LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tonzon vloerisolatie

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Ik woon in een oud huis met houten vloeren. Altijd heb ik schoenen aan omdat ik last heb van koude voeten. Vaak is dat niet eens voldoende en trek ik mijn voeten op de bank om van de koude vloer af te zijn. Vaak ook last van voeten die last hebben van kramp. De enige manier om dat tegen te gaan is ze warm te maken onder een warme kraan.

In juni dit jaat heb ik vloerisolatie laten aanbrengen onder mijn vloer.
Het betreft een woning uit 1937 dus ik dacht dat het een goede optie was om dit te doen om zodoende de stookkosten te verlagen.
De gemeente gaf ook nog eens een subsidie van maar liefst 70% voor deze wijze van isoleren te verstrekken, wat de keuze om het daadwerkelijk te doen aanzienlijk heeft beïnvloed.

Tonzon vloerisolatie wordt op hun site erg positief beoordeeld door 'klanten'.
Het is een systeem van een dekzeil over de (zand)vloer die koude moet tegenhouden. tegen de vloer worden er aluminium zakken gemonteerd die door de stilstaande lucht erin een buffer moeten vormen.
Meer info over het susteem op http://www.tonzon.nl

Commentaren als 'geen koude voeten meer'zijn er volop te vinden.
Ongeveer 2 weken geleden was de eerste koudere dag, half september.
Ik merkte geen verschil met voorgaande jaren. Mijn voeten kregen kramp, zoals dat in voorgaande jaren ook was en dat aan het begin van de herfst! de winter moet nog komen!
Overdag temperaturen van ca. 16 graden, de avond 10-11 graden (buiten).
Dan zou je denken dat je werkelijk nergens last van moet hebben.

Daarop heb ik een mail gestuurd naar de fabrikant Tonzon en die in CC gestuurd naar de installateur.
Tevens ook in CC naar de wethouder Millieu, want ik vind dat subsidiegelden wel verstrekt moeten worden aan goed werkende systemen.
Van Tonzon heb ik niets vernomen. Ook vanuit de gemeente nul,komma,nul reactie.

De installateur gaf wel een reactie binnen een week. Hij wilde inspecteren of zijn medewerkers de isolatie wel goed hadden aangebracht. De installateur noem ik hier niet bij naam. Zij hebben voor zover ik kan oordelen uitstekend werk geleverd.

De eigenaar is na mijn klacht hoogstpersoonlijk zelf gekomen en onder de vloer gekropen om te kijken of de isolatie wel goed was aangebracht. (Volgens hem mede op verzoek van Tonzon)
Hij vond het vreemd dat ik klachten had. Hijzelf had de isolatie ook, maar vermelde er wel bij dat dit een huis uit 2005 betrof.
Na de inspectie kwam de eigenaar tot de conclusie dat de isolatie goed was aangebracht.
De bodem is kurkdroog en er is geen 'trek' van zich verplaatsende lucht, die voor extra koude kunnen zorgen.
Hij gaf aan dat ik even moest afwachten, wellicht dat als er gestookt wordt de luchtzakken beter hun isolerende werking hebben. ik geloof dat niet zo erg. Als het nu onbehagelijk is op de vloer is dat met -10 graden op zeker ook zo.
Mijn conclusie is dan ook: het systeem werkt niet (in oude huizen) en is daarmee weggegooid geld.
Hij zal Tonzon benaderen met zijn conclusies.
Wat er verder uitkomt,...geen idee. ik denk dat Tonzon niets doet, aangezien ze geen ander systeem hebben.
De isolatie kostte € 2000.-, waarvan de gemeente € 1300.- gesubsidieerd heeft. Zondegeld van zowel mij persoonlijk als de gemeente.

Nu ik er verder over nadenk kunnen sommige claims niet geheel correct zijn.
Zo zou het dijkzeil die op de bodem gelegd wordt koude tegenhouden vanuit de bodem.
Achteraf vind ik dat een beetje vreemd, koude stijgt niet, maar zakt. Er kan dus geen koude uit de bodem opstijgen naar boven richting de houten vloer.
Wel zou het vocht tegen kunnen houden die koude vasthoud, maar de bodem onder mijn vloeren is kurkdroog.
Je zou ook nog kunnen denken dat er erg veel trek onder de vloer zou kunnen zijn, maar dit is niet het geval, je voelt niet het minste van verplaatsende lucht. Bovendien zouden die 'luchtzakken' daarvoor juist als buffer moeten dienen.

