LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Golancia
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2017 15:49

Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door Golancia »

Wij willen een serre aan laten bouwen aan de achterkant van ons huis. Er is iemand langs geweest om het te bekijken. We zijn overeengekomen met elkaar om het te laten bouwen. Een voorwaarde is dat 50% van het bedrag moet worden aanbetaald vooraf om de materialen te bestellen. 40% betalen bij begin van de bouw en de laatste 10% bij oplevering. Ik heb gezien bij Radar op TV dat een vooraf aanbetaling niet wettelijk nodig is.
Klopt dat? Gaarne advies hierover.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door Moneyman »

Golancia schreef:Wij willen een serre aan laten bouwen aan de achterkant van ons huis. Er is iemand langs geweest om het te bekijken. We zijn overeengekomen met elkaar om het te laten bouwen. Een voorwaarde is dat 50% van het bedrag moet worden aanbetaald vooraf om de materialen te bestellen. 40% betalen bij begin van de bouw en de laatste 10% bij oplevering. Ik heb gezien bij Radar op TV dat een vooraf aanbetaling niet wettelijk nodig is.
Klopt dat? Gaarne advies hierover.
Een aanbetaling vragen mag, maar de helft is heel veel. Lees dit anders eens door:
https://www.verbouwkosten.com/aannemer/aanbetaling/

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door crazyme »

Hoe betrouwbaar is de andere partij. Dat is altijd de grote vraag. Van de andere kant geldt hetzelfde. Wanneer de serre er eenmaal staat heeft de aannemer niets meer in handen. Het is uw bezit geworden, hij kan en mag het niet meer wegnemen zonder uw toestemming. Zelfs al zou hij het weg kunnen nemen, dan zijn de gebruikte materialen nagenoeg waardeloos en moet hij ook veel kosten maken.

witte angora
Berichten: 30783
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door witte angora »

Golancia schreef:Wij willen een serre aan laten bouwen aan de achterkant van ons huis. Er is iemand langs geweest om het te bekijken. We zijn overeengekomen met elkaar om het te laten bouwen. Een voorwaarde is dat 50% van het bedrag moet worden aanbetaald vooraf om de materialen te bestellen. 40% betalen bij begin van de bouw en de laatste 10% bij oplevering. Ik heb gezien bij Radar op TV dat een vooraf aanbetaling niet wettelijk nodig is.
Klopt dat? Gaarne advies hierover.
Mijn advies is: als je niet met deze voorwaarde akkoord gaat, kun je beter een ander zoeken die het op andere voorwaarden wil doen. Zo simpel is het. Jij hoeft niet met deze partij in zee te gaan, en je kunt de wederpartij niet verplichten om zijn voorwaarden aan te passen omdat het jou niet zint.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door crazyme »

Volgens mij is dit al overeengekomen, dus een andere partij of andere voorwaarden is geen optie.
Anders natuurlijk gewoon opnieuw afspraken maken waar u zich beter bij voelt.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door 16again »

Volgens mij is het voor de aannemer het meest lonend om de bouwmaterialen te dumpen, de 50 + 40 = 90% van de koopsom te innen, en nooit meer terugkomen.

atlas1302

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door atlas1302 »

We zijn overeengekomen met elkaar om het te laten bouwen
De aannemer mag vragen wat hij wilt, hij mag het ook wettelijk voor niks doen. U heeft de deal gemaakt en als hij begint te werken bent u 90% van de aannneemsom lichter.

De aannemer heeft weinig risico, en ik hoop dat hij begint en dan ook consistent aan het project doorwerkt totdat het klaar is. Heeft u ook een tijdsduur afgesproken en een deadline, en ook afspraken gemaakt als de deadline overschreden wordt?

witte angora
Berichten: 30783
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:Volgens mij is dit al overeengekomen, dus een andere partij of andere voorwaarden is geen optie.
Anders natuurlijk gewoon opnieuw afspraken maken waar u zich beter bij voelt.
Ik heb het gelezen. Daarom snap ik ergens de vraag ook niet. Eerst een overeenkomst aangaan en dan pas nadenken. Maar daar heb je Radar voor, of niet dan.

Daarnaast lees ik ook niet of er wel of geen meerdere offertes zijn gevraagd. Ik vrees dat de betreffende 'iemand' mooie blauwe ogen heeft...

