BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
witte angora

Re: BALR accepteert geen retour binnen wettelijke termijn

Ongelezen bericht door witte angora » 28 apr 2018 20:12

alfatrion schreef:Als ze die code alleen voor offline aankopen hadden gehanteerd, dan was er geen probleem geweest.
Toch wel. Ook dan hadden de voorwaarden meegegeven moeten worden. Als de voorwaarden bij de mail zitten waarin de code wordt aangekondigd, en die code verschijnt vervolgens zonder voorwaarden op Pepper, dan heeft de onrechtmatige gebruiker geen voorwaarden.

Stel dat ik naar een winkel in Groningen ga en daar vertel dat ik een vriendencode heb, maar dat de betreffende vriend in Maastricht woont. Dat is in Groningen niet te controleren. Daar kennen ze toch echt de collega's in Maastricht niet. Op de kassabon staat iets in algemene zin over ruilen en zo. Terwijl de voorwaarden van deze code zijn: niet ruilen. Maar dat weet ik dus niet omdat ik de betreffende mail nooit gehad heb. Ik had alleen de code via Pepper.

Overigens zijn personeelskortingen toch echt niets nieuws.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 28 apr 2018 20:18

Nogmaals, wat sommigen maar niet willen begrijpen....ja, het bedrijf zat uiteindelijk fout blabla...maar daar gaat het mij niet om.

Het gaat er mij om dat een bedrijf iets leuks wilt doen, dat door buitenstaanders opgepikt wordt, verkeerd gecommuniceerd, door derden gebruikt en het bedrijf zit met de gebakken peren. Dat is nog tot daar aan toe. Dat het bedrijf vervolgens neergezet wordt als fout, schandalig etc gaat mij te ver.

Dat is alsof je iets gratis voor een goed doel doet, en daarna aangeklaagd wordt voor zwart werken.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 28 apr 2018 20:24

witte angora schreef:Ook dan hadden de voorwaarden meegegeven moeten worden. Als de voorwaarden bij de mail zitten waarin de code wordt aangekondigd, en die code verschijnt vervolgens zonder voorwaarden op Pepper, dan heeft de onrechtmatige gebruiker geen voorwaarden.
Het is niet onrechtmatig om een code, die op Pepper staat, te gebruiken.
witte angora schreef:Op de kassabon staat iets in algemene zin over ruilen en zo.
Is dit alleen zo in jouw voorbeeld of is dat in het echt zo?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 28 apr 2018 20:27

alfatrion schreef:
witte angora schreef:Ook dan hadden de voorwaarden meegegeven moeten worden. Als de voorwaarden bij de mail zitten waarin de code wordt aangekondigd, en die code verschijnt vervolgens zonder voorwaarden op Pepper, dan heeft de onrechtmatige gebruiker geen voorwaarden.
Het is niet onrechtmatig om een code, die op Pepper staat, te gebruiken.
witte angora schreef:Op de kassabon staat iets in algemene zin over ruilen en zo.
Is dit alleen zo in jouw voorbeeld of is dat in het echt zo?
Wat je eerste opmerking betreft: het is niet onrechtmatig een code te gebruiken die voor een bepaalde doelgroep bestemd is, terwijl ik niet tot die doelgroep behoor?

Je tweede opmerking: dat is dus in mijn voorbeeld.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 28 apr 2018 22:24

Wederom een uit de hand gelopen discussie dankzij bekende personen. In het bedrijf waar ik werk kunnen wij ook met flinke korting kopen. Wij betalen een vast percentage bovenop de inkoopprijs met als voorwaarde dat wij de aankoop niet kunnen herroepen (in onze onderneming hebben wij ook een e-shop). Wij hebben de keuze, bestellen tegen hoge kortingen en kan dat niet terug, of betalen we de normale prijs met wel alle rechten. Dit wordt intern gedaan, dus alleen voor personeel. Als er iemand is die zijn code te grabbel gooit en dit komt online, dan ziet de persoon die dat vindt niet de achterliggende informatie. Dan kan je een discussie aangaan of het wettelijk wel of niet mag, maar wij hebben de keuze. Diegene die oneigenlijk gebruikt maakt van de code weet van niets. Dan mag hij blij zijn dat hij toch die korting gehad heeft. Niet mekkeren dan. Of alles terug en niets hebben, of heel hard je handjes dichtknijpen dat je een extra voordeeltje had.
Verschillende winkelbedrijven hebben wel eens familie en vrienden avonden. Alleen met uitnodiging via de achterdeur binnen te komen (trucje vanwege de winkeltijdenwet) en kopen met kortingen. Daar worden voorwaarden aan gehangen. Als ik op straat alleen de uitnodiging vind, maar niet het begeleidend schrijven kan ik achteraf wel gaan roepen als ik iets wil wat normaal mag in de deze winkel, maar nu uitgesloten is, maar dat heeft geen nut.
In dit geval was er een korting puur voor personeel en aanverwanten om met korting te mogen kopen. Niet voor Jan en alleman die een code vonden op een site die niets met die winkel van doen heeft.

