LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Willy4all
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2018 07:42
Contacteer:

Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door Willy4all »

Even kort de aanleiding: na een geslaagde voorjaarsvakantie op Kefalonië wilde ik ons gezin op moederdag op een Grieks etentje tracteren en daarvoor gebruik maken van een interessante aanbieding van Groupon voor een diner bij Alexandros in Wageningen. Het was een regelrechte ramp: de gereserveerde tafel was niet vrij gehouden (wachttijd half uur, werd aangegeven), de tafels staan er hutje mutje en er waren nog meer koppels en hele gezinnen die stonden te wachten, bij gebrek aan ruimte tussen de tafeltjes van de gasten in! Zodoende was er geen privacy, kregen wij ook mee wat er allemaal fout ging (lang wachten op eten, lauw, verkeerd gerecht, enz. en het was een lawaai en hektiek van jewelste). Wij zijn snel gevlucht, en met ons meerdere wachtenden....

Na een klacht bij Groupon kreeg ik mijn geld terug (prima afgewikkeld) plus excuus en belofte dat zij ernaar zouden kijken en eventueel deze deelnemer uit zouden sluiten. Wat ze echter hebben gedaan is alle negatieve reviews verwijderd (ook die van mij) en ze gaan gewoon door. Het beeld van hun reviews klopt ook totaal niet met dat van andere beoordelingssites (op Tripadvisor vindt maar liefst een derde van de mensen het Matig tot Vreselijk):
https://www.groupon.nl/deals/alexandros ... rte-grieks
https://www.iens.nl/restaurant/alexandr ... iek/242353
https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_R ... vince.html

Schandalig dus: Groupon misleidt willens en wetens dus zijn eigen klanten!
Frappant is wel dat er zowel heel positieve als heel negatieve beoordelingen zijn: ik denk dat dat te maken heeft met de verwachtingen. Mijn idee daarbij: wie genoegen neemt met een Griekse snackbar krijg veel voer voor weinig en verder boeit het niet zo, wie een echt restaurant verwacht komt bedrogen uit. Ik snap Groupon ook niet: op deze manier kun je dus hun 'aanbiedingen' niet vertrouwen en daarmee snijden ze zichzelf toch in eigen vlees?

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door rvjapio »

Een leermoment dus. U bent gecompenseerd. En u weet nu dat u daar beter niet meer kunt komen. Ik zou na zo'n ervaring Groupon links laten liggen en voortaan ergens anders gaan eten. Scheelt een hoop negatieve energie.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door mahadma »

U bent door groupon gecompenseerd, en daarna nog klagen. Dat heet natrappen.

Gravin4
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 mei 2011 12:56

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door Gravin4 »

Wehkamp deed dat ook een poos geleden toen ik een slecht artikel had beoordeeld.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door thecure »

mahadma schreef:U bent door groupon gecompenseerd, en daarna nog klagen. Dat heet natrappen.
Dat zal best, maar dan mogen ze recensies niet verwijderen die hun niet aanstaan

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik snap Groupon ook niet: op deze manier kun je dus hun 'aanbiedingen' niet vertrouwen en daarmee snijden ze zichzelf toch in eigen vlees?
Volgens mij zijn er veel mensen die sowieso al niet meer bij Groupon bestellen, omdat dat soms waardeloze rommel wordt verkocht. Maar nog meer mensen trappen wel in de verkooppraatjes van Groupon; reden waarom dat nog zo doorgaat. En de 'WC eend recensies' bij Groupon zijn sowieso onbetrouwbaar, maar ook dat had je eventueel van tevoren kunnen bedenken. Niemand verbiedt hen om recensies te verwijderen.

Je geeft het ook al zelf aan, veel hangt er af van wat je verwacht. Jouw verwachtingen waren anders dan de realiteit, wat toe en teleurstelling leidt. Andere mensen hebben andere verwachtingen en zijn wel tevreden.

