LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afvalwijzer symbool op verpakking

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
JanCorporaal
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2011 21:56

Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door JanCorporaal »

Iedereen herkend dit wel, in welke bak moet je welke verpakking gooien.
Niet te doen dus
Waarom verplicht de overheid de producenten niet om een afvalwijzer symbool op hun verpakking te zetten gelijk aan bv de pas geïntroduceerde Nutri-Score.
Goed idee ?

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door kuklos »

*herkent

Idee klinkt goed, maar zullen die symbolen duidelijk zijn voor iedereen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door Moneyman »

JanCorporaal schreef:
24 dec 2019 13:28
Waarom verplicht de overheid de producenten niet om een afvalwijzer symbool op hun verpakking te zetten gelijk aan bv de pas geïntroduceerde Nutri-Score.
Goed idee ?
Nee, geen goed idee. Het verschilt namelijk per gemeente waar welk afval in moet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door sjohie »

Geen gek idee, alhoewel veel gemeenten ook wel van die overzichtskaartjes hebben met wat in welke container moet is mijn ervaring. Maar goed, die dingen heeft lang niet iedereen in huis, en soms is het lastig te zien aan een verpakking zelf. Er zijn trouwens ook al wel fabrikanten die het al wél op de verpakking zetten, maar dat is een kleine minderheid van de fabrikanten.

Idealiter gaat dit goede idee gepaard met een 2e verplichting, nl dat ze de verpakkingen zo recycle vriendelijk mogelijk maken. Soms is bijvoorbeeld het karton en plastic van een blisterverpakking scheiden, niet te doen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik woon in een mooie gemeente waar blik en drinkpakken bij het plastic gegooid mogen worden. Dat is sinds enkele jaren, daarvoor mochten we het aan de weg zetten bij de oud papier. Dan zou dus voor inwoners van deze gemeente de symbolen aangepast moeten worden.
En ook voor glas, nu wordt dat nog voor de deur opgehaald, dat kan in de toekomst ook gaan veranderen.

En de krant, nu nog langs de straat, vanaf volgend jaar de keuze: zelf wegbrengen of een 4de kliko achter het huis. Welk symbool moet er dan op?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door renewouters »

Nog meer verplichtingen zodat je nog minder zelf hoeft na te denken. En daarna lekker zeuren over de NL overheid die zoveel regeltjes invoert.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door reggie2 »

JanCorporaal schreef:
24 dec 2019 13:28
Iedereen herkend dit wel, in welke bak moet je welke verpakking gooien.
Niet te doen dus
Waarom verplicht de overheid de producenten niet om een afvalwijzer symbool op hun verpakking te zetten gelijk aan bv de pas geïntroduceerde Nutri-Score.
Goed idee ?

Op sommige dingen staat dat al, mij viel het laatst toevallig op dat er stond in de "restafval". Ik doe bij twijfel al gewoon in de restafval.

Dus van mij hoeft het niet op de verpakking.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door scontra »

Op zich niets mis met uw idee, maar alleen al in Nederland worden er al op ruim 350 verschillende manieren afval en restmaterialen ingezameld !
Eerst maar eens een eenduidig inzamelingssysteem ontwikkelen en invoeren en dat dan minstens in heel Europa, alvorens uw idee ook maar enige kans van slagen heeft.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door witte angora »

JanCorporaal schreef:
24 dec 2019 13:28
Iedereen herkend dit wel, in welke bak moet je welke verpakking gooien.
Niet te doen dus
Waarom verplicht de overheid de producenten niet om een afvalwijzer symbool op hun verpakking te zetten gelijk aan bv de pas geïntroduceerde Nutri-Score.
Goed idee ?
Ik vind het prima om met elkaar mee te denken over de afvalscheiding. Hier in het dorp gaan er volgend jaar vanuit de gemeente dingen veranderen om de hoeveelheid restafval minimaal te halveren. Er is wat dat betreft nog genoeg werk te doen.

Het idee dat je noemt is op zich niet slecht, maar het is maar de vraag of mensen de etiketten massaal zullen lezen en gebruiken. Toch is brainstormen over dit onderwerp prima, al is het maar voor de bewustwording bij mensen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
24 dec 2019 15:42
Toch is brainstormen over dit onderwerp prima, al is het maar voor de bewustwording bij mensen.
Dat laatste is het belangrijkste. Zo zetten onze buren elke 4 weken een overvolle kliko restafval aan de straat en rij ik 1 keer per jaar naar de stort met 1 zak restafval. En dat terwijl wij dezelfde gezinssamenstelling hebben. De grijze kliko kost geld, 100kg kan ik gratis storten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
24 dec 2019 16:17
... en rij ik 1 keer per jaar naar de stort met 1 zak restafval.
Netjes! Zeker voor een gezin.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
24 dec 2019 16:19
NeoDutchio schreef:
24 dec 2019 16:17
... en rij ik 1 keer per jaar naar de stort met 1 zak restafval.
Netjes! Zeker voor een gezin.
Zo'n beetje alles zit in plastic en karton verpakt. En het voordeel is dat de gemeente hier zeer goed bezig is geweest met scheiding. Blik en drinkpakken werden tot 2 jaar terug aan huis opgehaald en mogen nu in de plastic kliko. Gevolg is dus wel dat elke 4 weken de plastic kliko bomvol zit. Dat wordt gratis opgehaald en alleen voor het restafval moet je betalen. Financieel dus ook een goede reden om te scheiden.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En u betaalt daarnaast geen afvalstoffenheffing?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door witte angora »

