LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?

Hoe wordt bij u het plastic gescheiden?

Er staan inzamelingsbakken verspreid door de gemeente waar ik het naar toe breng.
9
18%
Het afval wordt bij mij eens in de 2 weken afgehaald.
14
29%
Het afval wordt bij mij eens per maand opgehaald.
10
20%
Er wordt niet apart ingezameld door de gemeente.
6
12%
Ik doe niet aan plastic-scheiding.
10
20%
 
Totaal aantal stemmen: 49

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door tenormin »

Bij ons in de gemeente Leidschendam (hoogbouw) hebben we ondergrondse containers, met pasje door bewoners te openen en bij alle winkelcentra bruin, groen en wit glas containers. Verder containers voor papier, karton (klein gemaakt), plastic, kleding en schoenen (verplicht te verpakken in plastic zak); een container waar men oud frituurvet en olie in kan doen. De batterijen gaan naar de winkels die ook batterijen verkopen. Het GTF word niet meer gescheiden. De vuilnisophaal (geloof het of niet) komt minimaal 4 á 5 maal per week. Dit uit pure nood anders zou het Napels worden. Waarom? Omdat ouders de kinderen zonder pasje de zakken naast de containers laat zetten en de meeuwen dit heerlijk vinden. Dus kortom: we hebben alles om een schone omgeving te hebben maar men is liever lui dan moe.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door ciske »

aangezien plastic IKEA planten bij mij nog doodgaan heb ik dat niet want heb mn tuin bestraat.
:lol: Jij vergeet zelfs die water te geven? :lol:

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Quisquid »

Emmy75, heel veel groenten en fruit hoeven niet "onder beschermende atmosfeer" verpakt te worden, ook thuis niet. En ook niet in de koeling te worden bewaard. Sommige groenten gaan daar juist achteruit van. Bij de gewone groenteboer, op de markt en in tal van "allochtonenwinkels" liggen deze producten, die maandenlang goed blijven, gewoon in bakken waar ze per af te wegen gewicht worden verkocht. Ook in veel "gewone" supermarkten gaat dat met veel groenten vaak zo.
Dit levert geen extra gezondheidsrisico op, dan wel een die zo minimaal is, dat de kosten van al die verpakkingen er niet tegenop wegen. Desnoods spoel je de groenten thuis even onder de kraan af. Dat doe je ook met wat uit je eigen (moes)tuin komt.

Ik heb onlangs gehoord van een supermarktwinkel die een product wilde verkopen dat 2 à 3 jaar houdbaar was, maar dat product graag omwille van de "verssuggestie" (duurder) uit het koelvak wilde verkopen. Aan de producent werd gevraagd daar - om die reden - een heel korte "tenminste tot"-houdbaarheidsdatum op te zetten van 2 of 3 weken. Met als gevolg dat dat product verplicht na die weken niet meer verkocht mocht worden en - onnodig - bij het afval ging.
Ik vermoed dat dit bij de door mij bedoelde pepers hetzelfde aan de hand was. Het ziet er voor de groentekenner dom uit zo groente te bewaren/verkopen, levert extra verpakking en extra afval op, is prijsopdrijvend en is slecht voor het milieu. Dat laatste niet alleen vanwege de onnodig korte houdbaarheidsdatum en de overbodige verpakking (die je als consument weer af moet voeren, soms tegen betaling), maar ook vanwege die onnodige koeling.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Quisquid schreef:Emmy75, heel veel groenten en fruit hoeven niet "onder beschermende atmosfeer" verpakt te worden, ook thuis niet. En ook niet in de koeling te worden bewaard. Sommige groenten gaan daar juist achteruit van. ...
Dat weet ik maar al te goed. Ik had het er dan ook niet over dat groenten en fruit dit nodig hadden om te bewaren of voor de houdbaarheid. Daar is het helemaal niet voor nodig. De verpakking is nodig om de groenten en fruit zelf te beschermen tegen de kopers en klanten die ruw omgaan met de producten dat bedoelde ik.

Een supermarkt en groenteboer/kraam verschillen nogal. In een supermarkt is alles zelfbediening bij een groenteboer is dat bij bepaalde (kwetsbaardere) producten niet het geval. In de supermarkt moeten mensen de hele kist met meloenen, tomaten en appels enz omgraven om die onderste te hebben waarbij niet zachthandig wordt omgegaan met de exemplaren die ze niet hoeven. Een appel met een puntje op hoeft niemand, maar door het omgraven ervan loopt de halve kist beurse plekken op. Als 3 mensen in een kist tomaten hebben gegraven, kunnen ze de rest van de kist wel weggooien want alle overgebleven exemplaren hebben beurse plekken en worden niet meer verkocht. Want iedereen wil dat puntgave exemplaar. Heel veel komkommers worden afgekeurd voor verkoop omdat ze "niet recht genoeg" zijn, sinaasappelen, mandarijen enz worden bijgekleurd zodat ze "mooier oranje" zijn. Allemaal dingen die zijn aangepast nav het consumentengedrag.

Zonder verpakking worden de producten er niet goedkoper op, want dan zouden ze veel meer beschadigde waren moeten weggooien en dat kost ook veel geld, of ze zouden naar een bedieningssysteem met extra personeel moeten gaan. Dat is duurder dan verpakken.

Aan houdbaarheidsdata heb ik weinig boodschap, ik let er helemaal niet op en zeker niet bij groenten en fruit die gewoon zijn voorverpakt. Ik gebruik mijn zintuigen wel. Sommigens kunnen soms zo panisch doen over een datum.. oei oei. Alsof het product weet dat "zijn datum" is aangebroken en van vandaag op morgen moet bederven. Ook als iets wel nog goed zou moeten zijn maar toch onverhoopt beschimmeld is, gebruikt men toch ook het gezond verstand. Waarom dan niet andersom?

