LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Bonten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2021 16:18

ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Bonten »

Een poosje terug hebben wij zonnepanelen laten plaatsen door ZonnepanelenPlus (toen nog Isogoed). Nu wij een elektricien naar onze meterkast hebben laten kijken i.v.m. het uitbreiden van de groepen, komen wij erachter dat ZonnepanelenPlus destijds de meterkast niet naar behoren vervangen heeft. Het werkte allemaal wel, maar het voldeed niet aan de wettelijk vastgestelde eisen. Uiteraard levert dat nu meerwerk op voor de elektricien. ZonnepanelenPlus heeft destijds €600 gerekend voor het vervangen van de meterkast. Nu blijkt dat ze prutswerk geleverd hebben, geven ze natuurlijk niet thuis. Ze ontkennen gewoon keihard dat ze iets fout gedaan hebben. Ik heb ze in gebreke gesteld en de €600 teruggevorderd, maar ze proberen zich achter allerlei smoesjes te verschuilen......Werkelijk beneden alle peil!

Seinhuis
Berichten: 2371
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik heb geen verstand van meterkasten, dus ik ga ik mijn verhaal vanuit dat je gelijk hebt. Als zonnepanelen plus gelijk heeft, dan kan het je een hoop (onnodig) geld kosten.

Je kunt niet zomaar alle geld terug eisen. Je moet het bedrijf eerst de gelegenheid geven om je meterkast in order te maken. Doe dit schriftelijk, zodat je bewijs hebt.

Mocht het bedrijf dit niet willen of kunnen, dan kan je het zaak het beste uit handen geven bij je rechtsbijstandverzekering.

Geen rechtsbijstandverzekering? Dan wordt het een ingewikkeld en duur proces.

Je moet een onafhankelijke deskundige inhuren die de gebreken vast komt te stellen. Nodig Zonnepanelen plus uit om hierbij aanwezig te zijn. Laat de deskundige een rapport opmaken, met een inschatting hoeveel reparatie gaat kosten.

Met deze rapport en je bewijs dat hun niet willen repareren ga je naar een deurwaarder. Deze zal bij de kantonrechter een dagvaarding uitschrijven.

Mocht de (kanton)rechter hierin mee gaan, dan zal hij (vermoedelijk) de reparatie kosten laten vooroordelen.

Dan is het te hopen dat hun jou betalen. Mocht dat niet gebeuren, dan heb je de deurwaarder nodig die het geld gaat proberen op te halen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Noem eens wat volgens de ekectricien niet volgens de voorschriften is.
Ik neem aan dat u dat ook aangegeven hebt in uw klachtenbrief naar ZonnepanelenPlus.

Bonten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2021 16:18

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Bonten »

Los van iets over de aardedraad, wat ik mij nog moet laten uitleggen, zit er sowieso maar 1 aardlekschakelaar in, terwijl dat er (sinds 2005) minimaal 2 moeten zijn. Uiteraard heb ik dat doorgegeven aan ZonnepanelenPlus. Zij ontkennen glashard en ze zeggen dat ze op de foto niet kunnen zien wat er niet goed is. Hun monteur blijft volhouden dat er 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar mogen. Op zich is dat waar, maar dus wel met een minimum van 2 aardlekschakelaars......
@seinhuis: Het gaat puur om de kosten van de vervanging van de meterkast die zij destijds gerekend hebben, niet de overige kosten. Op de foto's die ik ze gestuurd heb is een en ander duidelijk te zien. Ik ga niet op ze zitten wachten, want ik heb liever zo snel mogelijk een meterkast die voldoet aan de wettelijke norm. Ik heb ZonnepanelenPlus aangegeven dat ze vrij zijn om de boel te komen bekijken, zij het niet op mijn kosten. Ik ben mij ervan bewust dat het waarschijnlijk net zo veel kost om ZonnepanelenPlus voor hun broddelwerk te laten betalen, als dat het oplevert. Ik vind het echter belangrijk dat bedrijven niet met dit soort wanpraktijken wegkomen en zodoende nog veel meer argeloze klanten oplichten.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door JozJan »

Je hebt twee opties:
- ZonnepanelenPlus de gelegenheid bieden zaken aan te passen zodat ze conform regelgeving zijn
- Zelf een andere electricien de aanpassingen laten doen.

