BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
fonsflons
Berichten: 800
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door fonsflons » 06 apr 2018 14:26

Wij krijgen bij een van onze bedrijven ook regelmatig klanten aan de telefoon die vragen hoe ze een korting kunnen toepassen? Dan blijkt dat sommige internetsite willekeurige kortingen aanmaken in combinatie met een bedrijfsnaam. Die kortingscode verzinnen ze puur om bezoekers en verkeer te trekken. Vul coolblue en kortingscode in op google. Waarom kom je uit? Pepper. En wie werkt er nooit met kortingscodes? Juist, coolblue.

Nog lastiger is om een klant daarna uit te leggen dat dit hoaxen zijn. Die is dan vaak boos omdat wij hem of haar de korting niet willen geven.

Nijogeth
Berichten: 2317
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Nijogeth » 06 apr 2018 16:49

alfatrion schreef:Dat argument is niet steekhoudend. Als de code op oneigenlijke wijze is verkregen dan kan dat niet resulteren in het vervallen van de korting. En die voorwaarden zijn sowieso in strijd met de wet.

Stel dat TS de code wel had gekregen van iemand die daar werkte dan had het bedrijf zich toch nog steeds moeten houden aan het herroepingsrecht.
Maar dat kan dus wel resulteren in het vervallen van de overeenkomst. In dat geval dient klant zijn geld terug te krijgen en alles terug te sturen, aangezien klant de overeenkomst zelf heeft geschonden. De volgende optie is dan de volle nep betalen voor hetgeen je wel wil houden, daar zal BALR vast wel aan meewerken.

alfatrion
Berichten: 14716
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion » 06 apr 2018 17:29

Nijogeth schreef:Maar dat kan dus wel resulteren in het vervallen van de overeenkomst.
Ja, dat schreef ik dus. De winkel zal dan moeten stellen en bewijzen: a) dat ze dit aanbod niet aan TS wilde doen; en b) TS er niet op mocht vertrouwen dat ze dat wel wilde. Dat komt er op neer dat ze aannemelijk moet maken dat TS niet tot de doelgroep familie & vriendenkorting behoort. BALR houdt er nu rekening mee dat TS hier wel toebehoort.

Marcello63
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2018 19:24

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Marcello63 » 06 apr 2018 19:32

Ikzelf had hetzelfde probleem.Ben lid van ''spydeal'' en kwam daar de kortingscode tegen. Gewoon een normale site.
( niks illegaals aan ) Ook extra dingen besteld vanwege de maat,met in het achterhoofd dat ik het kon retourneren.
Vind dat ze dit wel tijdens het bestel proces ergens hadden kunnen aangeven. Uiteindelijk heb ik de extra spullen die ik besteld had verkocht aan iemand anders.

fonsflons
Berichten: 800
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door fonsflons » 07 apr 2018 14:42

Redenerend vanuit het bedrijf vind ik het overigens niet terecht dat zij voor de bijl gegooid worden met de topic titel. Als dit zou zijn: ** korting blijkt speciale actie te zijn, of iets in die trend dan zou ik het veel beter passend vinden.

Een bedrijf doet een speciale actie voor family and friends. Gewoon, om eens een keer deze mensen een extraatje te geven en omdat het kan. Ze geven daarbij bepaalde voorwaarden. Een aantal kortingssites (met als enige doel bezoekers trekken zodat zij zelf meer advertentie inkomsten krijgen) krijgt hier weet van en publiceert de codes zonder de voorwaarden. Jan en alleman gaat tegen 60% korting bestellen wat dus NIET de bedoeling was van het bedrijf. Vervolgens worden zij om de oren geslagen met het niet aan deze mensen bekend maken van de voorwaarden.

Jurisch staan de koopjes jagers in hun gelijk, en via dit forum weten ze dat ook. Complimenten (niet gemeend.) Maar dit is toch zo krom als het zijn kan.
Het bedrijf wordt 'onderuit' gehaald vanwege een ludiek opgezette actie. Dus dan doen ze een keer iets heel leuks en krijgen ze een bak rotzooi als dank.

Ik heb altijd gedacht dat de basis van een samenleving het 'samen leven' was. Geven en nemen. Maar het is me keer op keer duidelijk dat het vooral nergens om geven en en zoveel mogelijk nemen betekend.

alfatrion
Berichten: 14716
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion » 07 apr 2018 14:48

Wat het bedrijf doet is niet in de haak. Ik snap de gedachte ook niet, als je het productie terugkrijgt dan kun je hem verkopen voor 100%, dus waarom het herroepingsrecht uitsluiten omdat je het voor 40% verkoopt?

