LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Verhoek01
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2018 15:54

Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Ongelezen bericht door Verhoek01 »

Op 28 november 2016 ontving ik van een rekening van een installatiebedrijf a 187,43 voor verrichte werkzaamheden, zijnde reparatie van een lekkende snelkoppeling van de warmteverdeel unit.

Volgorde van gebeurtenis
- Op 23 november heb ik om 07.30 een storing doorgegeven mbt lekkage van de verdeel-unit
- Mij werd toegezegd dat er een monteur zo komen tussen 13.00 en 15.00
- Om 16.00 heb ik gebeld waar de monteur bleef en kreeg te horen dat hij er tussen 18.00 en 19.00 zou zijn
- Om 20.30 was de monteur er, die heeft even gekeken en een foto gemaakt en deze aan een collega gestuurd, binnen 5 minuten was hij weg zonder iets gedaan te hebben maar met de toezegging dat de monteur de volgend dag er rond 07.15 zou zijn. Dit werd dus 07.30.
- De monteur is mijns inziens tussen de 3 kwartier en een 1 uur bezig geweest met de reparatie en niet 1,75 uur zoals op de factuur vermeld

- Daarnaast wordt er maar liefst 50,euro ex. BTW gerekend voor een Knel verloop. Ik heb heel lang op internet gezocht of ik een knelverloop zou kunnen vinden met die prijs, maar hoger dan 15 euro heb ik nergens gevonden. Er mag wat mij betreft best wat winst gemaakt worden op onderdelen, maar dit bedrag lijkt mij bizar hoog.

Mijn indruk was dat het een ingehuurde ZZP'er was. Ik heb ook helemaal geen bon afgetekend of zo. Ik heb een mail gestuurd met bovenstaande tekst en gebeld, waarop men zei dat men mij terug ging bellen. Nooit meer wat gehoord.

Na een 2'e aanmaning, in januari 2018 (!) heb ik weer gebeld, de zaak weer uitgelegd waarbij het advies kreeg dat ik de factuur maar even moest laten liggen en dat ze erop terug zouden komen. Vandaag ontving ik de 3e aanmaning met een betaaltermijn van 5 dagen. Daarna geeft men de vordering uit handen aan een gerechtsdeurwaarder met alle gevolgen van dien. Uiteraard meteen gebeld, en weer de belofte dat men even intern er naar kijkt en mij diezelfde middag nog gaan terugbellen. Niets meer gehoord.

Wat nu? Wat zijn mijn rechten en wat zou ik nu moeten doen ter voorkoming dat er een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld wordt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Verhoek01 schreef: Wat nu? Wat zijn mijn rechten en wat zou ik nu moeten doen ter voorkoming dat er een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld wordt.
Gerechtsdeurwaarder komt pas nadat er een gerechtelijke uitspraak is, wat ze mogelijk doen is het bedrag uitbesteden aan een incassobureau. Daarna geeft u nogmaals aan dat het bedrag niet klopt. Krijgt u een dagvaarding, dan gaat u naar de rechtbank (of doet het schriftelijk) claimt daarna kosten voor het daarnaar toe gaan en legt de rechter de situatie uit. Daarna doet de rechtbank uitspraak en waarschijnlijk wint u deze want u heeft recht op uitleg over de factuur. Maak je dus niet zo druk... Het incasso bureau weet ook dat deze zaak kansloos is als er niet is getekend voor 1,75 uur dus die laten het nooit zover komen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Ongelezen bericht door witte angora »

Verhoek01 schreef:Op 28 november 2016 ontving ik van een rekening van een installatiebedrijf a 187,43 voor verrichte werkzaamheden, zijnde reparatie van een lekkende snelkoppeling van de warmteverdeel unit.

Volgorde van gebeurtenis
- Op 23 november heb ik om 07.30 een storing doorgegeven mbt lekkage van de verdeel-unit
- Mij werd toegezegd dat er een monteur zo komen tussen 13.00 en 15.00
- Om 16.00 heb ik gebeld waar de monteur bleef en kreeg te horen dat hij er tussen 18.00 en 19.00 zou zijn
- Om 20.30 was de monteur er, die heeft even gekeken en een foto gemaakt en deze aan een collega gestuurd, binnen 5 minuten was hij weg zonder iets gedaan te hebben maar met de toezegging dat de monteur de volgend dag er rond 07.15 zou zijn. Dit werd dus 07.30.
- De monteur is mijns inziens tussen de 3 kwartier en een 1 uur bezig geweest met de reparatie en niet 1,75 uur zoals op de factuur vermeld

- Daarnaast wordt er maar liefst 50,euro ex. BTW gerekend voor een Knel verloop. Ik heb heel lang op internet gezocht of ik een knelverloop zou kunnen vinden met die prijs, maar hoger dan 15 euro heb ik nergens gevonden. Er mag wat mij betreft best wat winst gemaakt worden op onderdelen, maar dit bedrag lijkt mij bizar hoog.

Mijn indruk was dat het een ingehuurde ZZP'er was. Ik heb ook helemaal geen bon afgetekend of zo. Ik heb een mail gestuurd met bovenstaande tekst en gebeld, waarop men zei dat men mij terug ging bellen. Nooit meer wat gehoord.

