LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende reclame AH

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
BL2
Berichten: 4836
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door BL2 »

En juist bij Albert Heijn is het eigenlijk altijd op orde. Een foutje kan altijd gebeuren, maar een foutje is wat anders dan misleiding. Dat is moedwillig de zaak neppen, zoals in bouwmarkten vaak gebeurt, alwaar bij een aktie de originele prijs "wat" verhoogd wordt.

Verder heb je een terechte klacht, juist bij AH wordt dit goed en serieus opgepakt.
Laatst gewijzigd door BL2 op 23 mar 2017 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
sjohie schreef:
Ik kan dat "misleid" dan ook niet helemaal plaatsen. Als dat keer-op-keer gebeurd zou TS eens kunnen gaan praten met een arts, mogelijk dat er iets van dyslexie speelt ofzo?
Gezien de gegeven informatie vermoed ik dat het verkeerde actiekaartje bij het schap hing. Of dat de verkeerde salades in het schap waren gezet. Dat zie ik althans hier in het dorp wel bij meer winkels gebeuren. Ook bij de Appie. Misschien dat de 'juiste' salades uitverkocht waren of iets dergelijks, en dat een medewerker een aantal maaltijdsalades in deze vitrine heeft gelegd zodat het in ieder geval gevuld is? Of dat een medewerker bij het vullen de instructies niet goed heeft begrepen?

Er zijn zoveel mogelijkheden, de fout hoeft niet bij de topicstarter te liggen.
Maaltijdsalades en gewone salades liggen fysiek op 2 verschillende plekken bij de meeste AH's. De eerste bij het GFT in de buurt, de kipsatésalade, dus niet zijn de maaltijdsalades, bij de vleeswaren. Ook zijn die verpakkingen qua grootte echt afwijkend, een maaltijdsalade Italiaanse kip, past onmogelijk in het schap van de Johma kip-pesto salade bijvoorbeeld.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het over een losse vitrine die speciaal gebruikt wordt voor de reclameaanbiedingen. Hier in het filiaal staan er tenminste wel een aantal, net als bij de Dekamarkt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:Ik heb het over een losse vitrine die speciaal gebruikt wordt voor de reclameaanbiedingen. Hier in het filiaal staan er tenminste wel een aantal, net als bij de Dekamarkt.
Bij "onze " AH hadden ze de actie met de maaltijdsalades ook zo gepresenteerd. Die aparte actiekoeling staat daar overigens veel dichterbij het koelvak van de maaltijdsalades dan die van de kipkerrie enzo. En ook was de actiebebording gewoon duidelijk over het feit dat het maaltijdsalades betrof, naar aanleiding van dit topic heb ik er express even op gelet afgelopen zaterdag. :D

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door grun »

Misleidend is wellicht een te zwaar woord, maar soms zijn de regels bij AH wel onduidelijk, zelfs voor hun eigen personeel.

Een paar weken geleden hadden ze een bonusaanbieding van Klene drop, 1+1 gratis. Dus je betaalt voor 1 zak en krijgt de tweede gratis. Ik had drie zakken in m'n mandje waarop de cassiere me aanspreekt omdat ze vindt dat ik altijd een even aantal (in dit geval dus 4) moet nemen om voor de korting in aanmerking te komen. Maar zo berekent AH de korting niet, je krijgt gewoon 50% korting over het totaalbedrag, ongeacht of je 2, 3, 4 of 5 zakken neemt, zolang het er maar meer dan 1 is. Die 50% staat ook zo op de kassabon. Ook bij andere aanbiedingen is me dit wel eens opgevallen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door witte angora »

Daarom zeg ik, ik vermoed dat het verkeerde actiebordje bij de maaltijdsalades hing. Ook personeel, zeker de 20-minners die zo ongeveer de dienst uitmaken in supermarkten, kunnen zich nog wel eens vergissen en niet meteen doorhebben dat de ene salade de andere salade niet is. Dat hoeft niet in ieder filiaal zo te zijn; maar met zoveel filialen als appie heeft, kan ik me gewoon niet indenken dat er in dit opzicht geen enkele fout wordt gemaakt, integendeel, de praktijk wijst anders uit.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door Jetsertje »

grun schreef:Misleidend is wellicht een te zwaar woord, maar soms zijn de regels bij AH wel onduidelijk, zelfs voor hun eigen personeel.

