LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Total Concept Builders
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2007 14:42

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door Total Concept Builders »

Hoi allemaal,

Er zijn zeker serieuze Poolse bedrijven die ook zeker goed werk leveren.

Maar bij de complexere verbouwingen is het lastig communiceren,vaak ontbreekt aan gevoel voor styling en het kunnen inleven in de wensen van de klant.

Het uurloon is niet de bepalende factor maar de hoeveelheid werk die verzet wordt per tijdseenheid.

Veel Polen verblijven hier maar een paar jaar en hoe zit het dan met de garanties.

Er zijn veel mensen waar bij alles al snel te duur is, maar kwaliteit kan alleen geleverd worden als er voldoende tijd aan de werkzaamheden besteed wordt.

60% van de aanneemsom is arbeid 40% materiaal. Je kunt dus geld verdienen door te beknabbelen op tijd en materiaal en hopen er mee weg te komen.

Dit is de hit en run mentaliteit, helaas zie je dit veel bij oost europese
werknemers en helaas ook bij teveel nederlandse aannemers.

Het probleem is mentaliteit.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Mijn excuses dat ik nog reageer op een opmerking van
pagina 1 ...(dit zou overigens m.i. veel vaker gebeuren
als mensen eerst eens de hele discussie zouden nalezen
alvorens te reageren ...)
laten we eens van een eenmanszaak uitgaan.
Kosten die je zowiezo hebt:
Belastingen
verzekeringen (en dat is niet mis)
Vervoer, gereedschappen, administratie etc..
kosten die je moet maken om een klus te scoren.
ziekte dagen, vakantiedagen etc.. die je zelf moet reserveren(sparen)
reserveren voor garantie (er kan immers altijd wat mis gaan)
Dagen die onwerkbaar zijn (weersinvloeden etc..)

en dan heb ik nog lang niet alles opgenoemd.

Pas na aftrek deze kosten op je uurtarief blijft er geld over om te leven.. en neem van mij aan dat is op de door jou genoemde 18
euro ver onder het bestaansminimum.
Ik ben het hier helemaal mee eens ... zoals zovelen.

Ik kom er hier,in deze discussie ineens achter dat t allemaal
mijn eigen schuld is dat "mijn" tweemansbedrijfje
(in zonwerende,veiligheids en decoratie raamfolie)
op z'n gat is gegaan. EIGEN SCHULD blijkt nu,
we hadden natuurlijk nooit zo dom moeten zijn om in een
veeel te dure sociale huurwoning te wonen.
Als we de bedrijfsbus hadden omgebouwd tot camper
(met geblindeerde ramen uiteraard) en een paar
goedkope polen de folie hadden laten plakken ...
hadden we 750 euro aan huur bespaard,
tijd gehad voor een winstgevende BIJbaan
en de aansprakelijkheid bij evt. geschillen op de
poolse onderaannemer af kunnen wentelen !!!

Ik gun ook mijn poolse medemens een rijker leven
maar er is hier m.i. wel degelijk sprake van enorme
concurentievervalsing !!!

>cybertomaat< :evil:

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door bert0570 »

Hear hear cybertomaat,

De grootste zeurpieten over geld zijn vaak die mensen wiens arbeidskosten verwerkt zijn in een vorm van omslag zoals belasting, premie of totaalproduct.
De hondenbelasting kan omlaag als de controle door polen wordt gedaan.
De prijs van de Coca Cola bij de AH kan omlaag als de cassiere van poolse afkomst zijn.
Bij al dat internetbankieren kunnen alle hoofdkantoren van banken worden geoutcourced.
Een poolse verplegerster is vast net zo goed als een nederlandse, ziektenkostenpremie omlaag.
Moet ik door gaan?

Groet,

Bert

eerlijke vakman
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2007 14:31

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door eerlijke vakman »

