LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wij willen van onze gasaansluiting af

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Amanda88
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2017 14:08

Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door Amanda88 »

Goedenmiddag,
Wij zijn op zoek naar advies met betrekking tot een kwestie aangaande onze gasleverancier Liander. Na de aankoop van ons huis, 20 december jl, hebben wij ons verdiept in de mogelijkheden om ons huis milieubewust en energievriendelijk toe te rusten. Één van de aanpassingen die we zullen gaan doorvoeren is het volledig voorzien vanuit het elektriciteitsnet welke met zonnepanelen zelfvoorzienend zal worden gevoed. Hiermee gaat automatisch gepaard dat wij geen gebruik zullen maken van het gasnetwerk. Bij navraag bij Liander, de netwerkbeheerder van zowel gas als elektriciteit, hebben wij te horen gekregen dat er bij verwijdering van de gasaansluiting €600,00 bij ons in rekening zal worden gebracht. Ons inziens belachelijk, aangezien wij op die manier moeten betalen om van een product af te komen. Na verdere navraag blijkt tevens dat, wanneer wij de gasaansluiting laten afstoppen en wel in de meterkast laten zitten (om de €600,00 niet te hoeven betalen) wij wel jaarlijks vastrecht blijven betalen. Dit terwijl wij geen gebruik willen maken van de dienstverlening. Kortom; voor het niet langer willen gebruikmaken van de gasvoorziening moeten wij hoe dan ook flink geld betalen. Voor ons als consument een onbegrijpelijke zaak. Kunnen jullie ons vertellen onder welke noemer dit wel gerechtvaardigd is, of (wat ons aannemelijker lijkt) waar wij terecht kunnen om ons hiertegen te verzetten.
Graag horen wij van jullie. Groetjes Amanda van Rijn

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als de leiding blijft liggen zult u moeten betalen. Iedereen betaald vast recht die een aansluiting heeft. Hiermee betaald u het onderhoudt van de leidingen.
Als u geen gas meer wilt hebben zal dit op een duurzame manier afgesloten moeten worden. Het is niet even simpel een kraan dichtdraaien en de leiding afdoppen. U wilt van deze leiding af, hoe denkt u het te rechtvaardigen om anderen voor de kosten op te laten draaien? Er moet een bus komen, 2 man personeel, veiligheidsprotocol in werking zetten en aan het werk. Personeel € 65 p.u., 2 man kosten dus al € 130 p.u. ex btw. Voorrijkosten € 100. Zet ze 3 uur aan het werk zit je al op € 490 ex btw en materieel. Niet zo'n gek bedrag dus.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door sjohie »

Amanda88 schreef:Goedenmiddag,
Wij zijn op zoek naar advies met betrekking tot een kwestie aangaande onze gasleverancier Liander. Na de aankoop van ons huis, 20 december jl, hebben wij ons verdiept in de mogelijkheden om ons huis milieubewust en energievriendelijk toe te rusten. Één van de aanpassingen die we zullen gaan doorvoeren is het volledig voorzien vanuit het elektriciteitsnet welke met zonnepanelen zelfvoorzienend zal worden gevoed. Hiermee gaat automatisch gepaard dat wij geen gebruik zullen maken van het gasnetwerk. Bij navraag bij Liander, de netwerkbeheerder van zowel gas als elektriciteit, hebben wij te horen gekregen dat er bij verwijdering van de gasaansluiting €600,00 bij ons in rekening zal worden gebracht. Ons inziens belachelijk, aangezien wij op die manier moeten betalen om van een product af te komen. Na verdere navraag blijkt tevens dat, wanneer wij de gasaansluiting laten afstoppen en wel in de meterkast laten zitten (om de €600,00 niet te hoeven betalen) wij wel jaarlijks vastrecht blijven betalen. Dit terwijl wij geen gebruik willen maken van de dienstverlening. Kortom; voor het niet langer willen gebruikmaken van de gasvoorziening moeten wij hoe dan ook flink geld betalen. Voor ons als consument een onbegrijpelijke zaak. Kunnen jullie ons vertellen onder welke noemer dit wel gerechtvaardigd is, of (wat ons aannemelijker lijkt) waar wij terecht kunnen om ons hiertegen te verzetten.
Graag horen wij van jullie. Groetjes Amanda van Rijn
Het klopt vanuit Liander, verwijderen kost hen tijd en moeite, en dus jullie geld, en laten zitten betekent dat zij de wettelijke plicht hebben om het ook te onderhouden, want dan is het onderdeel van het gasnet, en dat dient ook betaalt te worden. Dit alles is bij wet zo geregeld, waar Liander zicht uiteraard aan dient te houden. Verwijderen betekent in de stoep afsluiten, = openbare weg, dus graafmelding bij klic doen, graafvergunning + bestratingskosten bij gemeente, en wat eigen manuren. Dat kost gewoon geld.