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Slobberbone »

ciske schreef:
Zou u het ook vertikken als u de afvalstoffenheffing betaald moeten worden per kilo ?
Die kans is niet groot :lol:

Nou zijn al veel gemeentes waar men voor afval per kilo gaat betalen of per leging dat zijn er vast meer dan u denkt.

Misschien overweegt u gemeente het ook wel,want vele zitten krap bij kas en zo komt er weer extra geld in laatje.

Arjen.Boelens
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jun 2013 11:13

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Arjen.Boelens »

Wij werken vanaf het begin mee met het scheiden van plastic in de gemeente Emmen. Het probleem is dat als wij de zakken op de dag van het ophalen buitenzetten we de hele dag last hebben van kraaien die de verpakking open pikken en wij vervolgens de hele straat kunnen opruimen. Tevens geeft die losse zakken een ongelooflijk rommelig en onhygiënisch aanblik in de garage.

Slechte zaak, kan de gemeente Emmen niet zorgen dat het losse plastic wordt opgeruimd?
Waarom kunnen wij het plastic niet in een afgesloten container aanbieden?
Waarom staan er op centrale plaatsen geen containers waar we het plastic kunnen aanbieden, zoals elders in Nederland?
Het valt ons op dat steeds minder mensen in onze wijk meedoen aan het plastic scheiden, mogelijkerwijs door het bovengenoemde.
Wij gaan hier ook mee stoppen indien er geen betere oplossing komt

Trepwox
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:43

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Trepwox »

Ja dat is inderdaad wel vervelend dan. Kan je dit misschien aan de gemeente voorleggen of zo?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door sjohie »

Arjen.Boelens schreef:Wij werken vanaf het begin mee met het scheiden van plastic in de gemeente Emmen. Het probleem is dat als wij de zakken op de dag van het ophalen buitenzetten we de hele dag last hebben van kraaien die de verpakking open pikken en wij vervolgens de hele straat kunnen opruimen. Tevens geeft die losse zakken een ongelooflijk rommelig en onhygiënisch aanblik in de garage.

Slechte zaak, kan de gemeente Emmen niet zorgen dat het losse plastic wordt opgeruimd?
Waarom kunnen wij het plastic niet in een afgesloten container aanbieden?
Waarom staan er op centrale plaatsen geen containers waar we het plastic kunnen aanbieden, zoals elders in Nederland?
Het valt ons op dat steeds minder mensen in onze wijk meedoen aan het plastic scheiden, mogelijkerwijs door het bovengenoemde.
Wij gaan hier ook mee stoppen indien er geen betere oplossing komt
Hier in de gemeente zijn ze ook met losse zakken begonnen, en later overgestapt op aparte plastic-containers, tegelijk met invoering van het betalen per leging. Het kan dus simpelweg een kwestie van even wachten zijn, vuilnis inzameling is vaak gekoppeld aan langlopende contracten, en een hele gemeente voorzien van containers, en de hoogbouw van ondergrondse containers, is ook niet zomaar geregeld. Al met al heeft de (succesvolle) migratie hier ook 1½ jaar gekost.

Tes1972
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2013 19:56

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Tes1972 »

Je probeert goed te doen. Maar eigenlijk blijkt het allemaal niet te kloppen. Ik heb ervoor gekozen het zelf te doen, groen in de tuin, glas in de bak, etc. Jammer dat de Nederlandse overheid er niets van kan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door sjohie »

Tes1972 schreef:Je probeert goed te doen. Maar eigenlijk blijkt het allemaal niet te kloppen. Ik heb ervoor gekozen het zelf te doen, groen in de tuin, glas in de bak, etc. Jammer dat de Nederlandse overheid er niets van kan.
Hoezo niet? Het managen van afvalstromen is complexe materie, waarvan wij als burgers enkel het laatste stukje, de auto's door de wijk, zien. En in veel gevallen heeft de gemiddelde burger geen jota verstand van wat er allemaal nog meer bij komt kijken.

Elke gemeente heeft een andere aanpak, omdat elke gemeente verschillend is qua inwoneraantal, hoeveelheid landelijk en/of stedelijk gebied, nabijheid van stort/verbrandingsinstallatie/scheidingsinstallatie. en zo nog een hele rits aan variabelen.

PeterW1572
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 jul 2013 10:31

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door PeterW1572 »

Tes1972 schreef:Je probeert goed te doen. Maar eigenlijk blijkt het allemaal niet te kloppen. Ik heb ervoor gekozen het zelf te doen, groen in de tuin, glas in de bak, etc. Jammer dat de Nederlandse overheid er niets van kan.
Wat kan de NL overheid dan niet?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Hier jaren gehad ,groenbak dus tuin en alle etens resten erin,rook lekker! Tuin dus wel eten not!!zo erin jasses ,denk aan de zomer,
Dus gewoon in de zak! Mzzl

En nu.,,jaaaaaren later kwamen ze erachter eigenlijk geen zin dus nu al jr of vijf,papier dat doe ik wel ! Meeste ga geen melkpakken en dergelijke ff uitzoeken maar kranten enz in de kliko eens per mnd en voordeel is nu dat ze elke week kliko,s ophalen die vuil hebben zeg maar,,ideaal...

Nog niks gehoord over plastic enz,,,


Hoer gingen toen de geruchten jo ik werk bij de afval verwerking alles op 1hoop eten tuin enz,,
Ik met stinkende kliko zitten en de beestjes...mzzl""

Vind het best..
Belgie is het wel zo betalen per zak of kg...vriendin woont ,...besparen op je vuil...pfff ook een gedoe.

Gesloten