LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende reclame Specsavers.

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
juffie50
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2017 21:40

Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door juffie50 »

Onlangs heb ik een nieuwe leesbril aangeschaft van € 79,=. Volgens de reclame van Specsavers krijg je een 2e bril cadeau. En dat mag zelfs een zonnebril zijn (op sterkte).
Ik heb er inderdaad een zonnebril op sterkte bij besteld. Toen ik ging afrekenen moest ik € 169,= betalen, wat mijn wenkbrauwen al deed fronsen. Maar goed, ik dacht ik heb die reclame vast niet goed begrepen.
Bij het ophalen van de bril heb ik aan medewerker van deze winkel gevraagd waarom ik zoveel heb moeten betalen. Ze kwam met een uitleg dat de zonnebril bestaat uit:
* gekleurde glazen (dit is toch normaal voor een zonnebril?)
* uv filter beschermend.
* ontspiegelde glazen.
Voor de bovengenoemde onderdelen van de zonnebril moest ik dus extra betalen. Hetgeen mij vooraf niet was verteld.
Al met al erger ik mij steeds weer aan deze misleidende reclame op de TV.
"Bij elke bril van € 79,= krijgt u een 2e bril gratis. En dit mag ook een zonnebril zijn op sterkte", luidt hun slogan.
Uiteindelijk vertelde zij mij dat ik de zonnebril moest betalen en de 2e bril, mijn leesbril, er gratis bij heb gekregen. Mijn doel was een nieuwe leesbril!!!.
Ik voel mij belazerd door deze actie.
Ik stuur een link mee waaruit blijkt dat de reclame niet overheen komt met mijn aankoop.
https://www.youtube.com/watch?v=WNf0E_9pp8I

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat is er misleidends aan? Kijkt u eens naar de tekst onderin de reclame: de eerste bril is de bril met de hoogste totale waarde. Oftwel, vertaald naar hoe het er altijd verteld wordt: het goedkoopste artikel is gratis. U heeft nu een dure zonnebril gekocht van €169 en heeft daarbij gratis een leesbril ontvangen. Het klopt exact met wat de aanbieding verteld. Of denkt u nu echt dat als u een bril koop van €79 dat u de meest dure bril als gratis bril kunt uitzoeken?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door berndv »

juffie50 schreef:Onlangs heb ik een nieuwe leesbril aangeschaft van € 79,=. Volgens de reclame van Specsavers krijg je een 2e bril cadeau. En dat mag zelfs een zonnebril zijn (op sterkte).
Ik heb er inderdaad een zonnebril op sterkte bij besteld. Toen ik ging afrekenen moest ik € 169,= betalen, wat mijn wenkbrauwen al deed fronsen. Maar goed, ik dacht ik heb die reclame vast niet goed begrepen.
Bij het ophalen van de bril heb ik aan medewerker van deze winkel gevraagd waarom ik zoveel heb moeten betalen. Ze kwam met een uitleg dat de zonnebril bestaat uit:
* gekleurde glazen (dit is toch normaal voor een zonnebril?)
* uv filter beschermend.
* ontspiegelde glazen.
Voor de bovengenoemde onderdelen van de zonnebril moest ik dus extra betalen. Hetgeen mij vooraf niet was verteld.
Al met al erger ik mij steeds weer aan deze misleidende reclame op de TV.
"Bij elke bril van € 79,= krijgt u een 2e bril gratis. En dit mag ook een zonnebril zijn op sterkte", luidt hun slogan.
Uiteindelijk vertelde zij mij dat ik de zonnebril moest betalen en de 2e bril, mijn leesbril, er gratis bij heb gekregen. Mijn doel was een nieuwe leesbril!!!.
Ik voel mij belazerd door deze actie.
Ik stuur een link mee waaruit blijkt dat de reclame niet overheen komt met mijn aankoop.
https://www.youtube.com/watch?v=WNf0E_9pp8I
als u 2 brillen koopt, 1 van 79 euro en 1 van 169 euro en de actie is 2e gratis, dan is het eigenlijk vrij standaard dat u de goedkoopste gratis krijgt. En dus de duurste van de 2 moet betalen. Ik neem toch ook aan dat tijdens het in orde maken van de bestelling, dus voordat u aan de kassa stond, dit geheel toch ook op papier is gezet, met de kosten er bij. En verder, eerst betalen en bij het afhalen reclameren over de prijs is de verkeerde volgorde, dat had eigenlijk voor het betalen moeten gebeuren, toen was er wellicht nog niets aan te doen geweest.

audb
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mar 2016 15:38

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door audb »