Nou voor ons nooit meer een en al elende, had was een poolse aannemers bedrijf die alles konden.
Ja de boel in de soep laten lopen half werk afleveren en met de aanbetaling ervan door. Hadden alles op papier laten zetten dus dat zit wel goed dachten we nu is mijn duits redelijk dus het praten ging wel goed.De eerste dagen geen vuiltje aan de lucht alleen het woord geld kwam iedere keer naar voren ze moesten materialen kopen en gereedschap? Ze begonnen overal tegelijk aan het kozijn stond nog niet goed begon de schilder het al te verven smeerde wel de ramen vol en schuurde het glas die krassen zouden ze wel eruit halen en de verf ook pfffff.
Ze waren met 5 man en ons idee was al vrij snel dat die geen echte vakmannen waren maar een grote boeven bende.
Dat laatste was dus ook het geval wij zijn voor een groot geld bedrag en veel elende de duppe geworden.
U moet weten die mannen hebben niets te verliezen die komen snel en gaan weer snel en je kunt ze thuis niet ff op zoeken en een telefoon nummer is snel veranderd.
Nu hebben om toch de bouw door te laten gaan een nederlands bouw bedrijf in de armen genomen ,een woord SUPER alles loopt perfect.
We hebben nog met andere mensen erover gesproken ook zij waren slacht offer van een gelijk waardige boeven benden alleen waren dat kleinere aannemers nm schilders.
Het schijnt dat deze kleine groep er alleen op uit zijn om mensen te bestelen.
Want als je echt een goeie vakman bent dan heb je werk genoeg in je eigen land.
U bent gewaarschuwd.....

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Het schijnt dat deze kleine groep er alleen op uit zijn om mensen te bestelen.
Want als je echt een goeie vakman bent dan heb je werk genoeg in je eigen land.
U bent gewaarschuwd.....
Mits de arbeidsomstandigheden in dat land natuurlijk een beetje
goed zijn ... T is uiteraard alleen een centenkwestie voor die Polen.
Kan me niet voorstellen dat zij, zelfs die "oplichters" , graag hun
familie achterlaten onder WAARDELOZE omstandigheden ...
De enige ECHTE oplossing is aan de politiek ...... :wink:

Rob S./>cybertomaat< :roll:

de schilder
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2007 17:30

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door de schilder »

Geachte heer/mevrouw,

Ik zelf ben van mening dat u hier aan niet moet beginnen.
De taal is vaak een bariare maar ook zeker de vakkennis is een groot probleem.
Dit soort mensen hebben dit vaak hun zelf aangeleerd en waren ze bijvoorbeeld een jaar geleden nog boer of iets anders.

De meeste mensen denken goedkoop uit tezijn omdat de lonen heel laag liggen.
Maar ik denk dat u beter voor kwaliteit kan kiezen dan alleen maar voor de prijs.
Denk eens aan de garantie die u zou moeten krijgen.

U kan wel garantie krijgen maar krijgt u die ook als het toch fout mocht gaan?
Of moet u er lang over gaan strijden om zo u recht tekunnen krijgen.

Ik zelf heb een schildersbedrijf en heb regelmatig met deze concurenten temaken.
Regelmatig mogen wij de rommel van de personen opknappen.

Ik kan u zeggen dat dit voor ons werk is maar geen leuke manier van werk.

In het verleden heb ik bij een bouw onderneming gewerkt waar wij zelf ook met deze mensen in zee gingen.
Nu is deze onderneming hier ook mee gestopt omdat het uiteindelijk niet ten goede kwam van de kwaliteit en de relatie tussen klant en aannemer.


Ik mag natuurlijk niet iedereen over 1 lijn scheren.
Niet elke pool of een andere nationaliteit is zo.

Maar ik weet 1 ding wel goede vaklieden zijn schaars en kijk vooral niet niet alleen naar het eind bedrag.

Maar heel simpel naar kwaliteit,vakkennis,uitvoering,service en garantie`s.

Nederland heeft dit probleem zelf veroorzaakt zowel de consument als de bedrijven en de politiek.
De consument wil goedkoop uit zijn een bedrijf wil centen verdienen,de politiek wil belastingen kunnen innen door de werkgelegenheid omhoog teschroeven van vraag en aanbod.

Ik ben nog steeds van mening dat wij met zijn alle opdit punt verkeerd bezig zijn.

Nu is het in nederland erg druk maar wat over 7 jaar?

Ja dan komen de problemen want de polen zijn dan inmiddels verdrongen dor onze bulgaren die inmiddels ook al actief zijn.

De nederlander zelf komt uiteindelijk zonder werk tezitten.
Heel simpel wij worden teduur en vakkennis is niet belangrijk.

Natuurlijk moet u dit allemaal zelf weten wat u of iemand anders doet maar ik zal wel zeggen kijk uit wat u doet.
Het is niet normaal dat een pool voor 12,50 euro werkt en een bedrijf dit voor bijvoorbeeld voor 40,- euro moet doen om zijn kosten te kunnen dekken.
Zoals bijvoorbeeld de belasting,heffingen,mileu,overigekosten enz.

