LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
jtgwilde
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2008 21:24

sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door jtgwilde »

Afgelopen week reed ik achter een Hummer en dacht eens even zien wat ie kost en wat kan?
2 keer een sms terug sms 1 de auto horend bij het kenteken.... is een Hummer, maar ja dat wist ik al ik reed er nl achter.
vervolgens een sms wat ie kost onbekend en wat ie kan ook onbekend.
ik wist in ieder geval, dat ik nog geen bril nodig had, want ik had kunnen lezen dat het een Hummer was waar ik achter reed en vervolgens was ik 2 keer 1.50euro lichter van mijn beltegoed.
2020 bedankt!!! :evil:

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door pbarendse »

Je had ook gewoon het kenteken kunnen onthouden, en intikken op de site van het RDW. Dan krijg je dezelfde informatie, maar dan voor 0,00 euro!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Nog sterker, die dienst haalt die gegevens van de RDW.


RDW verstrekt ook gegevens over datum eerste toelating, laatste toekenning van het kenteken, kleur van de auto, gewicht, benzine/gas, en nog een paar handige gegevens. Je kunt dat soort dingen als voorkennis gebruiken, als je een auto langs de kant van de weg te koop ziet staan. Je zoekt eerst de juiste gegevens op, en gaat dan informeren bij de eigenaar. Wanneer het een eerlijke verkoper is, zal hij de juiste gegevens verstrekken.

Wijken die af van wat jij bij de RDW over de auto te weten bent gekomen, dan kun je je eigen conclusie trekken.

Paul P
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2008 21:04

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door Paul P »

Heb ook slechte ervaring met sms info over auto.
Het enige gegeven dat ze hadden was merk van de auto en gewicht. De rest waar het om te doen was zoals (nieuw)prijs ontbrak.
M.a.w. ze leveren niet wat ze beloven.
Stelletje criminelen dus.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door pbarendse »

Tsja, dat had je van te voren kunnen bedenken... Alle info die je wilt hebben kun je zo op de site van het RDW vinden, en dat is gratis!

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door cossie300 »

Op de site van de RDW staan bij mijn kenteken slechts minimale gegevens zoals merk, type en toelatingsgegevens. Wat voor motor en welk vermogen wordt niet vermeld.
Bij de lokale fastfitter kwamen veel meer gegevens uit de computer rollen zoals motortype, aantal kleppen, aantal kW's e.d.
Er zijn dus meerdere databanken van waaruit gegevens geput kunnen worden. Of die slimmerikken van die sms-dienst daar ook toegang toe hebben weet ik niet.
Op zich een slim idee want als Petje1 op staat te scheppen over de prestaties van zijn door Halfords gepimpte golfje, zou Petje2 dit via een sms'je kunnen verifieren. Als deze dan ook slechts de minimale gegevens krijgt zoals de topicstarter, is hij niks wijzer en zijn geld kwijt.

Ik neem aan dat er toch wel ooit betere informatie wordt verstrekt anders was deze dienst allang verdwenen. Ze maken dure reclame dus zal er op een of andere manier goed aan verdiend worden!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

je moet even een tabblad verder gaan, daar zie je de EIGENSCHAPPEN van je auto wel staan.


Dit haalde ik ervandaan:

Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1390 cm3
Vermogen 43 kW

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Dit soort acties zie ik al helemaal niet zo zitten, want als ik een wagen wil kopen, overigens kan ik dat niet, dan zal ik kijken naar het model en de practische bruikbaarheid. Dan zal ik op internet zoeken wat de eventuele prijs is en of dat ding dan optrekt van nul naar honderd in drie seconden of in tien seconden, het zal mij een worst zijn!
Voor mij is het niet meer dan een prettig vervoermiddel en geen status.
Die hele SMS campagne is wat mij betreft volkomen overbodig.

Vr. Gr. Hans.

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door cossie300 »

@ bodejosm43,

Hier is mijn kenteken: RS-DP-45.
Probeer via het RDW er maar eens achter te komen wat voor motor het betreft qua cilinderinhoud en vermogen.

Succes!