U ging voor een lees bril en dat is dan volgens mij de eerste bril die u kocht en niet de tweede.
Dit is dus misleiding u ging namelijk niet voor een zonnebril op sterkte.
Ik zou zelf een aangetekende brief sturen aan het hoofdkantoor en daar in uw verhaal doen en een klacht indienen bij www.consuwijzer.nl

Zelf heb ik bij Hans Anders een bril gekocht in de periode van "een tweede bril gratis" ook die heb ik nooit gekregen maar voor mij nooit meer Hans Anders gewoon een slechte service.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

audb schreef:U ging voor een lees bril en dat is dan volgens mij de eerste bril die u kocht en niet de tweede.
Dit is dus misleiding u ging namelijk niet voor een zonnebril op sterkte.
Ik zou zelf een aangetekende brief sturen aan het hoofdkantoor en daar in uw verhaal doen en een klacht indienen bij http://www.consuwijzer.nl

Zelf heb ik bij Hans Anders een bril gekocht in de periode van "een tweede bril gratis" ook die heb ik nooit gekregen maar voor mij nooit meer Hans Anders gewoon een slechte service.
De goedkoopste bril is gratis. Zo moeilijk is het niet om de voorwaarden te lezen. Heeft consuwijzen niets mee te maken.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door ZaBo »

NeoDutchio schreef:
audb schreef:U ging voor een lees bril en dat is dan volgens mij de eerste bril die u kocht en niet de tweede.
Dit is dus misleiding u ging namelijk niet voor een zonnebril op sterkte.
Ik zou zelf een aangetekende brief sturen aan het hoofdkantoor en daar in uw verhaal doen en een klacht indienen bij http://www.consuwijzer.nl

Zelf heb ik bij Hans Anders een bril gekocht in de periode van "een tweede bril gratis" ook die heb ik nooit gekregen maar voor mij nooit meer Hans Anders gewoon een slechte service.
De goedkoopste bril is gratis. Zo moeilijk is het niet om de voorwaarden te lezen. Heeft consuwijzen niets mee te maken.
Is algemeen toch bij OPT acties, dat de goedkoopste bril gratis is.

En ja als je voor b.v. leesbril gaat, en ook een zonnebril daarbij ( actie) betaal je de duurste, dus kan zijn dat je zonnebril betaald, wat niet intentie van bezoek was, ( kan zijn dat ZB op rek staat, omdat dit duurste item was)

Maar per saldo kom je toch weer op belofte uit

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Anders zouden deze akties wel heel makkelijk te misbruiken zijn. Je komt binnen voor het goedkoopste artikel en neemt het duurste van het duurste gratis mee.

DejongBob
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mei 2017 13:18

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door DejongBob »

Je gaat toch niet naar een winkel om klakeloos een tweede bril uit te kiezen met het idee ''ajoh de tweede bril is toch gratis''. Had even in de winkel nagevraagd hoe en wat, dan waren de kosten niet zo hoog.

MoniqueHvS
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2017 23:47

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door MoniqueHvS »

Ik wil toch graag reageren. Specsavers heeft wel degelijk misleidende reclame.Toevallig vandaag hetzelfde als andere in de commentaren. Bril 79 euro gekocht kun je kiezen uit 3 opties OF glazen OF ontspiegel OF tweede bril. Ik mocht bij de goedkoopste glazen gewoon direct betalen 79 plus glazen. Dus niks bril met gratis glazen. Alsof de consument wij dus niet kunnen lezen of zo. Nogmaals navragen nee geen actie op de bril van 79 euro. Terwijl die wel tussen de modellen staat als je op de website aanklikt op het vakje bril en varifocale glazen ze zijn slim op de bon noemen ze het multifocaal echter dat is exact gelijk aan varifocaal. De actie loopt tot eind van deze maand Dec 2017. Dus gelijk ook maar ontspiegeling genomen als ik dan toch moest betalen met beide kreeg ik wel een reductie. Was nog niet duur maar niet wat ze zeggen in de reclame. 79 inclusief 1 van de opties is iets anders dan 129 euro afrekenen. Ging nog 15 korting van af dus 114 in totaal. Ik heb screensavers ervan bewaard. Ook met de berekening. Waar duidelijk op staat bij ELKE bril vanaf 79,- een keus uit 3 opties dus niet alle 3 maar of glazen of ontspiegeling of extra bril. Omdat ik bij 1 optie al kon bijbetalen heb ik dan ook maar voor nog een optie gekozen. Ik ben nu al 2 keer gefopt 5 maanden geleden met extra zonnebril die ik niet kreeg en nu vandaag. Dus nu wel klaar ermee zogenaamde acties. Nette mensen goed geholpen in de winkels maar acties zijn vals oftewel misleidend. Je mag een klant niet voorliegen. En dat gebeurd wel degelijk.

