LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
15 feb 2021 22:49
witte angora schreef:
15 feb 2021 21:42
Die 5,50 + 5,95 maken nu eenmaal geen deel uit van de prijs.
Onjuist. De prijs is je bod + 5,50 + 5,95. Verder is dit geen antwoord op mijn vraag. Wat is het probleem met één bedrag noemen?
Het probleem zit er in dat elke site anders is en je wel 1 lijn moet kunnen trekken. Bij deze veilingsite gaat alles met vaste bedragen. Maar zoals ik eerder al zei zijn er ook veilingsites waar er met percentages gewerkt wordt. Daar valt niet uit te komen als je 1 prijs biedt.

Ander vraagje, hebt u wel eens een huis gekocht? Er staat een vraagprijs en er kan geboden worden. En het bod is altijd zonder kosten koper. Is dit dan ook tegen de wet? En indien u een huis gekocht hebt, hoe hoog hebt u het gespeeld om die 2% niet te hoeven betalen? Ik zie namelijk geen verschil tussen administratiekosten en de kosten om een huis op naam te zetten. Beide zijn procedures waar werk verzet voor moet worden. Of je nu via een veiling koopt of via een makelaar, het principe is hetzelfde.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bij mij moeten ze dat wel. Elke keer administratie en verzendkosten betalen. Maarja, ik werk met een all-in prijs. Dus op papier gratis verzending, maar die zit wel in de prijs verrekend. Al ga ik binnenkort het hele webshop gedeelte van mijn website halen en alleen focussen op de hoofdtaak ervan. Als extraatje is dat genoeg voor me.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 08:24
Het probleem zit er in dat elke site anders is en je wel 1 lijn moet kunnen trekken. Bij deze veilingsite gaat alles met vaste bedragen. Maar zoals ik eerder al zei zijn er ook veilingsites waar er met percentages gewerkt wordt. Daar valt niet uit te komen als je 1 prijs biedt.
Zeker wel. 100 + 21% = 100 * 1.21 = 121 <=> 121 / 1.21 = 100

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 feb 2021 08:49
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 08:24
Het probleem zit er in dat elke site anders is en je wel 1 lijn moet kunnen trekken. Bij deze veilingsite gaat alles met vaste bedragen. Maar zoals ik eerder al zei zijn er ook veilingsites waar er met percentages gewerkt wordt. Daar valt niet uit te komen als je 1 prijs biedt.
Zeker wel. 100 + 21% = 100 * 1.21 = 121 <=> 121 / 1.21 = 100
U vergeet de 17% veilingkosten en de 21% btw op die veilingkosten.

Maar waarom geeft u geen reactie op het kopen van een huis?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
16 feb 2021 00:11
witte angora schreef:
15 feb 2021 22:59
Leg jij dan maar eens uit waarom er geen causaal verband is tussen de prijs en de verzendkosten bij een webshop, terwijl er wel een causaal verband zou zijn tussen de prijs en de verzendkosten bij een veiling?
Waarom zou ik iets moeten uitleggen wat ik niet stel? Jij generaliseert dit tot het verschil tussen een webshop en een online veiling. De regels zijn voor beiden het zelfde. Deze veilingaanbieder overtreed de wet. De webshop uit jouw voorbeeld doet dat niet. Op het moment dat jij bij een webshop 10 producten bestel en jij 10x administeatie- of verzendkosten moet betalen gaat die workshop ook de fout in.
Sorry alfa, ik vind je steeds vager worden.

Een webshop die een artikel aanbiedt tegen een prijs zonder verpakkings- en verzendkosten handelt volgens de wet.
Een veiling die een artikel aanbiedt tegen een prijs zonder verpakkings- en verzendkosten overtreedt de wet. In jouw betoog moet die een all-in prijs laten zien.

En welke wet is er die verbiedt dat een bedrijf voor ieder artikel afzonderlijk verpakkings- en verzendkosten mag berekenen?

Geloof je jezelf nog?

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Uit de OP:

Laatst heb ik op 10 artikelen geboden en de veiling gewonnen. Ik betaalde in totaal €49,50 aan verzendkosten maar alles werd tegelijk bezorgd. Dat lijkt mij niet koosjer.


