LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verwijderings bijdrage vraag.

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door squareware »

Beste iedereen,

Ik weet even geen bijpassende titel bij deze vraag en anders weet ik wel een lange.

Stel: ik koop een frituurpan bij een winkel, betaal verwijderings bijdragen en loop de winkel uit. Hoelang heb ik dan nog de tijd om mijn oude frituurpan bij diezelfde winkel in te leveren? Is dit wettelijk vastgelegd?

Ik begrijp als je dit meteen doet, dat er niets aan de hand is.
Stel nou dat je een week later komt met de bon van het nieuw gekochte aparaat
en je wilt je oude frituurpan inleveren, er is immers voor betaald om dit te mogen doen? Aan de andere kant, zou dat beteken dat je elke dag terug kan komen met je bon en een oude frituurpan in kan leveren.. Dus, weet iemand of deze tijd wettelijk is vastgelegd, of dat dit op koopovereenkomst moet staan?

groet,
squareware

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt niet zomaar je oude frituurpan inleveren bij de winkel. De winkel moet wel de oude apparatuur innemen als je nieuwe koopt. Dus als je bv. een kapotte wasmachine hebt en je koopt een nieuwe, dan moet de leverancier de oude, kapotte, meenemen als jij dat wil. De verwijderingsbijdrage wordt overigens ook gebruikt voor het inzamelen via bv. grofvuil/milieudienst.

Er is dus geen 1-op-1 verband tussen het geld dat jij aan de winkelier betaalt en de kosten die jou winkelier maakt. Het geld dat je betaalt bij de frituurpan gaat dus in de grote pot en daarvan wordt het inzamelen via o.a. de winkels en de milieudienst betaald.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door squareware »

@kweenie:
thnx voor reply: je zegt het dus zelf:
De winkel moet wel de oude apparatuur innemen als je nieuwe koopt
Is daar een termijn voor? ik kom 1 week later bijvoorbeeld mijn oude frituurpan inleveren. Is dat ergenst vast gelegd?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door squareware »

@pindakaaspotje:
okeej bedankt, ik vroeg het me namelijk gewoon af.
van mijn mag er een slotje op dit topic.

berend67
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 sep 2008 14:59

Re: verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door berend67 »

Mijn stofzuiger heeft het onlangs begeven en er moest dus een nieuwe komen. Ik ga naar een witgoedzaak waarvan ik de naam niet zal noemen. Ik wil graag een stofzuiger kopen en mijn oude stofzuiger hier achter laten. Dat vond de verkoper niet zo een goed idee, hij zei dat ze niets retour namen omdat anders het magazijn vol kwam te zitten met ouwe rommel. Ik vertelde meneer de verkoper dat ik voor deze stofzuiger verwijderings bijdrage had betaald, maar hij vertelde dat de bijdrage inmiddels was afgeschaft. Ja amehoela, ik heb toch verwijderings bijdrage betaald?
Dus ik betaal 4 euro aan bijdrage en kan vervolgens zelf dat ding bij het grof vuil aan bieden..
Uiteraard de stofzuiger niet bij deze zaak gekocht. Het schijnt dat er nog miljoenen in het potje van de verwijderings bijdrage zit. Zakkenvullers dus.

VNVMP
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2011 11:50

Re: verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door VNVMP »

Een winkelier is wettelijk verplicht een oud elektrisch apparaat in te nemen op het moment dat de klant een nieuw vergelijkbaar product koopt. Dat heeft niets met de verwijderingsbijdrage te maken.

De verwijderingsbijdrage is half februari dit jaar afgeschaft voor kleine huishoudelijke apparaten en tv/video-apparatuur. Voor groot witgoedapparaten en koel-/vriesapparaten is deze nog van kracht tot begin 2013. De verwijderingsbijdrage werd en wordt nergens anders voor gebruikt dan om de kosten te betalen van de inzameling en recycling van elektrische apparaten. Ook het ophalen bij de gemeente (grof vuil) en het vervoer naar de recyclingfabriek is een onderdeel van die kosten.

Jeroen de Roos
Producentenvereniging NVMP

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door ciske »

De verwijderingsbijdrage is half februari dit jaar afgeschaft voor kleine huishoudelijke apparaten en tv/video-apparatuur
dat klopt niet hoor , ik heb laatst nog voor huishoudelijk spul verwijderingsbijdrage moeten betalen, dus hoezo afgeschaft?

Ik gooi het oude als de winkel het niet terugneemt gewoon in de afvalbak.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door angel1978 »

dat klopt niet hoor , ik heb laatst nog voor huishoudelijk spul verwijderingsbijdrage moeten betalen, dus hoezo afgeschaft?
Dat klopt wel degelijk !

http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q ... 99&bih=895

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door Radar »

Geruzie verwijderd door de moderator

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: verwijderings bijdrage vraag.

Ongelezen bericht door Quisquid »

ciske schreef:
De verwijderingsbijdrage is half februari dit jaar afgeschaft voor kleine huishoudelijke apparaten en tv/video-apparatuur
dat klopt niet hoor , ik heb laatst nog voor huishoudelijk spul verwijderingsbijdrage moeten betalen, dus hoezo afgeschaft?

Ik gooi het oude als de winkel het niet terugneemt gewoon in de afvalbak.

Vanaf 14 februari 2011 is de verwijderingsbijdrage voor audio- en videoapparatuur en voor kleine huishoudelijke apparaten, zoals een elektrische frituurpan, afgeschaft. Als een winkelier sinds die datum toch verwijderingsbijdrage in rekening brengt, is dat mogelijk niet terecht. Net als de "verwijderingsbijdrage" of "milieuheffing" die autobandenzaken vaak in rekening brengen bij de inname van je oude banden, maar welke bijdrage/heffing op geen enkele wettelijke regeling is gebaseerd.

De belangrijkste reden van de afschaffing van deze verwijderingsbijdrage voor huishoudelijke apparaten is dat er inmiddels veel te veel in kas zit. Daarnaast functioneerde het systeem niet naar behoren (getuigen de grootscheepse illegale afvoer naar ontwikkelingslanden waar de apparatuur op allerminst veilige en milieuvriendelijke manier werd gedemonteerd). En afval is inmiddels big business en een miljoenenindustrie; het is redelijker dat je geld toe zou krijgen voor het inleveren van grondstoffen dan dat je er nog voor moet betalen ook! "De vervuiler betaalt," maar wie inlevert, is geen vervuiler, maar een leverancier.

Je kunt je oude apparaat inleveren bij de zaak waar je de nieuwe hebt gekocht. Die zaak moet daaraan meewerken. Daar mag niets voor in rekening worden gebracht. Wel moet je dat gelijktijdig met de levering van het nieuwe apparaat doen. Ook kun je het oude apparaat kosteloos inleveren bij de milieustraat.
Koop je geen nieuw apparaat terug of wil je het oude apparaat later pas inleveren, dan kun je altijd voor deze laatste optie kiezen.

Gesloten