Student90

Ongelezen bericht door Student90 » 28 apr 2018 22:32

NeoDutchio schreef: (...)
Als er iemand is die zijn code te grabbel gooit en dit komt online, dan ziet de persoon die dat vindt niet de achterliggende informatie. (...) Diegene die oneigenlijk gebruikt maakt van de code weet van niets. (...)
Dus wie zit hier fout? De consument die de achterliggende informatie niet heeft en van niets weet en dus uitgaande van de normale wettelijke regels gebruik maakt van de code of de werknemer die zijn code te grabbel gooit?

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 28 apr 2018 22:38

Student90 schreef:
NeoDutchio schreef: (...)
Als er iemand is die zijn code te grabbel gooit en dit komt online, dan ziet de persoon die dat vindt niet de achterliggende informatie. (...) Diegene die oneigenlijk gebruikt maakt van de code weet van niets. (...)
Dus wie zit hier fout? De consument die de achterliggende informatie niet heeft en van niets weet en dus uitgaande van de normale wettelijke regels gebruik maakt van de code of de werknemer die zijn code te grabbel gooit?
Waar de fout zit is dat een derde partij een code online gooit waar ze geen recht op hebben om dat te mogen doen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 28 apr 2018 22:39

NeoDutchio schreef:In het bedrijf waar ik werk kunnen wij ook met flinke korting kopen. Wij betalen een vast percentage bovenop de inkoopprijs met als voorwaarde dat wij de aankoop niet kunnen herroepen (in onze onderneming hebben wij ook een e-shop).
Over welk bedrijf hebben we het?

Student90

Ongelezen bericht door Student90 » 28 apr 2018 22:50

NeoDutchio schreef:
Student90 schreef: Dus wie zit hier fout? De consument die de achterliggende informatie niet heeft en van niets weet en dus uitgaande van de normale wettelijke regels gebruik maakt van de code of de werknemer die zijn code te grabbel gooit?
Waar de fout zit is dat een derde partij een code online gooit waar ze geen recht op hebben om dat te mogen doen.
En voor wiens risico komt dat?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 28 apr 2018 23:00

De vraag is niet wat TS wist, de vraag is of het rechtmatig is. Die code had gewoon niet via Pepper gepubliceerd mogen worden. Zowel degene die die code doorgegeven heeft als Pepper hebben onrechtmatig gehandeld. BALR heeft het vervolgens netjes opgepakt.

Overigens is het redelijk bekend dat sites als Pepper over het algemeen niet al te netjes aan hun code en kortingen komen. Dat is, denk ik, wel handig er even bij te vermelden. Het zou zomaar kunnen dat er op enigerlei wijze toch iets stond waaruit je kon opmaken dat dit geen gewone kortingscode was.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 28 apr 2018 23:02

witte angora schreef:De vraag is niet wat TS wist, de vraag is of het rechtmatig is. Die code had gewoon niet via Pepper gepubliceerd mogen worden. Zowel degene die die code doorgegeven heeft als Pepper hebben onrechtmatig gehandeld. BALR heeft het vervolgens netjes opgepakt.

Overigens is het redelijk bekend dat sites als Pepper over het algemeen niet al te netjes aan hun code en kortingen komen. Dat is, denk ik, wel handig er even bij te vermelden. Het zou zomaar kunnen dat er op enigerlei wijze toch iets stond waaruit je kon opmaken dat dit geen gewone kortingscode was.
Er stond niets bij op Pepper (ik heb de code gezien aan het begin van dit topic). Alleen degene die weet dat de code niet bedoeld is voor verspreiding handelt onrechtmatig. Anderen niet. TS dus ook niet, als neem je wel een risico als je dergelijke codes van een dubieuze bron gebruikt.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 28 apr 2018 23:04

Moneyman schreef:
witte angora schreef: TS dus ook niet, als neem je wel een risico als je dergelijke codes van een dubieuze bron gebruikt.
Welk risico?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 28 apr 2018 23:05

Moneyman schreef:
witte angora schreef:De vraag is niet wat TS wist, de vraag is of het rechtmatig is. Die code had gewoon niet via Pepper gepubliceerd mogen worden. Zowel degene die die code doorgegeven heeft als Pepper hebben onrechtmatig gehandeld. BALR heeft het vervolgens netjes opgepakt.