Een paar weken geleden hadden ze een bonusaanbieding van Klene drop, 1+1 gratis. Dus je betaalt voor 1 zak en krijgt de tweede gratis. Ik had drie zakken in m'n mandje waarop de cassiere me aanspreekt omdat ze vindt dat ik altijd een even aantal (in dit geval dus 4) moet nemen om voor de korting in aanmerking te komen. Maar zo berekent AH de korting niet, je krijgt gewoon 50% korting over het totaalbedrag, ongeacht of je 2, 3, 4 of 5 zakken neemt, zolang het er maar meer dan 1 is. Die 50% staat ook zo op de kassabon. Ook bij andere aanbiedingen is me dit wel eens opgevallen.
Die korting geldt alleen op de producten die daarvoor in aanmerking komen. In het geval van een 1+1 gratis of 2e gratis actie en bij aankoop van 3 producten, geldt een korting van 50% op twee producten. Voor het derde product betaal je 100%, tenzij je een vierde product bijneemt waarna op beide producten een korting van 50% op de totaalprijs wordt berekend.

Daar zal de kassière je vast op gewezen hebben.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door grun »

Jetsertje schreef:
grun schreef:je krijgt gewoon 50% korting over het totaalbedrag, ongeacht of je 2, 3, 4 of 5 zakken neemt, zolang het er maar meer dan 1 is. Die 50% staat ook zo op de kassabon. Ook bij andere aanbiedingen is me dit wel eens opgevallen.
Die korting geldt alleen op de producten die daarvoor in aanmerking komen. In het geval van een 1+1 gratis of 2e gratis actie en bij aankoop van 3 producten, geldt een korting van 50% op twee producten. Voor het derde product betaal je 100%, tenzij je een vierde product bijneemt waarna op beide producten een korting van 50% op de totaalprijs wordt berekend.

Daar zal de kassière je vast op gewezen hebben.
Ja, en jij maakt dezelfde denkfout als de cassiere. Ik weet de exacte prijs niet meer, maar stel een zak drop kost 1,50. De tweede krijg je gratis, dus 2 zakken voor 1,50. Volgens jou zou ik dan de derde voor 1,50 moeten kopen, dus alledrie samen voor 3 euro. Dat klopt echter niet, ik heb maar 2,25 betaald. AH rekent gewoon de volle prijs van drie zakken, namelijk 3x1,50=4,50 en neemt daar de helft van. Zo staat het ook op de bon.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door Jetsertje »

grun schreef:
Jetsertje schreef:
grun schreef:je krijgt gewoon 50% korting over het totaalbedrag, ongeacht of je 2, 3, 4 of 5 zakken neemt, zolang het er maar meer dan 1 is. Die 50% staat ook zo op de kassabon. Ook bij andere aanbiedingen is me dit wel eens opgevallen.
Die korting geldt alleen op de producten die daarvoor in aanmerking komen. In het geval van een 1+1 gratis of 2e gratis actie en bij aankoop van 3 producten, geldt een korting van 50% op twee producten. Voor het derde product betaal je 100%, tenzij je een vierde product bijneemt waarna op beide producten een korting van 50% op de totaalprijs wordt berekend.

Daar zal de kassière je vast op gewezen hebben.
Ja, en jij maakt dezelfde denkfout als de cassiere. Ik weet de exacte prijs niet meer, maar stel een zak drop kost 1,50. De tweede krijg je gratis, dus 2 zakken voor 1,50. Volgens jou zou ik dan de derde voor 1,50 moeten kopen, dus alledrie samen voor 3 euro. Dat klopt echter niet, ik heb maar 2,25 betaald. AH rekent gewoon de volle prijs van drie zakken, namelijk 3x1,50=4,50 en neemt daar de helft van. Zo staat het ook op de bon.
De volgende keer dan maar eens goed op letten dan. Volgens de actievoorwaarden van de AH werkt het namelijk ook niet op deze manier.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch werkt het wel zo, om de doodeenvoudige reden dat er heel wat combinaties mogelijk zijn met verschillende prijzen. Neem Unox soep (blik of zak maakt niet uit): de groentesoep kost normaal zeg 1,29, de tomatensoep normaal 1,39. Om op een gemiddelde prijs te komen zullen ze wel 50% korting per stuk moeten geven.

