LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

lordi schreef:
28 jan 2021 17:13
Een mogelijkheid is dat Coolblue zich indekt dat er niet meer aan de cash-backvoorwaarden kan worden voldaan (zoals een streepjescode uit een verpakking knippen omdat dit al door de eerste eigenaar is gedaan) en dat klanten dan gaan klagen (zoals TS). Daarom zetten ze het duidelijk op de pagina van het product en in het cash-backformulier.
Dit is niet slecht bedacht denk ik zelf zo...

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
28 jan 2021 17:29
Bij een eerder soortgelijke topic van Samsung bleek dat zij het wel duidelijk in de voorwaarden hadden staan.
Dan moet het een koud kunstje zijn om hier aan te geven waar het staat.
https://www.philips.nl/c-w/acties/tvcashback.html
NeoDutchio schreef:
28 jan 2021 17:29
Je krijgt korting op korting en dat is niet eerlijk tegenover mensen die wel de normale verkoopprijs moeten betalen.
Daar is niets oneerlijks aan. De cashback is om het product te promoten. De korting op het product is om nadeel op te heffen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

NeoDutchio schreef:
28 jan 2021 17:29
Ik_weet_niet_alles schreef:
28 jan 2021 17:20
Ik niet weten waarom een tweede kans (lees liever tweedehands) product uitgesloten is van de cashback actie. Ik kan nergens achterhalen dat een fabrikant een tweede kans product uitsluit van een cashback actie. De enige reden die ik hierbij kan verzinnen dat de casback door iemand anders is aangevraagd.
Bij een eerder soortgelijke topic van Samsung bleek dat zij het wel duidelijk in de voorwaarden hadden staan. De reden waarom een tweedekansje uitgesloten wordt is vanwege de prijs. Je krijgt korting op korting en dat is niet eerlijk tegenover mensen die wel de normale verkoopprijs moeten betalen. Prijzen liggen bij de officiële verkooppunten ook redelijk vast. Elke aktie gaat altijd in overleg met de fabrikant/importeur. Zodra een officiële verkoper gaat stunten of zijn eigen akties maakt kan hij de mogelijkheid verliezen om dat merk te mogen verkopen.
Dus een cashback aktie gaat altijd vanuit de normale verkoopprijs en nooit op aktieprijzen.
Hoezo korting op korting. Ik heb als klant bij een cashback actie te maken met twee partijen, niet met één. Als ik een product bij A koop met korting staat mij niets in de weg om bij partij B de cashback te claimen. Zelfs Coolblue geeft aan dat dit geen probleem is. (Het product heeft een aanbieding en een cashback, hoeveel korting krijg ik? Als een product zowel een korting als cashback heeft, gelden beide acties. Let op: een cashback krijg je achteraf van de fabrikant. Bij de kassa moet je dit bedrag eerst dus gewoon afrekenen.)
Dit geldt bij de aan de aankoop van een nieuw product. Ik heb nog steeds geen steekhoudend argument gelezen waarom dit voor een cashback niet zou gelden.
Dit zou wel kunnen als Coolblue geen problemen heeft met de volgende handelswijze: koop bij ons een product, vraag de cashback aan en stuur dan het product weer terug naar ons. Uiteraard heb ik ik dat geval de originele doos niet meer en stuur ik het product zo laat mogelijk terug. Van Coolblue hoeft een product ook niet per definitie in de originele doos terug gestuurd te worden.
In de actie van Philips zou dat heel goed kunnen. Kopen tussen 11-01 en 31-01. Registeren tot 07-02. Gegevens versturen voor 18-02.

Concreet, ik koop de TV op 20-1 bij Coolblue, registreer deze op 21-1 bij Philips en stuur de stukken op 22-1 naar Philips. Op 19-2 stuur ik de TV weer retour naar Coolblue. Dan heb ik dus gratis geld verdient en Coolblue draagt de kosten hiervoor.
Ik heb even gekeken maar ik kan nergens zien dat een dergelijk werkwijze strafbaar is. Alles gebeurt volgens de regels. De koper van de tweede kans kan geen gebruik meer maken van de cashback actie omdat de registratietermijn verstreken is.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door 16again »

Ik blijf het vreemd vinden, dat de 2e kans duurder uitkomt dan de nieuwe + cashback.

