LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verschillende prijzen in BRAX webshops

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door smb »

Verblijf momenteel in buitenland. Op nieuwssite verschenen 2 advertenties van BRAX met sales aanbiedingen. De Duitse onlineshop bood een broek aan van 109,95 voor 49,95 inclusief verzendkosten.
De Nederlandse webshop bood dezelfde broek aan voor 79,95 exclusief verzendkosten.
Ik mailde BRAX met de vraag of dit geen foutje was.
Nee, het verschil is door logistieke en economische factoren.
Dit verschil is wel erg groot. Niet erg sympathiek.
Het loont dus de moeite om kleding in Duitsland te bestellen en laten bezorgen bij een kennis o.i.d., tenminste als je bij de BRAX webshop iets wilt bestellen.

Jetsertje
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2016 20:59

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Maar wat is nu eigenlijk het probleem? Het is al jaren zo dat veel producten in omliggende landen goedkoper zijn en Nederlanders daar dan ook een aankoop doen. Die vrijheid heb je tegenwoordig in Europa zonder dat je last krijgt van de Douane.

En dan nog, zelfs in Nederland kan dezelfde winkelketen andere prijzen per winkel hanteren. Of goedkopere producten online dan in de stenen winkel omdat de stenen winkel hogere kosten met zich mee brengt dan een webwinkel. Allemaal zaken die de ondernemer helemaal zelf mag bepalen.

Natuurlijk kun je altijd vragen of je korting kunt krijgen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zie het probleem niet. Bestel gewoon daar waar je het voordeligst kunt bestellen.

Een winkel bepaalt zelf zijn prijsbeleid. Daar heb je als consument niets over te zeggen, dus er van alles over vinden schiet ook niet heel veel op.

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door smb »

Persoonlijk vind ik het niet van grote merk betrouwbaarheid getuigen als je voor hetzelfde produkt in dezelfde keten verschillende prijzen berekent. Wel als het produkt in andere winkels te koop zijn.
De kwaliteit van duurdere merken/winkels hangt ook af van uniform prijsbeleid.
Overigens kan ik bij Brax niet bestellen op de Duitse site tegen de Duitse prijzen, maar word ik verwezen naar de Nederlandse site.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Daarnaast hebben veel bedrijven eigen lokale organisaties die zelf verantwoordelijk zijn voor hun P&L. Als ze in Duitsland veel meer verkopen kunnen ze lagere prijzen hanteren om toch de gewenste doelstellingen te halen. In Duitsland is Brax een vrij groot merk, terwijl het in Nederland een middenmoter is.

De oplossing is natuurlijk dat we nu eindelijk eens 1 grote Europese markt krijgen die overal hetzelfde is. Dan zijn we van deze problemen af. Er is dan wel een grote kans dat de Nederlandse vestigingen van dit soort bedrijven de deuren moeten sluiten, maar dat is een gevolg van zo'n keuze.

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door smb »

Ben voorstander van 1 Europese markt. Zelf gewerkt bij Duits bedrijf. Verschil in prijs alleen logistieke factor.
Produkt is overal verkrijgbaar, online en in winkels tegen dezelfde prijs. Wel soms verschil bij acties, maar niet zo extreem als bij BRAX.
M.i zullen de weinige Brax winkels niet sluiten als gevolg van uniform prijsbeleid.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door berndv »

smb schreef:Ben voorstander van 1 Europese markt.
Die hebben we al, er is vrij verkeer van goederen. Maar gelukkig is het ook nog eens een vrije markt. Een verkoper is vrij in het bepalen van zijn of haar beleid, gelukkig. Het wordt gelukkig niet opgelegd dat je in de vrije markt ook maar vrij aan iedereen hoeft te verkopen. Iedere verkoper mag daarin zijn eigen gebied bepalen waarbinnen die levert, en de voorwaarden die daarbij horen, mits dit binnen de wet is natuurlijk.

De shoarmazaak hier op de hoek, waar je via internet kunt bestellen levert alleen binnen de stadsgrenzen, en is niet verplicht om in barcelona een broodje shoarma te bezorgen. De meubelzaak hier op het meubelplein levert tot 50 kilometer, gelukkig is deze niet verplicht om een bijzettafeltje te bezorgen in Rome.