Bij de Dekamarkt gebeurt het trouwens exact zo.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door Jetsertje »

witte angora schreef:Toch werkt het wel zo, om de doodeenvoudige reden dat er heel wat combinaties mogelijk zijn met verschillende prijzen. Neem Unox soep (blik of zak maakt niet uit): de groentesoep kost normaal zeg 1,29, de tomatensoep normaal 1,39. Om op een gemiddelde prijs te komen zullen ze wel 50% korting per stuk moeten geven.

Bij de Dekamarkt gebeurt het trouwens exact zo.
Dat van 50% of 33% bij 2+1 gratis begrijp ik. Het gaat mij erom dat bij 1+1 gratis, op het derde artikel ook 50% korting zit. Zou je 1+1 gratis strikt nemen, zou die derde de volle prijs kosten en bij het vierde artikel een korting van 50% op het derde en vierde artikel gerekend worden.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk zou je inderdaad een even aantal moeten hebben, maar aangezien er in de kassa 50% af wordt geteld, kun je in de praktijk die 50% korting ook over één exemplaar krijgen. Ik denk niet dat het mogelijk is 2 verschillende prijzen per artikel in het systeem te hebben: 100% en 50%.

Het is niet de bedoeling dat mensen 50% korting krijgen op 1 artikel, maar ik denk niet dat ze bij de appie volop in discussie gaan met klanten over de exacte voorwaarden. Dat kost ze meer dan het oplevert.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door gosewijn »

De salade is nog steeds in de aanbieding ,op een groot reklame bord stond aangegeven 25 % korting . Als het maar niet over de datum is . :shock:
Vandaag gezien in Nijmegen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door grun »

witte angora schreef:Het is niet de bedoeling dat mensen 50% korting krijgen op 1 artikel, maar ik denk niet dat ze bij de appie volop in discussie gaan met klanten over de exacte voorwaarden. Dat kost ze meer dan het oplevert.
Eigenlijk is het andersom. Ik verlies meer dan AH, want ik neem genoegen met 50% korting over het derde product, terwijl AH 100% van het vierde product mag houden, lijkt me.

Als ik het me goed herinner, staat er trouwens op de reclameborden met hele grote chocoladeletters 1+1 GRATIS, en onderaan in hele kleine lettertjes "elke combinatie toegestaan. De korting wordt berekend over het totaalbedrag. U ontvangt 50% korting van het totaalbedrag". Gewoon een marketingtrucje. Ze hebben het liever niet, maar het mag wel. Overigens is het niet AH die nu verlies lijdt, dergelijke acties worden meestal meebetaald door de fabrikanten die nu de omzet (maar niet de winst) kunnen vergroten.

BL2
Berichten: 4836
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:Er zijn zoveel mogelijkheden, de fout hoeft niet bij de topicstarter te liggen.
Een fout, door wie ook gemaakt is geen misleiding, dat doe je bewust.
En Albert Heijn is nou net een bedrijf dat niet aan misleiding doet....... Tenminste ze er nog nooit op kunnen betrappen :lol:

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door Student90 »

grun schreef:
witte angora schreef:Het is niet de bedoeling dat mensen 50% korting krijgen op 1 artikel, maar ik denk niet dat ze bij de appie volop in discussie gaan met klanten over de exacte voorwaarden. Dat kost ze meer dan het oplevert.
Eigenlijk is het andersom. Ik verlies meer dan AH, want ik neem genoegen met 50% korting over het derde product, terwijl AH 100% van het vierde product mag houden, lijkt me.

Als ik het me goed herinner, staat er trouwens op de reclameborden met hele grote chocoladeletters 1+1 GRATIS, en onderaan in hele kleine lettertjes "elke combinatie toegestaan. De korting wordt berekend over het totaalbedrag. U ontvangt 50% korting van het totaalbedrag". Gewoon een marketingtrucje. Ze hebben het liever niet, maar het mag wel. Overigens is het niet AH die nu verlies lijdt, dergelijke acties worden meestal meebetaald door de fabrikanten die nu de omzet (maar niet de winst) kunnen vergroten.
Normaal gesproken betaal je over het 3e item 100%. Wellicht was het in uw geval verkeerd aangeslagen. Dat je zelf mag weten welke 2 items je pakt, is afhankelijk van de actie. Als het om merk x gaat, is het logisch dat alle producten van merk x gecombineerd kunnen worden. Gaat het slechts om één product, dan vallen andere items wel af (vaak het geval bij de Kruidvat en Lidl).

