LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Veel zogenoemde experts...

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
ervaren_servicetechnicus
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2009 22:49

Veel zogenoemde experts...

Ongelezen bericht door ervaren_servicetechnicus »

Met verbazing lees ik regelmatig berichten op diverse forums, waaronder het Tros Radar forum.
Het valt mij op dat de vragen die gesteld worden door particulieren niet voldoende technisch onderlegd zijn om (technische) vraagstukken over c.v.-installaties / c.v.-ketels op hun waarde te kunnen inschatten.

Meer verbaas ik mij over zogenaamde 'collega's' die met 'goedbedoelende' adviezen komen en particulieren (lees leken) adviseren om zelf te gaan sleutelen aan c.v.-ketels e.d. zonder de benodigde apparatuur en de gevolgen te overzien.
Klaarblijkelijk zijn dit monteurs die werken bij firma X en bij verschillende forums willen laten zien hoe goed men wel niet is.

Indien men niet geschoold is op het gebied van de installatietechniek en er moet gereedschap eraan te pas komen om een onderdeel te bereiken dient te particulier zich af te vragen of deze klus wel voor hem geschikt is.
Het toestel verbrandt nog steeds gas en bij de meeste toestellen is het zo dat indien het toestel geopend wordt er een pakking gecontroleerd / vervangen dient te worden die men meestal niet heeft.
Afblijven dus!

Internet verkoop.
Bij ieder merk c.v.-toestel wordt een installatievoorschrift meegeleverd.
Hierin staat toch duidelijk dat het toestel door een erkend installatiebedrijf geïnstalleerd dient te worden.
Veelal worden de garantie aanspraken anders beoordeeld indien het toestel door een particulier aangesloten wordt.
In de praktijk blijkt dagelijks dat door slecht installatiewerk het toestel niet goed functioneert. Vaak worden leidingen verwisseld, rookgasafvoeren verkeerd aangesloten enz. enz.

Waarom zou u dit willen?
U kunt toch veel beter met het lokale installatiebedrijf een goede prijsafspraak maken en het toestel periodiek laten controleren.
U bouwt hiermee een relatie op met uw installateur.
Bij eventuele storingen kan deze de juiste materialen vervangen / bestellen, ook in weekeinden en feestdagen.

Mensen laten wij elkaar niets wijsmaken maar schoenmaker blijf bij je leest.
Ook ik ben Nederlander en op zoek naar een juiste balans tussen prijs en kwaliteit.
Maar de prijs alleen is niet doorslaggevend.

Een c.v.-ketel is en blijft een technisch product wat onderhoud nodig heeft en vakkundig geïnstalleerd dient te worden tegen een gunstige prijs.
Laat dus diverse offertes opmaken en vergelijk deze met elkaar al dan niet met een installateur waar u het meeste vertrouwen in heeft.
Niet alle installateurs zijn 'boeven', het gros is wel degelijk kundig en heeft een goede prijsstelling.
Ook een installateur dient een salaris te verdienen net zoals u!

Ik probeer hiermee een discussie op gang te brengen met enig niveau.
Ben benieuwd of er nog meer juiste COLLEGA'S zijn die de neus dezelfde kant op hebben.

Met vriendelijke groet,

Een ervaren servicetechnicus.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Veel zogenoemde experts...

Ongelezen bericht door D1RK »

Als ik zie hoe een groot bedrijf, eigendom van een bekende energie leverancier de ketels soms plaatste zou ik liever een goede doe het zelver hebben!

Er zijn dus ook slechte installateurs die nog vrij prijzig zijn ook.

Een HR ketel waar de pijp niet op het dak stond en het stikte in zijn eigen uitlaatgassen bij mistig weer...
Dit is dus een foutje tijdens plaatsing, meestal gaat het goed en op dak klimmen is soms met slecht weer niet leuk maar ik moest maanden zoeken voor ik de oorzaak had!

Dus niet elke installateur is even goed en betrouwbaar!

Wilibald
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mar 2009 22:51

Re: Veel zogenoemde experts...

Ongelezen bericht door Wilibald »

Ook ik kom regelmatig zeer slecht doehetzelf werk aan cv ketels tegen.
Na een jaar of 5 komt men met problemen aan het toestel, nooit goed onderhoud gedaan aan het toestel, en dan belt men de installateur. Wat je dan aantreft is vaak niet te beschrijven. Pak alle voorschriften uit de GAVO, gooi ze weg, en je hebt wat ik dan zie.
Als je de mensen daar op aanspreekt, hoor je vaak "ja maar die of die zij dat dat zo wel kon ".

Ik verbaas me er elke keer weer over dat er zo weining ongelukken gebeuren!

Ik lees ook op veel internet forums, heel veel goed bedoelde foute adviesen. Ik heb in het verleden wel eens geprobeerd hierop te reageren, maar na vele negatieve reacties van alle daar aanwezige "experts" er maar mee gestopt.

Een ervaren service monteur

cvtje
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 dec 2006 14:03

Re: Veel zogenoemde experts...

Ongelezen bericht door cvtje »

ben het hier helemaal mee eens,heb zelf een service bedrijf met 3500 abbonementen voor onderhoud en service,mijn slogun is altijd wij zijn niet goedkoop maar je koopt wel goed.

meerst
Berichten: 143
Lid geworden op: 24 feb 2008 15:08

Re: Veel zogenoemde experts...

Ongelezen bericht door meerst »

Wel een rede is dat sommige mensen niet aan abonnementen willen vastzitten voor min XX jaar, en dan is de eerste beurt alsnog 80 euro etc.

Ik zou gewoon graag elk jaar een monteur bellen en onderhoud laten uitvoeren. Mocht u iemand weten in omgeving heerhugowaard graag, dan bel ik meteen :)

Gesloten