Dit vind ik overigens wel een goede reactie van Arnoud:
Arnoud Engelfriet schreef:Misschien was ik daar iets te klassiek-juridisch. Moeten we niet eens af van dat Otto-arrest met z’n vage “redelijkerwijs op vertrouwen” en gewoon zeggen, het is een kwestie van even goed opletten en programmeren? Domheid is niet te disclaimen? Of accepteren we toch nog steeds dat mensen fouten maken en domme ICT-ontwerpbeslissingen maken, wat ze dan oplossen met een geel briefje of disclaimer?
https://blog.iusmentis.com/2015/03/20/m ... edoeld-is/

fonsflons
Berichten: 800
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door fonsflons » 07 apr 2018 14:55

Het bedrijf zal 60% korting kunnen geven omdat ze expliciet in gedachte hadden retourkosten uit te sparen. En dan heb ik het niet alleen over verzendkosten maar ook over opnieuw verpakken en bijkomende kosten (logistiek, personeel etc.)

Ikzelf lever gelukkig 90% b2b (zakelijk.) Een collega van mij omschrijft het werken met particulieren als volgt: tijdens een verjaardagsfeest zijn dat allemaal prettige vermakelijke intelligente mensen. Zodra ze echter bij je komen kopen veranderen ze opeens in 'apen die het zakje pinda's teruggooien in je gezicht als je het niet voor ze openmaakt.'

alfatrion
Berichten: 14716
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion » 07 apr 2018 14:59

fonsflons schreef:Het bedrijf zal 60% korting kunnen geven omdat ze expliciet in gedachte hadden retourkosten uit te sparen.
Die gedachte kan ik niet volgen. De webwinkels hebben de prijzen niet verdubbelt na de invoering van het herroepingsrecht.

fonsflons
Berichten: 800
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door fonsflons » 07 apr 2018 15:08

alfatrion schreef:
fonsflons schreef:Het bedrijf zal 60% korting kunnen geven omdat ze expliciet in gedachte hadden retourkosten uit te sparen.
Die gedachte kan ik niet volgen. De webwinkels hebben de prijzen niet verdubbelt na de invoering van het herroepingsrecht.
Ze hebben ze ook niet standaard met 60% verlaagd.

Als ik tegen mijn buurman zeg...ik kom bij jou gratis het gras maaien en achteraf blijkt hij mijn zin : 'ik kom bij jou gratis het gras maaien' opgenomen te hebben. Deze opname zet hij op internet. 800 mensen staan bij mij aan de deur om mij aan het aanbod te houden. Ik zeg nee. Twee ervan openen een topic op radar met FONS weigert zich aan de afspraak te houden. De forumjuristen komen met wetsartikelen waarmee duidelijk gemaakt wordt dat ik had moeten vermelden dat er uitzonderingen waren, dat niet gedaan heb en dus juridisch verplicht ben bij deze 800 mensen het gras gratis te maaien.

Vervolgens zegt iemand anders op dit forum...jamaar, dat is juridisch misschien wel steekhoudend, maar toch een beetje van de zotte? En dan zeggen de forumjuristen: niets mee te maken. De wet is duidelijk. Als hij bij de buurman het gras gratis kan maaien is er geen gegrond argument waarom hij dat bij de 800 andere mensen niet verplicht is te doen. Hij heeft zelf het aanbod gemaakt en verzuimd de wettelijk verplichte beperkingen op de afspraak te vermelden.

Zo zie ik het forum een beetje.

alfatrion
Berichten: 14716
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion » 07 apr 2018 15:11

Ik denk dat je jouw stelling, dat met de uitsluiting van het herroepingsrecht 60% van de verkoopprijs wordt bespaart aan kosten, niet te onderbouwen is met een financiële begroting.

fonsflons
Berichten: 800
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door fonsflons » 07 apr 2018 15:19

alfatrion schreef:Ik denk dat je jouw stelling, dat met de uitsluiting van het herroepingsrecht 60% van de verkoopprijs wordt bespaart aan kosten, niet te onderbouwen is met een financiële begroting.
Ik schrijf nergens dat er 60% bespaard wordt. Ik schrijf dat een bedrijf een grotere korting kan / wil geven als het weet dat het een koop een koop is. Dit bedrijf weet statistisch gezien precies wat het gemiddelde aan retouren is. Bijvoorbeeld 70% van de klanten koopt 2 maten en stuurt er 1 terug. Dat betekend dat van de netto winst het volgende afgaat : retourkosten (indien het bedrijf deze voor zijn rekening neemt), opengemaakte producten controleren, herverpakken, vooraad inventaris bijwerken etc. Dat kost tijd en dus geld geld (arbeidskosten.)