Cool1946
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 sep 2015 19:15

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door Cool1946 »

thecure schreef:
mahadma schreef:U bent door groupon gecompenseerd, en daarna nog klagen. Dat heet natrappen.
Dat zal best, maar dan mogen ze recensies niet verwijderen die hun niet aanstaan

Van wie mag dat niet ? En waarom niet :?:

:wink:

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door mahadma »

thecure schreef:
mahadma schreef:U bent door groupon gecompenseerd, en daarna nog klagen. Dat heet natrappen.
Dat zal best, maar dan mogen ze recensies niet verwijderen die hun niet aanstaan
Waar staat dat?

Geregeld moet ik recensies schrijven maar als ik niet tevreden ben om welke reden dan ook en het cijfer niet hoog genoeg is wordt het niet geplaatst. So be it.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door tttlocke »

thecure schreef:
mahadma schreef:U bent door groupon gecompenseerd, en daarna nog klagen. Dat heet natrappen.
Dat zal best, maar dan mogen ze recensies niet verwijderen die hun niet aanstaan
En wie zegt dat ze dat gedaan hebben?
TS beweert dat ze 'alle negatieve reviews' verwijderd hebben. Iets wat TS helemaal niet kan weten op basis van het inspecteren van de website. Dát lijkt mij een misleidende claim of in de woorden van TS 'valse voorlichting'.
Daarnaast kun je sowieso niet zeggen dat ze recensies die 'hun niet aanstaan' niet zouden mogen verwijderen. Dat hangt van de spelregels af.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door thecure »

mahadma schreef:
thecure schreef:
mahadma schreef:U bent door groupon gecompenseerd, en daarna nog klagen. Dat heet natrappen.
Dat zal best, maar dan mogen ze recensies niet verwijderen die hun niet aanstaan
Waar staat dat?

Geregeld moet ik recensies schrijven maar als ik niet tevreden ben om welke reden dan ook en het cijfer niet hoog genoeg is wordt het niet geplaatst. So be it.
So be IT??

Dus dat mensen een onjuist beeld krijgen doordat er alleen positieve recensies staan, vind je niet erg?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door tttlocke »

thecure schreef:
mahadma schreef:
thecure schreef: Dat zal best, maar dan mogen ze recensies niet verwijderen die hun niet aanstaan
Waar staat dat?
Geregeld moet ik recensies schrijven maar als ik niet tevreden ben om welke reden dan ook en het cijfer niet hoog genoeg is wordt het niet geplaatst. So be it.
So be IT??
Dus dat mensen een onjuist beeld krijgen doordat er alleen positieve recensies staan, vind je niet erg?
Je beantwoordt de vraag niet!

Dat mensen een onjuist beeld zouden krijgen is een onbewezen claim.
Heeft u de website wel eens bekeken?

taxikemperman
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door taxikemperman »

TS heeft wel gelijk.
Negatieve reacties worden niet geplaatst en er wordt ook niets meegedaan.
Zelf positieve en negatieve reacties geschreven.
Positieve zijn geplaatst, de negatieve niet

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, dat is duidelijk. Wij van WC eend adviseren WC eend... Groupon is geen onafhankelijke recensie website, Groupon is een verkoper die een positief beeld van zijn waren wil tonen. Waar dan vooral vragen over komen is de suggestie van thecure dat de website geen recensies zou mogen verwijderen.

Ik denk dat TS hier wel van geleerd heeft en in het vervolg voor recensies naar een website gaat die daarin betrouwbaarder is.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door tttlocke »

