LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
van_Eck
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2014 19:00

Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door van_Eck »

Beste Radar en mede forum lezers / schrijvers.

Ik heb een vraag of de geadverteerde prijs ook een wettelijke prijs is. Ik heb altijd te horen gekregen dat wanneer bijvoorbeeld een keuken geadverteerd wordt voor 300,- ipv 3000,- deze voor de geadverteerde prijs verkocht moet worden.

Nu dient het geval dat ik pijnboompitten heb gekocht bij de Aldi deze namiddag. Deze werden geadverteerd voor 3,69 / kg

Dit werd geadverteerd op het vak in de winkel en dit leek mij een uitzonderlijk goede prijs. Ik heb een doos met 40 verpakkingen van 100gr per stuk meegenomen. In totaal dus voor 4kg aan pijnboompitten gekocht.

Aan de kassa sloeg de kassa een prijs van 147,60 aan voor deze 40 pakjes waarop ik de cassière mededeelde dat haar prijs niet klopte omdat er op het vak een prijs stond per kilo en niet per ons.
Hierop vroeg ze aan haar bedrijfsleidster wat te doen. Zei belde naar de districtleider van de Aldi waarop zei met de boodschap kwam dat ze mij deze 40 verpakkingen pijnboompitten niet mee kon geven voor de prijs van 14,76

Ik heb haar verteld dat de Aldi de producten voor deze prijs aanbiedt dus ook voor deze prijs moet verkopen. De bedrijfsleider erkent dat Aldi een foutieve prijs heeft geplaatst en de prijs per ons bedoeld was en niet per kilogram.

Maar goed... Wie heeft er gelijk?

Ik heb alsnog de doos met pijnboompitten gekocht dus ik heb de bon. Tevens heb ik ook een foto gemaakt van het vak en de prijs. Zie fototje.

Morgen ga ik met de districtleider van Aldi corresponderen. Tips en weten of ik feitelijk in mijn recht sta zouden fijne feedback zijn....

Mocht het allemaal uitlopen, dan sta ik liever als één blok sterk en raad ik iedereen aan om morgen om 8:30 zoveel mogelijk pakjes pijnboompitten bij de Aldi aan te schaffen en het schap te fotograferen zodat er meerdere mensen sterk kunnen staan in dit verhaal.
Bijlagen
IMG_0065.jpg
(157.97 KiB) 3381 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
IMG_0064.jpg
(152.79 KiB) 3381 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door van_Eck op 12 nov 2014 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

riddert
Berichten: 2126
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door riddert »

van_Eck schreef:Beste Radar en mede forum lezers / schrijvers.

Ik heb een vraag of de geadverteerde prijs ook een wettelijke prijs is. Ik heb altijd te horen gekregen dat wanneer bijvoorbeeld een keuken geadverteerd wordt voor 300,- ipv 3000,- deze voor de geadverteerde prijs verkocht moet worden.

Nu dient het geval dat ik pijnboompitten heb gekocht bij de Aldi deze namiddag. Deze werden geadverteerd voor 3,69 / kg

Dit werd geadverteerd op het vak in de winkel en dit leek mij een uitzonderlijk goede prijs. Ik heb een doos met 40 verpakkingen van 100gr per stuk meegenomen. In totaal dus voor 4kg aan pijnboompitten gekocht.

Aan de kassa sloeg de kassa een prijs van 147,60 aan voor deze 40 pakjes waarop ik de cassière mededeelde dat haar prijs niet klopte omdat er op het vak een prijs stond per kilo en niet per ons.
Hierop vroeg ze aan haar bedrijfsleidster wat te doen. Zei belde naar de districtleider van de Aldi waarop zei met de boodschap kwam dat ze mij deze 40 verpakkingen pijnboompitten niet mee kon geven voor de prijs van 14,76

Ik heb haar verteld dat de Aldi de producten voor deze prijs aanbiedt dus ook voor deze prijs moet verkopen. De bedrijfsleider erkent dat Aldi een foutieve prijs heeft geplaatst en de prijs per ons bedoeld was en niet per kilogram.

Maar goed... Wie heeft er gelijk?

Ik heb alsnog de doos met pijnboompitten gekocht dus ik heb de bon. Tevens heb ik ook een foto gemaakt van het vak en de prijs. Zie fototje.

Morgen ga ik met de districtleider van Aldi corresponderen. Tips en weten of ik feitelijk in mijn recht sta zouden fijne feedback zijn....

Mocht het allemaal uitlopen, dan sta ik liever als één blok sterk en raad ik iedereen aan om morgen om 8:30 zoveel mogelijk pakjes pijnboompitten bij de Aldi aan te schaffen en het schap te fotograferen zodat er meerdere mensen sterk kunnen staan in dit verhaal.
Volgens mij sta je niet erg sterk. Of sta je erg zwak, komt op hetzelfde neer.