Kies je voor de 2e optie dan is de kans dat je nog een bedrag kunt verhalen op ZonnepanelenPlus nagenoeg nihil.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je gaat er nu blind vanuit dat jouw tweede elektricien gelijk heeft. Voor hetzelfde geld heeft die gewoon makkelijk wat meerwerk gecreëerd en was er niets mis met de installatie. Kortom; hoe zeker ben je eigenlijk van je zaak?


Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Het is dan niet precies volgens de voorschriften maar de veiligheid is met die ene ALS voor 4 groepen ook in orde.
Er worden 2 ALS vereist om te voorkomen dat bij een aardfout het hele huis zonder spanning komt, eigenlijk meer een comfort kwestie.
Ook zonder dat er een aarddraad aanwezig is schakelt de ALS de spanning af als u een onder spanning staand apparaat vastpakt.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
17 feb 2021 15:11
Je gaat er nu blind vanuit dat jouw tweede elektricien gelijk heeft. Voor hetzelfde geld heeft die gewoon makkelijk wat meerwerk gecreëerd en was er niets mis met de installatie. Kortom; hoe zeker ben je eigenlijk van je zaak?

Dit is inderdaad het eerste waar ik ook aan moest denken... @Bonten Ik adviseer om eerst nog even alles te dubbelchecken voordat je je zelf in je voet schiet.

Bonten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2021 16:18

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Bonten »

In bepaling 531.2.3 en 531.2.4 van NEN 1010 wordt voor zowel het TN-stelsel als het TT-stelsel geregeld dat vanaf twee eindgroepen twee of meer 30 mA-aardlekschakelaars voor aanvullende bescherming moeten worden toegepast. Zijn er dus maar twee eindgroepen, dan moeten er twee aardlekschakelaars worden gebruikt. Het aantal eindgroepen achter een aardlekschakelaar blijft maximaal vier (bepaling 531.2.1.3).

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Jablan »

Nu raak ik het overzicht kwijt.

Er komen 3 draden binnen, daarna één aardlekschakelaar en daarachter maximaal 4 groepen voor het hele huis. Klopt dit zo? Er is geen beperking in het aantal aansluitpunten (wandcontactdozen, verlichting, soort apparaat) per groep?

Bonten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2021 16:18

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Bonten »

@Jablan: Dat is inderdaad de situatie nu, maar dat is dus niet volgens voorschrift (zie NEN1010 hierboven)

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
17 feb 2021 15:11
Je gaat er nu blind vanuit dat jouw tweede elektricien gelijk heeft. Voor hetzelfde geld heeft die gewoon makkelijk wat meerwerk gecreëerd en was er niets mis met de installatie. Kortom; hoe zeker ben je eigenlijk van je zaak?
In dit geval heeft de tweede elektricien gelijk.

Een groepenkast in een woonhuis moet voorzien zijn van minimaal twee aardlekschakelaars en er mogen op elke aardlekschakelaar maximaal vier groepen worden aangesloten. Tevens dient de groepenkast voorzien te zijn van een hoofdschakelaar (een aardlekschakelaar is géén hoofdschakelaar).

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
17 feb 2021 20:18
Moneyman schreef:
17 feb 2021 15:11
Je gaat er nu blind vanuit dat jouw tweede elektricien gelijk heeft. Voor hetzelfde geld heeft die gewoon makkelijk wat meerwerk gecreëerd en was er niets mis met de installatie. Kortom; hoe zeker ben je eigenlijk van je zaak?
In dit geval heeft de tweede elektricien gelijk.
Helder. Daarmee is mijn vraag beantwoord. Ik stelde 'm vooral omdat uit de tekst van TS niet op te maken of zijn standpunt op méér dan een kale mededeling was gebaseerd. En dan kan je van een koude (en dure) kermis thuiskomen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Kolibrie »