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Je hebt ook lieden met heel lange tenen; ik bedoel: je hoeft maar íets te zeggen, wat niet bevalt en aannemer kan meteen vertrokken zijn.
Ik lees trouwens ook niets over tekeningen/schetsen van aansluitingen

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door thetung »

Mijn ervaring.... In 2010 heb ik mijn badkamer laten verbouwen/moderniseren, ik betaal 100% de materialen toen het afgeleverd wordt, de arbeidskosten betaalde ik in termijn tijdens de bouw en laatste 10% betaalde ik bij aflevering.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door Brahms »

Heb je na de bouw klachten, dan heb je met nog slechts 10 procent te betalen weinig "stok achter de deur".
Het nawerk hoeft dan in de ogen aannemer maar iets te veel te zijn, en hij kiest eieren voor zijn geld. Met deze vooruitbetaling van 90 procent is bijna alle winst voor de aannemer al lang binnen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:Volgens mij is het voor de aannemer het meest lonend om de bouwmaterialen te dumpen, de 50 + 40 = 90% van de koopsom te innen, en nooit meer terugkomen.
Het loont meer om die 50% in de zak te steken en nooit meer terug te komen. (Anders heeft hij na aanschaf van de bouwmaterialen slechts 40%)

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door rvjapio »

Nee een aanbetaling is wettelijk niet nodig. Als u zich er niet prettig bij voelt, doe het dan gewoon niet. Zelf zou ik 30% als aanbetaling niet uit de weg gaan, maar dan op basis van levering van de materialen bij u thuis, niet op aanschaf. Voor de aannemer maakt het niks uit maar u bent er dan wel bij.
Vervolgens 30% bij de start en 40% na oplevering.
Zelf heb ik net voor 5 k mijn achtergevel laten aanpakken door mensen die ik niet kende. Niemand vroeg om een aanbetaling en ik heb na afloop gewoon op factuur afgerekend - na keuring en goed bevinden.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
16again schreef:Volgens mij is het voor de aannemer het meest lonend om de bouwmaterialen te dumpen, de 50 + 40 = 90% van de koopsom te innen, en nooit meer terugkomen.
Het loont meer om die 50% in de zak te steken en nooit meer terug te komen. (Anders heeft hij na aanschaf van de bouwmaterialen slechts 40%)
Ligt eraan welk deel van de overeenkomst arbeidsloon is , en welk deel bouw materiaal. En wat de marge is op dat materiaal.
Maar de 50% in je zak steken is inderdaad ook makkelijk verdienen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door renewouters »

crazyme schreef:
16again schreef:Volgens mij is het voor de aannemer het meest lonend om de bouwmaterialen te dumpen, de 50 + 40 = 90% van de koopsom te innen, en nooit meer terugkomen.
Het loont meer om die 50% in de zak te steken en nooit meer terug te komen. (Anders heeft hij na aanschaf van de bouwmaterialen slechts 40%)
Welke ondernemer zet zijn bedrijf op het spel voor een paar duizend euro?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door Brahms »

Golancia schreef: Er is iemand langs geweest om het te bekijken.
Het ligt er dan maar net aan of die "iemand" wel een bedrijf is :shock: . Dat kan zo omschreven dus ook een soort van ZZPer zijn uit een land waar de Euro nog niet is ingevoerd. Wie zegt dat TS met een echt bedrijf in zee is gegaan ?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

bent u niet verplicht evenals de 40% bij aanvang werkzaamheden niet verpolicht zijn, wettelijke aanbetaling mag gevraagd worden maar als u een bonafide bedrijg heeft benaderd zullen de meesten zelfs dit niet vragen, wat wel gevraagd word maar ook lang niet altijd is betaling na ratio van reeds gewerkte uren...

voor dit bedrag niet doen dus, zoek een ander bedrijf...

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hawk-Eye schreef:wettelijke aanbetaling mag gevraagd worden
Wat is "wettelijke aanbetaling"?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Vooraf aanbetalen van 50% voor aanbouw serre

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

volgens de wet mag er een aanbetaling van 50% gevraagd worden, dat versta ik onder de wettelijke aanbetaling, dus niet dat het moet maar dat het gevraagd mag worden...

Gesloten