Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Wilier101
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2023 21:24

Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Wilier101 »

Hallo forumleden,

Ik zit met een lastige kwestie, heb helaas geen rechtsbijstand en vraag me af hoe ik onderstaand probleem kan oplossen. Ik zal eerst een samenvatting geven van het verhaal.

Samenvatting: Vloer gekocht bij Vloerhetzelf met legservice. Leggen vloer gaat mis. Via de rechter kosten geprobeerd te verhalen op de vloerlegger. Het lukt de deurwaarder niet de vordering te incasseren. Achteraf blijkt Vloerhetzelf een garantie te bieden op de legservice van 5 jaar, alleen staat dit nergens zwart op wit en heeft de verkoper ons dit nooit gemeld. Moet ik alsnog Vloerhetzelf aansprakelijk stellen voor de schade? Of heeft dat weinig zin meer?

Vorig jaar (mei '22) heb ik een nieuwe vloer houten aangeschaft bij Vloerhetzelf. Het betreft een eikenhouten vloer die verlijmd moet worden aangebracht, in visgraatverband. Voor het leggen van de vloer biedt Vloerhetzelf "legservice" aan. In de praktijk komt dat erop neer dat Vloerhetzelf een vloerlegger zoekt die tegen het door Vloerhetzelf vastgelegde tarief de vloer komt leggen.

Helaas is het leggen van de vloer fout gegaan. Over grote delen (ca. 30-40% van het totale vloeroppervlak van 80 m2) lag de vloer los. Dit is natuurlijk niet wenselijk in het geval van een verlijmde houten vloer in combinatie met vloerverwarming. Uiteraard hebben we dit direct kenbaar gemaakt aan de vloerlegger en Vloerhetzelf en hebben we een schaderapport laten opstellen door een erkend parketteur. Uit dit rapport bleek dat de vloer inderdaad op een verkeerde wijze is gelegd (gelegd op de wijze zoals een PVC-vloer wordt gelegd, dit verschilt sterk van de wijze waarop een verlijmde houten vloer moet worden gelegd).

De vloerlegger erkende z'n fout en gaf aan de vloer en gevolgschade te vergoeden. Hij wilde de vloer niet meer leggen omdat er inmiddels sprake was van een gebrek aan vertrouwen. Vloerhetzelf liet in de tussentijd niks horen.

Vervolgens heb ik de vloer laten verwijderen. Dit ging deels makkelijk, waar de vloer niet was gehecht, maar deels ook zeer moeilijk. Door het verwijderen van de houten vloer werden er hier en daar stukken egaline meegetrokken, waardoor de vloer opnieuw geëgaliseerd moest worden. Extra kosten dus. Ondertussen moest er een nieuwe vloer worden besteld. Omdat de vloerlegger nog niet over de brug kwam met een vergoeding (moest naar eigen zeggen wachten op z'n verzekering) heb ik die nieuwe vloer zelf betaald.

Uiteindelijk is de vloer in september gelegd door een door ons geselecteerde parketteur. Dus wat dat betreft eind goed, al goed. Echter is de financiële schade nog steeds niet volledig vergoed. De vloerlegger heeft twee keer een betaling gedaan, waarmee alleen een deel van de nieuwe vloer vergoed is. De rest (gevolgschade en deel vloer, ca. E 8000,-) werd ondanks talloze beloftes niet voldaan. Na enkele aangetekende brieven heb ik de vloerlegger voor de rechter gedaagd. De rechter heeft de vloerlegger uiteindelijk in januari veroordeeld tot het betalen van de totale vordering.