Ik ben benieuwd of er wél mensen zijn met positeve ervaringen

edit: Er is altijd een constante temperatuur onder mijn vloer van ca. 15-18 graden, ook in de winter.
Laatst gewijzigd door JanTinusPlukvet op 06 okt 2012 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door nevermind »

Lees, wat andere met een vloerisolatie voor (na) voordeel hebben.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... erisolatie

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Beste Nevermind,

Advies over andere vormen van isolatie was ik niet naar op zoek. De isolatie is tenslotte al aangebracht.
Het is wel goed voor anderen om te lezen dat er ook andere vormen van isolatie zijn die ook nogal matig/slecht zijn voor wat er beloofd wordt.

Ik had juist de Tonzon laten aanbrengen omdat ik al was gewezen op nadelen van purschuim isolaties.

Ik heb de topic gestart omdat de site van Tonzon wel érg positief is. Daarop is niet 1 opmerking te vinden die zelfs maar een beetje een negatieve ondertoon heeft. Mijn resencie is (uiteraard) niet geplaatst.

Een forum als Radar kan de andere kant belichten. Hoe meer ervaringen hoe beter (zowel positief als negatief)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Jtv

Ik heb dus wel purschuim huis uit 96"
En dat werkt goed...

Balen voor je,!nou is puurschuim ook niet alles....keer lekkage riool gehad en ja je voelt hem aan komen ,riool buizen lagen onder schuim..

Wij hebben soort beton purschuim??

Succes

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Met PUR loop je vermoedelijk het risico je huis definitief te moeten verlaten wegens gezondheidsklachten.

Zie de uitzending van Nieuwsuur van 3 mei 2012:

http://nieuwsuur.nl/onderwerp/369198-st ... latie.html

NUON ontkent bij hoog en laag dat de gezonheidsklachten het gevolg zijn van de door hen aangebrachte PUR-isolatie.

Het vervolg op de eerdere NUON Purisolatie-uitzending:

http://nieuwsuur.nl/onderwerp/379120-pu ... eilig.html

Dus PUR is ook niet alles. Heb zelf nu een jaar Tonzon radiatorfolie en dat werkt in elk geval uitstekend.

Als je altijd koude voeten hebt, zou ik in elk geval naar je huisarts gaan.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Bob Schurkjens schreef:Als je altijd koude voeten hebt, zou ik in elk geval naar je huisarts gaan.
Dan zal het hele gezin moeten. ik ben niet de enige hier met koude voeten.

De Tonzon radiatorfolie heeft niets te maken met dit topic. Het gaat over vloerisolatie.
Daarnaast is de Tonzon radiatorfolie niets bijzonders.
Ik heb deze dan ook niet 'meegenomen' in de isoleerwerkzaamheden. (Is wel aangeboden)
Bij de bekende bouwmarkten koop je dezelfde kwaliteit voor stukken minder. Het aanbrengen ervan is kinderspel, daar heb ik geen dure monteurs voor nodig.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb het idee dat wanneer je je kruipruimtes vol laat spuiten met PUR, je nog steeds met koude voeten zit.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nee dus niet,althnas hier niet...goede ondervloer,laminaat...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb nooit koude voeten. Huis uit 1900. Geen kruipruimte-isolatie. Wel isolatietegels op de plankenvloer en parket-underlayment met folielaag.

Trek eens wat dikkere sokken aan.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

Wat een domme reactie Bob.
Denk je dat ik geen sokken aan heb? Ik draag alleen maar sportsokken en die zijn al dikker dan gewone.

En dat JOU huis uit 1900 er geen last van heeft,..dan heb je geluk. Wil nog niet zeggen dat dat voor elk huis geldt. Zoals je hierboven kunt lezen worden zelfs huizen van slechts enkele jaren oud van isolatie voorzien.
Je reacties zijn nogal off-topic en niet ter zake.

edit: En by the way. Ik heb vloerplanken, afdekplaten, groene onderlaag en dan pas laminaat,..... Geef a.u.b. geen reacties over de vloer die slecht zou zijn.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door manondoris »

Bob Schurkjens schreef:Ik heb nooit koude voeten. Huis uit 1900. Geen kruipruimte-isolatie. Wel isolatietegels op de plankenvloer en parket-underlayment met folielaag.

