LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslag vloertegels - Wijen Nederweert

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Peter K.
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2009 19:56

Toeslag vloertegels - Wijen Nederweert

Ongelezen bericht door Peter K. »

Voor mijn nieuwbouwappartement heeft de bouwer (Smeets Bouw) een tegelleverancier (Wijen uit Nederweert) aangewezen.
Na het kiezen van de tegels werd ik onplezierig verrast door de offerte, waarin respectievelijk 204 en 153 euro toeslag wordt gerekenend voor het plaatsen van vloertegels (45x45) tegen de zijkant van het bad en het inbouwreservoir op het toilet.
Het gaat hier om oppervlaktes van minder dan 2 vierkante meter.

Zijn dit normale prijzen? Naar mijn idee heeft een tegelzetter niet zoveel extra werk aan vloertegels dat dit ruim 350 euro moet kosten. Bij een uurtarief van 70 euro is dat 5 uur extra werk t.ov. wandtegels!

miraltje
Berichten: 155
Lid geworden op: 26 okt 2003 16:09

Re: Toeslag vloertegels - Wijen Nederweert

Ongelezen bericht door miraltje »

bij grote tegels heb je relatief veel detail/snijwerk + het nodige afval dit is bij kleine tegels veel minder.

dit kost de nodige uren.

veel vierkante meters is vaak goedkoper dan een paar vierkante meter.

vloeren/wanden met veel detail werk worden op basis van uurloon aangenomen en niet aangenomen als m2 wat in deze branche gebruikelijk is.

betweter
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 okt 2008 14:25

Re: Toeslag vloertegels - Wijen Nederweert

Ongelezen bericht door betweter »

De aannemer heeft voor veel zaken betreffende tegelwerk een lijstje met meerkosten. Bijvoorbeeld: afmeting tegels, tegelen tot plafond, diagonaal verwerken, decoratie strip plaatsen enz, enz.
Er wordt vaak met de zogenaamde vork geschreven. Schandalig, echter de consument is aan handen en voeten gebonden als men de koop van de woning heeft bekrachtigd met een handtekening. Men is ineens geen 'klant' meer maar 'slachtoffer'!

Wat betreft tegelwerk, al kan men er niets meer aan veranderen, is het voor de bevestiging van bovenstaande stelling aardig om eens de tegelzetter op de bouwplaats te bevragen of hij bij alles wat aangeduid wordt als meerwerk ook meer kan rekenen. Uw mond zal open blijven staan van de ene verbazing in de andere.

Trouwens. u steld dat de aannemer u de keuze uit 1 bedrijf geeft om tegels uit te zoeken. I.v.m. kartelvorming moet u een keuze hebben uit 3 bedrijven! Dit is wettelijk vastgesteld.

Betweter

Peter K.
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2009 19:56

Re: Toeslag vloertegels - Wijen Nederweert

Ongelezen bericht door Peter K. »

@miraltje: Ik heb hier alleen nog maar de toeslagen voor het plaatsen van de tegels genoemd. Volgens de tegelzetter duurt het langer om wandtegels te snijden/plaatsen dan wandtegels.
Het snijverlies is al opgenomen in kosten voor de tegels. Dit is inderdaad bij een grotere tegel meer.
Natuurlijk wordt de rest van de badkamer en toilet ook betegeld, het is niet zo dat ze voor deze twee kleine stukjes langs moeten komen.

@betweter: Heeft u ergens een verwijzing naar dit 3-leveranciers-minimum? Ik heb van de bouwer te horen gekregen dat andere leveranciers niet geaccepteerd werden.

Wat ik niet begrijp is dat deze maffia praktijken gewoon toegestaan zijn. Je koopt als consument eerst voor tonnen een huis/appartement en in plaats dat je voor dat geld een beetje luxe krijgt, moet je tegen woekerprijzen nog vrij standaard zaken als keukenleidingen, een bad of een extra stopcontact kopen.
En aangezien de bouwer/projectontwikkelaar de leveranciers aanwijst kun je geen kant op en schroeven zij de prijzen nog even flink naar boven.

Het is in ieder geval de laatste keer dat ik voor nieuwbouw ga....

betweter
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 okt 2008 14:25

Re: Toeslag vloertegels - Wijen Nederweert

Ongelezen bericht door betweter »

even google en je komt gelijk al wat tegen.

Bijvoorbeeld 'Eigenhuis"

http://www.eigenhuis.nl/NR/rdonlyres/10 ... minder.pdf

skrabedoelie
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 sep 2008 15:57

Re: Toeslag vloertegels - Wijen Nederweert

Ongelezen bericht door skrabedoelie »

Ten eerste kan ik me niet voorstellen dat onderkant bad en achterwand toilet minder is als 2 m2? Wand waar toilet aan geplaatst wordt is zo wiezo al meer werk (veel snij knip en slijp werk), daarbij de extra tegels lijm en invoegmiddel gerekend is € 350,00 een redelijk bedrag voor deze extra werkzaamheden (inclusief de materialen)!

Peter K.
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2009 19:56

Re: Toeslag vloertegels - Wijen Nederweert

Ongelezen bericht door Peter K. »

skrabedoelie, de achterwand van het bad valt niet eens onder deze toeslag, het gaat alleen om de zijkant van het bad, en het inbouwreservoir van het toilet. Voor alle wanden en vloeren worden nog de tegels en lijmkosten in rekening gebracht.

De toeslagen zijn dus exclusief materiaal en de standaard tijd die je ook nodig hebt voor wantegels.

Gesloten