Na een 2'e aanmaning, in januari 2018 (!) heb ik weer gebeld, de zaak weer uitgelegd waarbij het advies kreeg dat ik de factuur maar even moest laten liggen en dat ze erop terug zouden komen. Vandaag ontving ik de 3e aanmaning met een betaaltermijn van 5 dagen. Daarna geeft men de vordering uit handen aan een gerechtsdeurwaarder met alle gevolgen van dien. Uiteraard meteen gebeld, en weer de belofte dat men even intern er naar kijkt en mij diezelfde middag nog gaan terugbellen. Niets meer gehoord.

Wat nu? Wat zijn mijn rechten en wat zou ik nu moeten doen ter voorkoming dat er een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld wordt.
Dit is uit 2016? Dat loopt dus al een tijdje. Even wat vraagjes.

Heb je schriftelijk een klacht ingediend over de nota?

Realiseer je je dat de tijd die een monteur in rekening brengt niet alleen de tijd is die hij daadwerkelijk bij een klant binnen is? Hij moet ook naar de klant toe, en dat doet hij echt niet in zijn eigen tijd. Voorrijkosten bedragen doorgaans ook al een paar tientjes.

Heb je op internet een identieke snelkoppeling gevonden, of, voor jouw gevoel, vergelijkbare? Zou het kunnen dat er een flink kwaliteitsverschil zit tussen de koppeling die gemonteerd is en wat jij op internet gevonden hebt?

Maakt het wat uit of het een ingehuurde ZZP-er is of iemand die daadwerkelijk in dienst is van het bedrijf?

Je hebt geen bon getekend, denk je dat dit jou rechten geeft, en welke rechten denk je te hebben? Er is nu eenmaal in jouw opdracht werk verricht.

Wat je moet doen om te voorkomen dat er een deurwaarder op de stoep staat is: betalen. Dat is toch niet zo moeilijk?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef: Wat je moet doen om te voorkomen dat er een deurwaarder op de stoep staat is: betalen. Dat is toch niet zo moeilijk?
Een bedrijf moet gewoon reageren als een klant inhoudelijke vragen stelt over een nota. Dus zolang het bedrijf niet inhoudelijk reageert hoeft TS niet te betalen een bedrijf moet zijn factuur kunnen verklaren.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Ongelezen bericht door witte angora »

sylvesterb schreef:
witte angora schreef: Wat je moet doen om te voorkomen dat er een deurwaarder op de stoep staat is: betalen. Dat is toch niet zo moeilijk?
Een bedrijf moet gewoon reageren als een klant inhoudelijke vragen stelt over een nota. Dus zolang het bedrijf niet inhoudelijk reageert hoeft TS niet te betalen een bedrijf moet zijn factuur kunnen verklaren.
Dat ben ik niet met je eens. En ik denk dat ik niet de enige ben. Weet ik wel zeker eigenlijk.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Ongelezen bericht door chrisd1 »

sylvesterb schreef:... want u heeft recht op uitleg over de factuur.
Maw: ..recht op een specificatie. zie b.v. ook onderstaande quote uit deze site van de Consuwijzer:
Het is onduidelijk uit welke kosten de hoofdsom bestaat.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Ongelezen bericht door witte angora »

chrisd1 schreef:
sylvesterb schreef:... want u heeft recht op uitleg over de factuur.
Maw: ..recht op een specificatie. zie b.v. ook onderstaande quote uit deze site van de Consuwijzer:
Het is onduidelijk uit welke kosten de hoofdsom bestaat.
Die specificatie is er toch? Die bedraagt 1,75 uur x uurtarief + snelkoppeing + BTW. Wat wil je er nog meer op zien dan? Dat de topicstarter het niet eens is met die 1,75 uur, althans niet begrijpt waarom dat gerekend wordt, maakt de factuur nog niet onduidelijk.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Klopt, WA.

stofzuigertje

Re: Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je komt en je ziet een zeldzame lekke koppeling die je niet op voorraad hebt is morgen terug komen.... en dubbele kosten.....
Ze hebben veel maar beslist niet alles in auto.

Volgende dag vermoedelijk juiste koppeling gehaald bij Warmteservice of gelijkwaardig bedrijf en gemonteerd.

Dus 2x rijden en koppeling halen, is ook werk.... dat is rit 3.
Dan is dit bedrag voor koppeling vrij hoog maar arbeidsloon redelijk.

Ik zou liever de persoon die deze installatie heeft aangelegd aanklagen want normaal gaan dit soort dingen zelden stuk, tenzij je niet voldoende of juist te hard aandraaide! Dus niet deze firma maar wie heeft dit aangelegd en hou oud is dit?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te hoge kosten, maar nu dreiging deurwaarder

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
sylvesterb schreef:
witte angora schreef: Wat je moet doen om te voorkomen dat er een deurwaarder op de stoep staat is: betalen. Dat is toch niet zo moeilijk?
Een bedrijf moet gewoon reageren als een klant inhoudelijke vragen stelt over een nota. Dus zolang het bedrijf niet inhoudelijk reageert hoeft TS niet te betalen een bedrijf moet zijn factuur kunnen verklaren.
Dat ben ik niet met je eens. En ik denk dat ik niet de enige ben. Weet ik wel zeker eigenlijk.
Inderdaad. Uiteraard is een redelijke toelichting logisch en normaal, maar de betalingsverplichting vervalt niet zomaar.

Gesloten