Ergo: als je als bedrijf weet dat er geen retouren komen kun je een hogere korting geven.

Ergo 2: ik heb nergens gezegd dat het bedrijf in zijn gelijk staat.

[offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 08 apr 2018 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

alfatrion
Berichten: 14716
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion » 07 apr 2018 15:24

Je schrijft hier letterlijk dat het bedrijf de 60% korting zal kunnen geven, omdat ze het herroepingsrecht uitsluiten en daardoor geen retourkosten hebben.
fonsflons schreef:Het bedrijf zal 60% korting kunnen geven omdat ze expliciet in gedachte hadden retourkosten uit te sparen.
Alsof die retourkosten 60% van de aankoopprijs zijn.
fonsflons schreef:Bijvoorbeeld 70% van de klanten koopt 2 maten en stuurt er 1 terug. Dat betekend dat van de netto winst het volgende afgaat : retourkosten (indien het bedrijf deze voor zijn rekening neemt), opengemaakte producten controleren, herverpakken, vooraad inventaris bijwerken etc. Dat kost tijd en dus geld geld (arbeidskosten.)
De andere kant van het verhaal is dat er meer omzet en dus winst is door het herroepingsrecht.
Als het herroepingsrecht niet was ingevoerd dan waren de webwinkels wellicht niet zo'n succes geweest als wat ze nu zijn.

fonsflons
Berichten: 800
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door fonsflons » 07 apr 2018 15:33

alfatrion schreef:Je schrijft hier letterlijk dat het bedrijf de 60% korting zal kunnen geven, omdat ze het herroepingsrecht uitsluiten en daardoor geen retourkosten hebben.
fonsflons schreef:Het bedrijf zal 60% korting kunnen geven omdat ze expliciet in gedachte hadden retourkosten uit te sparen.
Alsof die retourkosten 60% van de aankoopprijs zijn.
Nee, ik schrijf letterlijk: het bedrijf zal 60% korting kunnen geven omdat ze expliciet in gedachte hadden retourkosten uit te sparen.

Jij maakt daarvan dat die 60% alleen in de retourkosten zitten.

Dat zeg ik niet. Een bedrijf zal normaal 0% korting geven. Soms op een dag 25%, hebben ze een speciale actie een keer 50% en hebben ze een hele speciale actie omdat ze weten dat in dat geval er geen retourkosten (niet alleen verzending, maar ook de bijkomende kosten van retouren) zijn kunnen ze 60% geven.

Maar ik zal je je zin geven. Je hebt volledig gelijk. Dit bedrijf heeft schandalig gehandeld. Ik ben blij dat ik geen familie of vrienden heb die bij dit bedrijf werken. Dit soort bedrijven verrijken zichzelf over de rug van arme consumenten. :roll:
fonsflons schreef: Ik heb altijd gedacht dat de basis van een samenleving het 'samen leven' was. Geven en nemen. Maar het is me keer op keer duidelijk dat het vooral nergens om geven en en zoveel mogelijk nemen betekend.

Radar
Site Admin
Berichten: 4178
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door Radar » 28 apr 2018 17:15

Radar heeft vandaag aandacht besteed aan dit onderwerp: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... estelling/

fonsflons
Berichten: 800
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door fonsflons » 28 apr 2018 18:08

Dit is de reden dat algemene voorwaarden uit 600 pagina's onleesbare juridische teksten bestaan. Je moet je indekken voor alle theoretisch denkbare situaties. :D

JvandeW
Berichten: 761
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door JvandeW » 28 apr 2018 18:18

Mooi te zien hoe na zo'n uitzending van Radar blijkt dat dezelfde forumgebruikers er weer eens naast zitten. Wanneer krijgen ze eens door dat ze vaak niet de waarheid spreken en consumenten op het verkeerde pad sturen?

De woordvoerder van BALR deed het overigens ook maar slecht. Stellen dat BALR zich aan de wet houdt terwijl zij dit niet doen en nog leugens vertellen ook. Hopelijk betalen zij wel netjes alle gedupeerde consumenten terug en niet alleen de consumenten die zich via Radar hebben gemeld.
fonsflons schreef:Dit is de reden dat algemene voorwaarden uit 600 pagina's onleesbare juridische teksten bestaan. Je moet je indekken voor alle theoretisch denkbare situaties. :D
Heb je de uitzending niet beluisterd/bekeken of gewoon niet op zitten letten dat je dit nu stelt?

