LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Naheffing vanwege asbest

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
haakje
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2018 21:19

Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door haakje »

ik heb een bouw/sloopcontainer gehuurd en daar een paar nokdelen van golfplaat in gedaan. Na ophalen kreeg ik een naheffing vanwege asbest. Ik heb de containerfirma laten weten dat dit geen asbest betrof en dat ik daar de papieren voor heb. Toen was plots het helemaal niet van belang of het asbest was maar gelijkend op asbest was al genoeg om een naheffing te versturen. 24 minuten na deze mededeling kreeg ik al de factuur toegestuurd met het verzoek deze met ideal te betalen. Opnieuw bezwaar gemaakt omdat het geen asbest betrof en dat op de website geen golfplaten werden genoemd onder het kopje wat mag niet. ook de bijlage die ik bij bestelling ontving stonden geen opmerkingen zoals golfplaten. Dan verwijst men naar de algemene voorwaarden en daarin staat inderdaad ergens in de kleine letters dat eterniet platen als asbest gelijkend kunnen worden gezien. Gaat dit niet erg ver? geen asbest maar gelijkend, niet op de website vermelden maar wel in de kleine lettertjes?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Beste vraagsteller,

Zijn de voorwaarden u wel verstrekt voor of bij het aangaan van de overeenkomst? Anders gelden ze namelijk überhaupt niet.

En indien correct aan u verstrekt: het bedrijf had dit duidelijker moeten vermelden. Zoiets belangrijks wegmoffelen in voorwaarden - en ook weglaten in de wel duidelijke lijst van wat (niet) mag - kan niet door de beugel. Het gaat namelijk om een wezenlijke beperking en dit valt onder de zogenaamde grijze lijst van consumentenvoorwaarden. Dat maakt deze bepaling vernietigbaar.

U hoeft dus niet te betalen met een beroep op ongeldigheid dan wel vernietiging van deze voorwaarde.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door 16again »

What's in a name?
Eterniet bevat gewoon asbest in.
In andere landen wordt asbest nog gewoon toegepast, met wollige kreten als "bevat natuurlijke vezels."

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier over de naam Eternit en hun asbestverwerking in golfplaten. In die oude golfplaten zit gewoon asbest.

https://asbestverwijderingadviseur.nl/v ... en-asbest/

haakje
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2018 21:19

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door haakje »

ik zal proberen iets meer duidelijk te zijn over de golfplaat. Het betreft een golfplaat met de code 32 8 0564 NT, ''NT'' betekend Nieuwe Technologie, wat staat voor asbestvrije platen. De golfplaten hoeven met de huidige dak/asbest sanering ook niet te worden vervangen!
Maar blijkbaar is elke golfplaat verdacht van asbest. Dit werd dus niet vermeld in de bijlage die ik heb gekregen maar wel in de algemene voorwaarden. Ik dacht dat ik met een gerust hart de bijlage kon volgen, tot ik de naheffing kreeg.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat dan maar berichten aan dat bedrijf.

haakje
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 okt 2018 21:19

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door haakje »

dat heb ik uiteraard gedaan maar de plaat is gelijkend aan. Zoals cassis gelijkend is aan bloed allebei vloeibaar en rood dus kan cassis best eens bloed zijn en in de afval branche zou de redenering dan zijn cassis is bloed

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Het is niet relevant of er asbest in zit of niet. Het is alleen maar van belang of het bedrijf de consument correct geïnformeerd heeft (nee dus).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hier op het stort mag je asbestgolfplaat tot 40 MT2 dumpen ,gratis .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gewoon niet betalen. Dan mogen ze zelf hun tanden er op stukbijten.

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Inderdaad niet betalen en nogmaals de factuur verwerpen met de mededeling dat asbestvrije golfplaten niet vermeld staan op de verstrekte lijst met niet-toegestane materialen.

M1978
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2019 12:08

Re: Naheffing vanwege asbest

Ongelezen bericht door M1978 »

Het is wel zo dat bij afval bedrijven bepaald afval wordt behandeld als de duurste categorie in zijn soort zolang het tegendeel niet is bewezen. die kosten zijn uiteraard voor de aanbieder. dit geld voor asbest, maar bijv ook voor asfalt. dat kan teerhoudend zijn of niet. het een kost meer als het ander. Wij hebben prive asbest laten verwijderen. de test die nodig was voordat ze aan het karwei begonnen kost ongeveer € 500,00. er komt dan een buro dat letterlijk een halve cm x halve cm komt ophalen, uiteraard in vol ornaat en die onderzoeken de categorie asbest. Ik snap het bedrijf in deze wel. iedereen kan papieren hebben dat het asbest vrij is, maar die kunnen ook bij een andere partij horen. Je had de vermeende asbest misschien ook terug kunnen nemen? tot een bepaalde hoeveelheid is dt gratis in te leveren bij de gemeente

Gesloten