LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door elianne »

Ik wil dat best doen maar...dan wel als de verbouwing echt klaar is. Ik heb weliswaar nog niet alles betaald maar het moet wel af en eer er een ander het af komt maken ben je zo ook weer een paar weken verder.

De buren hebben overigens een brief ontvangen van Bouwgarant dat die verbouwgarantie niet door kan gaan, de reden kunnen ze navragen bij de aannemer! Nu heb je achteraf toch niets meer aan die verzekering, bij de buren is het ook bijna klaar, maar het gaat om het principe. Aannemer kan dus wel Bouwgarant zijn maar als je vervolgens geen verbouwgarantie kunt afsluiten en dat pas hoort na de verbouwing heeft het ook weinig zin. Mijn aanvraag is overigens nooit aangekomen bij Bouwgarant, zeggen zij.

Ik ga hem nog eens mailen. Bouwvak is voorbij dus aan de slag!

RW TE A
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2007 17:32

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door RW TE A »

Een verbouw garantie kan alleen afgegeven worden voor het werk gestart is, dus niet als de verbouwing al aan de gang is, voor de aanvang dient de opdrachtgever een certificaat te hebben ontvangen.

Als de bouw reeds gestart is dan weigert BouwGarant de aanvraag, als er veel klachten binnenkomen over de aannemer of de jaarlijkse audit en het vervolg hierop is niet goed gedaan dan bestaat de kans dat de aannnemer uit Bouw Garant gezet wordt.

Ik heb wel de indruk dat de verbouwing bij ellianne een klein drama aan het worden is of al is.

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door elianne »

Klopt van die Bouwgarant maar de aanvragen zijn ruim twee maanden voor aanvang van de werkzaamheden ingediend. Daar zijn ze dus ook niet al te snel.

Inmiddels nog geen reactie mogen ontvangen van de aannemer, vrijdag de email verzonden dat hij de zaak af moet maken maar dus niets vernomen. Zucht.....

Nouja, drama.....ik blijf er nu vrolijk onder. De ergste stress heb ik gehad. Binnen is het klaar en voor het achtergehouden bedrag kan ik best een aannemer de zaak af laten maken. Maar waarom moet het zo? Een andere aannemer betekent immers weer uitstel. Er moest iets worden besteld maar als dat er nog niet is laat dat dan even weten. Nog afgezien van het feit dat hij al maanden wist dat hij dat spul nodig zou gaan hebben.

Heb je trouwens enig idee hoe ik dit goed aanpak? Aangetekende brief sturen met een termijn waarop het afgehandeld moet zijn? Welke termijn is redelijk? En daarna?

Wat dan nog betalen? Alleen geleverde zaken/diensten is best moeilijk aangezien de offerte niet exact gespecificieerd is. Ik weet dus niet exact wat hetgene dat nog gedaan moet worden kost. Ik zou er erg mee geholpen zijn als je liet weten hoe ik dit moet aanpakken. heb ook geen zin in een rechtszaak later.

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door elianne »

Update:

Nog maar één dingetje te doen. :D Is wel essentieel voor de afwerking buiten maar dan vooral voor het aangezicht. Geen problemen met lekkage oid te verwachten dus. Ik betaal nog niet. Ik bel en schrijf er ook niet meer achteraan en heb nog geen telefoontje gehad waar mijn betaling blijft. Ik zie het verder wel, voor het achtergehouden geld kan ik het laatste werk nog wel uitbesteden. Aangezien de Bouwgarant niet rond is neig ik ernaar het resterende bedrag nog 18 maanden na definitieve oplevering te behouden. Bouwgarant geeft tot 18 maanden na oplevering garantie en aangezien dat niet in orde is wellicht zo regelen. Ik zie het wel want wellicht is de verbouwing over 18 maanden pas echt klaar! Volgende keer weer Polen? :wink:

elianne
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 aug 2006 00:01

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door elianne »

Nu 02-10-2007 en niets meer vernomen van de aannemer. De buren ook niet en de openstaande nota is ruim 20.000 Euro. Vreemd nietwaar? :roll:

pvanzanten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2007 20:36

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door pvanzanten »

