LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slimme meter Enexis

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Goedemiddag,

Gisteren hebben wij informatie ontvangen van Enexis over de plaatsing van een slimme meter. Er is nog geen afspraak gepland, daar krijgen wij later per brief informatie over. De ontvangen informatie geeft de ''voordelen'' van een slimme meter weer, een soort marketingcampagne daarvoor.

Zijn de slimme meters tegenwoordig al betrouwbaar? Ik heb vaak topics gezien van mensen die problemen hebben gekregen met apparatuur, verhoogd verbruik ten opzichte van de oude meter enzovoort. Er zullen geheid mensen zijn die positief zijn over de slimme meter, maar die maken vaak geen topic.

Ik ben dus benieuwd, of het beter is om wel, of geen slimme meter te laten plaatsen en wat daarbij eventuele nadelen zouden kunnen zijn (die noemen ze namelijk niet in hun informatiefolder).

Eventueel belangrijke informatie:
- Wij huren in de sociale woningbouw.

Alvast bedankt voor jullie input.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Heb je zonnepanelen?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Theotrucker schreef:
17 okt 2018 15:31
Heb je zonnepanelen?
Nee, ik heb geen zonnepanelen. Ik weet niet of de woningbouw dit nog gaat doen (i.v.m. klimaatakkoord, gas neutraal etc. en de woningbouw subsidie krijgt van de overheid).

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Voor mij is die slimme meter wel betrouwbaar. Ik betaal minder sinds ik hem heb. Ik verdenk de oude meter ervan niet nauwkeurig te zijn geweest. Maar dat kun je dan verwachten, de oude meter wordt vernietigd en kan dus niet meer gecontroleerd worden. Ik ben sinds 5 jaar blij met de extra mogelijkheden om mijn verbruik te controleren met grafieken per uur, dag maand en jaar via een externe maatschappij enelogic voor 20 € per jaar. Je kunt er ook voor kiezen om niet uit te laten lezen. Dat is voor diegene die niemand vertrouwen. Ik weet wel dat als er iets mis zou gaan met de uitlezing dan kan ik meteen aan de bel trekken en iets ondernemen. Als de meter niet uitgelezen wordt dan gebeurt er iets nadat je een jaar overzicht ontvangen hebt. Dan wordt het wel moeilijker om actie te ondernemen. En zal het over meer geld en moeilijker bewijsbaar gaan.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door reggie2 »

Theotrucker schreef:
18 okt 2018 09:23
. Je kunt er ook voor kiezen om niet uit te laten lezen. Dat is voor diegene die niemand vertrouwen.


Wat een onzin antwoord, er is algemeen bekend dat er van alles met de slimme meters aan de hand is. Heeft niks met vertrouwen te maken.

Ik wil dat ding ook niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik vertrouw die meter al 5 jaar. Voor diegenen die het niet vertrouwen zijn er ook mogelijkheden. Dus je kunt alle kanten uit.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
18 okt 2018 10:33
Theotrucker schreef:
18 okt 2018 09:23
. Je kunt er ook voor kiezen om niet uit te laten lezen. Dat is voor diegene die niemand vertrouwen.
Wat een onzin antwoord, er is algemeen bekend dat er van alles met de slimme meters aan de hand is. Heeft niks met vertrouwen te maken. Ik wil dat ding ook niet.
Interessant, "van alles". Vertel eens? Wat is er allemaal aan de hand?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door reggie2 »

Theotrucker schreef:
18 okt 2018 11:20
Ik vertrouw die meter al 5 jaar. Voor diegenen die het niet vertrouwen zijn er ook mogelijkheden. Dus je kunt alle kanten uit.

Nogmaals, het heeft niks met vertrouwen te maken. Als je geen slimme meter wilt , dan moet je die niet opgedrongen worden. En dat is nu aan de orde.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door angel1978 »

reggie2 schreef:
18 okt 2018 12:34
Theotrucker schreef:
18 okt 2018 11:20
Ik vertrouw die meter al 5 jaar. Voor diegenen die het niet vertrouwen zijn er ook mogelijkheden. Dus je kunt alle kanten uit.

