LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reparatie van lekkage in leiding

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
RobRos
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2020 16:35

Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door RobRos »

Lekkage gehad in één van de waterleidingen in mijn huis. De woning is nog geen 20 jaar oud en er is al een leiding gerepareerd in het verleden (destijds door hersteller aangegeven dat het slechte kwaliteit was). Door de mantel om de leiding was de lekdetectie niet meteen in staat het exact punt aan te wijzen maar wel dat het om de leiding van HR ketel naar de keuken ging (warm water dus). Leiding is toen afgezaagd en afgedopt, even geen warm water in de keuken maar wel lekkage gestopt.

Nu eindelijk (na weken) een loodgieter over de vloer gehad om te praten over herstel. Deze loodgieter gaf aan dat de oplossing hier een nieuwe leiding zou zijn, maar dit zou een hoop rotzooi geven door al het freeswerk om van de keuken een nieuwe leiding naar zolder te leggen. Een veel makkelijkere oplossing zou zijn om gewoon een boiler in de keuken te hangen en het opgelost te noemen. Functioneel heb ik dan inderdaad weer warm water in de keuken, dat is correct.

Nu heb ik als afwegingen al bedacht dat een boiler wellicht beter werkt (direct warm water) en inderdaad zonder hak of breekwerk het probleem oplost. Maar dat er uiteindelijk nog steeds een defecte leiding zit en het een stukje kapitaalvernietiging lijkt om dat niet op te lossen. Een eventuele latere verkoop zal dat niet helpen. Zijn hier nog verdere ideeën waarom wel of juist niet te gaan voor zo een optie?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik ga mee met je loodgieter: beter een boiler of doorloopverwarmer in de keuken dan het warme water over een grote afstand laten komen.
Kapitaalvernietiging is het niet, eerder je eerste stap richting 'van het gas af'.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door scontra »

RobRos schreef:
09 dec 2020 16:46
l dat het om de leiding van HR ketel naar de keuken ging (warm water dus).
Om warm water in de keuken te hebben is een Close in Boiler met een capaciteit van 20 ltr. ruim voldoende om aan een normaal warm waterverbruik in de keuken te kunnen voldoen.
Zo'n apparaat plaats in het keukenkastje onder de spoelbak en 24 h per dag direct warm water beschikbaar.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door berndv »

Ik zie niet echt in waarom dit een latere verkoop zou belemmeren. Sterker nog, ik zou het eerder als pluspunt benoemen. Een warmwaterleiding vanaf de zolder duurt altijd langer alvorens er warm water is, dan wanneer er in de keuken een boiler aanwezig is. Het zal door een verkopende makelaar juist als extra comfort aangemerkt worden en niet als oplossing voor een gebrekkige leiding.

Ik heb zelf vorig jaar ook een huis gekocht waar in de bijkeuken de ketel zit, maar in de keuken een warmwaterboiler voor alleen de keuken. Het zou kunnen dat de bestaande leiding lekkage heeft of heeft gehad en dat daarom een boiler geplaatst is. Het heeft mij in ieder geval niet tegen gehouden of enigszins reden gegeven om hierop af te dingen. Het is immers een extra stukje comfort.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door Kolibrie »

berndv schreef:
10 dec 2020 09:39
Ik heb zelf vorig jaar ook een huis gekocht waar in de bijkeuken de ketel zit, maar in de keuken een warmwaterboiler voor alleen de keuken.
Is dat niet een beetje overdreven, in de bijkeuken een ketel en in de keuken nog eens een boiler.
Extra apparaat, aanschaf, onderhoud enz.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kolibrie schreef:
10 dec 2020 11:33
Is dat niet een beetje overdreven, in de bijkeuken een ketel en in de keuken nog eens een boiler.
Extra apparaat, aanschaf, onderhoud enz.
Logischerwijs zal die ketel het hele huis van warm water voorzien, terwijl die boiler dat natuurlijk niet doet. Dit is toch gewoon een compleet normale set-up (los van de plek waar die ketel dan exact hangt)?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door berndv »