Zeker netjes! Nu moet ik wel zeggen dat plastic/blik vooral volumineus is, het weegt weinig. Een week of twee geleden ben ik begonnen met scheiden (glas-plastic/blik-rest, voor papier hadden we al een container). De bak met plastic en blik zit hier in no-time vol, glas kan errug lang duren, ben ik al achter, en het gewicht zit eigenlijk in de derde bak. Die maar niet vol komt.

Overigens heb ik 3 vuilnisbakken van Rotho gekocht, je kunt ze bij de Blokker kopen, maar ergens op internet zijn ze leverbaar met de rand in 3 kleuren: grijs, bordeaux-rood en groen. En met zijn drieën inclusief verzendkosten nog goedkoper ook... Gewoon een tip.

Voor het GFT-afval staat er officieel een container in het containerhok, maar aangezien dit van tevoren niet gecommuniceerd was, gooit iedereen er van alles in. Dat schiet niet op. De gemeente heeft er in een huis aan huiskrantje al over gemopperd, maar aangezien 6 van de 8 appartementen hier geen huis aan huiskrantje krijgen, hebben ze dat ook niet meegekregen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door Revoked »

Hard plastic hoort niet bij het zachte plastic. Dat gaat nog altijd fout.
Verder is automatische afvalscheiding ontzettend geëvolueerd en is het scheiden-door-burgers gewoon een verdienmodel geworden. Het kan allemaal zoveel makkelijker, sneller en goedkoper, maar gemeenten blijven krampachtig vasthouden aan "onderzoeken" uit de jaren 80. Levert het meest op.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op de verpakking van Maandverband staat;

Dit mag bij het plastic afval....... :mrgreen:
Maar je kreeg wel commentaar als je gebruikt maandverband in de plastic zak doet!

Dus als je doet wat ze schreven..... en nog een logo erbij ook!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoorde vanavond dat Rotterdam stopt met het scheiden van plastic omdat nascheiding veel efficiënter is en nu ook kan bij de AVR.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door Revoked »

Lady1234 schreef:
24 dec 2019 23:45
Hoorde vanavond dat Rotterdam stopt met het scheiden van plastic omdat nascheiding veel efficiënter is en nu ook kan bij de AVR.
Het kan al heel lang, en goedkoper. Nacontroles zijn nagenoeg niet nodig.
Wat mij nog altijd het meest stoort is dat bij afvalverwerkers het GFT wordt verbrand door er vlakglas bij te gooien...

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door Berteman »

Beginnen bij de bron. De verpakkingen beperken.

Laatst kocht ik 5 van de welbekende oranje scheermesjes. Die zijn geklemd in een plastic bakje van ter groote van 8,5 x 4 cm.

Dat bakje zit verpakt in een plastic bakje en daar omheen zit een plastic blister (en daarin nog een stuk karton), zo ongeveer ter grote van een A4-viertje. In de blister in een opening uitgestanst om het geheel in de winkel aan een haak te hangen, maar even zo vaak liggen ze in bakken: pak je er één, de halve winkelvoorraad over de vloer.

De verpakking beperken tot een kartonnen doosje. Scheelt ook nog een hoop (dure!) winkelruimte, En om diefstal te voorkomen is met de verkoop bij de kassa opgelost.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Afvalwijzer symbool op verpakking

Ongelezen bericht door Gegrand »

Het zou een beginnetje kunnen zijn als er een verplicht door de overheid soort van kleurcodering zou komen op papier e/o kunststof verpakkingen die bij het plastic afval mogen.

Neem bijvoorbeeld een logo met de kleur blauw als het recyclebaar is via het plastic afval , geen codering moet dan bij het restafval.
Neem hetzelfde logo in de kleur zwart als het als papier te recyclen is, geen codering is niet her te gebruiken dus restafval.
Niet her te gebruiken een logo met een rood kruis er in is restafval.

Grootte van het logo en kleur vastgesteld door de overheid en verplicht op alle verpakkingsmaterialen in de EU.

Er zijn zo veel kunststoffen die op plastic lijken maar eigenlijk niet in de plasticbak horen waardoor vele partijen in de verbrandingovens verdwijnen.

Gesloten