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door grun »

Student90 schreef:Normaal gesproken betaal je over het 3e item 100%. Wellicht was het in uw geval verkeerd aangeslagen.
Verkeerd aanslaan? Nee, ze deed verder niks verkeerd en bood me de gelegenheid om alsnog een vierde product op te halen. Daar heb ik zelf altijd een enorme hekel aan en dat ga ik zelf dus ook niet doen, vooral niet als er drie paar ogen in de rug prikken van de klanten achter je in de rij. Los daarvan ben ik op een leeftijd dat je geen sprintje meer trekt.

Wellicht was het voorbeeld met drop ietwat ongelukkig gekozen, maar AH heeft dezelfde acties ook wel eens met vlees of zuivel. Producten met een beperkte houdbaarheid. Dan heb ik niks aan vier kipschnitzels of hamburgers, als de houdbaarheid al over drie dagen afloopt. Je wilt toch ook wel eens wat anders eten en niet iedere dag hetzelfde.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door Student90 »

grun schreef:
Student90 schreef:Normaal gesproken betaal je over het 3e item 100%. Wellicht was het in uw geval verkeerd aangeslagen.
Verkeerd aanslaan? Nee, ze deed verder niks verkeerd en bood me de gelegenheid om alsnog een vierde product op te halen. Daar heb ik zelf altijd een enorme hekel aan en dat ga ik zelf dus ook niet doen, vooral niet als er drie paar ogen in de rug prikken van de klanten achter je in de rij. Los daarvan ben ik op een leeftijd dat je geen sprintje meer trekt.

Wellicht was het voorbeeld met drop ietwat ongelukkig gekozen, maar AH heeft dezelfde acties ook wel eens met vlees of zuivel. Producten met een beperkte houdbaarheid. Dan heb ik niks aan vier kipschnitzels of hamburgers, als de houdbaarheid al over drie dagen afloopt. Je wilt toch ook wel eens wat anders eten en niet iedere dag hetzelfde.
Vaak gaan ze er vanuit dat je het juiste aantal pakt; dan slaan ze het al aan als 2x 1+1gratis. Als ze dan zien dat je er 1 te weinig hebt, sturen ze je terug of wordt het gecorrigeerd. Maar dat gebeurd niet altijd en ik vermoed dat het in uw geval ook niet gecorrigeerd is;)

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door grun »

Student90 schreef:Vaak gaan ze er vanuit dat je het juiste aantal pakt; dan slaan ze het al aan als 2x 1+1gratis. Als ze dan zien dat je er 1 te weinig hebt, sturen ze je terug of wordt het gecorrigeerd.
Volgens mij zitten die acties gewoon in het kassasysteem geprogrammeerd, de cassiere haalt de artikelen langs het electronisch oog en doet verder niks handmatig. Dan zou ze alle acties uit haar hoofd moeten leren, dat geloof ik niet. Je zou ook het ene artikel aan het begin op de band kunnen leggen en het bijbehorende tweede artikel 20 boodschappen verderop, dan gaat het nog steeds goed.

Ze was trouwens zelf ook nieuwsgierig wat de computer ervan gebakken had en ging de kassabon bestuderen voordat ze hem aan mij gaf. Ze leek oprecht verbaasd dat de korting ook bij oneven aantallen werkt, zolang het er maar meer dan een is.

ik hou er verder over op, zoals ik al zei, 't is onduidelijk. ;-)

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Misleidende reclame AH

Ongelezen bericht door alfatrion »

BL2 schreef:En juist bij Albert Heijn is het eigenlijk altijd op orde. Een foutje kan altijd gebeuren, maar een foutje is wat anders dan misleiding.
Onjuist. Misleiding is het verstrekken van onjuiste, onduidelijk of dubbelzinnige informatie, waardoor een consument een beslissing neemt over een transactie die hij anders mogelijk niet had genomen. Een consument kan dus ook misleid worden door een foutje.

Gesloten