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door pbarendse »

@Cossie
Deze auto is van 1997. Van oudere auto's zijn niet alle gegevens online bekend. Hoe nieuwer de auto, hoe meer gegevens er in het digitale register van de RDW staan.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

cossie, laat net jouw auto een onvolledige registratie hebben........
Uitvoering
Omschrijving van de inrichting Klik hier voor informatie combinatiewagen
Aantal zitplaatsen Klik hier voor informatie Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen Klik hier voor informatie N.v.t.
Kleur(en) Klik hier voor informatie ZWART
Motor
Brandstof Klik hier voor informatie Benzine
Aantal cilinders Klik hier voor informatie 6
Cilinderinhoud Klik hier voor informatie Niet geregistreerd
Vermogen Klik hier voor informatie Niet geregistreerd
Vermogen (brom/snorfiets) Klik hier voor informatie N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) Klik hier voor informatie N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig Klik hier voor informatie 1.566 kg
Laadvermogen Klik hier voor informatie N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig Klik hier voor informatie 2.200 kg
Massa rijklaar Klik hier voor informatie Niet geregistreerd
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd Klik hier voor informatie 750 kg
- geremd Klik hier voor informatie 2.000 kg
- oplegger geremd Klik hier voor informatie N.v.t.
- autonoom geremd Klik hier voor informatie N.v.t.
- middenas geremd Klik hier voor informatie N.v.t.

toch wel gevonden dat er 6 cilinders in zitten


Overigens waren de eerdere gevonden gegevens van een vroegere auto uit 1992 van mijn broer. Het register van het rdw is dan niet volledig, en als dat zo is, dan is die sms-dienst dat al helemaal niet.

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door cossie300 »

Uit welke database halen dan de fastfitter en de onderdelenleveranciers, niet alleen de Ford dealers (logisch dat die het kennen) maar ook de online-onderdelenshop wel de juiste gegevens?
Probeer het maar eens bij www.onderdelendirect.nl. Die hebben meer gegevens dan de RDW.
Als die sms-service ook deze gegevens voorhanden heeft en die combineerd met bijvoorbeeld de nieuw- en dagwaardegegevens van bijvoorbeeld de Autoweek site, kun je al met veel geloofwaardige informatie komen denk ik.
Net als jullie betwijfel ik dat het zover gaat, het blijft ordinair geldverdienen.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wanneer ik wil weten of een autoverkoper de waarheid spreekt over de exacte ouderdom van de auto, dan kun je beter naar de RDW-site gaan, die geeft je tot op de dag nauwkeurig de datum van eerste toelating, en laatste kenteken-tenaamstelling.


En dat vind ik bij de onderdelensite niet terug. Of ik kijk verkeerd, uiteraard.

De meest uitgebreide bron, natuurlijk met ontbrekende gegevens zoals bij jou, denk ik toch met RDW te hebben.

Ik vind ''bouwjaar 1998-heden'' toch iets te vaag, als ik wil weten hoe oud een auto precies is. Het hoeft voor mij ook niet op een dag, maar een jaar ouder is toch een behoorlijk verschil (en dus ook in prijs).

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door pbarendse »

@cossie300: De fastfitters en onderdelenleveranciers gebruiken inderdaad een ander computersysteem, waar veel meer gegevens in staan. Hierop kunnen zij zich abonneren. Waar Carspotter mee adverteert, het bouwjaar en de prijs en zo, kun je net zo goed, en gratis, van de RDW site halen. Daar hoeft een ander dus niet rijk van te worden!

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door cossie300 »

De RDW mag dan wel RIJKSdienst heten maar ook zij verhandeld gegevens.

Een en ander kan alleen maar tot stand komen als de RDW hun gegevens verkoopt aan derden.
Telkens wanneer ik van merk wisselde, kreeg ik van dat betreffende merk folders of boekjes (reclame) in de bus. Let wel, het ging hier over tweedehands auto's die ik meestal particulier had gekocht.

Wellicht verkopen ze ook aan die sms-dienst.

Alida7
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2008 10:07

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door Alida7 »

Heb als RDW-er en beheerder van de applicatie op onze website de behoefte om te reageren op berichten hierboven..