Kolibrie schreef:
10 dec 2020 11:33
berndv schreef:
10 dec 2020 09:39
Ik heb zelf vorig jaar ook een huis gekocht waar in de bijkeuken de ketel zit, maar in de keuken een warmwaterboiler voor alleen de keuken.
Is dat niet een beetje overdreven, in de bijkeuken een ketel en in de keuken nog eens een boiler.
Extra apparaat, aanschaf, onderhoud enz.
Dat is het zeker. Het zou ook niet mijn eerste keus zijn, maar ik heb het huis zo gekocht en tot op heden niet echt de noodzaak gezien om onder de vloer te gaan om de warmwaterleiding op te snorren en na te gaan waar die onderbroken is, om vervolgens de keuken weer op de ketel aan te sluiten.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Moneyman schreef:
10 dec 2020 11:37
Kolibrie schreef:
10 dec 2020 11:33
Is dat niet een beetje overdreven, in de bijkeuken een ketel en in de keuken nog eens een boiler.
Extra apparaat, aanschaf, onderhoud enz.
Logischerwijs zal die ketel het hele huis van warm water voorzien, terwijl die boiler dat natuurlijk niet doet. Dit is toch gewoon een compleet normale set-up (los van de plek waar die ketel dan exact hangt)?
De afstand van ketel in bijkeuken tot de keuken is toch niet zo groot dus veel verlies door leiding lengte is er niet.
Iets anders is het wanneer de capaciteit van de ketel te laag is om voldoende warmwater op meerdere tappunten te leveren.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een eigen warmwatervoorziening (bv. boilertje) in de keuken en geen warmwaterleiding naar een cv-ketel op zolder is een heel normale situatie. Die zal later de verkoop van het huis nadelig beïnvloeden. Laat de loodgieter de "kwalekke" leiding wel aan beide zijden goed en permanent afdoppen, zodat niemand in de verleiding komt hem weer in gebruik te nemen. Hopelijk zijn de andere waterleidingen van betere kwaliteit.

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

snuffel1 schreef:
10 dec 2020 18:04
De warm water leiding is van koper en als die ingefreesd is voorzien van een kunststof mantel en bestaat de koperen leiding uit één geheel. De kans dat zo'n leiding gaat lekken is vrijwel nihil tenzij iemand besluit om op de plaats van die leiding een gat te gaan boren en de leiding raakt. Lekkage ontstaat vaak bij de koppelingen van de warm water leiding en zijn te vervangen.
Hier schrijft een vakman die van wanten weet, ik deel geheel uw mening.
Leuk en handig zo'n hot cooker onder uw aanrechtblad, inderdaad brandt u dan veel sneller uw vingers, geen wachttijd meer.
Maar daar hangt wel een prijskaartje aan om dat water op die temperatuur te krijgen.
U kunt niet eindeloos warmwater blijven tappen, de voorraad water is beperkt
Afhankelijk van welke HR ketel u bezit, met of zonder voorraadvat, kunt u met een voorraadvat per direct over warmwater beschikken.
Is het voorraadvat leeg dan moet de HR ketel voor deze helemaal leeg is, uitgaande dat we nu in winter zitten, overschakelen van verwarmingsbedrijf naar warmwaterbedrijf, dat doet helaas niet iedere HR ketel even snel waardoor u tussentijds even koud water zou kunnen krijgen.
Eenmaal omgeschakeld naar warmwaterbedrijf blijft de HR ketel in die toestand omdat als het goed is warmwater altijd voor gaat op
verwarming, in de TSA (tegen stroom apparaat) deel van HR ketel wordt dan voldoende warmwater aangemaakt waarvan u eindeloos gebruik kunt maken.

Ik vraag mij af hoe die loodgieter kan bepalen van een leiding die is ingefreesd dat deze van een slechte kwaliteit zou zijn.
Laat u eerst of probeert u zelf eerst te ontdekken wat en waar het precies lekt.
Heeft er iemand ergens in uw muur staan boren ?
Ik ga er even vanuit dat de betreffende leiding is afgekoppeld aan de ketelzijde.
Wat mag het kosten om daar een nieuw stukje, eventueel een flexibele slang met RVS ommanteling, of een stukje koperen leiding 15mm te monteren.
Dat is niet meer dan een uur werk als u alle onderdelen bij elkaar hebt.
Aan u de keuze om dat te laten uitvoeren in soldeerwerk of met knelfittingen.
Aan deze laatste zou u zelf nog iets eenvoudig kunnen wijzigen en/of herstellen.
Goed hard of zacht solderen is niet voor iedereen weggelegd.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

leiding kan ook van kunststof zijn natuurlijk maar als ie van koper is kun je deze gewoon op de plek waar ie afgedopt is weer aan elkaar aansluiten....

zou mijn optie ook zijn, leiding van koper of kunststof is allebei goed trouwens, gewoon repareren....

heb eerder het idee dat die loodgieter er weinig zin in heeft of zo....