Wat me bevreemdt: Het lijkt alsof dat je een nieuwe TV kan kopen, cashback claimen, dan op grond van koop op afstand de TV kan terugsturen. Kassa!

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

16again schreef:
28 jan 2021 18:26
Ik blijf het vreemd vinden, dat de 2e kans duurder uitkomt dan de nieuwe + cashback.

Wat me bevreemdt: Het lijkt alsof dat je een nieuwe TV kan kopen, cashback claimen, dan op grond van koop op afstand de TV kan terugsturen. Kassa!
Inderdaad, dus allemaal heel snel een TV bestellen bij Coolblue. Dit kan dan nog tot 31-01-2021.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

alfatrion schreef:
28 jan 2021 15:52
Dit is wat Phillips zelf als voorwaarden communiceert.
Philips schreef:Zo doet u mee:
Koop tussen 11 januari en 31 januari 2021 een actiemodel Philips TV bij één van de deelnemende winkels.
Knip of snijd de originele streepjescode met het serienummer (zie voorbeeld) uit de doos.
Vraag de cashback aan: Klik op de knop 'Registreren' en volg de stappen. Houd bankrekeningnummer, serienummer en aankoopbon bij de hand. U kunt tot en met 7 februari 2021 registreren.
Verstuur de bevestigingse-mail samen met een kopie van het aankoopbewijs en de originele streepjescode met het serienummer uit de doos vóór 18 februari 2021.
Het adres wordt vermeld in de bevestigingse-mail.
Doe uw registratie en inzending op tijd. Na de genoemde data kan deze actie niet meer behandeld worden.
Uw inzending wordt na ontvangst van de poststukken gecontroleerd.
We streven er naar het bedrag binnen 6 weken na goedkeuring van uw inzending over te maken.
En verder op de pagina:
Philips schreef:Actievoorwaarden
• Deze actie geldt alleen voor consumenten.
• Deze actie geldt alleen voor aankopen gedaan in Nederland tijdens de actieperiode 10 januari tot en met 31 januari 2021.
• Deze actie is alleen geldig bij de erkende Philips dealer. Zie www.philips.nl/acties voor de deelnemende winkels.
• Deze actie geldt alleen op typenummers:
€ 500,-: 65OLED984/12
€ 300,-: 65OLED935/12, 65OLED805/12, 65OLED855/12, 65PUS9435/12
€ 150,-: 55OLED935/12, 55OLED855/12, 55OLED805/12, 55PUS9435/12, 48OLED935/12, 43PUS9235/12.
• Philips is niet verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de actieproducten op het verkooppunt.
• Voor deelname aan deze actie moet het product in de actieperiode zijn gekocht, gefactureerd én uitgeleverd.
• Afhandeling van de actie vindt plaats via www.philips.nl/acties.
• Registreren kan tot en met 7 februari 2021.
• Per e-mailadres kan slechts 1x geregistreerd worden voor deze actie.
• De gevraagde documenten dienen uiterlijk 18 februari 2021 in ons bezit te zijn. Na deze datum kunnen ze niet meer behandeld worden.
• Onvolledige en/of onvoldoende gefrankeerde inzendingen worden niet geaccepteerd.
• Wij adviseren om de inzending aangetekend te versturen.
• Wij adviseren om het originele aankoopbewijs te bewaren.
• Philips behoudt zich het recht voor om deze actie te wijzigen.
Volgens mij voldoet een tweede kans product hier aan.

https://www.philips.nl/c-w/acties/tvcashback.html
Niet als de oorspronkelijke aankoop voor 10 januari lag.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

snuffel1 schreef:
28 jan 2021 19:04
Het lijkt mij zo dat Coolblue een tv in dit geval waarvan de streepjescode uit de verpakking is geknipt niet retour neemt want dat zou betekenen dat de eerste koper van de cashback actie profiteert en ook nog eens het aankoopbedrag retour krijgt. Ik heb zelf een tweede kans tv gekocht en op de factuur staat het niet vermeldt dus hoeft de factuur geen beletsel te zijn. Als de streepjescode nog aanwezig is dan is er ook geen gebruik van de cashback actie gemaakt en nog steeds in aanmerking komt voor die actie. Philips vraagt expliciet om de streepjescode uit de verpakking te knippen en met alle noodzakelijke documenten op te sturen en als daaraan voldaan is zou de cashback toegekend moeten worden want er is niet eerder een beroep op gedaan. Kan het niet zo zijn dat Coolblue zelf georganiseerde acties op tweede kans producten uitsluit en niet die van de fabrikant georganiseerde cashback acties.
Dit staat op de site van Coolblue:
Gebruik een stevige verpakking, het liefst de originele. Op die manier is de kans op beschadigingen zo klein mogelijk en kunnen we er misschien nog iemand anders mee blij maken. Heb je de originele verpakking niet meer in huis? Geen probleem, we bekijken de staat van je teruggestuurde product en bepalen aan de hand daarvan wat de waardevermindering is.

