LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?

Hoe wordt bij u het plastic gescheiden?

Er staan inzamelingsbakken verspreid door de gemeente waar ik het naar toe breng.
9
18%
Het afval wordt bij mij eens in de 2 weken afgehaald.
14
29%
Het afval wordt bij mij eens per maand opgehaald.
10
20%
Er wordt niet apart ingezameld door de gemeente.
6
12%
Ik doe niet aan plastic-scheiding.
10
20%
 
Totaal aantal stemmen: 49

Brynnar
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 mei 2005 10:05
Contacteer:

Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Brynnar »

Sinds 1 januari zijn verschillende gemeentes verplicht om voorzieningen te treffen voor het gescheiden inzamelen van plastic afval.

De gemeente waar ik woon, heeft gekozen voor het distribueren van speciale plastic zakken onder de bevolking, die eens in de maand worden opgehaald. Deze kun je gewoon op de afhaaldag aan de straatkant zetten. Nieuwe zakken kun je bij de buurtsuper ophalen.

Op zich een nobel streven natuurlijk, om gebruikt plastic in te zamelen, zodat het hergebruikt kan worden. Maar een aantal zaken storen mij persoonlijk.

Allereerst een eenvoudige constatering. Bij een rondgang in mijn de buurt, blijkt dat bij meeste mensen (die actief scheiden) iets meer dan de helft van het afval uit plastic bestaat en de andere helft uit restafval. Soms wat meer, soms wat minder, maar gemiddeld iets meer dan de helft.

Laten we aannemen dat de totale hoeveelheid afval van een gemiddeld huishouden niet is veranderd. Waarom moeten er dan nu per maand 3, in plaats van 2 vuilniswagens door de wijk rijden? Zou de gemeente er niet wijs aan doen om weer terug te gaan naar twee vuilniswagens per maand? Eén per maand voor het restafval en één voor het plastic.

Daarmee vangt de gemeente driet vliegen in één klap. Enerzijds beantwoorden ze daarmee beter aan milieu- en klimaatdoelstellingen (een extra vrachtwagen per maand om de CO2-emissie voor de verbranding van plastic te voorkomen is natuurlijk je reinste flauwekul). Ten tweede wordt de burger zo actief aangespoord om daadwerkelijk de plastic te gaan scheiden (wat nog niet iedereen doet). En ten derde verlagen ze de kosten voor het uitbesteden voor het vuilnis ophalen. Drie vrachtwagens kosten meer dan twee, dus een kostenreductie is te halen, niet geheel onbelangrijk in deze tijd van bezuinigen.

Maar goed, dat zijn de dingen waarover ik me verbaas bij de gemeente en de punten die ik ook zal gaan voorleggen bij de desbetreffende balie in het gemeentehuis.

Maar....

Hoe gaat uw gemeente hiermee om?
Wat zijn uw positieve kritiekpunten?
Wat zijn uw negatieve kritiekpunten, wat zou uw gemeente nog kunnen verbeteren?
Waar maakt ù zich verder druk om?

Wellicht kunnen we samen tot betere oplossingen komen? Wie heeft er nieuwe ideeën? Suggesties?

Mvgr - B
Laatst gewijzigd door Brynnar op 03 jun 2010 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Meiss »

Allereerst lijkt mij zo dat de gemeente echt niet overbodig 3vuilniswagens in zou zetten, terwijl het ook met 2 haalbaar zou zijn.

verder de antwoorden op uw vragen:

Hoe gaat uw gemeente hiermee om?
Bij ons word het plasic afval ééns in de 4weken op gehaald, gelijktijdig met de grijze container.

Hoe consequent is uw gemeente?
Consequent in welke zin?
Ze halen alles op tijdens de afgesproken dagen.
Op de zakken staat vermeld wat er wel en niet in mag,
zit er hier wel eens groter plastic bij, dan word dit ook gewoon mee genomen. Zitten er andere materialen in, dan blijven de zakken ook gewoon liggen.

Wat zijn uw positieve en negatieve kritiekpunten?
Positief: je word aangezet tot scheiden, voor deze regelgeving ging het plastic gewoon de container in, daar ik achteraf woon, en ik vaak geen tijd had om het naar een verzamelpunt te brengen. Ik heb nu wekelijks ruim een volle zak, ga maar na wat dat scheeld in de portemonee
Negatief: Heb geen negatieve punten.

Wat zou uw gemeente nog kunnen verbeteren?
Is dat niet "dezelfde" vraag als die negatieve kritiekpunten?