snuffel1 schreef:
17 feb 2021 18:22
Het TT en TN stelsel geeft het aantal aard draden aan die de groepenkast binnen komen. TT betekent twee aard draden en TN één aard draad. Per aard draad moet een aardlekschakelaar geplaatst worden die maximaal vier eindgroepen beschermd. In een woning wordt het TN stelsel gehanteerd waarbij één aard draad de groepenkast binnen komt en dus ook één aardlekschakelaar noodzakelijk is. Wat dat betreft valt het bedrijf die groepenkast heeft vervangen niets aan te rekenen.
Onzin verhaal, aardlekschakelaars hebben niets met de aarddraad die de groepenkast binnen komt te maken.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

2de electricien heeft gelijk, 2 aardlekschakelaars is tegenwoordig verplicht, de aarding is vaak een pen in de grond of aan de waterleiding als deze van koper is, word er een pen geslagen dan mag deze niet meer weerstand hebben dan 160 ohm maar meestal is deze nog veel lager....

Geef de eerste nog eenmaal de kans om de boel te herstellen naar zoals het hoort, stel deze dus schriftelijk in gebreke en meld hem dat hij nog eenmaal de kans heeft om de meterkast te herstellen naar de nen norman, reageert hij niet of wil ie dit niet dan pas door een ander laten doen, meld dit ook in de brief bij geen of afwijzing reaktie dan......

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Veldt01 »

de aarding is vaak een pen in de grond of aan de waterleiding
Dat was ooit zo maar als dat nog steeds zo is hoort dat heel vlot opgelost te worden. Koperen leidingen zijn doorgaans voor binnen na de watermeter. Daarna is deze buis tegenwoordig van PE of pvc en dat heeft die aardedraad ook geen enkele zin meer. Gewoon pin laten slaan en als deze ouder wordt af en toe controleren of deze nog functioneel is (en niet verteerd is).

Bonten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2021 16:18

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Bonten »

Ondertussen ontkent ZonnepanelenPlus nog steeds dat ze iets fout gedaan hebben. Ze lappen de NEN1010 gewoon aan hun laars (zoals wel meer zonneboeren). Dat betekent dat er nog veel meer huishoudens zijn waar de meterkast niet in orde is na de installatie van zonnepanelen. En ondertussen vragen ze exorbitante bedragen voor het "zonodig vervangen van de meterkast".

Cloese
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2021 19:06

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Cloese »

Waarom vond de PV leverancier het nodig de groepenkast te vervangen ? Om de omvormer van de zonnepanelen aan te sluiten was het alleen nodig een installatie -of aardlek-automaat in de aanwezige groepenkast te plaatsen en aan te sluiten op de binnenkomende voeding, fluitje van een cent. Bij te weinig ruimte in de groepenkast had voldaan kunnen worden met het plaatsen van een miniverdeler, kosten circa € 50
Formeel dient bij wijziging van de elektrische installatie de bestaande voorschriften gehanteerd te worden, kwestie van interpretatie. Er was geen wijziging, maar slechts toevoeging van een extra voeding.
Indien de PV leverancier van mening was, dat de groepenkast vervangen moest worden, had deze nieuwe kast, bij meer dan 4 afgaande groepen moeten voldoen aan de volgende specificaties : hoofdschakelaar 2p-40A - 2 aardlekschakelaars 2p 40 A, 1 installatie(aardlek)automaat 16 /20 A (beveiliging zonnepanelen) en 4 tot 8 afgaande groepen.
Indien er slechts 4 afgaande groepen zijn is het toch verstandig deze over 2 aardlekschakelaars te verdelen, zit niet het hele huis in het donker bij aardsluiting.
P.S.
Een heleboel eerder genoemd commentaar over dit topic is onzin en niet relevant.

Bonten
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2021 16:18

Re: ZonnepanelenPlus: meterkast niet naar behoren vervangen, bedrijf ontkent

Ongelezen bericht door Bonten »

Met dat verschil dat de 2 aardlekschakelaars verplicht zijn (vanaf 2 groepen) in plaats van alleen maar verstandig...

Gesloten