Een originele verpakking is dus niet verplicht, dus ook niet de originele doos met streepjescode of productspecificatie.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik_weet_niet_alles schreef:
28 jan 2021 19:09
(...) Een originele verpakking is dus niet verplicht, dus ook niet de originele doos met streepjescode of productspecificatie.
Als de koper van het tweedekansje vervolgens de televisie geleverd krijgt in een niet-originele verpakking zonder de originele streepjescode, hoe kan die koper dan meedoen aan de cashbackactie?
Het is juist om deze verwikkelingen te voorkomen dat CoolBlue die tweedekansjes uitsluit van dergelijke acties, lijkt mij.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat zou die tv nu eigenlijk kosten? Daar gaat nogal wat vanaf als het aan de TS ligt.

Edit: ik denk dat ik het al weet. Daar dus 150 vanaf, en nog eens 109 zou een korting op leveren van 259 op een tv van 1099 euro, die volgens de adviesprijs 1599 zou moeten kosten. Ik denk niet dat dat hem gaat worden.

https://www.coolblue.nl/televisies/phil ... g4gYfw_wcB

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
28 jan 2021 15:38
In mijn ogen is een gang naar de geschillencommissie te overwegen zodat er een duidelijke uitspraak komt of het bij Coolblue dan gaat om een nieuw product met korting of een gebruikt product.
Daar hoef je niet voor naar de geschillencommissie, dat is heel duidelijk voordat je de koop sluit. Niet alleen staat de algemene informatie duidelijk op de website, bij de specifieke informatie over het product zelf heb ik ook altijd nog zien staan wat de reden van het tweedekans-zijn is en wat de eventuele afwijkingen of beschadigingen zijn.
Kolibrie schreef:
28 jan 2021 16:09
Ik zie in de actievoorwaarden op de Philips site nergens iets staan over tweede kans producten. Lijkt me dat die uitsluiting in de actievoorwaarden had moeten staan en niet op een formulier welke je pas na aankoop te zien krijgt. Gewoon de cashback claimen bij Philips.
Dat zou ook mijn keuze zijn, nu duidelijk is dat er niet in de voorwaarden van Philips staat dat er sprake moet zijn van een nieuwe TV.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door lubeckdave »