Zijn dan toch 10 keer verschillende biedingen. Of was dit wellicht 1 batch van 10 stuks ?

Ik lees niet dat TS 10 keer de veilingkosten a 5,95 ( op de site staat 5,50 en verzendkosten 5,95 ) moest betalen maar alleen 49,50 aan verzendkosten.
Deze cijfers rijmen niet helemaal met elkaar.


Ik heb ook wel eens een groot item "gewonnen" maar hier zaten toen verhoogde verzendkosten aan.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 09:00
U vergeet de 17% veilingkosten en de 21% btw op die veilingkosten.
Het punt is dat er ook de andere kant op gerekend worden. Dat jij daar moeite mee hebt betekent niet dat het kan.
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 09:00
Maar waarom geeft u geen reactie op het kopen van een huis?
Dat is irrelevant voor het antwoord of Sla je slag dit zo mag doen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
16 feb 2021 09:10
En welke wet is er die verbiedt dat een bedrijf voor ieder artikel afzonderlijk verpakkings- en verzendkosten mag berekenen?
Dat is niet wat Alfatrion zegt, WA. Het punt is alleen dat, áls een bedrijf dat doet, die kosten in de totaalprijs moeten zitten.
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 09:00
Maar waarom geeft u geen reactie op het kopen van een huis?
Omdat het een onzinnige vergelijking is natuurlijk.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
16 feb 2021 09:10
Een webshop die een artikel aanbiedt tegen een prijs zonder verpakkings- en verzendkosten handelt volgens de wet.
1. Vermeidbare kosten neem je niet op in de prijs
2. Onvermeidbare kosten die niet rechtstreeks verbonden zijn aan het product neem je niet op in de prijs
3. Onvermeidbare kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het product neem je wel op in de prijs
witte angora schreef:
16 feb 2021 09:10
Een veiling die een artikel aanbiedt tegen een prijs zonder verpakkings- en verzendkosten overtreedt de wet. In jouw betoog moet die een all-in prijs laten zien.
1. Vermeidbare kosten neem je niet op in de prijs
2. Onvermeidbare kosten die niet rechtstreeks verbonden zijn aan het product neem je niet op in de prijs
3. Onvermeidbare kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het product neem je wel op in de prijs
witte angora schreef:
16 feb 2021 09:10
En welke wet is er die verbiedt dat een bedrijf voor ieder artikel afzonderlijk verpakkings- en verzendkosten mag berekenen?
Ik heb die wet geciteerd.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 16 feb 2021 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Teunbosseman schreef:
16 feb 2021 09:27
Ik lees niet dat TS 10 keer de veilingkosten a 5,95 ( op de site staat 5,50 en verzendkosten 5,95 ) moest betalen maar alleen 49,50 aan verzendkosten.
Deze cijfers rijmen niet helemaal met elkaar.
Dat was mij ook opgevallen. Maar overeind blijft wel dat TS nog extra kosten is voorgeschoteld die in de prijs van het product had kunnen worden opgenomen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 feb 2021 09:46
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 09:00
U vergeet de 17% veilingkosten en de 21% btw op die veilingkosten.
Het punt is dat er ook de andere kant op gerekend worden. Dat jij daar moeite mee hebt betekent niet dat het kan.
Wie zegt dat ik er moeite mee heb? Ik zeg alleen dat het onoverzichtelijk wordt als je alles op 1 hoop gooit. Je biedt op een product en daarbij komen bijkomende kosten. Kan BTW zijn, opgeld, handelingsfee of wat dan ook.
alfatrion schreef:
16 feb 2021 09:46
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 09:00
Maar waarom geeft u geen reactie op het kopen van een huis?
Dat is irrelevant voor het antwoord of Sla je slag dit zo mag doen.
Volgens mij moet toch iedereen zich aan de wet houden? Waarom zou je bij de een een prijs moeten bieden inclusief alle kosten en bij de ander niet?

