LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Radar »

Ook in Nederland komen er binnenkort aparte afvalbakken voor plastic. De kosten voor het nieuwe recycle-systeem zullen worden doorberekend aan de consument.

Heeft u al lang hierop gewacht? Vindt u het een vooruitgang? Bent u bereid iets meer te betalen zodat de plastic verpakkingen goed gerycled kunnen worden?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door gravedigger »

Het zou veel beter zijn als zo min mogelijk plastic werd gebruikt. Het is helaas zo dat in heel veel winkels automatisch al een tasje wordt meegegeven. En voor veel artikelen is er eenvoudig geen alternatief. Denk b.v. aan vuilniszakken.

MAXIEM

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@trosradar,

U schrijft:
Heeft u al lang hierop gewacht? Vindt u het een vooruitgang? Bent u bereid iets meer te betalen zodat de plastic verpakkingen goed gerycled kunnen worden?
Daar zit ik dus niet op te wachten! Ik vind het een achteruitgang (nog meer bakken! Uiteraard ben ik NIET bereid om er een stuiver aan uit te geven! Van recycling komt weinig terecht, ook nu gaat het meeste afval gewoon naar de afvalverbranding, ondanks de gescheiden inzameling. 8)

Vriendelijke groet, Maxiem.

Geoffrey
Berichten: 251
Lid geworden op: 08 nov 2005 10:13
Locatie: Zwaag

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Geoffrey »

Als fabrikanten gewoon wat bewuster om zouden gaan met plastic, en niet zo onbehoorlijk veel plastic om hun producten zouden doen, zou dat al een stuk schelen. Bereken die kosten maar aan hen door! Om nog maar te zwijgen van al die extra moeite om ook plastic te gaan scheiden: tegenwoordig zit om álles wel een plastic verpakking. :roll:

hilbrand
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2006 07:34

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door hilbrand »

tegenwoordig zit om álles wel een plastic verpakking.
Een reden te meer om het apart in te zamelen.
Plastic is eenvoudig te "hakselen" in kleine snippers en eenvoudig opnieuw te gebruiken.
Ik vind het een goede zaak.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik heb al te weinig plek om oud papier te verzamelen, laat staan als ik ook nog plastic moet gaan opsparen. In een 2 kamerappartemen met een piepklein schuurtje gaat dat gewoon niet.

Ik vind eigenlijk dat ipv van de consument het opleggen en allerlei dure bakken neerzetten die ook weer door een persoon en machine geleegd moeten worden, dat ze dat geld beter kunnen investeren in machines die de boel kunnen scheiden.

gerrit dekzeil
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 jun 2006 21:40

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door gerrit dekzeil »

Bereken die kosten maar aan hen door!
Produkten worden in plastic verpakt omdat dit hygienischer is. In de super liggen al deze produkten uitgestald en voor een ieder voor het grijpen al dan niet met vieze handen. De verpakking is hierdoor niet fris meer, wel de inhoud en dat is wat de mensen tegenwoordig willen.
Daartegenover staat dan wel het hoge prijskaartje dat de producent de kosten voor de verpakking al doorberekend. Je gelooft toch zeker zelf niet dat de producent of afnemer dit gratis en voor nop inpakt ?

Het is al eerder gemeld, uiteindelijk komt alles ondanks de scheiding van afval, op een grote hoop om te worden verbrand. Daarom zie ik het nut niet in om tegemoet te komen aan dit zogenaamd milieuvriendelijke voorstel.
Soms heeft het nog wel eens zin om terug te denken aan vroeger toen een kropje sla werd verpakt in krantenpapier, een gebakken visje in vetvrij papier en vervolgens ook in krantenpapier. :wink:
Op deze wijze wordt het oud papier weer goed benut :wink:

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Dit hele plan lijkt mij geen lang leven beschoren. Men noemt het plastic of daarmee wordt gesuggereerd dat het zo vermalen en hergebruikt kan worden. Er zijn zoveel soorten die elkaar niet verdragen dat eerst een grondige sortering en daarmee dure sortering nodig is. Een consument ziet en weet niet het verschil tussen PE, PP, PS, Acryl, PVC, PUR en noem het maar op. Alleen duurzame grondstoffen van één bepaald product, bv. kratten zijn geschikt om te recycelen.

Vr. Gr. Hans.

Uncle Willy
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 jul 2005 22:54

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Uncle Willy »

Het is niet een verkeerde optie alleen de verkeerde gedachtegang.

Huisvuil gooit men al gescheiden weg, gft, glas, papier en kleding komen al niet meer in de normale afvalbak terecht.
Plastic apart inzamelen? Draai het beter even om, gooi het plastic in de kliko op de plek van het normale afval en dat hele kleine plastic? zakje met gewoon afval wat er dan nog overblijft kan onderhand dan éénmaal per maand opgehaald worden.

Het meeste afval bestaat toch al uit de bovengenoemde producten!

Uncle Willy

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik gooi het meeste huisvuil dus niet gescheiden weg. Omdat ik in een flat woon hebben wij geen kliko's. GFT-afval kan ik dus niet gescheiden weggooien. Glas heb ik nagenoeg niet. 1 Klein potje appelmoes per week, maar ik heb geen ruimte om het op te sparen en 1 keer in de zoveel tijd naar de glasbak te bregen.

Als ik mijn kleding niet meer aan mijn schoonzusje kan geven, dan gooi ik dat wel in de kledingcontainer en papier probeer ik wel zoveel mogelijk te bewaren. Maar als de doos vol is en het nog even duurt voordat het opgehaald wordt, dan gaat papier ook gewoon de vuilnisbak in.

Ik wil het wel, maar ik heb er geen ruimte voor.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door S. »

Ook in Nederland komen er binnenkort aparte afvalbakken voor plastic. De kosten voor het nieuwe recycle-systeem zullen worden doorberekend aan de consument.
Zo zo.
Dus de consument mag eerst betalen voor de verpakking van een product, en vervolgens weer voor de inname en recycling van deze plastic verpakking.

En dan vraag ik me af; moet om bv een komkommer nu wel zonodig een extra laagje plastic? Het ding heeft van zichzelf toch al een schilletje.
Groente moet je toch eerst wassen voordat je ermee verder gaat en vuil is goed voor de weerstand. :wink:

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door bot321 »

Het komt er dus op neer dat we tig maal betalen.
Eerst voor het recyclen,Blijft granulaat over daarvan
wordt dus weer een nieuw product gemaakt wat we
dus weer moeten betalen.Dat wordt weer gerecycled
moeten we dus weer betalen etc etc.

bartman
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:03

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door bartman »

Ik vind het een prima plan maar ik vind ook dat producenten wat slimmer moeten omgaan met hun verpakkingsmaterialen. Het idee om groente weer in oude kranten te verpakken is toch helemaal zo gek nog niet?
Leg een stapel oude kranten in de supermarkt en laat de consument zelf maar kiezen of deze het wil verpakken in plastic of in papier. Hetzelfde geldt voor bloemen. Als je een bos bloemen (of een plant) koopt hoor jezelf (dus niet als kado) dan maakt het toch niets uit dat dit in papier wordt verpakt i.p.v. in plastic?

Andere vraag. Waarom is het statiegeld systeem op flessen nagenoeg afgeschaft?

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Zo Zo ... TROS RADAR weer eens een topicje geopend ???
Dat men daar tijd voor heeft zeg ... zeker NIKS TE DOEN ???

Maargoed ... ik sta hier dus niet achter.
Ben zelf vuilnisman geweest en kan je uit ervaring vertellen
dat tegenwoordig idd weer steeds meer gescheiden afval bij elkaar
in de verbrandingsovens komt.
Ook het feit dat het VAK vuilnisman langzaam uitsterft omdat alles
in ondergrondse containers word gedaan tegenwoordig.
GEVOLG : BIOafval word in veel (deel) gemeenten al niet eens meer
gescheiden opgehaald !!!
Dit klopt om 2 redenen niet :
1> ik betaal nu meer als wat ik betaalde toen meer mensen nodig
waren om mij TOEN NOG GESCHEIDEN AFVAL op te halen...
(6 man en 2 wagens toen ... tegen 1a2 man en een wagen nu)
2> wij hebben geen ondergrondse containers voor BIOAFVAL...
het idee hierachter was dat dat (vooral in de zomer) erg stinkt.
Dit slaat natuurlijk ook nergens op !!!
Dat bioafval komt nu met de huisvuilzak in die zelfde ondergrondse
STINKCONTAINERS !!! het gaat dus gewoon om geld !!!

En voor die plastic verpakkingen ??? daar zijn genoeg Millieuvriendelijke
alternatieven voor ... WAAR DE PRODUCTIE/VERPAKKINGSINDUSTRIE,
liefst gedwongen door de overheid, DE KOSTEN MAAR VOOR op zich
MOET NEMEN ... niet WEER de "brave burger" die al genoeg ......
(lees TEVEEL) belasting e.d. aan het millieu kwijt is.

MAARE ... Wat vind U ...TROS RADAR (Mod.) hier zelf eigenlijk van ???
OEPS ... SORRY VERGETEN ...... U opend en sluit alleen topics ......
Een Fatsoenelijk antwoord geven doet u nooit :wink:

(zeker niet op het forum zelf ... stel je voor dat u uw fouten
per ongeluk toegeeft ... t zou maar tegen u gebruikt worden ...)

>cybertje<

gerrit dekzeil
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 jun 2006 21:40

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door gerrit dekzeil »

Wat vind U ...TROS RADAR (Mod.) hier zelf eigenlijk van ???
OEPS ... SORRY VERGETEN ...... U opend en sluit alleen topics ......
Een Fatsoenelijk antwoord geven doet u nooit
cybertomaat
Dit is een zeer goede vraag richting moderator van het Tros Radarforum. Ben benieuwd hoe de winnaar van de Rooie Reus hierop gaat reageren. :wink:

cybertomaat
Berichten: 2177
Lid geworden op: 23 mei 2007 00:45

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door cybertomaat »

Nou ... ben bang dat de Mod. dit bericht gewoon verwijderd.
Kwam ook niet opdagen bij de rode reus uitrijking ... waar ik
hem/haar via mail PERSONELIJK voor had uitgenodigd . :(

Maar goed ... we wachten af ... beter veels te laat reageren
als helemaal niet toch ???

>cybertje<

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door kanovaarder »

afval

En mag ik hier even heel voorzichtig erop wijzen dat ook het uitstekende idee om statiegeld te heffen op blikjes ook is afgeblazen door het kabinet?

En om het nog gekker te maken, de verplichting willen opleggen aan ondernemers om in een straal van 100 meter zelf vuil te ruimen?
(pompstations waarvan werknemers naar de overkant van een snelweg moeten!!!) (De Kalverstraat en Nieuwendijk te Amsterdam !! ziet u dit voor zich??)
En nog gekker! Het adopteren van een vuilcontainer door buurtbewoners die de rotzooi dan van een ander gaat opruimen.
En die millieupolitie?
"Oh nee mijnheer, dat is ons werk niet!"
Dus zelf te belazert om een groot stuk karton tegen zo'n vuilcontainer aanliggend even in hun eigen vrachtwagentje te gooien.

Het resultaat??

Ik verzamel geen lege blikjes meer tijdens het rondje hond uitlaten!
En....... dat is verdraaid goed zichtbaar!!

Ja, 'k ben wel oud maar ik ben geen malle Louitje niet!

Dus heren bestuurders!
Nadenken!
Hoewel ik in mijn aktieve tijd al gemerkt heb dat dit nadenken niet de meest sterke kant is van hen die politiek willen bedrijven!!
Ja, in de pauze van een vergadering zoveel mogelijk bier naar binnen slaan waarna er verder meer weinig zinnigs meer uit komt!
------------------------

En dan nog voor die "heren"/"dames"politici.

Die taxichauffeur mag wat jullie betreft geen wachttijd meer in rekening brengen?
Zeg, jullie in de kroeg: "Chauffeur, nog even wachten"waarbij de praktijk mij heeft geleerd dat dit wachten weleens lang kan duren! En die chauffeur jullie zuipen betalen door zijn verplicht gratis wachten??
Gek zijn jullie, hardstikke gek en vreselijk onnadenkend!

Bah! Wat een bedrijf die politiek!!

Grootvader

bartman
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 nov 2005 23:03

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door bartman »

En om het nog gekker te maken, de verplichting willen opleggen aan ondernemers om in een straal van 100 meter zelf vuil te ruimen?
(pompstations waarvan werknemers naar de overkant van een snelweg moeten!!!) (De Kalverstraat en Nieuwendijk te Amsterdam !! ziet u dit voor zich??)
Je zou maar op de pier in Scheveningen je horecagelegenheid hebben... mag je 100 meter het water in en ook nog eens het strand schoon houden 8)

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door bot321 »

Vraag mij af hoe dat op de markt moet.Na afloop krijgen
ze allemaal ruzie want iedereen zit in elkaars straatje. :wink:

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Door plastic afval te scheiden, stijgen de prijzen.

Ongelezen bericht door Ulbe »

Alles wordt weer duurder lees ik wel, :(


De reinigingsheffing gaat omhoog i.v.m. met het scheiden van plastic van het huisvuil, en natuurlijk de artikelen in de supermarkt gaan omhoog door de gestegen grondstofprijzen,

Een gezin met een normaal inkomen kan dit redelijk gemakkelijk opvangen, mensen die op een minimum loon of uitkering zitten, krijgen het dus een stuk moeilijker!, :cry:

Gesloten