Amanda88
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2017 14:08

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door Amanda88 »

Bedankt voor de reacties.
Ik bespeur qua gedachtengang als consument echter op een ander spoor te zitten dan jullie.
Voor nu voldoende informatie ontvangen, wat mij betreft, dank daarvoor.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gasaansluiting Stedin kost 169 per jaar dus je hebt het in 3 1/2 jaar terugverdiend.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 12 jun 2017 08:05, 2 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik was trouwens vergeten te vermelden dat nutsbedrijven voor hun medewerkers, dus ook buiten, dienen te zorgen voor een veilige werkomgeving, en dat betekent dat ze voor al het grondwerk een milieuhygiënische quickscan laten uitvoeren, bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat hun medewerkers niet ineens in de oplosmiddeldampen staan te graven als er vroeger op jouw adres een chemische wasserij heeft gezeten ofzo. Die kosten zitten ook nog bij die 600 euro in.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Amanda88 schreef:Bedankt voor de reacties.
Ik bespeur qua gedachtengang als consument echter op een ander spoor te zitten dan jullie.
Voor nu voldoende informatie ontvangen, wat mij betreft, dank daarvoor.
Ja, jij wilt gewoon niet hoeven betalen. Dat snap ik. Maar welke argumenten rechtvaardigen dat, gelet op de in dit topic ingebrachte tegenargumenten?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de bouw had je kunnen aangeven dat je geen gas zou willen. Dat had je waarschijnlijk de extra kosten bespaard. Nu wordt er alsnog een leiding aangelegd en moeten ze die dus weer apart gaan afsluiten. Beetje jammer voor de moeite en voor het geld, maar weinig aan te doen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Voor de bouw had je kunnen aangeven dat je geen gas zou willen. Dat had je waarschijnlijk de extra kosten bespaard. Nu wordt er alsnog een leiding aangelegd en moeten ze die dus weer apart gaan afsluiten. Beetje jammer voor de moeite en voor het geld, maar weinig aan te doen.
Wie zegt dat het hier om nieuwbouw gaat? Hoewel er verandering in komt zijn veel projectontwikkelaars vanuit de gemeente verplicht woningen aan te sluiten op het gas, water en electriciteitsnetwerk. Je kunt daar dus niet zomaar onderuit

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
Amanda88 schreef:Bedankt voor de reacties.
Ik bespeur qua gedachtengang als consument echter op een ander spoor te zitten dan jullie.
Voor nu voldoende informatie ontvangen, wat mij betreft, dank daarvoor.
Ja, jij wilt gewoon niet hoeven betalen. Dat snap ik. Maar welke argumenten rechtvaardigen dat, gelet op de in dit topic ingebrachte tegenargumenten?
Voor iedere betalingsverplichting moet een rechtsgrond bestaan. Voor een betalingsverplichting die gebaseerd is op de eigen tarieven geldt dat die rechtsgrond een overeenkomst moet zijn. Wanneer je de overeenkomst opzegt, dan vervalt daarmee de rechtsgrond. Je kan natuurlijk afspreken dat bij opzegging een bedrag moet worden betaald, maar dat is snel onredelijk bezwarend gelet op art. 6:237 sub i BW.

