Tegelindeling, advies gevraagd

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
toyecos
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2021 10:31

Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door toyecos »

Wij zouden graag advies krijgen over welke tegelverdeling er handig is in onze badkamer. Dit aangezien de tegelzetter via onze nieuwbouw aannemer een situatie heeft gerealiseerd die ons absoluut niet de meest logische en mooie situatie lijkt. Wil ook zeker foto's delen van hoe het er nu uit ziet, maar zou eigenlijk liever eerst advies krijgen zonder dat de situatie bekend is. Zijn er tegelzetters/deskundigen die met ons mee willen denken hoe dit aan te pakken?

Concreet onze vraag: wat is een geschikte tegelverdeling op de vloer en wat is een geschikte tegelverdeling op de 2 wanden?

Vloertegels 60x60 op hele vloer
Rekening houden met dorpel tbv douchewand, wat is hier mooi?
Wand 60x60 tegenover wastafel (betreft identieke tegel als vloertegel)
Wand 60x60 in douchehoek t/m dorpel (totaal +/- 1000mm breed) (betreft identieke tegel als vloertegel)

Zie dit bestand voor meer info: https://drive.google.com/file/d/16woG12 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/16woG12 ... sp=sharing

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Vanaf woensdag zijn de winkels weer open. Dus ga een dagje op pad en op zoek naar tegels.

Geen idee of je verplicht bent om van hun je tegels te accepteren. Lees hiervoor je contact.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Voor deze ruimte zou ik sowieso iets kleinere tegels nemen. Aan de korte wand zou je maar 3 hele tegels en 2 aangesneden tegels krijgen als je 60x60 gebruikt. Als je 40x40 of 45x45cm neemt passen er op de korte wand 5 hele tegels. Ik denk dat dat beter oogt.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ts heeft al tegels ,toch

Moneyman
Berichten: 30087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door Moneyman »

Blijkbaar zijn er al tegels geplaatst, maar is TS niet tevreden. Dan zullen de bestaande tegels er weer uit moeten, en is de tip van Peter volgens mij wel een goede.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door scontra »

PeterPeters1966 schreef:
25 apr 2021 20:34
Voor deze ruimte zou ik sowieso iets kleinere tegels nemen. Aan de korte wand zou je maar 3 hele tegels en 2 aangesneden tegels krijgen als je 60x60 gebruikt. Als je 40x40 of 45x45cm neemt passen er op de korte wand 5 hele tegels. Ik denk dat dat beter oogt.
@toyecos,,

Als het tegelwerk op zich goed is gedaan en u alleen een cosmetisch problemen heeft met het tegelpatroon welke de tegelzetter heeft gehanteerd, dan moet u er wel rekening mee houden dat het sloopwerk, het opnieuw tegelen, de tegels en het hulpmateriaal, wel voor uw rekening zullen komen.

:idea:
Probeer het bovenstaande patroon van @peterpeters1966 eerst eens uit met op maat gesneden stukken karton, u kunt dan vrijelijk het patroon neerleggen en aanpassen aan uw wens en waarvan u (bijna) zeker weet of het er ook zal uitzien zoals u het graag zou willen zien.
Even passen en meten, maar het zou zomaar de moeite van het proberen waard kunnen zijn. :wink:

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik vraag me eigenlijk meer af waarom de wastafels bijna voor de deur hangen. Ik had er een andere indeling aan gegeven.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ts heeft tegels 60 x 60 , en wil hier advies voor plaatsen hebben , dus niet kleinere tegels of indeling badkamer , de tegels zijn prima te plaatsen in de badkamer in die maat .

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft het over “gerealiseerd”. Zijn die tegels nu al geplaatst of niet?

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij is het tegelwerk al gedaan; er is immers ook sprake van "hoe het er nu uitziet", maar die foto's wil TS nog niet delen om het advies hier niet te beïnvloeden.

Gebruikelijk is om in het midden van de vloer te beginnen en dan naar de muren toe te werken, zodat de rand afgesneden tegels aan overliggende zijden (links/rechts, en voor/achter) even breed is. Op de wand in het midden maar op de vloer beginnen. De verticale voegen op de wand lopen dan door in de vloer.

In dit geval maakt de dorpel van de douche het wat lastiger. Daar wil je geen smal randje vloertegels langs hebben. Het is fraaier om daar aan de buitenkant een hele tegel tegenaan te leggen. Aan de binnenkant komt daar dan een 50 mm afgesneden tegel, opdat het tegelpatroon op de vloer regelmatig blijft, alsof de dorpel op de geheel betegelde vloer geplakt is. Dat laatste is overigens ook een mogelijkheid.

Als u niet langs alle muren afgesneden tegels wilt, kunt u ook bij de muur (bij deur/dorpel) beginnen.

Tip: teken op transparant plastic (bv van een insteekmap) een ruitenpatroon dat op schaal past bij uw tekening. U kunt dat over de tekening verschuiven om te zien "hoe het uitkomt".

Zet u nog iets neer tegen de gestucte muur tegenover de deur? Als die wand leeg blijft, is juist daar een hele tegel het mooist. Maar als er nog een (stelling)kast komt met stapels handdoeken, speelt dat weer minder.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door Erthanax »

Smaken verschillen natuurlijk, maar voor tegels die in een regelmatig patroon gelegd worden, zijn er toch wel wat vuistregels die tot een resultaat leiden dat voor de meeste mensen prettiger is om te zien. Evenwicht en symmetrie geeft meestal een optisch beter resultaat.

Dat TS nog geen foto's laat zien, begrijp ik wel. De vraag is immers "Hoe zou u deze ruimte betegelen met deze tegels?", om daarna de adviezen te vergelijken met het huidige resultaat.

Eerlijk gezegd vind ik dat niet de juiste volgorde, maar ook dat was de vraag niet. Soms kom je er wat laat achter dat je ergens niet aan hebt gedacht. Zo gaan die dingen nu eenmaal.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door gosewijn »

Mijn inziens beginnen aan de douche wand met volle tegels behalve tegel 1 en 6 ca 5 cm inkorten . Aan de andere zijde krijg je dan een strook van 15 cm ,die gedeeltelijk wegvalt door de wastafel .In de douchecabine krijg je dus ook hele tegel op de wand , zou je vanuit het midden werken krijg je 2 stroken tegen de deurzijde . Voegen door laten lopen van vloer en wand . Wat ik storend vindt is het afvoerputje midden in de vloer. voegen zou ik ook antraciet maken .

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is geen afvoerputje, maar douchekop. Afvoer is die lange strook bij de wand.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Tegelindeling, advies gevraagd

Ongelezen bericht door gosewijn »

Klopt had ik gezien ,maar bedoelde wat anders , maar had te vlug gekeken .

Gesloten