Als er ergens een prijs vermeld wordt waarvan u wel kunt nagaan dat deze niet juist is, zoals in uw geval, waarin een prijs op het schap staat wat 10 x zo goedkoop! is als de gangbare prijs, dan hoeft de ondernemer niet aan deze prijs gehouden te worden.
Zou eigenlijk ook diefstal zijn. Ik geloof dat er op dit forum wel het één en ander over dergelijke zaken verschenen zijn.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door dhc »

Ik heb een vraag of de geadverteerde prijs ook een wettelijke prijs is. Ik heb altijd te horen gekregen dat wanneer bijvoorbeeld een keuken geadverteerd wordt voor 300,- ipv 3000,- deze voor de geadverteerde prijs verkocht moet worden.
Zeker in de Efteling gehoord? Het is absoluut onmogelijk dat je "die keuken" voor 300 euro krijgt. Het is namelijk een prijs die zo laag is dat er een fout is gemaakt die ieder weldenkend mens zou kunnen snappen.

Verder wens ik je veel sterkte met de Aldi, die gaan echt niet toegeven.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Wat moet je in godsnaam met 40 verpakkingen pijnboompitten?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door moederslink »

voor barre tijden? :D

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door dhc »

Misschien heeft TS een restaurant?
TS heeft formeel geljk maar hij( denk ik) had ook van te voren kunnen checken of de prijs klopt, maar nee, we gaan gewoon afrekenen...

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door 53078 »

De aangegeven prijs is inderdaad €3,69. Staat ook heel groot op dat prijskaartje. Ook staat erop dat het per zakje is.
Daaronder staat pas het gewraakte €3,69/kg. En omdat een zakje 0,1 kg is begrijpt elk weldenkend mens dat de kiloprijs niet correct is.
"Otto-arrest" zou Alfa zeggen....

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

van_Eck schreef: Zie fototje.
Fotootje? Kan het wat minder groot a.u.b.

van_Eck
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2014 19:00

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door van_Eck »

Ik zal kijken of ik de foto iets kan verkleinen... ben nog nieuw hier op het forum.

Maar goed, het is Aldi haar fout dat ze niet / ons hebben neergezet maar /kg.
Is niet mijn fout.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Klopt, dat is een foutje. Bedankt voor de informatie en ze zullen zeker en vast het prijskaartje aanpassen en u heeft nergens recht op. Logisch toch.
Laatst gewijzigd door Josephien12 op 12 nov 2014 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

van_Eck
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2014 19:00

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door van_Eck »

De prijs staat niet per zakje. Het eerste getal van 100 gram wordt het volume per verpakking mee bedoeld. Dus het gaat niet over die linker genoteerde 100, maar over de rechterkant waar het per kilo wordt geadverteerd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het duidelijk om een vergissing gaat, dus bijvoorbeeld een prijs die tien keer zo laag is als wat je zou verwachten, dan hoeven ze je een product juist niet tegen die prijs te verkopen. Een product dat normaal 36,90 per kg kost en nu per ongeluk voor 3,69 per kg staat, hoeven ze je dus niet tegen die prijs te verkopen. Het is een ander verhaal als er per ongeluk 3,69 staat in plaats van 4,69. In dat geval zou je als consument er wel vanuit kunnen gaan dat het om een uitzonderlijke aanbieding gaat.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door 53078 »

ze geven altijd de prijs per verpakking aan. In dit geval net zo. Daaronder pas de kiloprijs.
Je zit gewoon fout. Bovendien zijn die pitten bij de Xenos goedkoper. En ook bij de AH.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door 53078 »

van_Eck schreef:De prijs staat niet per zakje. Het eerste getal van 100 gram wordt het volume per verpakking mee bedoeld. ...
Je begrijpt wel dat je je nu volledig tegenspreekt? Je begrijpt zelf heel goed dat die € 3,69 per 100 gram is en dat het dan € 36,90 per kilo is.
Maar eet smakelijk...

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Oftwel, 36,90 per kg.....dus een 0 vergeten dus een foutje.
en dit leek mij een uitzonderlijk goede prijs
Je bent dus blijkbaar bekend met de prijzen van pijnpoompitten en had dus vermoedelijk kunnen weten dat foute prijs was. Waarom je dan alsnog gekocht hebt......?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door berndv »

53078 schreef:De aangegeven prijs is inderdaad €3,69. Staat ook heel groot op dat prijskaartje. Ook staat erop dat het per zakje is.
Daaronder staat pas het gewraakte €3,69/kg. En omdat een zakje 0,1 kg is begrijpt elk weldenkend mens dat de kiloprijs niet correct is.
"Otto-arrest" zou Alfa zeggen....
Zal ik het dan maar zeggen? Dit is een gevalletje Otto arrest.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door newmikey »

van_Eck schreef:Tips en weten of ik feitelijk in mijn recht sta zouden fijne feedback zijn....
Leuk bedacht maar helaas. Zoals anderen al vermeld hebben is hier het "Otto arrest" een goede leidraad. U heeft nergens recht op.

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door 53078 »

newmikey schreef:... U heeft nergens recht op.
Nounou...
Ik heb alsnog de doos met pijnboompitten gekocht
. Recht op pijnboompitten. And lots of it...

mh73

Re: Is de geadverteerde prijs een wettelijke prijs? Ja toch?

Ongelezen bericht door mh73 »

Je hebt nu dus voor een normale prijs een enorme voorraad pijnboompitten ingeslagen, met de bedoeling om later je gelijk en dus je geld terug te krijgen.

Beetje dom, want je krijgt geen gelijk (zoals hierboven al verschillende keren genoemd is) en bij een gewone winkel (geen webshop bedoel ik) is koop vaak gewoon koop. De Aldi hoeft de gekochte pijnboompitten dus ook niet terug te nemen.

Gesloten