Elianne, kun je mij eens een telefoonnr. van jouw poolse klusvrienden sturen?
Je lijkt me kritisch en zegt erg tevreden te zijn dus ik wil met hen wel eens een afspraak maken. mail:[email protected]

eerlijke vakman
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jun 2007 14:31

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door eerlijke vakman »

Ja lekker goedkoop denk men dan ,zo wij ook.
Voor onze verbouwing lieten wij een 3 tal offerte's maken oa ook bij een pools bedrijf zij deden alles?? vetelde ze.
Zij waren duizenden euro's goedkoper en kwamen vriendelijk en betrouwbaar over waren netjes op tijd en de offerte zeer snel .
Allemaal te mooi om waar te zijn.
Zij hadden ook referenties met mooie foto's en verhalen ,wij hebben toen contact gemaakt met de mensen en ze vertelden dat ze tevreden waren.
Het ging toch om een groot bedrag voor de verbouwing
We kregen ook de papieren te zien waarop ze stonden ingeschreven , dus er kon niets mis gaan dachten wij toen.
Om een lang verhaal kort te houden, niets klopte.
De eerst 3 termijnen werden over gemaakt vanuit ons bouwdepot naar wat naderhand bleek een spookrekening.
De facturen bleken dus ook niet echt te zijn.
Nu word ons aangerekend dat wij een bedrijf in het zwart hebben laten werken met een boete van 4000 euro per man.
De werkzaamheden zijn zeeeer slecht gedaan hebben nm een aannemer gevonden die wel volgens de wettelijke regels werk en wel zijn belastingen en premie's afdraagt.
Hij vertelde dat het niet mogelijk is om aan 15 euro per uur te werken zij moeten nm belasting en de premies in hun land betalen maar wie controleerd dat ??????
En als je goed nadenkt een goeie eerlijke vakman heeft ook in zijn eigen land werk.
Hier winnen ze alleen maar als is het maar van goed gelovige mensen te stelen.
Ja voor een dubbeltje op de .................... is voor ons zeer zuur te komen staan.
Ook zijn we een aantal spullen kwijt, ze hadden nm ook een sleutel.
U bent gewaarschuwd!!!!!!!!!

anto
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 dec 2007 22:31

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door anto »

Elianne, mag ik een nummertje 2 trekken in de rij der wachtenden? Ik zou graag jouw poolse klussers mijn tuin willen laten inrichten/ bestraten.
ijn email is an_antoinette @ hotmail.com ( zonder die spaties )
groet
Antoinette

piotr
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 feb 2007 20:08

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door piotr »

@eerlijke vakman: briljant verhaal. Niet dus. Je bent volgens mij gewoon een gefrustreerde Nederlandse schilder/stucadoor/bouwvakker en je probeert op deze manier de Polen zwart te maken. De enigen die door de Polen uit de markt gedrukt worden zijn de bij-beunende Nederlands en niet de gerenomeerde Nederlandse bedrijven.
Schilderen en stucen laat ik door Polen doen, uitstekende kwaliteit, ze werken van 's ochtends 7 tot 's avonds 7 en ze zeuren niet, achteraf betalen. Geen enkel probleem. Voordeel is wel dat ik prima Pools spreek.

Hammer1969
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2008 09:23

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door Hammer1969 »

Ook ik ben de fout ingegaan met de vrolijke poolse aannemer Martin.
Helaas wat geld verloren maar dat haal ik nog wel even bij hem thuis op

Martin is eigenaar van Popec Onderhoudsbedrijf en zegt dat hij alles kan.
Voor alle opdrachten blijft hij maar vragen voor aanbetalingen.
Het enige wat er gebeurt is langzaam werken en ondeugdelijke resultaten.
Helaas voor deze Poolse aannemer is het luilekkerland Nederland voorbij want ik heb aangifte tegen hem gedaan bij de Politie, Belastingdienst en zal hem zelf via mijn rechtsbijstand aanpakken.