Ik vraag me af welke kosten een pool heeft.
Ik denk nul komma nul omdat die er voor deze mensen niet zijn omdat zij geen nederlander zijn.

Met vriendelijke groet,
C van Wijngaarden

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

De hondenbelasting kan omlaag als de controle door polen wordt gedaan.
De prijs van de Coca Cola bij de AH kan omlaag als de cassiere van poolse afkomst zijn.
Bij al dat internetbankieren kunnen alle hoofdkantoren van banken worden geoutcourced.
Een poolse verplegerster is vast net zo goed als een nederlandse, ziektenkostenpremie omlaag.
Moet ik door gaan?

Aan Bert 0570,

Tuurlijk kan je doorgaan; maar enkel in het pools of duits.............

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door bert0570 »

Hoi Zelfstandigste,

Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage in deze topic.

Bert

eerlijke vakman
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2007 14:31

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door eerlijke vakman »

Na de tegenslag >zie vorige> en ervan door gaan met de aanbetaling zijn wij ook nog bestolen.
Geen inbraak en toch veel spullen verdwenen tv dvd stereo installatie geld enz, ze hebben die tijd dat ze in ons huis waren voor een verbouwing hun ogen goed de kost gegeven.
En kennelijk een sleutel laten bijmaken.
Inderdaad de politiek is goed bezig om goedkope arbeidskrachten hier na toe te halen incl het leed wat wij onder vinden.
Dus bij deze is iedereen gewaarschuwd.

Linnie66
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2007 23:13

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door Linnie66 »

Ik raad iedereen niet en verbouwing te laten doen door Martin de leuke poolse klusser, zoals hij zichzelf omschrijft. Hij woont in Rotterdam en zijn advertentie staat op Marktplaats 2x anders vermeld.Let op het telefoonnummer. Ze nemen elke klus aan en richten veel schade aan en laten je dan met alle schade zitten. Ook geeft hij zich uit voor elektriciën en ik heb door zijn aangelegde elektriciteit ook de poolse groepenkast al brand gehad. Aardlekschakelaar was er niet. Wel alles per week vooruitbetalen en zijn opleverdatum komt hij niet na. Waterschade, brandschade keuken compleet vernield. Badkamervloer scheef en losse tegels enz. Niet aan beginnen ik spreek uit ervaring. Heeft mij veel geld gekost en probeer nu om mijn recht te halen middels een advocaat.

santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door santander »

ik heb niet alles gelezen maar ik heb net ervaring met een nederlandse tegelzetter (35 jaar in het vak), die bar slecht werk tegen en normale ned. tarief. Ik noem maar geen naam maar dat hij geen rechte, strakke voegen kon maken en scheef tegelde wijt hij aan alles behalve zichzelf want hij heeft nooit eerder klachten gehad :twisted:
Ik ben na een verbouwing echt die k...smoesjes zat.

Ik blijf echt met een kater achter en denk nu bij de volgende klus aan poolse vakmensen. Hier kan je ook niet meer op kwaliteit rekenen. :?:

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door cybertomaat »

@ santander ......
Ik blijf echt met een kater achter en denk nu bij de volgende klus aan poolse vakmensen. Hier kan je ook niet meer op kwaliteit rekenen.
:shock:
Of je neemt er een van eigen bodem die het WEL kan !?!?!?

Of heb je zoiets van : " ik vind de scheve voegen e.d. niet erg ......
maar dan wel tegen een polenprijs ... " ???

Het is misschien niet zo bedoeld ... maar je komt met deze opmerking
een beetje gierig over ......
Of ben je er ECHT van overtuigd dat de gemiddelde Pool het beter kan,
ook nog eens voor minder geld ???

santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door santander »

Gierig, 40 euro per uur vind je dat niet genoeg? En dan ook nog eens zo'n slechte kwaliteit.

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Ja ... 40 euro per uur voor die hollander die het scheef deed is ook teveel ... veel teveel !!!
En laat me raden erg snel was ie ook niet zeker ??? :lol:
Dat is dan een duure grap ... met als ik jou zo lees als
resultaat dat je het zelfs over wil laten doen ??? :cry:

Wat ik bedoel te zeggen laat t dan overdoen overdoen door een
wat jongere vakman met een nederlands VAKdiploma ......
(niet een die nog ff vlak voor z'n pensioen jou afwerkt :wink: )
en zeker niet door een willekeurige pool zonder de juiste
diploma's / opleiding ...... nog los van de garanties/verzekeringskwestie's .

