Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Karel1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2022 23:17

Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door Karel1980 »

Enkele maanden geleden hebben wij een overeenkomst getekend voor het bouwen van een uitbouw. Aanbetaling gedaan en start datum afgesproken. Sinds het sluiten van de overeenkomst is het vertrouwen in de aannemer (die dus nog moet beginnen) om diverse redenen sterk afgenomen. Gerede twijfel is er voor zijn deskundigheid maar ook over zijn betrouwbaarheid. Onlangs (1,5 week voor start) is e.e.a. geëscaleerd, met de nodige verwijten heen en weer. De algemene uitgangspunten (verschil opzegging, ontbinding) en consequenties daarvan zijn mij bekend. We hebben afgesproken om "tot rust" te komen en spreken elkaar weer een week voor beoogde start. Als er geen bevredigend, vertrouwenwekkend, antwoord/reactie komt op de bespreekpunten wil ik er vanaf. Zelfde geldt misschien ook voor de aannemer. Project lijkt moeilijk voor hem, hij vindt mij maar lastig. Wat is nou de juiste weg om te bewandelen? Wat is de beste houding in het gesprek?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door Jablan »

Overeenkomst officieel ontbinden, aanbetalingen terughalen en op zoek naar een ander ...

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is wat je wilt. Van hem af? Dan moet je daar óf overeenstemming over bereiken, óf voldoende reden hebben om te kunnen ontbinden. En dan? Op zoek naar een ander, in deze tijd? Alle goede aannemers zitten ramvol. Of wil je het vertrouwen herstellen en verder? Uit je tekst blijkt dat je het zelf ook niet weet. Zorg dus dat je alle mogelijke opties voorbereidt hebt en weet wat jouw antwoord op zijn mogelijke reacties gaat zijn.

Je verhaal is natuurlijk heel vaag. Je vertelt feitelijk niets, en dat maakt concreet adviseren lastig. Ik vraag me dus ook af waarom je enerzijds heel goed weet hoe het werkt (dat zeg je althans), en anderzijds kom je hier advies vragen over hoe je moet handelen, zonder dat je de daarvoor vereiste informatie geeft.
Jablan schreef:
07 feb 2022 08:30
Overeenkomst officieel ontbinden, aanbetalingen terughalen en op zoek naar een ander ...
Ontbinden, op grond waarvan? Uit de tekst blijkt niets wat ontbinding mogelijk maakt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door Jablan »

Het werk is nog niet begonnen en als er nu al wrijving is tussen beide partijen, dan kun je met het doel 'ontbinden' het gesprek ingaan. Kaarten open op tafel gooien en kijk maar of het lukt.

(Net als jij kan ik er niet veel meer van maken.)

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door Cro »

Zeker als de aannemer nog niet begonnen is en nog niets besteld heeft qua materialen kan ontbinden vaak wel, echter hoeft dat natuurlijk niet kosteloos te zijn wanneer er een overeenkomst is.

Als je er nu al zo in staat met deze aannemer zou ik ook voor het proberen te ontbinden gaan, maar hou er wel rekening mee dat het je wat kan kosten, bijvoorbeeld de aanbetaling.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door arvandongen »

Karel1980 schreef:
05 feb 2022 23:23
Wat is de beste houding in het gesprek?
De beste grondhouding is: positief en constructief. Daarnaast niet bang zijn om (onweerlegbare) feiten op respectvolle wijze op tafel te leggen.

Dan zie je vanzelf welke kant het gesprek opgaat. Ofwel het vertrouwen wordt hersteld, ofwel jullie vinden gronden om de overeenkomst te beëindigen op een manier waarin beide partijen zich kunnen vinden. Dit geeft altijd de meeste voldoening voor beide partijen.

Pas nadat het bovenstaande onmogelijk blijkt, dan is de juridische weg wenselijk. "ik eis mijn gelijk op grond van BW xxx.yyy". Maar dan moet je wel zeker zijn dat de wet aan jouw zijde staat en dat de aannemer zich onredelijk opstelt. Deze route leidt bijna nooit tot een 100% bevredigend resultaat. (Extra kosten, ongemak, deels ongelijk krijgen in de procedure, etc)

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Cro schreef:
07 feb 2022 09:09
Zeker als de aannemer nog niet begonnen is en nog niets besteld heeft qua materialen kan ontbinden vaak wel, echter hoeft dat natuurlijk niet kosteloos te zijn wanneer er een overeenkomst is.

Als je er nu al zo in staat met deze aannemer zou ik ook voor het proberen te ontbinden gaan, maar hou er wel rekening mee dat het je wat kan kosten, bijvoorbeeld de aanbetaling.
De betreffende aannemer zal ongetwijfeld zal in de afgelopen maanden de nodige materialen al besteld hebben. En, waarschijnlijk al afgeleverd hebben.