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door Veldt01 »

+1 voor een close in boiler (plintboiler van bijv. daalderop zou ik niet adviseren tenzij er echt geen ruimte is, mijn ervaring is dat die bovenmatig vaak voortijdig sneuvelen).
En wat betreft de koperen leiding met mantel, die zijn er in meerdere kwaliteiten maar zelfs de minder goede gaan zelden of nooit kapot
tenzij de bewoner zonder eerst even een leidingzoeker te gebruiken een gat wil boren.....
Slechte kwaliteit kan wel slaan op de koppelingen en zoals gezegd die zijn relatief eenvoudig te vervangen.
Dit is vaak een excuus voor: opsporen kost teveel tijd en daar wordt de klant ook niet blij van. En in principe is het aangedragen alternatief prima en over de keuze hiervoor zou ik niet al te lang na hoeven denken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door Brahms »

Het eerste wat wij gedaan hebben na betrekken woning is de boiler in de keuken verwijderen. Het is een stiekeme stroomslurper en heel even wachten op warm water is ook niet zo'n drama.
Meters buis vervangen is normaal nooit nodig, maar wel een mooi verdien model.
Lekkage is eigenlijk altijd op de aansluiting.

roeldveldhuizen
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2020 18:57

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door roeldveldhuizen »

Beste RobRos,

Graag zou ik een keer telefonisch contact met u opnemen, uw verhaal klinkt mij namelijk heel bekend in de oren.
Hier:

- Woning uit 2002
- Helaas niet vermeld door vorige eigenaar bij aankoop, maar al twee leidingen in het verleden gerepareerd. Ook hier ging het om de leiding van HR ketel naar de keuken (warm water), ook opgelost met een quooker, en om de warmwaterleiding van de HR ketel naar de badkamer. Ook hier was de lekdetectie niet meteen in staat het exact punt aan te wijzen, leiding is afgezaagd en afgedopt....

Ik vind dit erg verdacht bij zulke jonge woningen en vermoed dat het te maken heeft met de kunststof waterleidingen.

Graag zou ik u telefonisch contacteren.

Vriendelijke groet, Roel

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Reparatie van lekkage in leiding

Ongelezen bericht door Smartje »

Stappenplan voor onderzoek met de info van RobRos
Deze lekkage komt in de praktijk bij een bepaalde bouw van woning regelmatig voor.
*als er lekkage is moet er ergens een natte plek te voorschijn komen.
*separate afgedopte leiding met 10 bar druk afpersen
*is de lekkage alleen op de zolder zichtbaar uit de mantel van de leiding?
*separate leiding Wicu buis van ketel alleen naar keukenmengkraan ( op wand of in aanrechtblad ?)
*als de leiding uit de vloer achter het spoelkastje omhoog komt, is andere kant van de leiding en lager dan de ketel
moet er achter het kastje ook vocht te zien zijn. de cementen afwerklaag kan heel veel vocht opnemen als de mantel niet boven de vloer
zichtbaar is.
*Als er tijdens de aanleg een (zacht) soldeerverbinding in de (ingestorte) warmwaterleiding is gebruikt gaat deze gegarandeerd een keer lekken, omdat het uitzettingcoëfficiënt van de lengte zolder-keuken de soldeerverbinding kapot zal werken.
De praktijk is dat de zachtkoperen buis nooit 100% rond is na buigen of uitrollen en de soldeer verbinding niet capillair gesoldeerd kan zijn. dat er meer lekkages zijn geweest geeft al wat aan.
Heb te weinig info over de woning.
betonnen vloer, wanden, leidingkokers e.d. ?
Als je de leiding kan traceren kan je met een metaaldetector vloer\wand kijken of er een accessoire is geboord.
Ik hoop dat je hier iets mee kan.
En anders zal je de beste optie van één de forumleden moeten kiezen. Doe er je voordeel mee.

Gesloten