Helaas bleef ook daarna betaling uit, ondanks de inzet van een deurwaarder. Blijkbaar weet de vloerlegger zijn centen goed verborgen te houden voor de deurwaarder en heeft hij geen koopwoning of auto op zijn naam staan. Dit brengt mij bij mijn vraag:

Ik heb altijd gedacht dat ik de vloerlegger verantwoordelijk moest houden voor de schade. Echter is betreffende vloerlegger bij ons terecht gekomen via de legservice van Vloerhetzelf. Ik heb daar deze week wat nader onderzoek naar gedaan. Hieruit blijkt dat vergelijkbare bedrijven werken met een garantie van 5 jaar op hun legservice. Op de website van Vloerhetzelf is hier niets over te vinden en de betreffende verkoper heeft hier ook met geen woord over gerept, ook niet toen de problemen aan het licht kwamen. Het vreemde is dat ik via de chatfunctie op de website in contact ben gekomen met een medewerker die mij wist te vertellen dat Vloerhetzelf dus ook een garantie op de legservice geeft van 5 jaar. Hij gaf ook aan dat dat niet zwart op wit staat, maar dat de verkoper dat met ons had moeten bespreken.

De vraag is: Wat nu te doen? Alsnog Vloerhetzelf aansprakelijk stellen voor alle schade en weer een hoop geld uitgeven voor het dagvaarden etc.? En wat moet er dan gebeuren met de vordering die tegen de vloerlegger loopt? En zijn we nu, 1 jaar na het leggen van de vloer, niet te laat?

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De naam "Vloerhetzelf" doet vermoeden dat de leverancier geen verantwoordelijkheid neemt/heeft voor het leggen, alleen 'bemiddel-service' biedt zodat je zelf een vloerenlegger inhuurt die het voor een (door Vloerhetzelf bedacht) tarief wil doen (als die 5-jaar garantie niet op papier staat in je contract met Vloerhetzelf dan bestaat die garantie niet).

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Er is een overeenkomst om de vloer te leggen. Wie is contracts partij? Die is verantwoordelijk

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wilier101 schreef:
23 mei 2023 22:02
De vraag is: Wat nu te doen? Alsnog Vloerhetzelf aansprakelijk stellen voor alle schade en weer een hoop geld uitgeven voor het dagvaarden etc.?
Dat kan, maar dan moet er wel een grond voor aansprakelijkheid zijn. Je hebt er naar ik aanneem niet voor niets voor gekozen om de vloerlegger te dagvaarden, en niet de vloerenboer.

Om écht concreet advies te geven is meer informatie nodig, met liefst een kopie van het vonnis. Want waarom is de vloerlegger veroordeeld, en niet de vloerenboer? De vloerlegger is toch, uitgaande van wat jij schrijft, ingeschakeld door de vloerenboer, die daarmee aansprakelijk zou zijn. Maar de rechter heeft de vloerlegger veroordeeld, dus daar moet een rechtsgrond voor geweest zijn.

Ik neem dus aan dat er twee aparte overeenkomsten waren, één om de vloer te kopen (die voor zover ik zie is nagekomen) en één om de vloer te leggen (die niet is nagekomen). Op de vloerlegger heb je al een vonnis, dus daar iets sowieso niets extra's te winnen.

Als je nu de vloerenboer aansprakelijk wilt stellen, moet daar dus een aparte rechtsgrond voor zijn, los van de vloerlegger. Dat kan zijn op basis van overeenkomst (dus: is de vloerenboer ergens mee in gebreke gebleven?), of op basis van garantie (maar: die moet dan wel van toepassing zijn, en als dat niet overeengekomen is is dat niet het geval), of op basis van de wet (bijvoorbeeld omdat er door de vloerenboer een onrechtmatige daad is gepleegd).
Wilier101 schreef:
23 mei 2023 22:02
En wat moet er dan gebeuren met de vordering die tegen de vloerlegger loopt?
Op zich is dat geen probleem. Als beiden veroordeeld worden is er feitelijk sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid. Je kunt beide vonnissen dan ten uitvoer laten leggen, zo lang je maar niet méér incasseert dat de totale vordering.
Wilier101 schreef:
23 mei 2023 22:02
En zijn we nu, 1 jaar na het leggen van de vloer, niet te laat?
Nee, de verjaringstermijn is, afhankelijk van je rechtsgrond voor de vordering, 2 of 5 jaar. Beide termijnen zijn nog niet verstreken.