Trek eens wat dikkere sokken aan.
en koop een paar lekkere sloffen :?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En dat JOU huis
Het is: En dat JOUW huis.


Ik begrijp dat je geëmotioneerd bent, maar wel een beetje op je grammatica letten hè?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door Brainless »

Hoe koud is uw vloer (gemeten!)?

Ik moet wel zeggen dat laminaat altijd kouder is (aanvoelt) vergeleken met bv vloerbedekking.
Wij hebben nu (huis 1930, vrijstaand, niet geïsoleerd)een PPCvloer (soort zeil) liggen en geen last van koude voeten.
In ons vorige huis (1970, tussenwoning, geïsoleerd) hadden wij laminaat en wel sneller last van koude voeten.

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

@ Brainless: Zo 'hersenloos' bent u niet. :D
U gaat in ieder geval serieus op de topic in!

helaas kan ik de vraag niet beantwoorden. ik heb geen thermometer. de digitale koortsthermometer geeft geen resultaten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij heeft zulke isolatie met name zin als er een redelijk groot temperatuurverschil is, of in elk geval een grote warmtestroom die verminderd zou moeten worden. Als er (nog) weinig verschil is in temperatuur tussen de kruipruimte en de woonruimte, dan heeft de isolatie dus (nog) weinig effect.

Het effect zou wel merkbaar moeten zijn als je stookt en/of het kouder wordt. Dan zou het minder snel koud moeten worden, er zou minder temperatuurverschil tussen de warme bovenlucht en de koelere onderlucht moeten zijn en aan het eind van het jaar zou het verbruik ook lager moeten zijn dan vroeger.

Het is sowieso wel erg vroeg om nu al te gaan klagen over de kwaliteit van de isolatie, als er nog geeneens een koude dag geweest is.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Nou ja als je nu al koude voeten hebt,wil ik niet weten hoe jan tinus pv zijn voeten aanvoele.

Overigens heb ik wel altijd toffels aan ,vind ik lekker

Misschien moet ik wel zeggen?? Hier lopen verwarmings buizen onder de vloer,bepaalde plaatsen zijn warm..maar dat is niet voor de hele vloer natuurlijk.


Wij hebben het voor twee dingen kou en water...ervoor steeg water en nu niet meer...dus twee in 1 zeg maar..

Kan me voorstellen tinus dat je hier dus echt niet blij mee bent.

bosse bol
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:56

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door bosse bol »

Kruipruimtes worden ook geventileerd.Dat zijn die gleuven of
roostertjes die je aan de buitenkant ziet zitten.Dus het blijft daar
koud of warm naar gelang de buitentemp.Dat zgn.pur beton is dus
gewoon schuimbeton.Houten vloeren rusten op balken van +/- 10
a 20 cm dikte met een onderlinge ruimte van 30/40 cm.Deze ruimte
opvullen met tempex en dan onder de hele vloer tempex platen van
5/6cm dik.Resultaat geen koude poten meer.Neopreen op het zand
houd het vocht tegen dus ook extra koude.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

[codeResultaat geen koude poten meer][/code]

Poten :shock:

bosse bol
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 sep 2011 21:56

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door bosse bol »

rozemarijntje schreef:[codeResultaat geen koude poten meer][/code]

Poten :shock:
Humorloos rozemarijntje? koude voeten dan maar wel een
reactie op de vraag.Jij komt alleen maar met wat er bij jou wel
niet is.Let gelijk even op de fouten die je maakt.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tonzon vloerisolatie

Ongelezen bericht door nevermind »

bosse bol schreef:
rozemarijntje schreef:[codeResultaat geen koude poten meer][/code]

Poten :shock:
Humorloos rozemarijntje? koude voeten dan maar wel een
reactie op de vraag.Jij komt alleen maar met wat er bij jou wel
niet is.Let gelijk even op de fouten die je maakt.
Weer bezig, je moet je schamen. :evil:
Misschien lees je dit eens:
rozemarijntje
Beroep:
heb ik helaas neit meer, typ moeilijk,daarom zitten er soms fouten in en geen hoofdletters te vermoeiend en erg pijnlijk. wil mensen tips geven,meepraten,dingen kunnen soms anders over komen als je bedoelt,ben absoluut niet uit op ruzie. hou wel van een leuke discussie ;-)

Gesloten