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u de eerste keer al genept bent, gaat u daar toch niet voor de tweede keer iets kopen?

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door Costnix »

Er zijn leugens, grove leugens en reclame :-(

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door mahadma »

Bij die andere opticien wordt een bril met glazen aangeboden voor € 39,00 zelfs met varifocus. Echter, ontspiegeld, extra dun in twee stadia worden wel extra gerekend ....... Logisch.

Verwijderd

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Costnix schreef:Er zijn leugens, grove leugens en reclame :-(
Een aanvulling: Er zijn leugens, grove leugens, reclame en er is politiek.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:
Costnix schreef:Er zijn leugens, grove leugens en reclame :-(
Een aanvulling: Er zijn leugens, grove leugens, reclame en er is politiek.
En als we dat gehad hebben, is er nog de statistiek.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door kiz »

mahadma schreef:Bij die andere opticien wordt een bril met glazen aangeboden voor € 39,00 zelfs met varifocus. Echter, ontspiegeld, extra dun in twee stadia worden wel extra gerekend ....... Logisch.
Extra rekenen voor "ontspiegeld" is bespottelijk. Ik moet de eerste nog tegenkomen die vrijwillig met niet-ontspiegelde glazen gaat lopen. Ik heb het één keer gedaan omdat ik "tijdelijke" brilglazen nodig had als voorbereiding op een operatie. Ik kan je zeggen dat je er knettergestoord van wordt, je zit namelijk de hele dag jezelf aan te kijken in je eigen bril.
Extra rekenen voor extra dun vind ik trouwens ook discutabel. Bij een sterkte van + of - 4 loop je al met 10 mm (één centimeter) brilglas voor je neus. Dat drukt best op je neus!

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Wat standaard en wat optineel is dat bepaalt marketing (= verkoop strategie obv analyse van markt, inclusief reclame (= misbruik maken van statistiek)).

Met een beetje geluk heeft Specsavers dit soort reacties bewust afgewogen bij hun positionering, misschien gaan ze het heroverwegen...

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door renewouters »

kiz schreef:[Extra rekenen voor extra dun vind ik trouwens ook discutabel. Bij een sterkte van + of - 4 loop je al met 10 mm (één centimeter) brilglas voor je neus. Dat drukt best op je neus!
Weet je hoeveel meer het kost om dunne, sterke glazen te maken? De kosten gaan niet lineair met de sterkte omhoog maar exponentieel. Maar als je denkt dat jij het wel kunt voor een standaardbedrag heb je een gat in de markt ontdekt! Er zal immers geen consument op tegen zijn om high-end glazen voor standaardprijzen te kunnen krijgen.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

renewouters schreef:
kiz schreef:[Extra rekenen voor extra dun vind ik trouwens ook discutabel. Bij een sterkte van + of - 4 loop je al met 10 mm (één centimeter) brilglas voor je neus. Dat drukt best op je neus!
Weet je hoeveel meer het kost om dunne, sterke glazen te maken? De kosten gaan niet lineair met de sterkte omhoog maar exponentieel. Maar als je denkt dat jij het wel kunt voor een standaardbedrag heb je een gat in de markt ontdekt! Er zal immers geen consument op tegen zijn om high-end glazen voor standaardprijzen te kunnen krijgen.
1 Euro extra? Hoeveel kost het maken van de glazen echt? Of heb je het over prijzen...

https://www.rtlnieuws.nl/economie/waaro ... ak-zo-duur

keestramper
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 jan 2014 12:18

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door keestramper »

Als je een leesbril koopt voor 69 en je wil een tweede bril gratis er bij dan is het niet gepast dat je voor de gratis bril 169 moet betalen. "gratis" bril is bij specksavers zonder glazen en opties

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleidende reclame Specsavers.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

keestramper schreef:Als je een leesbril koopt voor 69 en je wil een tweede bril gratis er bij dan is het niet gepast dat je voor de gratis bril 169 moet betalen. "gratis" bril is bij specksavers zonder glazen en opties
13 maanden geleden al was het al duidelijk dat de duurste bril afgerekend moest worden en de goedkoopste gratis is. Er hoeft dus niet €169 betaald te worden voor een gratis bril. TS heeft 1 bril afgerekend, namelijk de duurste en heeft de goedkoopste gratis mee gekregen. Volkomen volgens de duidelijke voorwaarden.

Gesloten