LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kosten onderhoud CV-ketel

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door Chocomelk »

weena schreef:ehm mijn ketel heeft al 6 jaar geen onderhoud gehad en die van mijn ouders is al 36 jaar en werkt nog steeds zonder onderhoudsbeurt
36 jaar oud die ketel, dan is die hoognodig aan vervanging toe, kost
klauwen vol geld zo'n ding, verbruik is ontzettend hoog.

Je bent voor verzekering veplicht om ieder jaar de ketel te laten
schoonmaken.

stofzuigertje

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ieder jaar voor verzekering geld voor open haard met schoorsteen...
CV ketels doen ze vaak om de 2 jaar tenzij U veel vervuiling heeft wegens omgeving zoals bladeren of stof....

cvdokter
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2009 22:20

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door cvdokter »

Hallo bennie bever

ik ben zelf oa service monteur(ook scios PO en stek monteur) Feenstra zou ik al helemaal niet doen . een aantal merken kun je de gok wagen voor eens in de 2 jaar onderhoud voor de meeste echter niet .
en ga aub niet zelf prutsen aan cv ketels er kunnen heel gauw gevaarlijke situaties ontstaan die je zelf niet door hebt tot het te laat is brand co vergifteging etc etc

de ketels van nu zitten zo mooi ingebouwd in luchtdichte en ook redelijk waterdichte behuizingen dat je het helemaal niet doorhebt dat er wat mis is tot het toestel er mee op houd
of het water komt er uit

en als je er na 2 jaar bijkomt hangt er een hele mooie roestbak aan de muur
en dan komen de reparaties lagers van ventilator verrot omdat ze vochtig worden van de eigen rookgassen weer aanzuigen
of pakkingen kompleet weggefikt(merken zal ik maar niet noemen) inclusief isolatie aan de binnenkant van het toestel

is te voorkomen door gewoon het toestel regelmatig na te laten kijken
en een service beurt is niet in een kwartier te doen dan doe je het gewoon NIET goed

maar goed tegenwoordig mag het niets kosten

stofzuigertje

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Onderhoud + storingen in een contract en bij slecht onderhoud zoals hierboven beschreven kost het hun dus extra dus dan moeten ze wel goed onderhoud verrichten.

Ik vind persoonlijk het beter eens in 2 jaar goed dan elk jaar even poetsen zoals vele die het jaarlijks doen.......

roberto1977
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2005 16:39

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door roberto1977 »

niet elke monteur is zo
mijn mening is dat je het beste naar een klein bedrijfje moet kijken die zijn het meest serieus en doen ook nog wat voor hun klantenbinding

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Die bang maak berichten zijn niet gestoelt en een bewijs dat men (ik zeg het voorzichtig) juist handeld.
Die Weena heeft gelijk, al moet je niet overdrijven met 36 jr.
Mijn eerste CV installatie heb ik zelf geinstalleerd. (niet mijn vak, hoewel?)
Mijn tweede installatie bij aankoop woning inclusief service contract.
Toen ik een defect thermokoppel had wilde de monteur niet komen en zijn directeur Breeman "had de man niet in de zak". Het was zondag. Een gereformeerd bedrijf uit Ijsselmuiden. Op maandag tot zondag sluiten ze een contract af voor 7 * 24 h. Wel betalen .Geen service.
Die ketel heeft 18 jaar gedraait bij mij. Misschien nog wel.
Na 16 jaar was de meting conform nieuwstaat.
Wel een paar maal het branderbed van aanslag ontdaan. Het expansievat af en toe met de fietspomp enkele slagen gegeven. Lucht is 80% stikstof.
De enige kosten aan die ketel al die jaren zijn drie thermokoppels, waarvan 1 gebruikt. Bij mij in de straat werd bij mensen met een onderhouds contract na 2 a 3 jr. het expansievat vervangen.Enz; enz.. Na 10 a 12 jaar de ketel vervangen.
U mag het uitrekenen. Wat goed werkt moet je niet los/open maken. Vr.gr.H