rwolters
Berichten: 1476
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
24 mei 2023 11:12
Er is een overeenkomst om de vloer te leggen. Wie is contracts partij? Die is verantwoordelijk
Maar wat als er een productfout is waardoor de voorgeschreven lijm niet goed hecht? Kan ook natuurlijk.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
24 mei 2023 14:51
16again schreef:
24 mei 2023 11:12
Er is een overeenkomst om de vloer te leggen. Wie is contracts partij? Die is verantwoordelijk
Maar wat als er een productfout is waardoor de voorgeschreven lijm niet goed hecht? Kan ook natuurlijk.
Dan nog is de contractspartij aansprakelijk. Die kan vervolgens desgewenst derden in vrijwaring oproepen.

Wilier101
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2023 21:24

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Wilier101 »

Enorm bedankt voor alle reacties! Ik zal proberen alle vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

- Het vonnis betreft een verstekvonnis. De vloerlegger vond het niet nodig te reageren op de dagvaarding. Ook op het vonnis kwam geen reactie of beroep. De rechter vond de vordering aannemelijk en voldoende onderbouwd. De vraag wie werkelijk verantwoordelijk is (vloerlegger of vloerenboer) is dus helemaal niet ter sprake gekomen.

- Wij hebben alleen een getekende overeenkomst met de vloerenboer. Met de vloerlegger is alleen contact geweest per telefoon, whatsapp en mail. Voldoende om duidelijk bewijs te krijgen dat hij bij ons werkzaamheden heeft verricht. In correspondentie met de vloerenboer staat letterlijk dat: "Wij werken met een zelfstandig bedrijf dat vloeren voor ons plaatst en rechtstreeks aan u factureert".

- De lijm was volgens het schaderapport niet het probleem. Probleem was dat de ingelijmde vlakken te lang open bleven liggen waardoor de lijm al begonnen was met uitharden voordat de planken werden gelegd. Verder is er geen gewicht op de planken aangebracht om voor voldoende hechting/contact te zorgen. Dit zou juist wel gedaan moeten worden.

- Die vijf jaar garantie op de legservice staat nergens zwart op wit vermeld, maar werd mij via de chatfunctie op de website van de vloerenboer medegedeeld door de verkoopleider. Hij gaf aan dat dit moet worden afgestemd met de betreffende verkoper. Verkoper geeft slechts aan dat vloerenboer niet verantwoordelijk is voor werk gedaan door derde partijen. Dit staat ook zo in de algemene voorwaarden. Maar kan je de vloerlegger wel zien als derde partij, als deze gestuurd is door de vloerenboer? Dan kunnen ze onder het mom van "legservice" net zo goed malle Pietje van de hoek sturen en vervolgens hun handen er vanaf trekken als er wat mis gaat... Vergelijkbare bedrijven als onze vloerenboer hebben wel die 5 jaar garantie op het leggen vermeld staan op hun site. Blijkbaar is zo'n garantie dus wel de normale gang van zaken.