Nogmaals, het heeft niks met vertrouwen te maken. Als je geen slimme meter wilt , dan moet je die niet opgedrongen worden. En dat is nu aan de orde.
Ik wil ook geen belasting betalen en aan de rechterkant van de weg rijden.
Belachelijk dat me dat opgedrongen wordt :roll:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je wordt dat niet opgedrongen. Als je niemand vertrouwt kun je nog altijd het zogenaamde slimme gedeelte uit laten schakelen en zelf de standen door geven.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door reggie2 »

Theotrucker schreef:
18 okt 2018 13:33
Je wordt dat niet opgedrongen. Als je niemand vertrouwt kun je nog altijd het zogenaamde slimme gedeelte uit laten schakelen en zelf de standen door geven.
Lezen is ook een vak. :-) het heeft niks met vertrouwen te maken. Wij willen zo'n meter gewoon niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Je mag het ook uit laten schakelen als je het wel vertrouwt. Zo'n meter komt zowieso.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Gegrand »

reggie2 schreef:
18 okt 2018 14:08


Lezen is ook een vak. :-) het heeft niks met vertrouwen te maken. Wij willen zo'n meter gewoon niet.
Momenteel is het nog niet verplicht om een je oude meter te laten vervangen voor een digitale nieuwe.
Bedenk echter wel dat er geruchten rondwaren rond het Binnenhof dat het in de toekomst een verplichting wordt om variabele aan te passen energietarieven op basis van vraag en aanbod te bewerkstelligen.
Nu worden de meters gratis omgewisseld en diegenen die dat in het verleden geweigerd hebben zullen dan zelf voor de kosten opdraaien voor de vervanging.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door angel1978 »

Gegrand schreef:
18 okt 2018 14:26
reggie2 schreef:
18 okt 2018 14:08


Lezen is ook een vak. :-) het heeft niks met vertrouwen te maken. Wij willen zo'n meter gewoon niet.
Momenteel is het nog niet verplicht om een je oude meter te laten vervangen voor een digitale nieuwe.
Bedenk echter wel dat er geruchten rondwaren rond het Binnenhof dat het in de toekomst een verplichting wordt om variabele aan te passen energietarieven op basis van vraag en aanbod te bewerkstelligen.
Nu worden de meters gratis omgewisseld en diegenen die dat in het verleden geweigerd hebben zullen dan zelf voor de kosten opdraaien voor de vervanging.
Onzin natuurlijk

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Gegrand »

Bron Consuwijzer:
U weigert de slimme meter

Biedt uw netbeheerder u een slimme meter aan? Dan mag u nee zeggen. De netbeheerder kan wel een digitale meter plaatsen die geen meterstanden doorgeeft.

De netbeheerder kan zo uw meter niet op afstand uitlezen. Wilt u later toch een slimme meter? Dan mag uw netbeheerder daarvoor kosten rekenen.

Werkt uw bestaande meter nog goed? Dan mag u die blijven gebruiken tot hij kapot gaat. Als het zover is, plaatst de netbeheerder gratis een slimme meter of een gewone digitale meter.

Lijkt mij geen onzin :wink:

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toch is je conclusie wel onzin. Het artikel gaat namelijk over de situatie waarin JIJ er alsnog één wilt, niet over de situatie dat je netbeheerder er alsnog één wil of de overheid dat verplicht stelt.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
18 okt 2018 14:45
Toch is je conclusie wel onzin. Het artikel gaat namelijk over de situatie waarin JIJ er alsnog één wilt, niet over de situatie dat je netbeheerder er alsnog één wil of de overheid dat verplicht stelt.

Exact :!:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door reggie2 »

Theotrucker schreef:
18 okt 2018 14:21
Je mag het ook uit laten schakelen als je het wel vertrouwt. Zo'n meter komt zowieso.
Ik weet wel zeker van niet.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door Moneyman »

reggie2 schreef:
18 okt 2018 14:53
Theotrucker schreef:
18 okt 2018 14:21
Je mag het ook uit laten schakelen als je het wel vertrouwt. Zo'n meter komt zowieso.
Ik weet wel zeker van niet.
Natuurlijk krijg ook jij uiteindelijk een digitale meter.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Slimme meter Enexis

Ongelezen bericht door reggie2 »

Gegrand schreef:
18 okt 2018 14:38
Bron Consuwijzer:
U weigert de slimme meter

Biedt uw netbeheerder u een slimme meter aan? Dan mag u nee zeggen. De netbeheerder kan wel een digitale meter plaatsen die geen meterstanden doorgeeft.

De netbeheerder kan zo uw meter niet op afstand uitlezen. Wilt u later toch een slimme meter? Dan mag uw netbeheerder daarvoor kosten rekenen.

Werkt uw bestaande meter nog goed? Dan mag u die blijven gebruiken tot hij kapot gaat. Als het zover is, plaatst de netbeheerder gratis een slimme meter of een gewone digitale meter.

Lijkt mij geen onzin :wink:
Precies. Er moet niks.

Gesloten