NeoDutchio
Berichten: 4858
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 28 apr 2018 18:22

fonsflons schreef:
alfatrion schreef:Je schrijft hier letterlijk dat het bedrijf de 60% korting zal kunnen geven, omdat ze het herroepingsrecht uitsluiten en daardoor geen retourkosten hebben.
fonsflons schreef:Het bedrijf zal 60% korting kunnen geven omdat ze expliciet in gedachte hadden retourkosten uit te sparen.
Alsof die retourkosten 60% van de aankoopprijs zijn.
Nee, ik schrijf letterlijk: het bedrijf zal 60% korting kunnen geven omdat ze expliciet in gedachte hadden retourkosten uit te sparen.
[Tekst verwijderd door de Moderator] Ik kan de gedachte van fonsflons goed volgen. De kortingen wat hoger in de hoop dat klanten het product houden omdat het toch goedkoop was. De hoge korting kunnen ze geven omdat ze dan verwachten de kosten van het retourneren niet te hebben.
Alles wat niet letterlijk in de wet staat is schijnbaar lastig te lezen.
Laatst gewijzigd door Radar op 29 apr 2018 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Op de man spelen

fonsflons
Berichten: 800
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door fonsflons » 28 apr 2018 18:32

JvandeW schreef: Heb je de uitzending niet beluisterd/bekeken of gewoon niet op zitten letten dat je dit nu stelt?
Nee, ik ben niet zo onder de indruk van de kwaliteit van de uitzendingen om eerlijk te zijn, maar dat staat hier los van. Volgens mij klopt mijn stelling namelijk gewoon. Wil je als bedrijf dat er geen misbruik gemaakt wordt van een bepaalde actie dan dien je dit uitgebreid via voorwaarden te stellen.

Ik heb ook nergens verkondigt dat wat het bedrijf deed terecht was. Wel dat het begrijpelijk was. En dat ik het niet terecht vind dat een bedrijf dat een ludiek idee heeft daar nu flinke natrappen over krijgt. Zo te zien vat het bedrijf het sportief op nadat het begrijpelijk wat tegengestibbelt heeft.

Gelukkig duurt het niet lang voordat consumenten hun eigen markt volledig kapot gemaakt hebben en dan komen dit soort acties en problemen niet meer voor. Dan betaald iedereen gewoon weer normaal de hoofdprijs wat uiteindelijk weer voordelig is voor de producten/bedrijven. :D

Ook vind ik dat bedrijven als Pepper welke deze codes publiceren een bepaalde verantwoordelijk hebben om te controleren wat zij publiceren. Daar heeft niemand het hier over.

JvandeW
Berichten: 761
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door JvandeW » 28 apr 2018 19:44

fonsflons schreef:
JvandeW schreef: Heb je de uitzending niet beluisterd/bekeken of gewoon niet op zitten letten dat je dit nu stelt?
Nee, ik ben niet zo onder de indruk van de kwaliteit van de uitzendingen om eerlijk te zijn, maar dat staat hier los van. Volgens mij klopt mijn stelling namelijk gewoon. Wil je als bedrijf dat er geen misbruik gemaakt wordt van een bepaalde actie dan dien je dit uitgebreid via voorwaarden te stellen.

Ik heb ook nergens verkondigt dat wat het bedrijf deed terecht was. Wel dat het begrijpelijk was. En dat ik het niet terecht vind dat een bedrijf dat een ludiek idee heeft daar nu flinke natrappen over krijgt. Zo te zien vat het bedrijf het sportief op nadat het begrijpelijk wat tegengestibbelt heeft.

Gelukkig duurt het niet lang voordat consumenten hun eigen markt volledig kapot gemaakt hebben en dan komen dit soort acties en problemen niet meer voor. Dan betaald iedereen gewoon weer normaal de hoofdprijs wat uiteindelijk weer voordelig is voor de producten/bedrijven. :D

Ook vind ik dat bedrijven als Pepper welke deze codes publiceren een bepaalde verantwoordelijk hebben om te controleren wat zij publiceren. Daar heeft niemand het hier over.
Hoe kun je dit schrijven zonder de uitzending te hebben beluisterd of bekeken? Je schrijft dit duidelijk uit een bevooroordeling en weet niet hoe het zit en wat er speelt.

alfatrion
Berichten: 14716
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door alfatrion » 28 apr 2018 19:53

Als ze die code alleen voor offline aankopen hadden gehanteerd, dan was er geen probleem geweest.

Plaats reactie