Ik vraag mij dus af of we er goed aan hebben gedaan de vloerlegger te dagvaarden. Ik krijg steeds meer het gevoel dat we de vloerenboer aan hadden moeten pakken. Maar als ik door alle reacties heen lees is dit dus nog wel een mogelijkheid.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wilier101 schreef:
25 mei 2023 12:37
- Het vonnis betreft een verstekvonnis. De vloerlegger vond het niet nodig te reageren op de dagvaarding. Ook op het vonnis kwam geen reactie of beroep. De rechter vond de vordering aannemelijk en voldoende onderbouwd. De vraag wie werkelijk verantwoordelijk is (vloerlegger of vloerenboer) is dus helemaal niet ter sprake gekomen.
Die verantwoordelijkheid is wél (ambtshalve) door de rechter getoetst, want anders zou de vordering niet bij verstek toegewezen worden. De vraag is dan: wat staat er precies in de dagvaarding als grondslag voor de aansprakelijkheid? Ik neem aan heel basaal: "overeenkomst --> wanprestatie --> schade", zoiets?
Wilier101 schreef:
25 mei 2023 12:37
- Wij hebben alleen een getekende overeenkomst met de vloerenboer. Met de vloerlegger is alleen contact geweest per telefoon, whatsapp en mail. Voldoende om duidelijk bewijs te krijgen dat hij bij ons werkzaamheden heeft verricht. In correspondentie met de vloerenboer staat letterlijk dat: "Wij werken met een zelfstandig bedrijf dat vloeren voor ons plaatst en rechtstreeks aan u factureert".
De vraag is dan: wat staat er exact in die overeenkomst met de vloerenboer. Behelst dat alleen de levering, of ook de inschakeling van de vloerenlegger? Of heb je zelf een aparte overeenkomst met de vloerenlegger gesloten? De vloerenboer kan aansprakelijk zijn als de vloerenlegger door hem is ingeschakeld, maar als je dat zelf gedaan hebt (al dan niet op advies) is de vloerenboer daar in beginsel niet voor aansprakelijk. Ik vind op hun website ook helemaal niets terug over het aanbieden van een legservice, in tegendeel. Ik lees expliciet dat ze zich profileren als aanbieder voor doe het zelvers.
Wilier101 schreef:
25 mei 2023 12:37
- Die vijf jaar garantie op de legservice staat nergens zwart op wit vermeld, maar werd mij via de chatfunctie op de website van de vloerenboer medegedeeld door de verkoopleider. Hij gaf aan dat dit moet worden afgestemd met de betreffende verkoper. Verkoper geeft slechts aan dat vloerenboer niet verantwoordelijk is voor werk gedaan door derde partijen. Dit staat ook zo in de algemene voorwaarden. Maar kan je de vloerlegger wel zien als derde partij, als deze gestuurd is door de vloerenboer? Dan kunnen ze onder het mom van "legservice" net zo goed malle Pietje van de hoek sturen en vervolgens hun handen er vanaf trekken als er wat mis gaat... Vergelijkbare bedrijven als onze vloerenboer hebben wel die 5 jaar garantie op het leggen vermeld staan op hun site. Blijkbaar is zo'n garantie dus wel de normale gang van zaken.
Voor aanvullende garantie geldt dat dat overeengekomen moet zijn. Een mededeling achteraf maakt uiteraard geen onderdeel uit van de overeenkomst. Ik lees op hun website in art. 4.1 van de AV overigens een expliciete uitsluiting van garantie op het leggen ("4.1. De door VLOER HET ZELF gegeven garanties betreffen nimmer het leggen, doen leggen van de geleverde goederen dan wel de gevolgen hiervan"), dus dat is al in strijd met hetgeen je hierboven schrijft.
Wilier101 schreef:
25 mei 2023 12:37
Ik vraag mij dus af of we er goed aan hebben gedaan de vloerlegger te dagvaarden. Ik krijg steeds meer het gevoel dat we de vloerenboer aan hadden moeten pakken. Maar als ik door alle reacties heen lees is dit dus nog wel een mogelijkheid.
Ik lees nog steeds geen concrete grondslag op grond waarvan de vloerenboer aansprakelijk zou zijn.

Los daarvan zijn dit de afwegingen die je normaal gesproken natuurlijk vooraf maakt. Heb je zelf geprocedeerd, of via een advocaat of rechtsbijstandsverzekering? Ze zijn ook CBW-erkend, heb je via hen nog geprobeerd tot een oplossing te komen?

Wilier101
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2023 21:24

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Wilier101 »

Bedankt wederom voor je reactie. Mij wordt steeds meer duidelijk dat het een bende is geworden. Deels door mijn eigen naïviteit. Ik hoop dat ik het zo goed mogelijk kan oplossen om hier zonder financiële schade uit te kunnen komen.

Die verantwoordelijkheid is wél (ambtshalve) door de rechter getoetst, want anders zou de vordering niet bij verstek toegewezen worden. De vraag is dan: wat staat er precies in de dagvaarding als grondslag voor de aansprakelijkheid? Ik neem aan heel basaal: "overeenkomst --> wanprestatie --> schade", zoiets?