Waar maakt ù zich druk om?
Ik mij nergens, ik vraag mij eerder af waar u zich druk om maakt ;)

Brynnar
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 mei 2005 10:05
Contacteer:

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Brynnar »

Hallo Meiss,

Bedankt voor de opmerkingen, ik zal de stellingen iets duidelijker maken.

Mvgr - B
Laatst gewijzigd door Brynnar op 03 jun 2010 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Meiss »

mag ik zeggen dat ik, gezien u nu in elke post die link plaats, eerder de indruk krijg, dat u dit topic enkel maar plaatst om mensen naar uw site te lokken?

Brynnar
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 mei 2005 10:05
Contacteer:

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Brynnar »

Zit ergens in de instellingen van het profiel, geloof ik. Ik heb hem uitgezet en zal ze verwijderen uit de post, om geen verkeerde indruk te wekken. Excuses.

Mvgr - B

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Meiss »

en welke instellingen hadden dat dan moeten zijn?
naar mijn weten had u het namelijk gewoon zelf getypt, en bent u nou niet helemaal eerlijk!

Uiteraard laat ik mij graag van het tegendeel bewijzen.

Brynnar
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 mei 2005 10:05
Contacteer:

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Brynnar »

Hi Meiss,

Ik ben al enkele jaren niet meer actief geweest op dit forum en de algehele lay-out en pagina-opmaak was compleet anders dan wat ik gewend was. Ik had een beetje zitten goochelen met de diverse instellingen en op de één of andere manier lukte het om een soort ondertekening toe te voegen, via de profielinstellingen. Ik heb geen idee hoe ik dat precies voor elkaar gekregen had, maar nadat ik hem had verwijderd kon ik hem niet meer terugkrijgen (net even geprobeerd, maar hij staat nu alleen nog onderaan in mijn profiel zelf, check maar.)

Maar echt ter zake doende is het niet, want het is verder ook niet relevant voor het onderwerp. Ik ben voornamelijk benieuwd naar de "wisdom of the masses" om eens te bekijken of we met velen naar duurzame oplossingen kunnen toewerken in zijn algemeenheid. Ik ben zijdelings betrokken bij een duurzaamheidsproject dat bij een instelling loopt en daarom probeer ik eens in te schatten of diverse forumbezoekers voldoende input kunnen leveren om oplossingen voor een simpel vraagstuk kunnen leveren. Het is eigenlijk een voorbereidingsfase voordat ik met het echte werk begin.

Mvgr - B

Meiss
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 apr 2010 15:28

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Meiss »

Dat het niet relevant is op dit topic, snap ik, maar aangezien het wel in uw topic geplaatst stond, en ik het idee heb dat u hierin niet eerlijk bent, mag ik wel even aanhalen.

Je hebt namelijk inderdaad de optie om het in je "onderschrift" te zetten, maar bij mijn weten word het nergens in berichten getoond, ook al geef je wel aan dat je dit toestaat.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Brynnar schreef:Op zich een nobel streven natuurlijk, om gebruikt plastic in te zamelen, zodat het hergebruikt kan worden.

Dat is helemaal geen nobel streven. Het is het onnodig op kosten jagen van de burger en aparte inzameling is ook nog eens minder gunstig voor het milieu. Zie daarover dit artikel: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... _efficient

johra
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jul 2010 12:52

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door johra »

Bij ons in Hoensbroek ( zuid limburg ) halen ze het plastic eens in de maand op.
Ik vindt dat te weinig, had laatst al in een zak die dus 4 weken stond al maden, bah fijn.
Ik kom op 4 zakken plastic per maand uit.
Nu moet ik dus meer scheiden, plastic afspoelen, kost mij dus water en gas en tijd, en nog kans op maden.
Mijn container halen ze iedere 2 weken op, maar daar kan ik met gezin van 4 pers nu wel 6 weken mee doen eer deze vol is, maar ja in de zomer zet je hem maar na 2 weken aan de weg kassa 5 euro voor een container die praktisch leeg is.
In de winter maanden zou het wat mij betreft 1 keer in de maand kunnen worden opgehaald maar in de zomer mag dat dus echt wel een keer in de 2 weken (plastic).
Mijn mening is dus dat dit geen geslaagde aktie is, en ik dus gewoon in de zomer alles maar weer in 1 container gooi,en die 5 euro per 2 weken maar voor lief neem.

peter48
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 aug 2010 18:37

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door peter48 »

Het leuke van de gemeente waar ik woon, is dat ze wél zakken verspreiden om het plastic in te doen, maar ze vervolgens niet ophalen...

jojan
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2008 15:45

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door jojan »

Hier staan inmiddels flink wat bakken in de gemeente. Zelf doe ik niet mee, omdat het "water naar de zee dragen" is. Plastic recycling uit huishoudelijk afval is in bijna geen enkele situatie goed voor het milieu (omdat het apart moet worden vervoerd, en je vervoert voornamelijk lucht). Bovendien heb ik naast het oude papier, glas het groenafval en de grijze bak geen plaats.