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

De verzendkosten verschillen per product. Hun order afhandelingensysteem kan blijkbaar maar één opdracht per keer aan.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 10:43
alfatrion schreef:
16 feb 2021 09:46
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 09:00
Maar waarom geeft u geen reactie op het kopen van een huis?
Dat is irrelevant voor het antwoord of Sla je slag dit zo mag doen.
Volgens mij moet toch iedereen zich aan de wet houden? Waarom zou je bij de een een prijs moeten bieden inclusief alle kosten en bij de ander niet?
Dit is zó basaal dat je het zelf kunt bedenken, Neo. Iets met consumentenrecht...

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
14 feb 2021 20:55
Beetje lastig om op een veiling de totale prijs weer te geven. De prijs wordt namelijk bepaald door 1: het winnende bod (variabel) en 2: de kosten die er bovenop komen (vast).
NeoDutchio schreef:
15 feb 2021 00:29
Zoals in een eerder topic ook al aangegeven, vergewis u eerst van de praktijk alvorens u uitspraken doet. Ik koop regelmatig op veilingen. Het bod dat ik doe is excl. BTW, excl. veilingkosten en excl. BTW op de veilingkosten. BTW is 21% en de veilingkosten variëren van 13% tot 17%. En sommige kavels worden dan weer thuisbezorgd voor €5,95. Knap als u dat op basisschool niveau kan uitrekenen.
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 10:43
Wie zegt dat ik er moeite mee heb?
Dat zeg je zelf. Je ben toont daarmee ook gelijk aan dat deze wetgeving hard nodig is, want de ene keer komt er dat bij en de andere keer komt er zus bij en je vindt het knap als andere mensen het kunnen uitrekenen.
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 10:43
alfatrion schreef:
16 feb 2021 09:46
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 09:00
Maar waarom geeft u geen reactie op het kopen van een huis?
Dat is irrelevant voor het antwoord of Sla je slag dit zo mag doen.
Volgens mij moet toch iedereen zich aan de wet houden? Waarom zou je bij de een een prijs moeten bieden inclusief alle kosten en bij de ander niet?
De eventuele aankoop van mijn huis staat hier niet centraal en behoeft daarom niet besproken te worden. Zo hoeven we hier ook niet bespreken wat er gebeurt als het Andromeda stelsel en het Melkweg stelsel elkaar ontmoeten. Dat is namelijk irrelevant voor het antwoord of Sla je slag dit zo mag doen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 feb 2021 11:39
NeoDutchio schreef:
14 feb 2021 20:55
Wie zegt dat ik er moeite mee heb?
Dat zeg je zelf. Je ben toont daarmee ook gelijk aan dat deze wetgeving hard nodig is, want de ene keer komt er dat bij en de andere keer komt er zus bij en je vindt het knap als andere mensen het kunnen uitrekenen.
Dat het vrij lastig is wil niet zeggen dat ik het lastig vind. Vandaar dat er bij elke veiling staat welke kosten er bij komen. Geen idee welke wetgeving dan hard nodig is, er is lastiger lezen als je onder elke veiling moet neerzetten hoe alle kosten verwerkt zijn in het bod dan er netjes onder zetten welke prijs of percentage erbij komt.
alfatrion schreef:
16 feb 2021 11:39
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 10:43
alfatrion schreef:
16 feb 2021 09:46
Dat is irrelevant voor het antwoord of Sla je slag dit zo mag doen.
Volgens mij moet toch iedereen zich aan de wet houden? Waarom zou je bij de een een prijs moeten bieden inclusief alle kosten en bij de ander niet?
De eventuele aankoop van mijn huis staat hier niet centraal en behoeft daarom niet besproken te worden. Zo hoeven we hier ook niet bespreken wat er gebeurt als het Andromeda stelsel en het Melkweg stelsel elkaar ontmoeten. Dat is namelijk irrelevant voor het antwoord of Sla je slag dit zo mag doen.
Andere veilingen staan ook niet centraal. En verplichte bezorgkosten bij online shops ook niet. Maar het is wel onderdeel van de discussie. Immers wat er bij Slajeslag gebeurd gebeurd op meerdere plekken. En als het bij Slajeslag fout zou gaan, dan zou deze fout dus op vele andere plekken ook moeten zijn. Het gaat niet zozeer om uw huis, maar wel dat je een bod doet exclusief alle kosten. En die extra kosten zijn 2% van de hoogte van de overeengekomen prijs. Precies hetzelfde als bij een veiling.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 12:43
En als het bij Slajeslag fout zou gaan, dan zou deze fout dus op vele andere plekken ook moeten zijn.
Realiseer je dat dit een conclusie is die gebaseerd is op onjuiste aannames. Wat je doet is een bus in de discussie trekken, wanneer ik aangeef dat een stroomtrein niet kan rijden zonder stoom. Wat je niet doet is de wetgeving bestuderen, rekening houden met de criteria die de wet stelt en de omstandigheden die maken dat sla je Sla je slag de wet overtreed. In plaats daarvan haal je willekeurig voorbeelden aan en roept dan "Ja maar...".