Zo gaat het gelukkig ook met wegshops. Ook al koop je in beide gevallen bij Brax, je hebt nog steeds te maken met verschillende ondernemingen. Brax Nederland is een ander bedrijf dan Brax Duitsland, ze zullen waarschijnlijk onder dezelfde holding vallen, maar daar houdt het ook bij op. Vodafone Nederland hanteert ook andere prijzen dan Vodafone Frankrijk.

Het verhaal zou anders worden als het zou gaan om een buitenlandse webshop zonder Nederlandse vestiging en dan opeens andere prijzen hanteren per land, uitgezonderd van eventuele verzendkosten en verschillen in BTW.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door kweenie »

Trouwens, ook binnen Nederland kunnen de prijzen verschillen tussen winkels met de zelfde naam. Niet alleen kan er verschil zijn tussen webwinkels en fysieke winkels, maar ook tussen fysieke winkels onderling. Bijvoorbeeld de Mediamarkten hanteren regelmatig verschillende prijzen bij verschillende vestigingen.

(Het is overigens niet altijd zo dat Duitsland voordeliger is dan Nederland, hoor.)

stofzuigertje

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ikea heeft hetzelfde.
Vooral Limburgers kijken dus eerst op Ikea.nl Ikea.be en Ikea.de welke kant ze kiezen.

Bij onze Aldi 21% BTW, Duitse houden het op 19% en Belgen.... ja zoek het zelf maar uit.
Maar ook de zware Van Nelle, in NL €10,50, BE €8,30 en Lux €7,60 per pakje van 50 gram uit dezelfde fabriek!
De klant voor mij vroeg 5 dozen!
Dat is dus 12 sloffen in 5 dozen dus 60x€76,-=€4560,- dus €1740,- voordeel en dat ging in een Smart For 2!
Even later stond deze dame bij de pomp Euro 95 te tanken voor Nederlandse witte pomp diesel prijs.... €1,19 per liter Aral.
Het is vanuit Maastricht maar 94,2 Km rijden naar Wemperhardt, vlak over de grens met België.
Ik zag veel Belgen en Duitsers, en ook meer Hollanders dan de ook gele Luxemburgse borden..... in de parkeergarage die gratis is.

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door smb »

Ik koop regelmatig in het buitenland en zie ook wel enige prijsverschillen bij merken, maar dat is hooguit enkele procenten.
Mij ging het om dezelfde broek van hetzelfde merk normaal overal dezelfde prijs is en nu in Duitsland op de sales site 45% korting geeft en op de Nederlandse site 25%.
Merken willen juist (en daarom kopen we ze) een konstante prijs/kwaliteit uitstralen. Daarom betalen we er meer voor dan voor een merkloos produkt of bij de H&M. Zie ook bij meubilair van designmerken, zelfde prijs in Italië als in Nederland.
Bedrijven kunnen dan wel Holdings hebben met bedrijven per land, maar men hanteert toch een uniform merken beleid.
Ik vind het niet erg om via de Duitse site te kopen en dan extra transportkosten te betalen. Dat doe ik wel meer.
Voor mij is BRAX dus geen betrouwbaar merk meer.
En wilde consumenten waarschuwen dat deze forse prijsverschillen bestaan bij merken waarvan je dat niet mag verwachten.

Mucha

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

stofzuigertje

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In Luxemburg was Aral, BP, Shell, Esso, Fina en plaatselijke allen voor Euro 95 €1,19 en diesel ook gelijk, maar daar ben ik bedrag even van vergeten.
Wel is het verschil in gratis koffie boven de €30,- of banden pompen dus de keuze van merk is niet de pomp prijs die daar vast is maar de gratis extra service.
Of je nu gratis toilet en koffie hebt of moet betalen?

Verder is bij kleding vaak een afspraak met importeur die merk beschermde met minimale prijzen, uitgezonderd opruiming periode.
Dan moeten ze in NL vaste prijzen hanteren en in Duitsland is dat anders geregeld.

Net als hier elke pomp, zelfs als zelfde merk de prijs mag bepalen hoeveel ze onder advies prijs gaan is het in Luxemburg weer vaste prijzen.
Ja, elk land heeft regels, net als BTW in geheel Europa niet gelijk is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is vrij simpel. Duitsers willen minder graag in kleren van het vorige seizoen lopen, vergeleken met Nederlanders. En Duitsers minder kortingsjagers. Om de oude collectie toch kwijt te kunnen, moeten ze dus meer korting geven.