Firestar
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:59

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Firestar »

Hoe gaat uw gemeente hiermee om?
Onze Gemeente begint er net mee.
Bij onze buurtsuper zal een extra container komen te staan waar je je plastic afval kan brengen. Ze wordt dus niet huiselijk opgehaald.


Wat zijn uw positieve kritiekpunten?
Een centraal inleverpunt vind ik een beter idee dan het maandelijks ophalen van plastic afval. Je kunt dan iedere keer als je bij de buurtsuper moet zijn het afval daar inleveren.
Vreemd heb ik altijd gevonden dat de buurtsupers zelf nooit een afvalinzamelingsbak hebben staan voor oude plastic tasjes!!! In de USA (colorado) hebben ze dat namelijk al 15 jaar!!!



Wat zijn uw negatieve kritiekpunten, wat zou uw gemeente nog kunnen verbeteren?

Afvalinzamelingsbakken zouden frequenter kunnen worden geleegd.



Waar maakt ù zich verder druk om?
Dat zou offtopic zijn ...


Even in reactie op het vorige bericht
"apart moet worden vervoerd, en je vervoert voornamelijk lucht"

Daarom wordt het in de vrachtwagen ook SAMENGEPERST!!!
Ook andere plastics worden samengeperst tot grote balen. Die balen worden dan per vrachtwagen of zeecontainer vervoerd naar bedrijven die dit 'afval' tot grondstof voor nieuwe plastics verwerken.
Sommige plastic soorten kunnen zo gemakkelijk tot 7 keer toe opnieuw en opnieuw en opnieuw worden verwerkt tot nieuw produkt.


Vergeet niet plastics worden vervaardigd uit OLIE ... en die wordt steeds schaarser alsook neemt de kwaleit van het gewonnen produkt af.
maw de olie die nu wordt omhooggehaald is in veel gevallen minder van kwaliteit dan 'vroeger'
Voor produkten zoals benzine etc is dat nog geen ramp maar wel is de kwaliteit van de gewonnen ruwe olie van groot belang voor een tal van andere produkten.

Reclyling is dus een GOED ding ... en noodzakelijk.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Quisquid »

Recycling is goed. Maar toch zijn er kanttekeningen.

1. In mijn gemeente geschiedt dit middels verspreid door de gemeente geplaatste bakken waar je het plastic naartoe kunt brengen. Lange tijd was bij mij de dichtstbijzijnde bak - voor de hele wijk! - op 1200 meter afstand, retour 2400 meter. Daat moet je dus met je plastic met de auto naar toe! Om dan te constateren dat die bak al propvol zit en de mensen hun plastic maar bij die bak op de straat kwakken. Dan kun je jouw plastic ook erbij kwakken, of weer netjes mee naar huis terugnemen.
Tegenwoordig is er ook een bak op 500 meter afstand. Dat kan nog te voet.

2. Het thuis apart zetten van plastic is niet alleen smerig en rommelig (het is al snel een flink volume), maar ook erg onhygiënisch, want vaak zitten er etensresten aan vast. Die kunnen gaan bederven, beschimmelen, of vliegen aantrekken.

3. Moderne afvalverwerkingsbedrijven zijn prima in staat het afval op het bedrijf zelf te scheiden. Dus waarom moet de consument dat dan nog doen en kan het plasticafval niet gewoon bij het andere restafval?

4. Het systeem is ondoorzichtig. Waarom mag een plastic potje (is een verpakking) wel en een plastic beker (is een gebruiksvoorwerp) niet bij het plasticafval?

5. Afval is een miljoenenindustrie tegenwoordig. Er wordt geld betaald voor ons afval. Ook de gemeenten krijgen geld voor het ingezamende plastic. Dit zou verrekend moeten worden met de afvalstoffenheffing die men aan de gemeente moet betalen. Maar die gaat maar niet omlaag!