Karel1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2022 23:17

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door Karel1980 »

Dank allen voor de input. De aannemer heeft inderdaad al wel wat besteld, maar nog beperkt. Meeste is ook nog wel op korte termijn te verkrijgen schat ik zo in. Gaat om een relatief simpele uitbouw op de begane grond. Wat hij wel besteld heeft (lichtstraat) was niet conform verwachting (bouwtekening/vergunning) en moet weer terug. Voor het verrekenen hiervan heb ik een, in mijn ogen, belachelijk voorstel gekregen. Hierbij draai ik op voor alle kosten (winst moet ik ook maar betalen) en de aannemer pakt uiteindelijk zelfs meer marge met het nieuw te bestellen product schat ik in. En zo zijn er steeds van dit soort "trucjes" die mij dwingen scherp te zijn, kritische vragen te stellen etc.. en dat irriteert hem. Blijkbaar is hij gewend carte blanche te krijgen, met een blanco cheque ofzo van mensen met een onuitputtelijk "overwaarde" budget. Ik weet het niet. En dit bovenop de gerezen twijfel over zijn deskundigheid. Opzeggen kan niet, want dan betaal ik de volledige aanneemsom. Ontbinden is in dit stadium ook (nog) geen optie, want hoe toon ik aan dat hij uiteindelijk niet levert wat is afgesproken? Hij is nog geen eens begonnen. Zit voor nu denk ik niks anders op dan de rol van aannemer zelf op mij te nemen en er bovenop te zitten. Hem te houden aan de afspraken en steeds te controleren of hij levert wat moet.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door kuklos »

Karel1980 schreef:
10 feb 2022 16:15
Wat hij wel besteld heeft (lichtstraat) was niet conform verwachting (bouwtekening/vergunning) en moet weer terug. Voor het verrekenen hiervan heb ik een, in mijn ogen, belachelijk voorstel gekregen. Hierbij draai ik op voor alle kosten (winst moet ik ook maar betalen) en de aannemer pakt uiteindelijk zelfs meer marge met het nieuw te bestellen product schat ik in.
Je maakt het geheel niet duidelijk door te spreken over een verwachting. Wat staat er concreet op papier? Dat is van belang, wat jullie schriftelijk hebben afgesproken.

Aangaande zaken die hij verkeerd besteld, als is afgesproken wat hij zou doen, dan is het zijn probleem, zijn kosten lijkt me. Maar nogmaals, daarvoor is van belang wat er afgesproken is.

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Het is zijn verantwoording als hij verkeerde materialen besteld, dat moet die aannemer zelf oplossen. Is er een boete clausule overeen gekomen (schriftelijk bevestigd) op welke datum dit project opgeleverd zal worden?

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Er is een overeenkomst gesloten waar beide partijen aan moet houden.

Overleg met www.eigenhuis.nl/juridisch-advies of www.juridischloket.nl of ontbinding mogelijk is. Je moet met hele goeie argumenten komen om de overeenkomst te ontbinden voordat de aannemer begonnen is met zijn klus.

Karel1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2022 23:17

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door Karel1980 »

Dankuwel. Je wordt haast gedwongen om het maar fout te laten gaan, dan een ingebrekestelling te doen en te ontbinden. Gezien de termijn in de bouwwereld tussen opdrachtverstrekking en realisatie zou dit toch anders moeten kunnen.

Karel1980
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2022 23:17

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door Karel1980 »

De aannemer geeft nu aan dat hij op onderdelen niet gaat bouwen wat gevraagd is en zich houdt aan zijn eigen interpretatie van de offerte. Hij wijkt hiermee in ieder geval af van de vergunde tekening en voldoet ook niet aan een aantal harde eisen hieruit (waaronder eisen ten aanzien van de isolatie, RC waarden). Wat nu te doen? Wie is verantwoordelijk?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door Moneyman »

Staat datgene waar hij van afwijkt zwart op wit? En zijn afwijzing daarvan ook? Dan in gebreke stellen en nakoming van de overeenkomst eisen- of beter, laat je door een jurist adviseren en helpen.

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Tja, daar moet u nooit mee akkoord gaan. Als hij niet wil leveren en bouwen wat en in de papieren vastgesteld zijn en door u en en de aannemer ondertekend is dan moet hij zich daaraan houden. Stel u wilt stevige lederen bergschoenen kopen en de schoenenverkoper komt met paar plastic bad schoenen aanzetten met: hier kunt u ook op lopen. Gaat u ook nooit mee akkoord. Stel u wilt een grote ruime luxe bestelbus aanschaffen gaat u dan akkoord als een autoverkoper met een klein 45KM autootje komt aanzetten want: hierin kunt ook rijden en er een boodschappentas in meenemen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vertrouwen aannemer geslonken vóór start

Ongelezen bericht door crazyme »

Karel1980 schreef:
15 feb 2022 15:19
De aannemer geeft nu aan dat hij op onderdelen niet gaat bouwen wat gevraagd is en zich houdt aan zijn eigen interpretatie van de offerte. Hij wijkt hiermee in ieder geval af van de vergunde tekening en voldoet ook niet aan een aantal harde eisen hieruit (waaronder eisen ten aanzien van de isolatie, RC waarden). Wat nu te doen? Wie is verantwoordelijk?
U heeft iets anders gevraagd dan in de offerte staat ?

Daar is nu juist een offerte voor: om duidelijk te maken wat de aannemer gaat doen voor welke prijs.

Voordat u akkoord gaat met de offerte moet u die natuurlijk wel doornemen en fouten corrigeren.

Wie heeft de vergunning aangevraagd ? Wanneer de aannemer de vergunning heeft aangevraagd dan is het gek dat zijn offerte afwijkt van zijn ontwerp.

Veel raadsels in dit topic. Het enige juiste advies is denk al gegeven door seinhuis: zoek professionele juridische hulp.

Gesloten