LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Anja FP
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2021 20:28

Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Anja FP »

Een jaar geleden heb ik via Greetz mijn vader een verjaardagskaart gestuurd.
Een paar maanden later is mijn vader overleden.
Greetz biedt de mogelijkheid om een zgn. Momentkalender bij te houden. Je kunt er dan voor kiezen om een notificatie te krijgen als een bepaald moment, b.v. een verjaardag, aanstaande is.
De verjaardag van mijn vader stond echter niet in deze kalender.
Toch krijg ik nu een mail van Greetz met de tekst 'Anja, bezorg jij de jarige dhr. H weer een glimlach?'
Hoe weten zij dat dhr. H bijna jarig is?
Dit betekent dus dat Greetz mijn opdracht geregistreerd heeft als zijnde een kaart voor een verjaardag en aan wie, om mij, een jaar later, hiervoor een reclame mail te sturen.
Ik vraag mij af of een bedrijf mijn post in mag zien, deze informatie zomaar mag bewaren en mag gebruiken voor reclamedoeleinden. In hoeverre wordt het briefgeheim hier geschonden?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt de naam en adres van uw vader toentertijd zelf door gegeven als ontvanger. Greetz heeft dus niets hoeven in te zien, van enig briefgeheim is geen sprake.
Of het wel of niet mag om een herinnering te sturen is eigenlijk niet zo relevant. Ik krijg ook wel eens vaker mailtjes van winkeliers waar ik ooit gekocht heb. Echter bij u zit het anders. Het is natuurlijk niet leuk om op deze manier herinnert te worden. Vaak volstaat een mailtje naar Greetz met de uitleg waarom het schokkend is dat u deze herinnering krijgt. Wellicht schrikken ze daarvan en passen ze hun werkwijze aan.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Anja FP schreef:
15 mar 2021 20:41
Ik vraag mij af of een bedrijf mijn post in mag zien, deze informatie zomaar mag bewaren en mag gebruiken voor reclamedoeleinden. In hoeverre wordt het briefgeheim hier geschonden?
Jij bent zelf degene die hen die informatie heeft toevertrouwd, en die akkoord is gegaan met de voorwaarden. Waarom zou dit niet mogen? Schending van het briefgeheim is het natuurlijk al helemaal niet.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Alle informatie die een bedrijf rechtmatig heeft verkregen en bewaard, mag het bedrijf gebruiken.

Bij het bestellen van de kaart in het verleden heeft u de betreffende informatie zelfs geheel vrijwillige aan Greets verstrekt. De informatie is dus op rechtmatige wijze door Greets verkregen.

Daarnaast zult u bij het bestellen waarschijnlijk een vakje aangevinkt hebben dat u akkoord ben met de voorwaarden en wellicht ook een vakje dat u 'in de toekomst op de hoogte wilt blijven van aanbiedingen'.

Het lijkt er dan ook op dat de gegevens rechtmatig zijn bewaard en gebruikt.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb nog even een blik geworpen op het privacy-reglement. Daarin is dit keurig afgedekt. En daarin is ook vermeld wat je kunt doen als je dit niet nog een keer wilt: afmelden vand e nieuwsbrieven, verwijdering van je gegevens vragen, enz.

Anja FP
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2021 20:28

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Anja FP »

NeoDutchio schreef:
16 mar 2021 09:49
U hebt de naam en adres van uw vader toentertijd zelf door gegeven als ontvanger. Greetz heeft dus niets hoeven in te zien, van enig briefgeheim is geen sprake.
Of het wel of niet mag om een herinnering te sturen is eigenlijk niet zo relevant. Ik krijg ook wel eens vaker mailtjes van winkeliers waar ik ooit gekocht heb. Echter bij u zit het anders. Het is natuurlijk niet leuk om op deze manier herinnert te worden. Vaak volstaat een mailtje naar Greetz met de uitleg waarom het schokkend is dat u deze herinnering krijgt. Wellicht schrikken ze daarvan en passen ze hun werkwijze aan.
Dank voor je reactie. Het gaat mij ook niet om het door mij doorgegeven adres, wel om de inhoud van de kaart die zij blijkbaar hebben geregistreerd. Ze hebben geregistreerd wát voor kaart ik heb gekocht en daaruit opgemaakt dat het om de verjaardag van de ontvanger ging. Ik vroeg me af of ze die informatie zomaar mogen 'inzien', registreren en opslaan. Onder 'briefgeheim' viel voorheen ook het zgn 'telegraafgeheim', ik dacht dat dit hier misschien ook onder viel.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Jefdus »

