

In mijn geval ging het om een lekkage op een schuin pannendak. Bij hevige regenval kwam er water via de wanden naar binnen op de slaapkamer. De aannemer en loodgieter konden de oorzaak niet achterhalen. Daarom heb ik besloten om een lekdetectiebedrijf in te schakelen, omdat ik geen behoefte had dat men het plafond en wanden gingen openbreken. Hierbij heb ik het bedrijf Polygon Groep ingeschakeld in Mei 2018. Zij hebben na betaling van € 106,- een offerte opgemaakt voor mij tbv het uitvoeren van een lekdetectie met behulp van infraroodcamera's e.d. . Na akkoord van de offerte hebben twee "specialisten" van Polygon een lekdetectie uitgevoerd op mijn dak op 5 Juni 2018. Dit heeft geresulteerd in een lekdetectierapport waarin aangegeven stond wat de oorzaak van de lekkage is. Polygon voert zelf geen reparaties uit, dus je moet dan zelf met het lekdetectierapport een aannemer benaderen voor de reparatie. Ik heb Polygon € 2186,- betaald voor de lekdetectie. Op 13 Juli 2018 heeft de aannemer de reparatie uitgevoerd op mijn dak aan de hand van het lekdetectierapport.
Dit jaar hadden we een zeer droge zomer. Dus het heeft even geduurd voordat het zeker was of de oorzaak van de lekkage nu was verholpen. Helaas bleek dit niet het geval te zijn. Op 9 Augustus heeft het zeer hard geregend. Direct was het duidelijk dat de lekkage nog steeds aanwezig was. Ik heb contact opgenomen met de aannemer en Polygon Groep. De aannemer gaf aan dat de werkzaamheden waren uitgevoerd zoals aangegeven in het lekdetectierapport. Polygon gaf aan dat de aannemer zijn werk niet correct heeft uitgevoerd.
Helaas was de bouwvak net begonnen. Zonder medewerking van Polygon en het aannemersbedrijf heb ik een derde partij ingeschakeld om te kijken naar de lekkage op 13 Augustus 2018 . Deze kwamen tot de conclusie dat de reparatie door de aannemer klopte met het lekdetectierapport. Conclusie: de oorzaak van de lekkage zit ergens anders. Ik heb dit via email doorgegeven aan Polygon samen met foto's. Helaas kwam er geen reactie van hun zijde.
Aangezien het lekdetectierapport van Polygon in mijn ogen ondeugdelijk was heb ik een nieuwe lekdetectie laten uitvoeren. Dit is uitgevoerd op 27 Augustus en nog een keer op 25 September. Hierbij kwam men direct al een stuk van de kilgoot tegen, waarvan Polygon aangaf dat deze goed was, waar een constructiefout in zat. Deze is hersteld.
In de tussentijd sinds 27 Augustus heb ik Polygon op de hoogte gehouden van alle nieuwe bevindingen. Er kwam geen reactie van de kant van Polygon. Ik heb meerdere malen gebeld en emails verstuurd. Op de emails is nooit geantwoord en elke keer als je Polygon belt wordt belooft dat men dezelfde dag zal terugbellen. Alleen doen ze dat niet. Eind september heb ik via Facebook uiteindelijk contact gehad met iemand van Polygon. Via deze route kwam ik terecht bij de projectleider die bij mij de offerte in Mei had opgemaakt. Aan hem heb ik al het bovenstaande doorgegeven. Hij gaf aan binnen twee dagen weer contact met mij op te nemen.
Dit heeft hij nooit gedaan. Telefoon werd niet meer opgenomen, emails niet beantwoord.
Na een maand had ik nog steeds geen antwoord. Op vrijdag 16 November heb ik voor de laatste keer telefonisch contact opgenomen met Polygon. Uiteindelijk heeft de projectleider mij te woord gestaan. In het kort komt het erop neer: men heeft aangetoond dat ik een lekkage had op mijn dak en dat het niet aan hen is om aan te geven wat de oorzaak van de lekkage is. Dat is de verantwoordelijkheid van de aannemer.
Les voor iedereen: als je een lekkage hebt neem dan nooit contact op met Polygon Groep. Zij zijn alleen maar in staat om aan te tonen dat er een lekkage is (wat je zelf ook al weet). De oorzaak kan men niet achterhalen, want ze voeren zelf geen reparaties uit. Want men heeft niet de competentie om herstelwerkzaamheden uit te voeren. Het is beter om een lekdetectiebedrijf in de arm te nemen die de lekdetectie en reparatie kan uitvoeren.
Bij het oplossen van een "lastige" lekkage ben je op zoek naar een "partner" die samen met jou nadenkt om de lekkage te verhelpen. Dat het de eerste keer mis gaat, daar heb ik alle begrip voor. Echter niet voor het feit dat een dergelijk bedrijf jouw aan je lot overlaat. Geen aanbod voor een tweede lekdetectie, niet reageren op emails, beloven om terug te bellen en dat niet te doen. Dat is mijn ervaring met Polygon Group Nederland: miskleun in de lekdetectiebranche