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 feb 2021 13:06
NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 12:43
En als het bij Slajeslag fout zou gaan, dan zou deze fout dus op vele andere plekken ook moeten zijn.
Realiseer je dat dit een conclusie is die gebaseerd is op onjuiste aannames. Wat je doet is een bus in de discussie trekken, wanneer ik aangeef dat een stroomtrein niet kan rijden zonder stoom. Wat je niet doet is de wetgeving bestuderen, rekening houden met de criteria die de wet stelt en de omstandigheden die maken dat sla je Sla je slag de wet overtreed. In plaats daarvan haal je willekeurig voorbeelden aan en roept dan "Ja maar...".
Mijn conclusies gebaseerd op de praktijk. En alle veilingen die ik bezoek, online en offline, werken op deze wijze. Je doet een bod op een product en de bijkomende kosten staan netjes vermeld. Idem bij het kopen van een huis.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Precies, jij kijk niet naar de wet, de criteria en de omstandigheden. Zaken als of de verkoper professioneel of particulier is, of de koper professioneel of particulier, dat overdrachtsbelasting 0%, 2% of 8% kan zijn, dat notariskostenverschillen per notaris, neem jij gemakshalve niet mee, maar zijn wel relevant. De door mij aangehaalde wet geldt alleen bij een koop op afstand, waarbij de verkoper een handelaar is en de koper een consument. Je trekt zomaar conclusies.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
16 feb 2021 15:30
Precies, jij kijk niet naar de wet, de criteria en de omstandigheden. Zaken als of de verkoper professioneel of particulier is, of de koper professioneel of particulier, dat overdrachtsbelasting 0%, 2% of 8% kan zijn, dat notariskostenverschillen per notaris, neem jij gemakshalve niet mee, maar zijn wel relevant. De door mij aangehaalde wet geldt alleen bij een koop op afstand, waarbij de verkoper een handelaar is en de koper een consument. Je trekt zomaar conclusies.
Ik kijk wel naar de omstandigheden. Want zoveel veilingen zoveel verschillende kosten. Maar speciaal voor u de door u genoemde wetsartikel gelezen.
verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie: de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen, of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, in voorkomend geval, alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn.
Het is uw mening dat de prijs wel redelijkerwijs te tonen is bij veilingen. Mijn voorbeeld geeft aan dat het niet te doen is om alle kosten in 1 bod te zetten en dan te gaan filteren wat voor welke partij is. De prijs wordt dus berekend door het bod op te tellen bij de bijkomende kosten. En dat er extra kosten bij komen staat meerdere keren vermeld.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Biedingsite Slajeslag.nl: 5,95 administratiekosten per gewonnen artikel, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
16 feb 2021 16:59
Maar speciaal voor u de door u genoemde wetsartikel gelezen.
verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie: de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen, of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, in voorkomend geval, alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn.
Het is uw mening dat de prijs wel redelijkerwijs te tonen is bij veilingen. Mijn voorbeeld geeft aan dat het niet te doen is om alle kosten in 1 bod te zetten en dan te gaan filteren wat voor welke partij is. De prijs wordt dus berekend door het bod op te tellen bij de bijkomende kosten. En dat er extra kosten bij komen staat meerdere keren vermeld.
Dat standpunt, wat ik eerst ook innam, is al met succes weerlegd in dit topic.

Gesloten