Het lijkt me sterk dat ze de tekst die op kaarten geschreven wordt hebben geanalyseerd. Dat zou je met wat goede wil nog wel onder het briefgeheim kunnen laten vallen. Maar waarschijnlijk heeft u gewoon een kaart uit de categorie 'verjaardag' gekocht. Dan is het natuurlijk niet zo moeilijk om 1 bij 1 op te tellen en dit valt ook niet onder briefgeheim.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ze doen eigenlijk niets anders dan wat vroeger de buurtwinkelier deed: die hield ook van alles bij over zijn klanten zodat hij precies wist wat ze eventueel nodig hadden. En veel winkeliers doen dat nog steeds. De schoenwinkel waar ik altijd ga heeft alle gegevens in hun systeem staan, dus als ik daar weer heen ga kunnen ze aan de hand van eerdere aankopen en maten al direct een voorselectie doen uit alle schoenen die ze hebben staan. Zouden meer bedrijven moeten doen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
16 mar 2021 16:27
Ik heb nog even een blik geworpen op het privacy-reglement. Daarin is dit keurig afgedekt. En daarin is ook vermeld wat je kunt doen als je dit niet nog een keer wilt: afmelden vand e nieuwsbrieven, verwijdering van je gegevens vragen, enz.

Ik denk dat TS wel een punt heeft.
Ik heb ook gekeken naar de privacy reglement maar dan is ontstaande u waarschijnlijk ontgaan.

Ontvanger:
Wanneer er via Greetz een bestelling wordt geplaatst, worden de volgende gegevens van de ontvanger verwerkt: NAW-gegevens, type adres, telefoonnummer en e-mailadres (telefoonnummer en e-mailadres zijn optioneel).

Dus geen data en dus mogen ze deze ook niet opslaan zonder toestemming. Opdrachtgever kan hiervoor ook nooit toestemming geven omdat dit privacygegevens van andere zijn (en geen bezit is van de opdrachtgever) die daar geen toestemming voor heeft gegeven. Greetz handelt dus in strijd met de gedragsregels als zij deze gegevens toch registreren

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan eenvoudig je data laten verwijderen bij Greetz: https://www.greetz.nl/data/verwijderen

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lees nog maar eens verder of beter, dan kom je de overige gegevens vanzelf tegen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Revoked »

En hier is NEN/ISO voor. Privacy is veel meer dan hetgeen je invult. Àlles dat digitaal is kan gebruikt worden. Er mag best paal en perk aan gesteld worden.
Het begint altijd bij iets kleins.

Maar goed, bij Univé kun je je tegen cybergedoe van Greetz verzekeren. Eerste jaar gratis... ;-)

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
16 mar 2021 21:37
Lees nog maar eens verder of beter, dan kom je de overige gegevens vanzelf tegen.
Waar moet ik verder lezen? Ik kan nergens lezen dat ze de verjaardagsdatum van de ontvanger opslaan.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kijk eens onder "bewaartermijnen".

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Bij het versturen van een verjaardagskaart wordt de vraag gesteld: volgend jaar weer herinneren?...
Bij het zetten van een kruisje geef je Greetz toestemming je over een jaar te herinneren dat er iemand jarig is. Dat is dus de simpele oorzaak van de herinnering! Dat betekent dus niet in de kalender plaatsen! Maar ze houden het vast

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door PGros »

Vraag anders bij greetz op wat ze aan data van je hebben.
http://www.greetz.nl/data/opvragen

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Greetz gebruikt informatie, mag dat?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
21 mar 2021 19:09
Vraag anders bij greetz op wat ze aan data van je hebben.
http://www.greetz.nl/data/opvragen
Waarom opvragen? Dat is alleen maar een extra stap. De vraag om verwijdering lost het probleem gelijk op.

Gesloten