrond- en hechtingsmiddel is voorbehandeld of dat de samenstelling van de stuc niet goed was. Wanneer voorbehandeling van de ondergrond niet in de stukadoors offerte was opgenomen, had wederom de stukadoor niet moeten beginnen aan de klus en vooraf moeten wijzen op de tekortkomingen.

Bedenk inderdaad dat die meneer van Knauf er baat bij heeft dat hij de stukadoor 'te vriend' houdt.

JC Faber
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2014 18:09

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door JC Faber »

gosewijn schreef:Welk type gipsplaten zijn gebruikt , dikte en breedte ?. Hebben de gipsplaten een paar dagen in huis gelegen voor montage . Wast het erg warm ,hoge luchtvochtigheid . Zijn er ook krimpscheuren op de naden ?.
3600x600 bruine gipsplaten, speciaal voor plafonds.
Geen voorstrijkmiddel aangebracht, is niet nodig bij bruine plafondplaten zeggen de stukadoors. Klopt ook, had het ook rondgevraagd. Verder was die periode wel warm, in de zomers. Er zijn wel wat kleine scheuren aanwezig in de hoeken, maar dat is normaal.
Geen krimpscheuren op naden, maar er was wel direct een duidelijke lijn zichtbaar op de naad inderdaad, een soort verzakking. En die verzakking word met de maanden steeds groter en groter totdat de stuclaag eigen gewicht niet meer kan vasthouden en loslaat.
BL2 schreef:Op zich is het vreemd dat de stuclaag compleet loslaat van de gipsplaten. Enige dat ik kan bedenken is dat de gehele houten constructie door belasting van bovenaf te veel buigt. Neem aan dat de plafond van boven belopen en belast wordt.
Gek genoeg, de draagbalken van de plafond zijn tijdens de verbouwing zelfs extra verstevigd met een extra balk vastgelijmd en vastgeschroefd aan de zijkanten.
Onze zoon van 4 springt al maar te graag in z'n slaapkamertje en daaronder hebben we geen scheuren, geen losgekomen stuc. Dus aan de balken ligt het niet.
Lady1234 schreef:Maar als er werkelijk een constructiefout in het plafond zou zitten. “Platen te strak tegen elkaar en tegen de muur”, dan zou die stucadoor al helemaal niet aan die klus moeten zijn begonnen.
Goed punt, mee eens
Ivo.w schreef:
Bedenk inderdaad dat die meneer van Knauf er baat bij heeft dat hij de stukadoor 'te vriend' houdt.
Dat vermoeden heb ik ook....



Ik heb hier aantal foto's bij laten zetten om situatie duidelijker te maken . En ook een YouTube filmpje :

https://youtu.be/sYcdXWtK2X0

Onze grootste vraag is nu wel : wat kunnen we nu doen? Welke stappen kunnen we nu ondernemen naar de oplossing ? Via juridische weg lukt het niet vanwege de financiële plaatje.... :|

Bedankt voor jullie reacties, we hebben er echt veel baat mee!
IMG-20180802-WA0086-02-01.jpeg
(34.35 KiB) 5105 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door gosewijn »

Door geringe vering van plafond gaat het niet scheuren normaal gesproken . Om de hoeveel cm zijn de schroeven gezet ?. Wat mij opvalt is de dikte van de stuc laag , vraag eens na wat de gebruikelijke dikte is , bij mijn dochter is ca 2 mm opgebracht , plafond dan he .

Een ding is zeker de hechting is niet goed. Zou het zo kunnen zijn dat de stucadoor te veel stuc heeft aan gemaakt en daardoor dik is geworden en de hechting daardoor verminderd is .

Halfmiljoen
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 jul 2014 08:36

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door Halfmiljoen »

Er is 1 ding zeer twijfel achtig en 1 compleet fout.

Het twijfelachtige zit hem in de platen. Echte stucplaten zijn in de regel maar 2 meter lang ivm de sterkte van de plaat. Deze zijn voorzien van speciaal absorbtiekarton waar de gipskristallen aan kunnen hechten. Deze plafondplaten dienen echter wel met 5mm tussenruimte gemonteerd te worden zodat het gips tussen en gedeeltelijk boven de platen kan komen. Gaas is dan niet nodig. Dit lijken mij gewone plafondplaten van 9,5 dik. Daar had sowieso voorstrijk opgemoeten (isokontakt of betokontakt)

Indien het toch wel stucplaten zijn en deze zouden met de juiste tussenafstand geplaatst zijn, dan nog is het stucwerk niet correct aangebracht. Bij stucplaten moet er minimaal 10mm stucwerk aangebracht worden (goudband of mp75 in de regel)

9 van de 10 keer gaat het wel goed met situaties als die van u. Maar zeker met dit warme weer onstaan er vele spanningen waardoor het gips niet voldoende hechting krijgt.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Plafond Probleem

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, 100 procent gebrek aan hechting van de stuclaag.
Foto verteld vaak meer dan 1000 woorden.

Gesloten