De enige grondslag die wordt genoemd is dat de vordering niet onrechtmatig overkomt en daarom is toegewezen.

De vraag is dan: wat staat er exact in die overeenkomst met de vloerenboer. Behelst dat alleen de levering, of ook de inschakeling van de vloerenlegger? Of heb je zelf een aparte overeenkomst met de vloerenlegger gesloten? De vloerenboer kan aansprakelijk zijn als de vloerenlegger door hem is ingeschakeld, maar als je dat zelf gedaan hebt (al dan niet op advies) is de vloerenboer daar in beginsel niet voor aansprakelijk. Ik vind op hun website ook helemaal niets terug over het aanbieden van een legservice, in tegendeel. Ik lees expliciet dat ze zich profileren als aanbieder voor doe het zelvers.

Vloerhetzelf biedt wel degelijk legservice, is ook terug te vinden op hun site. Een houten visgraatvloer verlijmd leggen is ook niet echt iets wat een doehetzelver even doet. Wij hebben alleen een overeenkomst met de vloerenboer over de aankoop van de vloer. Wij hebben geen overeenkomst met de vloerlegger. We hebben daar aantoonbaar meerdere malen op aangedrongen, maar nooit iets gekregen.

Voor aanvullende garantie geldt dat dat overeengekomen moet zijn. Een mededeling achteraf maakt uiteraard geen onderdeel uit van de overeenkomst. Ik lees op hun website in art. 4.1 van de AV overigens een expliciete uitsluiting van garantie op het leggen ("4.1. De door VLOER HET ZELF gegeven garanties betreffen nimmer het leggen, doen leggen van de geleverde goederen dan wel de gevolgen hiervan"), dus dat is al in strijd met hetgeen je hierboven schrijft.

Mee eens, dit maakt het wellicht lastig om Vloerhetzelf aansprakelijk te stellen. Echter hebben zij wel een prutser onze kant op gestuurd die nu (zelfs na veroordeling door de rechter) z'n afspraken en verantwoordelijkheden niet nakomt. Je zou kunnen stellen dat ze nalatig zijn geweest in het beoordelen van de geschiktheid van de vloerlegger. Ik kan zelf natuurlijk niet ruiken of betreffende vloerenlegger geschikt is of niet. Ik vind dat ik erop mag vertrouwen dat Vloerhetzelf een geschikte vloerenlegger mijn kant op stuurt en dat ze bij problemen hun verantwoordelijkheid wat dat betreft nemen.

Ik lees nog steeds geen concrete grondslag op grond waarvan de vloerenboer aansprakelijk zou zijn.

Enige grondslag is volgens mij het feit dat ze een onkundig persoon hebben gestuurd waar ik er vanuit mocht gaan dat ze iemand met de juiste competenties zouden sturen.

Los daarvan zijn dit de afwegingen die je normaal gesproken natuurlijk vooraf maakt. Heb je zelf geprocedeerd, of via een advocaat of rechtsbijstandsverzekering? Ze zijn ook CBW-erkend, heb je via hen nog geprobeerd tot een oplossing te komen?