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

deel2. Mijn huidige ketel heb ik doelbewust niet schoongemaakt. Na een verbruik van 7500 m3 in zeven jaar ( Vrijstaand huis.) was er een electronica component stuk. Kosten 25 euro. Tevens het sifon van condensaat ontdaan.
De ketel heeft nu ruim 12000m3 gas verbruikt in 12,5 jaar tijd .
Er is niets aan gedaan. Het branderbed is niet gereinigd.
Mijn advies: GEEN onderhouds contract.
- maak na 5 a 6 duizend m3 gasverbruik sifon schoon, of laat het doen.
- controleer het branderbed. Zijn de vlammetjes blauw, afblijven.
Anders ( laten) reinigen. Van het forse prijsverschil, kunt u een feestje bouwen en vakantie houden. Let wel, het gaat om vele honderden euro's verschil.
N.b. Ik zie dit "verhaal" terug komen bij mijn huidige buren.
De z.g. "deskundigen" proberen een nieuwe ketel aan te smeren na 12 jaar.
Wees op uw hoede. Groet Henk.

monteurtje
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 jul 2005 09:34

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door monteurtje »

Misschien hebben mensen ook een onderhouds abbonement om 's avonds of in het weekend of op feestdagen geholpen te worden.
En tuurlijk zijn er bedrijven die liever verkopen dan service verlenen maar er zijn ook goede onafhankelijke service bderijven.

wolk4life
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 dec 2009 17:29
Locatie: oss

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door wolk4life »

en wat als dr nou per ongeluk een x brand uitbreekt de hele toko brand af hoop schade. onderzoek komt en de oorzaak is de cv ketel?..... wat denkt u dat de verzekering zal doen? als u niets van onderhoud kan laten zien in al die jaren???....

wolk4life
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 dec 2009 17:29
Locatie: oss

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door wolk4life »

[quote="cvdokter"

i
is te voorkomen door gewoon het toestel regelmatig na te laten kijken
en een service beurt is niet in een kwartier te doen dan doe je het gewoon NIET goed

[/quote]

inderdaad 15minuten vind me vent zelf ook knap van monteurs

roberto1977
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jul 2005 16:39

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door roberto1977 »

tja als sommige het handig en beter vinden om geen onderhoud te doen moeten hun weten
maar ze komen er van zelf wel achter als de ketel uit brand omdat het onderhoud niet is gebeurd
en tja dan kan je wel zeggen bangmakerij en dat soort praat
de praktijk heeft dat wel de laatste jaren zo bewezen dat het wel nodig is

snake25
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 apr 2009 22:15

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door snake25 »

onderhoud is weldegelijk noodzakelijk met de hr ketels van tegenwoordig.

door de verbranding komt er aluminiumoxide vrij en deze koekt aan in het toestel en deels komt deze door de condensatie wat plaats vind in het toestel in een toestel sifon terecht.
Ik heb al vele mooie ketels zoals nefit helemaal vol met condens water aangetroffen bij klanten die het niet nodig vonden om er onderhoud aan te laten plegen.
erg zonde van zo duur merk.

Goedkopere merken moeten helemaal minimaal elke 2 jaar een beurt krijgen.
Ook bepaalde onderdelen zoals drieweg kleppen die blijven na een bepaald aantal jaar hangen.

Juist door deze bezuinigingen van mensen om een toestel niet goed te laten onderhouden lopen ze het risico om een keer in de kou te zitten en dan is opeens het bedrijf de boeman omdat ze niet binnen een uur op de stoep kunnen staan.

Er zijn meestal 2 heftige pieken met de hoeveelheid meldingen van storingen, dat is net na de zomer als de ketels in plaats van alleen warm water ook weer verwarming moeten gaan doen en de 2e piek is als het extreem koud wordt zoals dec 2009 en de ketels op volle toeren moeten gaan draaien.

De meeste meldingen komen voort uit verstoppingen van condenswater en dat is te voorkomen bij tijdig en goed onderhoud.

een expansie vat oppompen zoals ik ook al gelezen heb heeft weinig zin als je weet hoe een expansie vat werkt en welke functie het heeft.
gemiddeld gaat een vat 6 a 7 jaar mee.
het rubbere membraam wat in zo vat zit wordt in de jaren poreus en zodoende gaat het stikstof uit het vat en werkt het niet meer.

maar goed wie hierop wil besparen moet dat zeker doen.
en een beetje onderhoud aan een ketel kost tussen een half uur tot een uur tijd.

klusman
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 feb 2010 19:17

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door klusman »

Ik heb een onderhoudscontract voor mijn ketel en dat bevalt mij goed.
Kosten ca. 100,-- per jaar.