De argumenten, waar je het over hebt, komen er op neer dat TS verplicht een overeenkomst tot verwijdering van de leidingen zou moeten sluiten en anders verplicht zou zijn om een overeenkomst met de netbeheerder te houden. Daarnaast is aangedragen dat de netbeheerder een aantal wettelijke verplichtingen heeft en dat TS daarvoor moet betalen. Deze argumenten zijn niet onderbouwd.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door Moneyman »

De netbeheerder is nu gewoon nog (en overigens al heel lang) wettelijk verplicht om in iedere nieuwbouwwoning een gasaansluiting te realiseren. De discussie loopt wel om die verplichting te laten vallen, maar dat zal op z'n vroegst in 2018 het geval zijn. Wil je van die aansluiting af, dan kan dat wel, maar dan is dat een keuze die een investering vraagt.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:De netbeheerder is nu gewoon nog (en overigens al heel lang) wettelijk verplicht om in iedere nieuwbouwwoning een gasaansluiting te realiseren.
Uit de stelling dat de netbeheerder een verplichting heeft volgt niet automatisch dat de eigenaar van die woning ook een verplichting heeft. Dit soort kosten kunnen prima vooraf in rekening worden gebracht.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
Moneyman schreef:De netbeheerder is nu gewoon nog (en overigens al heel lang) wettelijk verplicht om in iedere nieuwbouwwoning een gasaansluiting te realiseren.
Uit de stelling dat de netbeheerder een verplichting heeft volgt niet automatisch dat de eigenaar van die woning ook een verplichting heeft. Dit soort kosten kunnen prima vooraf in rekening worden gebracht.
Het is niet alleen een plicht tot aansluiting, maar ook tot instandhouding. Op het moment dat de gebruiker ervoor kiest om die instandhouding te doen beëindigen, is het niet meer dan reëel en logisch dat de kosten die aan die keuze verbonden zijn voor diens rekening komen.

De vergelijking met de beëindiging van een "gewone" overeenkomst gaat niet op, juist omdat daarbij de wettelijke verplichting ontbreekt.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door alfatrion »

In welke wetsartikel is de verplichting om vastrecht te betalen voor de bewoner geregeld?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:In welke wetsartikel is de verplichting om vastrecht te betalen voor de bewoner geregeld?
Heb ik niet paraat, maar uit m'n hoofd is een en ander geregeld in het Bouwbesluit.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door gemist »

alfatrion schreef:In welke wetsartikel is de verplichting om vastrecht te betalen voor de bewoner geregeld?
You lost this one, Alfa.
Het heet ook "vastrecht". En dat is niet voor niets. Het is het recht op iets, geregeld door de overheid, of je het nu wil,(niet-)gebruikt of niet. En dus betaal je er voor.

stofzuigertje

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij nieuwbouw moeten zij als ik het wil leveren, nog wel tenminste.

Maar als ik niets aanvraag heb ik ook geen aanleg kosten en daarmee ook geen €600,- afsluiten.
Je mag een kale stroom kabel vragen en zonder gas.
Water is wel verplicht maar stroom niet.

Net zoals ik mag kiezen tussen ADSL van KPN of de Coax van Ziggo maar beide door mobiel internet vervangen mag ook....
Eenmaal gemaakte gas leiding opzeggen is helaas €600,- afsluiten.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door Moneyman »

stofzuigertje schreef:Bij nieuwbouw moeten zij als ik het wil leveren, nog wel tenminste.

Maar als ik niets aanvraag heb ik ook geen aanleg kosten en daarmee ook geen €600,- afsluiten.
Je mag een kale stroom kabel vragen en zonder gas.
Water is wel verplicht maar stroom niet.

Net zoals ik mag kiezen tussen ADSL van KPN of de Coax van Ziggo maar beide door mobiel internet vervangen mag ook....
Eenmaal gemaakte gas leiding opzeggen is helaas €600,- afsluiten.
Gas is ook nog verplicht. Je hebt dus niets te willen en je verhaal klopt dus niet.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door bennieol »

ik heb het vier jaar geleden laten afsluiten moest ook ongeveer zoiets betalen.

helaas ik baalde er ook van geen goede manier van de regering om Nederland gasloos te maken.

maar ik ben blij dat ik geen gas meer heb veel succes ermee.

groetjes uit Twente.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wij willen van onze gasaansluiting af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
alfatrion schreef:In welke wetsartikel is de verplichting om vastrecht te betalen voor de bewoner geregeld?
Heb ik niet paraat, maar uit m'n hoofd is een en ander geregeld in het Bouwbesluit.
Het lijkt mij erg raar dat de verplichting tot het betalen van vastrecht geregeld zou zijn in een bouwbesluit. Immers, het huis kan wel 50 jaar oud zijn. Daarnaast lijkt het mij dat er een wetsartikel in de Gaswet moet staan die het mogelijk maakt om het betalen van vastrecht bij besluit te verplichten.

Gesloten