IEDEREEN DUS GEWAARSCHUWD VOOR MARTIN POPEC DIT IS EEN OPLICHTER MET ZIJN MAATJE MAREK

motyl
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2008 10:28

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door motyl »

Je kunt nooit alles gaan generaliseren. Zowel bij de nederlandse als de poolse klussers heb je bedrijven die slecht werk afleveren. Piotr, kun jij mij vertellen met welke klusbedrijven jij goede ervaringen hebt? Het is toch een goede reclame voor hun als ze genoemd worrden. Misschien zijn er ook wel anderen die goede ervaringen met hun hebben. Ik ben benieuwd.

ardennen
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mar 2005 14:49

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door ardennen »

zelf ben ik aan een goed adres gekomen via www.europerenovations.nl.

Zei houden bij welke Polen goed zijn en welke niet.

Ik heb een aardige verbouwing achter de rug en europerenovations heeft ons goed geadviseerd.

aanrader dus.......................

harrie777
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 feb 2008 13:38

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door harrie777 »

blijf er van af blijf er van af, de meeste stappen in polen in de auto of bus zijn daar werkloos kopen ondereg een witte overal hier en daar een pleisterspaan of verfkwast net voor de grens met nederland nog een keukentrapje en zo snel ze de grens over zijn zijn het prima en uitstekende schilders en stucadoors????

Ze beginnen OVERAL aan ook al hebben ze nog het benul niet of een verfkwast bij de stucadoor hoort of bij de schilder.

Op een enkele poolse vakman na........zijn 90 % van deze gasten FROTTERS 1e klas.!

Houwi
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 mei 2008 19:55

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door Houwi »

simpel op te lossen met referenties...

ardennen
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mar 2005 14:49

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door ardennen »

harry 77 heeft gelijk. zo denk ik er ook over.

daarom was ik zo blij dat iemand mij de tip gaf om contact te zoeken met www.europerenovations.nl

Deze mensen raden klussers/ aannemers / schilders bij je in de buurt aan welke goed werk afleveren. Bij missatanden wordt het bedrijf niet meer aangeraden.

Ik had geen groot budget maar heb wel kunnen verbouwen.

Ik vind de communicatie met de Polen zelf wel moeilijker dan met een Nederlander, maar dat was het waard. je kan niet alles hebben.

Mijn tip is als je dan toch met OOSTblokkers wilt verbouwen/ klussen laat je dan adviseren door www.europerenovations.nl

Veel verbouwplezier! (ik ben de eerste jaren lekker uitgeklust :-))

chrissie188
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2008 13:59

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door chrissie188 »

dan maar even mijn eigen ervaring met een Pools bedrijf.
IN mei hebben wij twee polen van Reno Pol in huis gehad om te schilderen, stucen en wat andere dingen te laten doen.
Dat is ons schrikbarend slecht bevallen. We\doen dit nooit meer!!!
de Polen konden niet schilderen; alles moest opnieuw geschilderd worden
De Polen konden niet tegelen en niet voegen. Ook dit moest van de muren af en opnieuw gedaan worden
De Polen konden geen plafondjes in toiletten plaatsen. Ook deze moesten eruit omdat ze op instorten stonden.
De POlen verdwenen regelmatig een aantal uur terwijl ze per uur betaald werden door ons. Ze wilden buiten het bedirjf om ook betaald krijgen en dan twee uur langer elke dag blijven.
Alles waarmee wij ze hebben geconfronteerd lag aan het materiaal of was in Polen heel normaal. Het tegelwerk dat helemaal golfde over de muur zou in pOLEN prachtig gevonden worden, zo werd me verzekerd.
De Flexa monodek verf was slecht, het lag niet aan hun schilderkunsten.
De kozijnen zijn door onze lieftallige Polen dicht geverfd; we kregen ze nauwelijk open en toen we ze wel open kregen sprongen de stukken verf eraf.
Wij wilden een beetje zuinig aan doen met ons geld en hebben daraom Polen ingehuurd. WE hebben er enorm spijt van en hebben nu een sdegelijk Nederlands bedrijf in de arm genomen dat alles moet herstellen.Ons advies: ga in ieder geval niet met Reno Pol in zee. wat een beunhazen!!!!!