Alsn je bedoeld een goedopgeleide pool in dienst van een hollands
bouwbedrijf / tegelzeter ... dan heb ik niks gezegd . :roll:

santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door santander »

De vraag blijft dan hoe kom je aan een goede vakman. Wij hadden deze op aanbeveling (ik kan je wel zeggen dat ik die persoon wel kan ...) Uiteraard ben ik nog boos en het liefst zou ik alles slopen en opnieuw laten maken, maar ja dat is nu een behoorlijke kostenpost :(

Door mijn ervaring en ervaringen van anderen (lees eens het blad van VEH) ga je twijfelen of we ze het hier nog wel kunnen en willen. Door schaarste wordt veel misbruik gemaakt. En dan krijg je dit soort topics op dit forum.

Maar ik merk tegenwoordig :wink: dat kwaliteit niet meer voorop staat en dat vind ik in en in triest. Volgende keer doen we het zelf of houden we het geld lekker in de portemenee (consumentenvertrouwen???)

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Vaak is het idd. zo dat de grote bedrijven als er veel vraag is
meer geld gaan vragen voor lagere kwaliteit .
Ik weet uit ervaring dat veel 1 en tweemansbedrijven geen
uurprijs meer vragen maar een vaste prijs per klus ,
in dit geval dus de voorrijkosten ,onkosten , materiaalkosten +
een prijs per (vierkante) meter.
Deze doen zo 4 tot 6 (middelgrote) badkamers per week
sommige uitslovers (die dan weer meer fout doen !!! )
wel 8 in 5 dagen ...... :?

santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door santander »

Dit was ook zo'n zelfstandige, maar goed fout kan het altijd gaan maar om dan nog de schuld bij anderen te leggen???
En wat voor onzin ze dan nog proberen te verkopen :twisted: :twisted: (Ik had dan liever iemand gehad die de taal niet beheerst :lol:)

Wij hadden ook een aanneemprijs afgesproken, op uurbasis lijkt me helemaal van de zotte worden.(ik heb het voor het gemak omgerekend).
P.S. En dan te bedenken dat de tegels steeds groter worden en de m2 prijs steeds hoger van de tegelzetter. :P

Het moeilijke is dat papier geduldig is en je de kwaliteit pas achteraf kunt beoordelen!
We moeten nog een keuken en bijkeuken laten betegelen, maar ik denk dat we gewoon zelf zeil gaan leggen :wink:

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Alles wat je zelf kunt zou ik ook gewoon zelf doen ...
is ook fijn om te kunnen zeggen "heb ik zelf gedaan..."
En dat van die tegelmaten/meterprijs was mij idd. ook opgevallen.
Succes ermee verder...... :wink:

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door elianne »

Het is nu 13 weken na de geplande einddatum en de verbouwing met de Bouwgarant-aannemer is nog niet klaar!! Ze komen, gelukkig, niet meer dagelijks over de vloer en op zich zijn het nog kleinigheden buiten(buitenwerk zoals dekplaat buitenmuur, hekwerk, etc..) maar het is NIET klaar. De aannemer heeft wel voor binnen een eindoplevering gedaan en dat is prima gedaan. We kunnen binnen dus alles afmaken(vloer erin, etc). Buiten zou na de bouwvak komen, ben benieuwd. Hij heeft echter wel de laatste nota gestuurd voor het volledige bedrag, dacht het niet! Ik ga die dus echt niet betalen. Eerst alles af! Ik doe niet moeilijk over boeteclausules, het is goed gedaan en dat is het belangrijkste. begrijp ook wel dat hij het anders had gedacht. Maar hij is lekker bezig bij de volgende klant en bij mij is het nog niet klaar. heb wel contact gehad met Bouwgarant over mijn mogelijkheden. 15 weken is de grens, best aardig toch van mij? Echter nog eens met een Bouwgarant-aannemer.......is dus ook geen zekerheid voor tijdig afleveren en weinig problemen tijdens de verbouw. Voorlopig niet meer verbouwen, ben het even zat! Oja, huis moet nog geschilderd, gelukkig voornamelijk buiten en ze doen ongeveer de hele buurt hier en staan erg goed bekend. Even doorbijten dus.

pinky
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 aug 2005 02:05

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door pinky »

Hallo Elianne,

Kunt u de plaatnaam en evt firma noemen van de Bouwgarant bouwbedrijf, veel mensen zoeken juist op dit forum naar goede en slechte bedrijven en denk dat u verhaal voor veel mensen belangrijk is.

vr Gr
Ingrid

Gesloten