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Quisquid »

6. De plastic verpakkingen mogen ook best wat minder. Laatst kocht ik verse pepers in de PLUS-supermarkt. Ze waren verpakt in een afgedekte plastic bak en stonden in het koelvak. Die dingen hoeven niet in een plastic bak (gewoon per benodigd gewicht afwegen) en hoeven ook niet in een koeling. Zulke praktijken verhogen de prijs én de afvalberg.
Ook aan de kant van de productie en de verkoop is dus nog wel wat te verbeteren.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik vertik het in alle standen! Wij hebben 1 frisdrankfles per week en ik koop zoveel mogelij 'los'. Verder hebben wij een paar jaar geleden een afvalpers gekocht. Die hadden we er na 2 jaar uit want de grijze kliko met restafval hoeft nu maar 4 keer per jaar geleegd te worden.
Ik breng oud papier weg, heb nauwelijks groenafval, kleding gaat naar de kringloop en lege batterijen naar de bak in de supermarkt. Plastic wordt hier gewoon geplet en verder geen gezeur. Ik vind het ook smerig, al die zakken aan de straat.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door ciske »

Ik vind het ook smerig, al die zakken aan de straat.Miepje1
Wat is daar smerig aan? Goed dicht doen en niemand heeft er last van.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Miepje1 schreef:Ik vertik het in alle standen! ....
Zou u het ook vertikken als u de afvalstoffenheffing betaald moeten worden per kilo ?

Ik hou me wel bezig met het scheiden van plastic, gemiddeld zijn het zo'n 3 zakken per maand. Deze worden eens in de maand opgehaald. Het scheelt gewoon volume en gewicht in de restafvalbak en dat scheelt weer in de kosten.
Quisquid schreef:6. De plastic verpakkingen mogen ook best wat minder. Laatst kocht ik verse pepers in de PLUS-supermarkt. Ze waren verpakt in een afgedekte plastic bak en stonden in het koelvak. Die dingen hoeven niet in een plastic bak (gewoon per benodigd gewicht afwegen) en hoeven ook niet in een koeling. Zulke praktijken verhogen de prijs én de afvalberg.
Ik weet nog zo net niet of deze zonder verpakking zouden kunnen. De verpakking dient hier meer ter bescherming van het product. Als iedereen in de bak zit te graaien om er zomaar wat uit te plukken, zullen er velen beschadigen na het graaien door een paar mensen en die beschadigde hoeft vervolgens niemand meer met als gevolg dat ze halve kisten met verder goede producten kunnen kiepen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door ciske »

Zou u het ook vertikken als u de afvalstoffenheffing betaald moeten worden per kilo ?
Die kans is niet groot :lol:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Ervaringen en beoordeling plasticscheiding?

Ongelezen bericht door bprosman »

Zou u het ook vertikken als u de afvalstoffenheffing betaald moeten worden per kilo ?
Ja, als alleenstaande vader met een (meer dan) fulltime baan ben ik behoorlijk druk en kan ik nog net onthouden dat ze op Di ochtend de vuilcontainer ophalen.
Voor oud papier, textiel, glas, en nu plastic hebben ze zo'n ingewikkeld schema dat ik echt niet kan onthouden of het nu de derde dinsdag in september bij volle maan is of de oneven vrijdagochtend tijdens het eerste kwartier is of iets dergelijks.
Ik ben 's-morgens om 06:15 weg , dan staat er nog niet veel aan de straat wat mij triggert en als ik het zie aan het einde van de straat of zo ga ik niet meer terug.
Etensresten mogen bij ons ook niet meer in de 'groenbak' , alleen tuinafval, en aangezien plastic IKEA planten bij mij nog doodgaan heb ik dat niet want heb mn tuin bestraat.
Bovendien met glas, jampotten, pastapotten e.d. beginnen in de garage (waar je die rotzooi ook nog eens opgeslagen moet worden) beginnen er binnenin zich ook nog wetenschappelijk op-kweek-gezette experimenten af te spelen. En eerst afwassen (met warm water) of in de vaatwasser lijkt me qua energiebesparing zijn doel voorbij te schieten.

Ofwel : Ik fl*kker alles in één bak.

Past t niet gaat het er bij de buren bij (die doen dat bij mij ook met tuinafval), gaan we per kilo betalen (dat is nu niet) vraag ik er een kliko bij (dat kan bij ons, uiteraard tegen betaling).

P.S. Oude kleding en schoenen gooi ik wel apart in de daarvoor bestemde container.
Laatst gewijzigd door bprosman op 21 sep 2012 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten