LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?

Ik vind het terecht om (dan wel financieel) gecompenseerd te worden voor het scheiden van afval

Ja, want ik verricht (extra) werk;
29
57%
Nee, want het is goed voor milieu;
13
25%
Het kan me niet schelen, ik gooi alles door elkaar;
9
18%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Spiekertje1
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Spiekertje1 »

7 Jaar bij een afvalophaler/verwerker gewerkt. Maak me geen illusies maar scheid wel zeer consequent. Het aanvragen van een veel kleinere groene (huisafval)-container kan wel (hij zit voor nog geen 1/3 vol als je goed scheid terwijl hij anders topvol was) levert voor de gemeente een hoop besparing op. Voor het huishouden niet want je kunt wel (eenmalig) een kleinere container krijgen maar je gaat niet minder betalen (men zegt omdat ze niet kunnen controleren of je minder afval er in doet ................

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt er even op googlen. Je kunt dan vinden wat de afvalverwerking ongeveer kost. Dan kun je ook vinden dat bijvoorbeeld grijs afval ongeveer twee keer zo duur is als groen afval. (er staat mij iets bij van 300 per ton versus 150 per ton, maar pin me er niet op vast.)

En spiekertje, bij ons moet je sinds kort voor grijs afval betalen voor iedere keer dat je het aan de straat zet. Waarbij er volgens mij ook verschil is tussen grote en kleine bakken. Hier levert goed scheiden dus wél wat op. Er is best een grote groep mensen die het allemaal maar onzin vond en doodleuk alles in de grijze bak gooiden. Die zijn nu ineens ook wakker geworden. Dat geeft dus een behoorlijke winst aan goed gescheiden afval op.

(overigens blijft er niet heel veel grijs over als je alles goed scheidt. Glas, metaal, plastic (inclusief melkpakken), groen, chemisch, papier etc. kan allemaal apart.)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door kweenie »

Scheiden bij de bron is nog altijd eenvoudiger dan achteraf scheiden. En natuurlijk zal er regelmatig verkeerd afval tussen zitten, je kunt het dan ook niet blind gaan verwerken, maar het maakt wel uit of er af en toe wat anders tussen zit of dat het een totale chaos is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MichielFRL schreef:Die bedragen worden genoemd door de voorstanders van gescheiden afval inzameling.
De gemeente waar ik woon truckt het afval naar HVC in Alkmaar. Daar vindt afvalscheiding plaats. De 30% die over blijft is brandstof voor de energiecentrale en wordt dus omgezet in elektriciteit en warmte.

Afval is dus geld waard!
Scheiden bij de bron is ongewenst. Veel ontsierende containers bij huis, afval in de verkeerde bak waardoor een hele partij onbruikbaar is, noem maar op, voordelen zijn er niet.
Het feit dat ze in jouw gemeente een zooitje van maken wil nog niet zeggen dat afvalscheiding slecht is.

Spiekertje1
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2008 19:17

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Spiekertje1 »

Tuurlijk is afval geld waar als je goed scheid. Maar als je goed scheid merk je daar raar genoeg niks van. Wij scheiden bijvoorbeeld alles, kleine moeite, goed voor het milieu en normaliter bespaard dat geld voor iedereen.

Wilske
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2015 01:22

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Wilske »

:shock: Apart! De meeste mensen voelen zich niet verantwoordelijk voor het milieu. Wij horen gezamenlijk te trachten de natuur en onze leefomgeving te beschermen, en dat extra werk hoort er dus gewoon bij: geen vergoeding vereist! :wink:

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door dhc »

De meeste mensen voelen zich niet verantwoordelijk voor het milieu
En dat kunt u bewijzen?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wilske schreef: :shock: Apart! De meeste mensen voelen zich niet verantwoordelijk voor het milieu. Wij horen gezamenlijk te trachten de natuur en onze leefomgeving te beschermen, en dat extra werk hoort er dus gewoon bij: geen vergoeding vereist! :wink:
U bent kennelijk een roepende in de woestijn?

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door dhc »

Wij horen...
Ik hoor helemaal niks en zeker niet als jij dat denkt te bepalen. Ben al een tijdje meerderjarig en dit mag ik lekker helemaal zelf beslissen..
We "horen" ook te stoppen voor een rood verkeerslicht,netjes onze belasting te betalen en 2 stuks fruit en 200 gram groenten per dag te nuttigen...
Doen we toch allemaal braaf?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door moederslink »

We weten allemaal dat ons moedertje aarde nd kl*** gaat.
We vervuilen met zn bijna 7 miljard de hele boel.
Ik doe wel aan afval scheiden , kleine moeite trouwens en alles wordt keurig iedere x opgehaald.
Ik betaal daar ook voor dmv de gemeentelijke aanslagen en hoef daar geen geld voor te ontvangen.
Ik heb de illusie dan in ieder geval dat ik een( kiezel) steentje bijdraag , geeft me een goed gevoel :D

We moeten niks, maar het zou fijn zijn als het " gewoon normaal " is of wordt.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door dhc »

Kijk, dat is tenminste een normale reactie zonder opleggen van enige vorm van dwang. En uiteraard scheid ik mijn gft, restafval, papier, glas en plastic!

stofzuigertje

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Eindelijk helemaal eens met dhc,
maar dan wel om een andere reden....
Als ik alles in de grijze zou pleuren is de bak te klein en moet ik 2e vragen tegen betaling!

Dus zo word ik beloond omdat met alleen al het plastic 30% ruimte ontstaat en 20% groen afval....
Dus als ik het zou willen, alles past nooit meer in 1 grijze bak.

Daarom, zelfs als je niets om het milieu of het geld geeft, het is vaak noodzakelijk en als we het nog beter doen zal de jaarlijkse huisvuil belasting minder snel omhoog gaan.

Wel ontbreekt selectief winkelen, als je minder rotzooi koopt bespaar je ook veel grondstoffen dus liever kartonen

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door tenormin »

Hoewel de vraag bijna 4 jaar oud is: alles wat de Gemeente neerzet voor scheiding van alles daar maken de meeste mensen gebruik aan. Wij hebben hier geen GFT meer; dat bleek niet rendabel maar voor de rest: alle containers die men zich maar kan voorstellen staan paraat: en bij de winkels waar de batterijen gekocht worden kunnen de oude retour. Ik vind het eigenlijk wel een "sport" nou ja, om alles in die dingen te gooien, van schoenen tot kleding, van glas tot plastic, van karton (ook apart, mag hier niet bij het papier) en zelfs blikken. Haha, krijgt men de 'gebruiksaanwijzing' het eerst plat te trappen. En de pet flesjes dan? Die liggen gewoon overal op straat en in het gras. Als ik het voor het zeggen had kwam er statiegeld op de kleine pet flesjes.

rocbouguet
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2016 09:52

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door rocbouguet »

Inderdaad want wij verrichten werk wat ze elders niet meer hoeven te doen.

En er wordt geld verdiend aan afval. Het mag ons zeker geen cent extra kosten.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Afval scheiden is een goede zaak waar de burger voor beloond zou moeten worden.
Ik ben zelf al een paar jaar bezig om mijn afval zo veel mogelijk te beperken, met het resultaat dat mijn zwarte klikobak slechts een keer per jaar geleegd hoeft te worden. Het groene afval gaat binnenkort op mijn eigen composthoop verwerkt worden. Omdat een “nee nee”sticker op mijn voordeur heb, is er ook bijna geen papierafval. Mijn papiercontainer wordt nu hoofdzakelijk gevuld met karton, en moet zo,n twee keer per jaar geleegd worden. De rijk gekleurde folders die we anders door de deur krijgen zijn ook geen aanwinst voor recycle. Vooral de gekleurde inkt bevat giftige stoffen. Ik koop zoveel mogelijk producten die niet verpakt zijn. Als ik mijn boodschappen op de markt ga doen, neem ik zelf zakjes mee, die een aantal keren weer gebruikt kunnen worden. Jammer genoeg is het niet mogelijk plastic verpakkingen geheel te vermijden. Ik heb dan ook eenmaal in de twee maanden een volle zak plastic voor de recycle. Blikjes en plastic limonade flessen koop ik niet. Zou onze afvalverwerking goed geregeld zijn dan moet de vuilverbranding tot een minimum terug gedraaid worden omdat er altijd toch nog giftige stoffen vrij komen bij de verbranding. Ook de recycle van papier gaat niet zonder belasting aan het milieu. Hetzelfde geldt voor plastic afval. Ook het groene afval kent zijn keerzijde. Omdat weinig mensen biologische producten kopen bevat ook het groene afval gifstoffen. Een voorbeeld hiervan is onze gemeente die aanraadt geen aardappelschillen in de groene bak te gooien.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Omdat weinig mensen biologische producten kopen bevat ook het groene afval gifstoffen. Een voorbeeld hiervan is onze gemeente die aanraadt geen aardappelschillen in de groene bak te gooien.
Onzin!

Sommige mensen denken/vinden dat aardappelschillen er evt. niet in zouden moeten i.v.m. de schimmels die niet goed zouden zijn. Maar de meeste ( zo niet alle ) gemeenten geven aan dat aardappelschillen er gewoon in mogen. De suggestie wekken dat dit is i.v.m. gifstoffen is complete onzin!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:We weten allemaal dat ons moedertje aarde nd kl*** gaat.
We vervuilen met zn bijna 7 miljard de hele boel.
Ik doe wel aan afval scheiden , kleine moeite trouwens en alles wordt keurig iedere x opgehaald.
Ik betaal daar ook voor dmv de gemeentelijke aanslagen en hoef daar geen geld voor te ontvangen .
dit schreef ik ruim een jaar geleden :wink: ;

NB: en aardappelschillen kunnen gewoon bij het GFT afval. :P

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door moederslink »

sacredfour schreef:Afval scheiden is een goede zaak waar de burger voor beloond zou moeten worden.
Niet nodig , vind ik. Het is de normaalste zaak vd wereld om afval te beperken en te scheiden.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door sacredfour »

Gemeente Leiden schrijft in haar voorlichting:
1.Wees terughoudend met het composteren van aardappelschillen, citrusschillen en snijbloemen. Deze schillen en bloemen bevatten vaak resten van bestrijdingsmiddelen en bestrijdingsmiddelen remmen het composteringsproces.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door angel1978 »

sacredfour schreef:Gemeente Leiden schrijft in haar voorlichting:
1.Wees terughoudend met het composteren van aardappelschillen, citrusschillen en snijbloemen. Deze schillen en bloemen bevatten vaak resten van bestrijdingsmiddelen en bestrijdingsmiddelen remmen het composteringsproces.
folder gft gemeente leiden:

http://gemeente.leiden.nl/fileadmin/fil ... er_web.pdf

WEL in de GFT-container
• Resten en schillen van groenten, fruit en aardappelen

Gesloten