Dit wist ik niet eens (hoezo naïef :roll: ). Dit lijkt mij een hele goede partij om deze zaak aanhankelijk te maken. De juiste gang van zaken is dan volgens mij: Eerst Vloerhetzelf aansprakelijk stellen voor alle schade middels een aangetekende brief, reactie afwachten (waarschijnlijk is de reactie dat ze niet verantwoordelijk zijn voor het werk van derden) en daarna contact opnemen met het CBW.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wilier101 schreef:
25 mei 2023 15:07
De enige grondslag die wordt genoemd is dat de vordering niet onrechtmatig overkomt en daarom is toegewezen.
Nee, dat is wat in het vonnis staat. De vraag is wat er in de dagvaarding staat. De vraag wie die heeft opgesteld, heb je nog niet beantwoord.
Wilier101 schreef:
25 mei 2023 15:07
Vloerhetzelf biedt wel degelijk legservice, is ook terug te vinden op hun site. Een houten visgraatvloer verlijmd leggen is ook niet echt iets wat een doehetzelver even doet. Wij hebben alleen een overeenkomst met de vloerenboer over de aankoop van de vloer. Wij hebben geen overeenkomst met de vloerlegger. We hebben daar aantoonbaar meerdere malen op aangedrongen, maar nooit iets gekregen.
Als ik op hun site kijk, en hun zoekservice gebruik, vind ik niets over de legservice. Het is niet iets wat ze breed uitdragen. Als ik via google zoek, vind ik uiteindelijk deze pagina. En staat eigenlijk alleen maar dit: "Wil jij je bij ons gekochte vloer laten leggen dan is dat zeker mogelijk. Vloer Het Zelf werkt met professionele leggers die jouw vloer tegen een zeer aantrekkelijke prijs vakkundig kunnen leggen. Informeer bij je verkoper.". Maar de aansprakelijkheid voor deze derden is in de voorwaarden uitdrukkelijk uitgesloten. Of dat onredelijk is, hangt van de exacte constructie en overeenkomst(en) af en kan ik niet zo beoordelen.
Wilier101 schreef:
25 mei 2023 15:07
Mee eens, dit maakt het wellicht lastig om Vloerhetzelf aansprakelijk te stellen. Echter hebben zij wel een prutser onze kant op gestuurd die nu (zelfs na veroordeling door de rechter) z'n afspraken en verantwoordelijkheden niet nakomt. Je zou kunnen stellen dat ze nalatig zijn geweest in het beoordelen van de geschiktheid van de vloerlegger. Ik kan zelf natuurlijk niet ruiken of betreffende vloerenlegger geschikt is of niet. Ik vind dat ik erop mag vertrouwen dat Vloerhetzelf een geschikte vloerenlegger mijn kant op stuurt en dat ze bij problemen hun verantwoordelijkheid wat dat betreft nemen.
Het enkel feit dat zij hem ingeschakeld hebben (al is me nog steeds niet duidelijk wie de opdracht nu uiteindelijk heeft gegeven), maakt ze nog niet aansprakelijk. Ook een vakman kan fouten maken. Om de vloerenboer naast de vloerenlegger aansprakelijk te laten zijn, is wel meer nodig.
Wilier101 schreef:
25 mei 2023 15:07
Enige grondslag is volgens mij het feit dat ze een onkundig persoon hebben gestuurd waar ik er vanuit mocht gaan dat ze iemand met de juiste competenties zouden sturen.
Zoals ik al zei: dat is een nogal wankele grondslag. En dit is geen kleine jongen, dus zij zullen zeker geen verstek laten gaan maar verweer voeren. Dan wordt het een dure procedure.
Wilier101 schreef:
25 mei 2023 15:07
Dit wist ik niet eens (hoezo naïef :roll: ). Dit lijkt mij een hele goede partij om deze zaak aanhankelijk te maken. De juiste gang van zaken is dan volgens mij: Eerst Vloerhetzelf aansprakelijk stellen voor alle schade middels een aangetekende brief, reactie afwachten (waarschijnlijk is de reactie dat ze niet verantwoordelijk zijn voor het werk van derden) en daarna contact opnemen met het CBW.
Dat is inderdaad wat ik zou doen:
1) probeer het nog een keer stevig, maar vriendelijk;
2) stel ze in gebreke;)
3) dien een klacht in bij het CBW;
4) maak, afhankelijk van de uitkomst van die klacht, de keuze om al dan niet te gaan procederen. Op dit moment zou ik adviseren dat niet te doen, maar een mogelijke positieve uitslag van het CBW maakt je zaak natuurlijk veel sterker.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door crazyme »