Er stond niets bij op Pepper (ik heb de code gezien aan het begin van dit topic). Alleen degene die weet dat de code niet bedoeld is voor verspreiding handelt onrechtmatig. Anderen niet. TS dus ook niet, als neem je wel een risico als je dergelijke codes van een dubieuze bron gebruikt.
Maar daaruit volgt dus dat iemand die die code gebruikt in feite onrechtmatig gebruik maakt van die code, al is hij te goeder trouw.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 28 apr 2018 23:05

fonsflons schreef:Lol, dan Radar er een item over maken en ben je volgende week werkeloos omdat je bedrijf failliet is.
Maak je daar maar niet druk om. Zelfs onze 'vrienden' mogen proberen een zaak aan te spannen. Ik werk voor een wereldwijd concern met 67.000 medewerkers en slechts 1 eigenaar. Ondanks de grootte is het een familiegevoel waar menselijkheid bovenaan staat. Dus dat wij als personeel accepteren een hoge korting te mogen krijgen in ruil voor geen herroepingsrecht, dan vind ik dat een mooie geste naar ons toe.
Op zich zou het ook wel iets zijn voor webshops, een extra korting voor de klant als ze afzien van de herroeping. Als je ziet wat een werk het is om een artikel terug te nemen, daar gaan behoorlijke kosten in om. Het is dat het wettelijk niet mag, maar het zou een hoop schelen. En voordat bepaalde personen weer gaan beginnen, het recht van garantie blijft gewoon bestaan.

Zoals in het geval van deze topic zou ik mijn beklag doen bij de site die ten onrechte een kortingscode publiceert. Zij 'verkopen' iets dat niet mogelijk is. De klant is argeloos, maar de webwinkel wordt hier ook in mee getrokken. Beide partijen worden slachtoffer van een derde.

Student90

Ongelezen bericht door Student90 » 28 apr 2018 23:09

witte angora schreef:
Moneyman schreef:
Maar daaruit volgt dus dat iemand die die code gebruikt in feite onrechtmatig gebruik maakt van die code, al is hij te goeder trouw.
Wat zou dan het gevolg zijn?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 28 apr 2018 23:10

NeoDutchio schreef:Zoals in het geval van deze topic zou ik mijn beklag doen bij de site die ten onrechte een kortingscode publiceert. Zij 'verkopen' iets dat niet mogelijk is. De klant is argeloos, maar de webwinkel wordt hier ook in mee getrokken. Beide partijen worden slachtoffer van een derde.
- Pepper verkoopt de codes niet;
- de klant is vast niet zo argeloos - een argeloze klant zoekt niet op vage sites naar codes. Als de code voor die argeloze klant bestemd zou zijn, zou hij 'm wel ontvangen hebben...

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 28 apr 2018 23:11

Student90 schreef:
witte angora schreef:
Moneyman schreef:
Zie de vorige 4 pagina's voor het antwoord.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 28 apr 2018 23:14

Moneyman schreef:
NeoDutchio schreef:Zoals in het geval van deze topic zou ik mijn beklag doen bij de site die ten onrechte een kortingscode publiceert. Zij 'verkopen' iets dat niet mogelijk is. De klant is argeloos, maar de webwinkel wordt hier ook in mee getrokken. Beide partijen worden slachtoffer van een derde.
- Pepper verkoopt de codes niet;
- de klant is vast niet zo argeloos - een argeloze klant zoekt niet op vage sites naar codes. Als de code voor die argeloze klant bestemd zou zijn, zou hij 'm wel ontvangen hebben...
En dat maakt dat de niet al te argeloze klant heus wel weet dat er een gerede kans is dat die code niet voor hem bestemd is. En daarmee is het maar de vraag of hij wel te goeder trouw is.

Ik heb ook wel eens op dat soort sites gekeken, er stonden aardig wat kortingen op die ik toch echt niet bij de gewone folders/internet reclames tegenkom. Ook kortingen waarvan het terdege duidelijk was dat ze voor bepaalde doelgroepen waren, doelgroepen waar lang niet iedereen bij hoort. Als je dat van tevoren weet... dan moet je inderdaad niet raar staan te kijken als je van zo'n code gebruik maakt, en ineens blijken er allerlei voorwaarden te gelden waarvan je niet op de hoogte was.

Als ik iets koop van iemand die bekend staat als een heler, althans, sommige van zijn artikelen zijn gestolen. Ben ik dan te goeder trouw als ik iets bij hem koop? Is mijn koop dan rechtmatig als het artikel naderhand gestolen blijkt te zijn?

Student90

Ongelezen bericht door Student90 » 28 apr 2018 23:16

fonsflons schreef:
Student90 schreef:
witte angora schreef: Maar daaruit volgt dus dat iemand die die code gebruikt in feite onrechtmatig gebruik maakt van die code, al is hij te goeder trouw.
Zie de vorige 4 pagina's voor het antwoord.
Ik ben benieuwd naar het antwoord van Witte Angora.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 28 apr 2018 23:18

Student90 schreef:
witte angora schreef:
Moneyman schreef:
Dat weet ik niet, ik trek alleen een conclusie.

Plaats reactie