taxikemperman schreef:TS heeft wel gelijk.
Negatieve reacties worden niet geplaatst en er wordt ook niets meegedaan.
Zelf positieve en negatieve reacties geschreven.
Positieve zijn geplaatst, de negatieve niet
Dit is allesbehalve overtuigend als het gaat om het zogenaamde gelijk van TS.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Willy4all schreef:Na een klacht bij Groupon kreeg ik mijn geld terug (prima afgewikkeld) plus excuus en belofte dat zij ernaar zouden kijken en eventueel deze deelnemer uit zouden sluiten. Wat ze echter hebben gedaan is alle negatieve reviews verwijderd (ook die van mij) en ze gaan gewoon door. Het beeld van hun reviews klopt ook totaal niet met dat van andere beoordelingssites (op Tripadvisor vindt maar liefst een derde van de mensen het Matig tot Vreselijk): (...)
Dat is iets waar je een klacht over kunt indienen bij de Reclame Code Commissie. Je hebt een goede kans dat je van hen gelijk krijgt. Het indienen van een klacht bij de Stichting Reclame Code is gratis.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
Willy4all schreef:Na een klacht bij Groupon kreeg ik mijn geld terug (prima afgewikkeld) plus excuus en belofte dat zij ernaar zouden kijken en eventueel deze deelnemer uit zouden sluiten. Wat ze echter hebben gedaan is alle negatieve reviews verwijderd (ook die van mij) en ze gaan gewoon door. Het beeld van hun reviews klopt ook totaal niet met dat van andere beoordelingssites (op Tripadvisor vindt maar liefst een derde van de mensen het Matig tot Vreselijk): (...)
Dat is iets waar je een klacht over kunt indienen bij de Reclame Code Commissie. Je hebt een goede kans dat je van hen gelijk krijgt. Het indienen van een klacht bij de Stichting Reclame Code is gratis.
Dit is de enige kans die je hebt om ergens gelijk te krijgen.
Op grond waarvan die kans als 'goed' moet worden ingeschat is niet duidelijk.
Voor een gelijk bij de RCC koop je overigens niets.
Los daarvan: de claim van TS dat Groupon in plaats van de aan haar gedane belofte na te komen 'alle negatieve reviews hebben verwijderd' is onbewezen. Sterker nog hij is naar alle waarschijnlijkheid onwaar: wat niet geplaatst wordt, kan ook niet worden verwijderd.

alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat om een oneerlijke handelspraktijk. De consument moet daarvoor gemotiveerd stellen wat er misleidend is en de handelaar moet bewijzen dat de informatie materieel juist en volledig is. TS kan gemotiveerd stellen dat de reviews een vertekend beeld geven en het is nog maar te bezien of de handelaar aan haar bewijslast kan voldoen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het valt inderdaad te bezien of de handelaar aan haar bewijslast kan voldoen. Dat is per definitie het geval.
Het valt evenzeer te bezien op welke waarde de motivering van TS geschat zal worden.

Willy4all
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 aug 2018 07:42
Contacteer:

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door Willy4all »

Er wordt hier en daar getwijfeld aan de betrouwbaarheid van de claim dat negatieve beoordelingen door Groupon worden verwijderd.

Als die bewering onterecht is zou Groupon zich wel hebben verweerd, maar dat kunnen ze niet omdat het gewoon de waarheid is.
OM elke gerede twijfel weg te nemen hoef je alleen maar de beoordelingen van verschillende sites te vergelijken; Groupon is de enige in een heel rijtje review-sites die bij Alexandros vrijwel alleen maar positieve beoordelingen laat zien, op andere sites zijn veel negatieve beoordelingen te zien.
Met name Tripadvisor geeft naar mijn ervaring een betrouwbaar en genuanceerd beeld, je vindt er dan ook zowel positieve als negatieve ervaringen, met onderbouwing daarvan zoda je ook weet waarom men die beoordeling geeft:
https://www.tripadvisor.nl/Restaurant_R ... vince.html
https://www.iens.nl/restaurant/alexandr ... iek/242353

Maar ook Groupon zelf levert HARD BEWIJS VAN OPLICHTING: bekijk de statistieken die zij laten zien: er zijn volgens Groupon 167 beoordelingen, waarvan 10% met slechts 1 ster. Er zouden dus 16 of 17 uiterst slechte beoordelingen moeten zijn als je 'alle reviews' bekijkt, maar er is er maar 1 te vinden.

Daarmee is aan de hand van haar eigen cijfermateriaal keihard aangetoond dat Groupon zich schuldig maakt aan valse voorlichting.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Groupon geeft valse voorlichting - Alexandros - Wageningen

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Ik vraag mij vooral af hoeveel waarde er gehecht mag worden aan beoordelingen/reviews. Het is en blijft een subjectief standpunt.

Gesloten