LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke HR combi CV ketel ?

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Pierre-de-5e
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2017 16:52

Re: Welke HR combi CV ketel ?

Ongelezen bericht door Pierre-de-5e »

Met alle respect, als die persoonlijke ervaringen lijken mij pas relevant als het er heel veel (>100) zijn. Mijn advies derhalve: kijk op de site van de Consumentenbond.
Oh ja, wij hebben een ketel van Vaillant :lol:

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Welke HR combi CV ketel ?

Ongelezen bericht door rvjapio »

mijn Nefit HR Combline is nu 23 jaar oud en kan volgens mijn cv man nog wel een paar jaar mee. Hij krijgt elk jaar een gewone onderhoudsbeurt en is nog nooit uitgevallen of een probleem gehad.. Ik ben er erg tevreden over. Uiteraard in de wetenschap dat de gebruikte materialen inmiddels sterk zullen zijn veranderd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Welke HR combi CV ketel ?

Ongelezen bericht door Brahms »

rvjapio schreef:
28 jul 2020 12:45
Uiteraard in de wetenschap dat de gebruikte materialen inmiddels sterk zullen zijn veranderd.
En de wetenschap dat je gasverbruik flink hoger is dan noodzakelijk.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Welke HR combi CV ketel ?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ rvjapio,

Een zwaar verouderde, Nefit was eerste HR en dus redelijk rendement nog steeds.

Of je een andere kopen gunstig is....
Wanneer gaat jou wijk van 't gas af, of gooi je dan dure nieuwe ketel in oude ijzer bak.

Ook of je een groot slecht geïsoleerde vrijstaande hebt met hoog verbruik, of klein appartement?
Als je al 20% gas zou besparen, je verbruik bepaalde of je een nieuwe ketel gelijk moet kopen of nog jarenlang door kunt gaan.

En jongeren die tot 18 graden stoken en lager verbruik als 65+ hebben die vaak 23 lekker vinden... dat is ook een groot verschil.

Brahms bedoelde het goed, maar jou persoonlijk verbruik bepaalde of het wel of niet rendabel is.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Welke HR combi CV ketel ?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Brahms schreef:
28 jul 2020 12:59
rvjapio schreef:
28 jul 2020 12:45
Uiteraard in de wetenschap dat de gebruikte materialen inmiddels sterk zullen zijn veranderd.
En de wetenschap dat je gasverbruik flink hoger is dan noodzakelijk.
Waarom dan?
Die ketel wordt elk jaar schoon gemaakt. Mocht er al slijtage zijn...: de wanddikte van de warmtewisselaar neemt af. Dan gaat de warmte er zelfs beter doorheen!
Ketelmodellen werden ooit zuiniger toen ze condenserend werden. Maar dat truucje is er al 30 jaar ofzo.
Tegenwoordig kan je nog wat electrisciteitswinst maken met een zuiniger pomp. Op laag verwarmingsvermogen moduleren scheelt ook iets.
Maar dat een ketel van ouderdom flink onzuiniger wordt... Neuh, niet als hij regelmatig schoonmaakonderhoud krijgt.

Gesloten