Ten eerste staan echt alle auto's die een nederlands kenteken hebben gehad, een kenteken hebben of een gekentekend gaan worden in ons register!
Niet alle gegevens uit het register tonen we op de website, deels omdat dit vanwege fraudegevoeligheid of privacy niet mag (terecht) en deels omdat de wet pas onlangs is verruimd en we de applicatie hierop nog niet hebben aangepast (gaat binnenkort gebeuren) of uitgebreid.

De RDW is geen marktpartij, we hebben ons te houden aan de regels in de wet.
De wet legt ons een aantal zaken op:

Gegevens van auto's die langer dan 9 jaar geen 'actuele tenaamstelling' (oftewel niemand heeft zich gemeld dat hij de auto gebruikt en aansprakelijk wil zijn voor apk, verzekering, belasting) worden gewist. Deze auto's kom je niet tegen in het register en dus ook niet meer in de applicatie die deze gegevens toont op de website.

Verder mogen we bedrijven niet beperken in het maken van winst, maar moeten we wel onze gegevens beschikbaar stellen als dit ten goede komt van de markt. Dit doen we voor kostprijs, en deze prijs ligt ver, mijlenver van de prijs die providers doorberekenen aan hun klanten.

Aan de gegevens die wij dus MOETEN doorgeven aan providers (en niet voor onszelf houden dus) worden geen eisen gesteld t.a.v actualiteit of betrouwbaarheid, maar de providers weten wel dat deze gegevens in ieder geval de meest betrouwbare van nederland zijn (betrouwbaarheid wordt ons immers ook opgelegd, we worden afgerekend op onjuiste gegevens)
De gegevensverstrekking aan een partij als carspotting verloopt dus altijd via een provider, die de gegevens kan verrijken (bijvoorbeeld met een berekend brandstofverbruik of dagwaarde) en doorverkopen. Deze gegevens zijn niet altijd actueel.

De gegevens van de rdw op de site zijn veel actueler, maar wij doen niet aan interpretatie van gegevens, we bieden ze gewoon 'kaal' aan. Meer mogen we er ook niet mee doen, anders zouden we de markt mogelijk beinvloeden of beperken. Voor 8 miljoen gebruikers per jaar zijn deze gegevens echter heel waardevol. De teller staat dit jaar waarschijnlijk op 34 miljoen hits.

We zoeken zelf hierin zeker de grenzen op en breiden de dienst (soms zeer tegen de wensen van de markt in, want wij doen het goedkoop en actueler) de komende jaren verder uit. Binnenkort kun je op de site van de RDW door in te loggen met je digi-d een overzicht krijgen van de voertuigen op je naam. Je weet natuurlijk wat je in je schuur hebt staan, maar je weet niet altijd voor welke voertuigen je aansprakelijk bent (apk, verzekering, belasting). Verder wil je bij overschrijving of export zeker weten dat een voertuig van je naam af is.

De RDW kan nog heel veel verbeteren in dienstverlening aan hun klanten, maar met het verstrekken van voertuiggegevens voorzien we in een grote behoefte, zo niet de grootste behoefte van diezelfde klanten.

poolsterhof
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 dec 2008 17:43

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door poolsterhof »

Mijn vrouuw heeft ook 2020 gesmst, kostte 3,25 euro, dom,
zelf gebruik ik autodna.nl levert veel meer voor gratis

wolvie667
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2004 18:57

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door wolvie667 »

Inderdaad zijn dit gewoon oplichters. Ze beweren namelijk dat als je sms-t je weet wat een auto kost. Echter krijg je alleen de nieuwprijs te weten en niet wat de dagwaarde is.

Forgotten58
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2008 23:04

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door Forgotten58 »

Hoe dom kan een mens zijn om überhaupt naar dit soort oplichters te sms's?
Iedereen weet toch dat je bij voorbaat besodemietert wordt, maar ach jullie zijn natuurlijk allemaal domme Hollanders.

valerie87
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2009 15:21

Re: sms 2020 en krijg info over de auto horende bij het kenteken

Ongelezen bericht door valerie87 »

wij hebben ook eens het gesmst over onze eigen auto
maar ook onbekend als sms teruggekregen
toen hun gemaild en hebben netjes het geld teruggestord gekregen

misschien een top om dat te doen.

Gesloten