LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reclame Zorgenvriendjes

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Ilse82
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:24

Reclame Zorgenvriendjes

Ongelezen bericht door Ilse82 »

Afgelopen week zat ik met mijn 3,5 jarige dochter naar het peuterblokje op Nederland 3 te kijken komt daar de reclame voor de Zorgenvriendjes voorbij.
's avonds toen ze in bed lag zat er volgens haar een monster onder haar bed. Iets waar ze nog nooit eerder last van had gehad. En dit is precies wat er in die reclame gesuggereerd wordt dat er een monster zit en dat je een zorgenvriendje nodig hebt om deze te verjagen.
Nou had ik niet zo'n knuffel en ben ook echt niet van plan er zo een te kopen. Maar ondertussen slaapt mijn dochter nu al een week slecht. We hebben bij de reclame code commissie een klacht ingediend maar deze zegt dat kinderen wel kunnen beoordelen dat er geen monsters onder het bed kunnen zitten. Dus dat er niks mis is met die reclame. Maar die hebben zich blijkbaar nooit verdiept in hoe peuters en kleuters denken en dat bij hen fantasie en werkelijkheid nog erg door elkaar lopen (magisch denken)

Hebben meer mensen de ervaring dat je kinderen juist bang worden door deze reclame?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Reclame Zorgenvriendjes

Ongelezen bericht door moederslink »

Ilse82 schreef:Afgelopen week zat ik met mijn 3,5 jarige dochter naar het peuterblokje op Nederland 3 te kijken komt daar de reclame voor de Zorgenvriendjes voorbij.
's avonds toen ze in bed lag zat er volgens haar een monster onder haar bed. Iets waar ze nog nooit eerder last van had gehad. En dit is precies wat er in die reclame gesuggereerd wordt dat er een monster zit en dat je een zorgenvriendje nodig hebt om deze te verjagen.
Nou had ik niet zo'n knuffel en ben ook echt niet van plan er zo een te kopen. Maar ondertussen slaapt mijn dochter nu al een week slecht. We hebben bij de reclame code commissie een klacht ingediend maar deze zegt dat kinderen wel kunnen beoordelen dat er geen monsters onder het bed kunnen zitten. Dus dat er niks mis is met die reclame. Maar die hebben zich blijkbaar nooit verdiept in hoe peuters en kleuters denken en dat bij hen fantasie en werkelijkheid nog erg door elkaar lopen (magisch denken)

Hebben meer mensen de ervaring dat je kinderen juist bang worden door deze reclame?
Nee die ervaring heb ik niet, ben al ietsje ouder :wink:
Ik ben wel kleuterleidster ( geweest ), kinderen kunnen danig van streek raken door zoiets , maarrrrr,
de sleutel ligt in uw handen, als moeder.....
hoe benader je dit naar je kind ? Hoe ga je er zelf mee om en wat moet je juist wel of juist niet benadrukken/ benoemen?
Kinderen zijn uitstekend in staat om bv ook met " sprookjes" om te gaan , maar " de verteller " bepaalt uiteindelijk de sfeer...

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Reclame Zorgenvriendjes

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ilse82 schreef:Afgelopen week zat ik met mijn 3,5 jarige dochter naar het peuterblokje op Nederland 3 te kijken komt daar de reclame voor de Zorgenvriendjes voorbij.
's avonds toen ze in bed lag zat er volgens haar een monster onder haar bed. Iets waar ze nog nooit eerder last van had gehad. En dit is precies wat er in die reclame gesuggereerd wordt dat er een monster zit en dat je een zorgenvriendje nodig hebt om deze te verjagen.
Nou had ik niet zo'n knuffel en ben ook echt niet van plan er zo een te kopen. Maar ondertussen slaapt mijn dochter nu al een week slecht. We hebben bij de reclame code commissie een klacht ingediend maar deze zegt dat kinderen wel kunnen beoordelen dat er geen monsters onder het bed kunnen zitten. Dus dat er niks mis is met die reclame. Maar die hebben zich blijkbaar nooit verdiept in hoe peuters en kleuters denken en dat bij hen fantasie en werkelijkheid nog erg door elkaar lopen (magisch denken)

Hebben meer mensen de ervaring dat je kinderen juist bang worden door deze reclame?
Pak een spuitbus deo/luchtverfrisser. Spuit een heel, heel klein beetje onder haar bed, met de mededeling dat dit monsterverdelger is.
Bedenk een liedje over monsters wegjagen en zing dit elke avond samen.
Kijk of er leesboekjes over monsters wegjagen/dat monsters niet bestaan zijn en lees die elke avond voor.
Er zijn opties genoeg. Maar om nou naar de RCC te stappen om een reclame?
Alsof uw spruit onherstelbaar beschadigd is zeg, het is heel normaal dat kinderen tussen de 3 en 4 "bang" zijn voor monsters.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: Reclame Zorgenvriendjes

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Persoonlijk vind ik die hele zorgenvriendjes onzin. :S Wij deden hetzelfde met een klein vuilnisbakje. Kids maakte een tekening van hun zorgen, boze bui, wat hun ook dwars zat en gooide het daarna weg. Probleem opgelost!!

Wat ik hier lees met die luchtverfrisser vind ik trouwens ook een leuk idee. :D Het is maar net welk verhaal je er zelf omheen hangt. Wees creatief!! Dan kom je zonder dure zooi aan te schaffen al heel ver. ;)

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: Reclame Zorgenvriendjes

Ongelezen bericht door martine81 »

Alsof uw spruit onherstelbaar beschadigd is zeg, het is heel normaal dat kinderen tussen de 3 en 4 "bang" zijn voor monsters.
Ik denk inderdaad dat het allemaal best meevalt. Gewoon met wat creatieve manieren uitleggen dat het niet zo is. Ik denk dat we kinderen ook niet te veel moeten betuttelen en meteen naar een RCC moeten gaan, het hoort er gewoon bij.

Mijn kinderen zijn trouwens erg boos op mij omdat ik de mosters heb weggejaagd, oma had hen blijkbaar verteld dat de monsters onder het bed hun groenten zouden opeten als ze braaf zouden slapen, en dat vonden ze een prima idee.

martine

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Reclame Zorgenvriendjes

Ongelezen bericht door Guardian72 »

VioletPrue schreef: Pak een spuitbus deo/luchtverfrisser. Spuit een heel, heel klein beetje onder haar bed, met de mededeling dat dit monsterverdelger is.
Of - een gewone plantenspuit - vullen met water en een kleurtje - en maak een mooi etiket "Monster Weg Spray" :)

Of - om de reclame erbij te halen - zorgenvriendjes spray ... :)

Gesloten