moortjeboen
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2008 17:23

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door moortjeboen »

Aggut, wat een krokodillentranen hier van al die Nederlandse aannemers... 'Je moet wel 40 euro p/uur vragen wil je nog winst maken...' WOEKERWINST JA! Ik ken zat klussers die 5000 euro per maand verdienen, notaristarieven zijn dat. Je kosten de BTW moeten er nog af? Ja UND? Ik verdien als ZZP-er nog geen vijftien euro per uur, weliswaar met m'n hoofd en niet met m'n handen, maar waarom zou ik die bouwfraudeurs dan het drievoudige moeten betalen? Ik heb al vier woningen verbouwd met oost-europeanen, altijd naar tevredenheid, ze werken tenminste lekker door zonder al dat geklets aan je hoofd en die oeverloze rookpauzes. Ik hoef die verwende Nederlanders met hun dikke chique auto's niet meer. Zonet nog even geprobeerd, een offerte aangevraagd voor een tuinpaadje: drie mille. Alsof het niets is. Dahaaag!

bdi
Berichten: 135
Lid geworden op: 09 mar 2008 19:52

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door bdi »

@Moortje

Een notaris voor 40 per uur, een Poolse notaris zeker. DOEN

Stel klusser verdient 5000 per maand en draagt geen belasting af (tsja is zwart dus niet legaal he). Daar gaat ie 5000/4/40 = 31,25 per uur. Stel je draagt wel netjes belasting af dan gaat de beste klusser snel over de 40 euro per uur.

Als jij als zzpér 15 euro per uur vrtaagt, dan is het snel met je afgelopen, of verdient je man veel geld als Nederlandse notaris

Onzin verhaal dus.

Oh ja werk bij aannemer, extern tarief is 95 per uur, heb je als je met je hoofd werkt.

moortjeboen
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 jun 2008 17:23

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door moortjeboen »

BDI: met notaristarieven verwijs ik niet naar die veertig euro, maar naar 5000 schoon per maand, als voorbeeld van tamelijk arbitraire, hooggehouden tarieven. Die bouwvakkers uit mijn omgeving verdienen dat wel zeker schoon. En geef ze ongelijk: mensen financieren tegenwoordig steeds makkelijker, verhogen effe hun hypotheek of lenen by Frysia, en hopsa, daar gaat weer een tienduizendje. Dat gedrag heeft de tarieven enorm opgeschroefd, de laatste tien jaar.

Wat betreft mijn uurloon: ik verdien inderdaad, sinds ik zelfstandig ben, 15 euro p/uur netto (een bouwvakker houdt dus het dubbele over volgens jouw rekensommetje) ZONDER PARTNER en doe dat al acht jaar, en ik leef nog steeds naar alle tevredenheid. Gek he? Het is maar hoeveel luxe je nodig hebt. En klaarblijkelijk hebben de bouwvakkers van tegenwoordig heeeel veel luxe nodig. Of hebben jullie allemaal hele slechte boekhouders? Want met zelfstandigenaftrek en de marges die jullie rekenen voor bouwmaterialen valt er nog lekker wat bij te snoepen... Nee, mij overtuig je niet. Ik blijf erbij: krokotranen!

babs123
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2008 12:18

Re: Poolse bouwbedrijven in Nederland: uw ervaringen

Ongelezen bericht door babs123 »

Beste Chrissie,
Ik heb soortgelijke ervaringen als jij. Het is heel ernstig: er is niets goed gedaan, en ik op een gegeven moment heb ik alles gestopt. de polen waren overigens heel aardig en goedwillend: ze konden echter niets. De organisatie er achter, dat is toch goed mis denk ik. Nu ben ik zo benieuwd of je actie hebt ondernomen en zo ja welke. Ik heb een gedeelte betaald: de afspraak was aan het eind van een week te betalen voor die week. Maar alles, letterlijk alles, moet over. Heb je geprobeerd schadeverdoeding te krijgen? En is dat gelukt? Bye, babs.

Gesloten