PieterBos schreef:
28 jan 2021 13:32
Ik heb een mooie Phillips TV besteld via de website van CoolBlue het betreft een TV waar volgen de website de fabrikant, Phillips in dit geval 150 euro terugstort bij het insturen voor een bepaalde datum en voorzien van aankoopnota en streepjescode van de doos.
Coolblue bied ook de mogelijkheid om een tweede kans product te bestellen, dit zijn veelal producten die teruggestuurd zijn waardoor en een beschadigde verpakking en of kleine beschadiging aanwezig is. de beschadiging staat altijd keurig vermeld vaak met foto dus het risico dat je neemt in ruil voor de korting is een duidelijke keuze. Met de kennis van dat moment heb ik vol vertrouwen de TV met beschadigde verpakking aangeschaft. deze is volgens afspraak geleverd, heb ik ontvangen en geïnstalleerd, helemaal blij mee.
vervolgen de pagina geprint om de cashback aan te vragen, en daar ging het mis ! onderaan dit formulier staat dat tweede kans producten niet in aanmerking komen voor de cashback van de leverancier, iets waar ik geen rekening mee gehouden had, immers ik koop een nieuw product, heb een aankoopnota en de streepjescode van de doos. ik heb 109 euro korting door een tweede kans product te bestellen maar loop nu de 150 euro van de fabrikant mis, vrij vertaald ik help Cool Blue van een product met beschadigde verpakking af en dat kost mij 41 euro !! namelijk het verschil tussen de cashback en korting op het tweede kans product.
ik heb dit direct bij Coolbleu gemeld eert telefonisch en later per mail. de oplossing die ze mij bieden tot drie keer toe, dus geen vergissing lijkt me is de volgende : de installeer de TV , pap hem weer in, stuur hem retour en bestel een nieuwe zodat u de cashback wel kan aanvragen. deze oplossing is frustrerend !! ik bestel bij een bedrijf dat er prat op gaat om klant vriendelijk te zijn en er alles aan doet om een glimlach bij de klant te creëren, niet dus ! deze oplossing is onnodig belastend voor mij , in de installeren terugsturen en opnieuw bestellen, voor het milieu , zonde van de extra verreden kilometers en voor Coolblue zelf, kosten maken voor niets. over mijn bezwaar dat dit nergens te lezen is , wordt ik verwezen naar een achterliggende pagina met algemene voorwaarden, iets wat ik nog nooit gelezen heb voordat ik een internetaankoop doe, meld dat dan in de bestelomgeving als je vind dat je transparant opereerd. ik ben benieuwd of er nog meer consumenten met deze kater zitten ?
Tja , zo vaak ik vertel dat ook een CoolBleu die pretendeert klantvriendelijk te zijn , daar niets van klopt en dat dus niet is . Wel zijn ze heel erg vriendelijk op het moment dat ze je iets kunnen verkopen . maar zodra er iets aan de hand is beroepen zij zich op allerlei onzin uitkramende onzin ! Trap niet in die onzin van Cashback etc etc . Ga liever naar een Fysieke winkel , en doe daar je zaakjes . Als een winkel dan zegt , u kan via internet cashback aanvragen dan moet je gewoon zeggen dat je gelijk die cashback wil hebben en anders voor hun 10 anderen . geloof me , als je goed zoekt op internet , en je gaat naar een zaak toe , zijn er best die je wens inwilligen ! Maar terug komend op Cool Bleu , dat is net zo erg als een mediamarkt etc etc . Je kan dan nog beter zaken doen met een BCC .

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

lubeckdave schreef:
31 jan 2021 15:51
Tja , zo vaak ik vertel dat ook een CoolBleu die pretendeert klantvriendelijk te zijn , daar niets van klopt en dat dus niet is . Wel zijn ze heel erg vriendelijk op het moment dat ze je iets kunnen verkopen . maar zodra er iets aan de hand is beroepen zij zich op allerlei onzin uitkramende onzin ! Trap niet in die onzin van Cashback etc etc . Ga liever naar een Fysieke winkel , en doe daar je zaakjes . Als een winkel dan zegt , u kan via internet cashback aanvragen dan moet je gewoon zeggen dat je gelijk die cashback wil hebben en anders voor hun 10 anderen . geloof me , als je goed zoekt op internet , en je gaat naar een zaak toe , zijn er best die je wens inwilligen ! Maar terug komend op Cool Bleu , dat is net zo erg als een mediamarkt etc etc . Je kan dan nog beter zaken doen met een BCC .
Kunt u mij 1 verkoper geven die een cashbackaktie van een leverancier voor zijn rekening gaat nemen? Natuurlijk geven ze die niet. En die 10 anderen geven die korting ook niet meteen.

SuzeLize
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jul 2019 15:01

Re: Geen recht op cashback fabrikant bij aankoop tweede kans Coolblue

Ongelezen bericht door SuzeLize »

Heb zelf een paar weken geleden bij Bol.com / BuyBay een retourdeal Koffievolautomaat van DeLonghi gekocht. Originele prijs €620, retourdeal voor €405. Er was een cashbackactie van DeLonghi van €50 voor dit apparaat.
Hiervoor moest ik dus oa de factuur van Bol.com uploaden en de streepjescode van de doos uitknippen en met het apparaat op de foto zetten. Op de factuur werd nergens gerept over retourdeal, tweedekans, enz.

Heb de cashbackkorting gewoon netjes ontvangen, dus al met al een aardige korting. Apparaat was zo goed als nieuw, niets aan te zien.

Ben het dan ook helemaal eens met @PieterBos en vind dat hij recht heeft op de cashback. Over die voorwaarden heeft Coolblue helemaal niets te zeggen lijkt me, dat is een actie van de fabrikant en zolang deze hier niets over zegt in de voorwaarden lijkt het mij dat je de cashback aan zou moeten kunnen vragen.

Gesloten