Iets vergelijkbaars zie je in Nederland ook met vrouwen versus mannen. Bij dameskleding gaat de korting zo richting 70% terwijl de herenkleding bij 30% korting blijft steken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door berndv »

smb schreef:Ik koop regelmatig in het buitenland en zie ook wel enige prijsverschillen bij merken, maar dat is hooguit enkele procenten.
en dat is dus ook net het verschil dat ik aangaf. Als u bij brax.nl iets koopt, koopt u niet bij een buitenlandse webshop maar bij een Nederlandse tak van een internationaal opererende webshop. Ik zit zelf veel in de muziek en koop wel eens wat bij thomann.de, duitse webshop, maar levert gewoon in Nederland. Behalve verschillen in BTW en verzendkosten zijn de prijzen gelijk met Duitsland of welk land dan ook. Maar mooi dat u zelf ook de H&M er bij haalt, dat is dezelfde constructie.
smb schreef:Bedrijven kunnen dan wel Holdings hebben met bedrijven per land, maar men hanteert toch een uniform merken beleid.
Ik vind het niet erg om via de Duitse site te kopen en dan extra transportkosten te betalen. Dat doe ik wel meer.
Voor mij is BRAX dus geen betrouwbaar merk meer.
En wilde consumenten waarschuwen dat deze forse prijsverschillen bestaan bij merken waarvan je dat niet mag verwachten.
Tja, betrouwbaarheid. Persoonlijk vind ik niet dat betrouwbaarheid daarna af te meten is, maar goed, ieder zijn eigen criteria daar in. Hoe onbetrouwbaar een bedrijf hierom is weet ik niet. Kijkend op een webshop waar u toch niet kunt bestellen.
Nu is het handelen vanuit een nationale partij in uw nadeel, in de meeste gevallen werkt dit in uw voordeel. Garantie is eenvoudiger te regelen, u hoeft hiervoor niet met het buitenland de zaken te regelen, maar gewoon met de Nederlandse tak. Ook in het geval van faillissementen is het vaak alleen maar voordelig. Zo lang de holding niet omvalt natuurlijk.

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door smb »

Dank voor alle reacties. Ik begrijp dat ik alleen sta in mijn mening over merkenbeleid van in dit geval kleding. Mogelijk dat mannen dit anders beleven dan vrouwen. Tenslotte betaal je voor een bekend merk meer dan voor een onbekend of merkloos product.
Overigens verblijf ik veel in het buitenland en bestel van daaruit via webshops met aflevering in Nederland.
Vandaar dat ik het verschil met BRAX constateerde.
Discussie gesloten.

stofzuigertje

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Gesloten?

Nee hoor, als ik elders werk kan ik daar ook iets laten afleveren in buitenland.
En dankzij 3 Limburgers, BE, NL & DE die graag iets ontvangen en doorsturen, extra kosten maar toch rendabel......
Vader, Ex vrouw en kind dus zo kom ik aan mijn voordeel en dat mag toch.

Er is nog geen Europa, maar we zijn onderweg!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door kweenie »

smb schreef:Ik begrijp dat ik alleen sta in mijn mening over merkenbeleid van in dit geval kleding. Mogelijk dat mannen dit anders beleven dan vrouwen.
Je zult hierin niet alleen staan, maar veel merken redeneren juist precies tegengesteld aan jouw redenering. Sommige wat 'luxere/exclusievere' merken hebben juist een vrij streng en beschermend (landelijk) beleid voor hun dealers en de prijzen die zij hanteren. Waarbij de landelijke importeur ook rekening moet houden met hoe de lokale markt in elkaar zit. Daardoor kan de importeur in land A ervoor kiezen om de prijzen wat lager te houden, terwijl de importeur van land B de winkeliers wat wil of moet 'steunen' en hogere prijzen voorschrijft. Of juist, als een soort teken van exclusiviteit, voorschrijven dat de artikelen niet te veel mogen worden afgeprijsd.

Maar wat dit te maken heeft met mannen versus vrouwen weet ik niet. (Ik weet ook niet of je een man of een vrouw bent :wink: )

stofzuigertje

Re: Verschillende prijzen in BRAX webshops

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelfs Trans gender heeft recht op nette kleding!

Ja, de importeur bepaalde of korting mag en wanneer en hoeveel.
Daarom is de USA jeans zo vaak via post pakketten..........
Dat de Zeeman jeans maar €10,- kost, dus hoeveel betaal je voor merk & Design?

Gesloten