Cbw is tegenwoordig inretail

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

crazyme schreef:
26 mei 2023 06:48
Cbw is tegenwoordig inretail
Grappig: beide namen worden nog naast elkaar gebruikt, zie ik.
https://www.cbw-erkend.nl/
https://www.inretail.nl/

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De overeenkomst met de vloerenlegger is telefonisch afgesloten; daar zijn dus geen voorwaarden bij genoemd. De vloerenverkoper "tipt" alleen vloerenleggers, die je zelf (telefonisch) de opdracht geeft en daarom is de vloerenverkoper niet verantwoordelijk.
Wat zou je nog kunnen doen om de vloerenlegger te bewegen de schade te betalen? Je kan de lokale krant vragen om met het vonnis in de hand dit bedrijf eenst aan de tand te voelen en te gaan vragen of ze wel vaker slecht werk leveren / fouten maken en dit weigeren te herstellen?

Wilier101
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2023 21:24

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Wilier101 »

Wederom bedankt voor de reacties!

De dagvaarding heb ik zelf opgesteld (met een beetje hulp van de voordeligste deurwaarder).

Toevallig heb ik gisteren een bericht gekregen van de vloerenboer dat ze een afspraak willen maken om een en ander te bespreken en uit te leggen. Ik had betreffende persoon vorige week een bericht gestuurd betreffende deze zaak. Ben blij dat men dit wil bespreken. Het betreft overigens niet de verkoper, maar iemand van het hoofdkantoor. Mocht ik er tijdens het gesprek niet met hem uitkomen, dan volgt de stap naar het CBW.

Wat betreft de overeenkomst/aansprakelijkheid: Tijdens het chatgesprek werd keihard beweerd dat de vloerenboer te allen tijde eindverantwoordelijk is als gebruik gemaakt wordt van de legservice en dat ze een garantietermijn van 5 jaar hanteren hiervoor. Maar hoe kan het dan dat dit nergens terug te vinden is?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ah, je hebt Jurgen gebruikt. En zelf de dagvaarding opgesteld. Maar... kijkend naar dit topic, was je zelf onvoldoende in staat om dat te doen, omdat je onvoldoende kennis hebt. Je hebt dus onbewust de kans gecreëerd dat je de verkeerde partij hebt gedagvaard. Dan is goedkoop duurkoop...

Ik zou dat gesprek stevig, maar constructief ingaan, en je garantieclaim baseren op hun eigen toezeggingen. Wie weet wat er gebeurt... En laat (als ze dat nog niet weten) buiten beschouwing dat je al een vonnis op de legger hebt. Het gaat nu slechts over de aansprakelijkheid van de vloerenboer.

Wilier101
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2023 21:24

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Wilier101 »

Hierbij een update van de situatie omtrent onze vloer.

We hebben een gesprek gehad met de directeur van Vloerhetzelf. De beste man was erg meelevend en vond het allemaal erg vervelend voor ons en gaf aan de situatie goed te willen oplossen. Hij zou na de vakantie (begin augustus) met een voorstel komen hierover.

Helaas is er na de vakantie geen voorstel gekomen vanuit Vloerhetzelf. Ook hebben we meermaals contact geprobeerd op te nemen met de directeur, maar zonder resultaat. We overwegen nu sterk naar het CBW te stappen. Wat wij willen is dat Vloerhetzelf de vordering op de vloerlegger van ons overneemt en ons het bedrag van de vordering betaalt. Gaan ze maar lekker zelf achter de kale kip aan waar ze ons mee hebben opgezadeld...

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Wie heeft de lijm geleverd ?

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vloer verkeerd gelegd, wie verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door BL2 »

Wilier101 schreef:
20 sep 2023 16:13
..... Hij zou na de vakantie (begin augustus) met een voorstel komen hierover......
Toen ik deze zin las wist ik het al voor verder te lezen, daar komt natuurlijk geen reactie meer op........
Denk je nou echt dat iemand zijn hele vakantie aan jou vloer gaat denken ?

Maar ondertussen is het eind september en schijnbaar is er nog niets gebeurt om de problemen op te lossen.......

Plaats reactie