Ik had vorige een waterlekkage vanuit de ketel. De GEAS gebeld en binnen een uur stond er iemand op de stoep. Ketel gerepareerd en onderdelenvervangen.

Verder geen voorrijkosten, geen arbeidsloon en geen kosten onderdelen. Heerlijk toch en dat voor € 100,-- per jaar.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Roberto 1977. In een expansie vat, zit een kunstof zak ter grote van 50% van het vat. Dat is gevuld met stikstof. Die zak is hygroskopisch zoals ook een staalplaat dat is. Na verloop van tijd zal het stikstofgas in het c.v. water komen en door de automatische ontluchter verdwijnen. De waterdruk zal zakken.
Om dan water bij te vullen lijkt de oplossing. Na een paar maal heb je geen expancy meer. Daardoor zal de druk in het verwarming systeem schommelen.
Afhankelijk van de temperatuur Dat kan water lekkage in de verbindingen veroorzaken.
Wat te doen. Tik met je nokkels of een houtje op het expansievat. Het geluid is anders bij een gas dan bij het 'massiever'water. Zorg voor een 50 /50% verhouding. Lucht is voor 80% ook stikstof. Zet je Franse fietspomp ventiel op het vat en pomp 1 of 2 slagen om de lekkage te compenseren.
U meld dat het een rubber bal is. Lijkt me niet aannemelijk, daar rubber duurder is en meer doorlatent. Moet ook nog neopreen rubber zijn en dus nog duurder.
Mijn kennis is misschien verouderd, maar zit ik fout krijgt u mijn excuus. Gr.H.
P.S. Mijn tweede expansievat heeft het meer dan 18 jaar volgehouden.
Mijn huidige vat ruim 12,5 jaar. Ik bedoel maar. Leuk etentje met vrouw en kinderen lijkt me.

fharao
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 okt 2007 12:01

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door fharao »

Ook ik reageer even op diegene die reclame maak voor feenstra...nooit aan beginnen...ze komen niet..ook niet na tig keer bellen...zit nu al 4 dagen zonder warm water en een doorgebrande ketel...zelfs vandaag nog moet ik terug gebeld worden en heb ik nog geen afpraak....

Ze zeiden letterlijk haal de stekker er maar uit als het in huis te warm word, word het weer koud doe het er maar weer in...en mezelf wassen dan en de afwas?? Daar moet ik het maar mee doen vinden ze....

Van mij kunnen ze de koude douche krijgen want die krijg ik ook van hun!!!

stofzuigertje

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Kies bij aankoop goede merk!

Aluminium ketels zijn onderhoud gevoeliger en moeten vaker schoongemaakt worden en hebben meestal kortere levensduur dan RVS branders!

Dus kijk naar het hart van de ketel.
Een ketel met RVS hart heeft dus aan zachte borstel genoeg voor eens in 2 jaren stofvrij maken, en daarom kies ik voor een bekend Duits merk.
Er zijn er meerdere maar goede materialen zijn goedkoper dan 10x bellen.

Feenstra, als ze niet komen met onderhoudscontract kunt U deze ontbinden en elders verder gaan, dit geld ook voor lease en afkoop wegens niet binnen 24 uur repareren is goedkoper dan gewoon Ontbinden overeenkomst.

Dus zo kun je van Feenstra |Lease af.
U hoeft dan niet het lopende contract af te kopen maar de Warmteservice prijs van kale ketel delen over rest jaren dat deze nog mee zou kunnen (12 jaar)

Fjacobse
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2010 18:07

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door Fjacobse »

Hallo allen,

Ik heb sinds kort mijn huurhuis gekocht. Tijdens de huurperiode werd mijn Nefit 3030 V Combi uit 1998 (via de verhuurder) onderhouden door de firma Breman. Nou ben ik tijdens de huurperiode niet altijd even positief geweest over de (des)kundigheid van de verschillende onderhoudsmonteurs van Breman. Wel heb ik een offerte gekregen voor het toekomstige onderhoud. Voor het zogenoemde "Comfort" onderhoudsabonnement zal ik dan euro 7,75 per maand moeten betalen. Dit houdt in: periodiek onderhoud, verhelpen van storingen, geen voorrijkosten en geen arbeidsloon. Toestelonderdelen en randapparatuur komt voor eigen rekening, aangezien de ketel ouder is dan 5 jaar. Verder wordt aangegeven dat binnen 24 uur een monteur op de stoep staat (24x7).
Is dit in jullie ogen een goed aanbod, of zijn er betere cq meer uitgebreide abonnementen te bedenken?
Graag jullie reactie!

Ter aanvulling: In contract wordt vermeld: onderhoud gemiddeld 1 x per 18 maanden en maximaal 3 storingen per jaar. Of dit ook storingen betreft die aan elkaar gerelateerd zijn is niet duidelijk.

wolk4life
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 dec 2009 17:29
Locatie: oss

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door wolk4life »

wat een belachelijke aanvulling maximaal 3x per jaar voor storing een goed onderhoudsbedrijf komt ten allen tijde langs ongeacht hoeveel storingen je ook heb.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door Ulbe »

Zelf heb ik ook negatieve ervaringen met Feenstra verwarming,

Feenstra kreeg het maar niet voorelkaar om bij mijn adres de CV ketel een servicebeurt te geven, dit werd gewoon vergeten, ook kreeg ik geen bericht voor een datum voor een servicebeurt van Feenstra,

Dus diverse keren gebeld, helaas zonder resultaat,

Totdat ik een storing kreeg met de CV ketel, de ketel bromde en het klonk net of er een wasmachine draaide in de ketel, de ketel viel in storing en het bleef koud in huis, terwijl de temperatuur buiten al enkele graden onder het nulpunt was gedaald,

Dus Feenstra gebeld en ik meldde dat de CV ketel defect was of er een monteur kon komen,

"Helaas meneer, we zitten met onderbezetting, morgenmiddag bent u hopelijk aan de beurt, evt. vorstschade kunt u bij de woningstichting melden(!),

Waar ben je dan mee bezig?, :evil:

Dus zelf de sleutels gepakt en op internet rondgekeken wat de storing kan zijn, en al snel kwam naar voren dat de condensaatsifon wel eens verstopt kon zijn door gebrekkig onderhoud,

De boel losgeschroeft en de sifon doorgeblazen, een flinke hoeveelheid water liep uit de ketel en voilá de ketel brand weer!,

Laatst weer een storing met deze ketel ná een servicebeurt, 's morgens vroeg wanneer de ketel koud is heeft deze de neiging om ontzettend te brommen, zo erg zelfs dat je zou denken dat deze van de wand af dendert!, dus ook weer Feenstra gebeld,

Sorry meneer, geen tijd, we zitten met onderbezetting!, we komen zo snel mogelijk langs, morgen wordt niks meer, zeer waarschijnlijk over een paar dagen hopen we langs te kunnen komen,

Ik laat de ketel nu maar brommen, gaat deze stuk dan gaat 'ie stuk, ze kunnen bij Feenstra de vinger krijgen!, :twisted:

Zeer waarschijnlijk is deze ketel slecht afgesteld, daar deze voor de servicebeurt deze brom nooit heeft gehad, branderdruk te laag?,

Feenstra zou eerst maar eens in personeel kunnen investeren, dan kan Feenstra tenminste de service verlenen waar de klant recht op heeft,

Het is beslist geen bedrijf waar ik goede ervaringen mee heb, :(

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Eagle1964
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2010 09:53

Re: kosten onderhoud CV-ketel

Ongelezen bericht door Eagle1964 »

Feenstra totaal zorg , wienig zorg.
Ben via Vereniging Eigen Huis bij Feenstra totaalzorg belandt , leek me wel ok als er zo'n vereniging achter staat.

1e onderhoudsbeurt netjes gebeld en goed verzorgd okt 2007. Volgens
cotract moeten ze dan binnen 24-27 maanden daarna weer langskomen ,
nou niet hoor niets gehoord , klacht ingediend bij feenstra lelystad en 2 dagen later ligt er ineens een brief dat ze de ketel komen schoonmaken (toeval?).
Op de dag van de afspraak waren we verhinderd dus nieuwe afspraak gemaakt,
en wat gebeurt er , een briefje op de dag van de oude afspraak "we zijn langsgeweest maar troffen u niet thuis aan " gelieve nieuwe afspraak maken.....

Weet niet wat er fout is bij feenstra maar ze komen hun contracten niet na en afspraken maken/wijzigen kunnen ze blijkbaar ook al niet...

Ik ga mijn contract maar opzeggen want er zijn zat bedrijven die de service wel
bieden die zij moeten bieden tegen hetzelfde bedrag , dus denk aub goed na voordat u met Feenstra in zee gaat.

Gesloten