LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afval tegengaan

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
a huijgens
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2018 15:58

Afval tegengaan

Ongelezen bericht door a huijgens »

Enige jaren geleden heb ik via de websites de energiedrankproducenten aangesproken op het feit dat energiedrankjes geen energie opleveren maar energie opslurpt: na het meenemen van een vol blikje (volle blikjes) energiedrank en na het drinken van de inhoud ervan heeft de gebruiker van deze "energiedrank" geen energie meer om het lege blikje mee terug te nemen of in een afvalbak te gooien, maar laten ze het op straat of in het plantsoen achter.

Op straat erger ik me eraan dat er zoveel afval ligt, overal zowel in steden, in wijken, in plantsoenen maar ook in dorpen en in het landelijk gebied. Statiegeld draagt zeker bij aan het verminderen van het afval.

Tevens zullen fabrikanten van verpakkingsmiddelen er samen voor moeten zorgen dat verpakkingen recyclebaar zijn en liefst met zo weinig mogelijk soorten verschillend verpakkingsmateriaal vooral bij plastics. De consument kan het onderscheid tussen de verschillende soorten plastics niet of nauwelijks maken, dus zorg voor minder soorten plastic en die in ieder geval recyclebaar zijn. Producenten en handelaren in producten, die een verpakking behoeven, dienen ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk verpakking wordt gebruikt (soms is een product tot driemaal toe verpakt, bv. bonbons van Ferrero). Gezamenlijk met de producenten van verpakkingsindustrieën dienen de producenten en handelaren van te verpakken producten ervoor te zorgen dat verpakking tot het minimale wordt teruggedrongen.

Daarnaast is opvoeding uiteraard van belang. Laten we er samen voor zorgen dat een ieder gaat beseffen dat weggooien alleen kan en mag (verbaliserend optreden door de overheid) op daarvoor bestemde plekken: onderweg in de specifieke afvalbakken, bij winkelcentra of in winkels voor statiegeldproducten, of thuis in de daarvoor bestemde containers.

Adri

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Afval tegengaan

Ongelezen bericht door mahadma »

Dat verbaliseren, hoeveel politieagenten denkt u daarvoor nodig te hebben? On haalbaar in mijn visie. Of er is geen tijd meer voor ècht politiewerk natuurlijk.

HansieZant

Re: Afval tegengaan

Ongelezen bericht door HansieZant »

mahadma schreef:Dat verbaliseren, hoeveel politieagenten denkt u daarvoor nodig te hebben? On haalbaar in mijn visie. Of er is geen tijd meer voor ècht politiewerk natuurlijk.
Als de politie in mijn stad de tijd heeft om mensen, die vandaag in het park een wijntje of een biertje liggen te drinken, te verbaliseren, dan kunnen ze dat ook wel voor mensen die hun afval niet in de daarvoor bestemde bakken gooien.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Afval tegengaan

Ongelezen bericht door mahadma »

HansieZant schreef:
mahadma schreef:Dat verbaliseren, hoeveel politieagenten denkt u daarvoor nodig te hebben? On haalbaar in mijn visie. Of er is geen tijd meer voor ècht politiewerk natuurlijk.
Als de politie in mijn stad de tijd heeft om mensen, die vandaag in het park een wijntje of een biertje liggen te drinken, te verbaliseren, dan kunnen ze dat ook wel voor mensen die hun afval niet in de daarvoor bestemde bakken gooien.
Zomaar een idee, hoeveel agenten moet je inzetten met dit zomerse weer op het strand? Maar dan wel 24/7, dus ook 's avonds wanneer veel hangjeugd van alles achterlaat in speeltuinen of andere plekken?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Afval tegengaan

Ongelezen bericht door scontra »

a huijgens schreef:Enige jaren geleden heb ik via de websites de energiedrankproducenten aangesproken op het feit dat energiedrankjes geen energie opleveren maar energie opslurpt: na het meenemen van een vol blikje (volle blikjes) energiedrank en na het drinken van de inhoud ervan heeft de gebruiker van deze "energiedrank" geen energie meer om het lege blikje mee terug te nemen of in een afvalbak te gooien, maar laten ze het op straat of in het plantsoen achter.

Adri
Ik mis de reacties welke u ongetwijfeld van alle energiedrankproducenten heeft gekregen.

a huijgens
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2018 15:58

Re: Afval tegengaan

Ongelezen bericht door a huijgens »

De reacties van de fabrikanten komen neer op het volgende: dat is de verantwoordelijkheid van de koper / gebruiker.
Opmerking over het verbaliseren: ook de stadswachten (Handhaving en Toezicht) mogen bekeuringen uitschrijven; als het eenmaal bekend is dat je voor het weggooien van afval een bekeuring kunt krijgen, dan zal dit wel snel bekend zijn en zullen mensen (hoop ik) nadenken voordat ze het afval in de openbare ruimte achterlaten. Dit is echt een kwestie van opvoeding die een ieder van thuis uit hoort te hebben meegekregen: wat je van thuis uit of uit de winkel e.d. meeneemt behoor je of in een daarvoor bestemde afvalbak te deponeren of gewoon mee naar huis nemen (dit geldt ook voor uitwerpselen van dieren die je in de openbare ruimte uitlaat).

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Afval tegengaan

Ongelezen bericht door BL2 »

Op bellen en appn in de auto staat ook een flinke boete, soms zie je een auto waarbij de bestuurder/ster gewoon naar buiten kijkt...
Dus een boete gaat het niet worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Afval tegengaan

Ongelezen bericht door scontra »

a huijgens schreef:De reacties van de fabrikanten komen neer op het volgende: dat is de verantwoordelijkheid van de koper / gebruiker.
Opmerking over het verbaliseren: ook de stadswachten (Handhaving en Toezicht) mogen bekeuringen uitschrijven; als het eenmaal bekend is dat je voor het weggooien van afval een bekeuring kunt krijgen, dan zal dit wel snel bekend zijn en zullen mensen (hoop ik) nadenken voordat ze het afval in de openbare ruimte achterlaten. Dit is echt een kwestie van opvoeding die een ieder van thuis uit hoort te hebben meegekregen: wat je van thuis uit of uit de winkel e.d. meeneemt behoor je of in een daarvoor bestemde afvalbak te deponeren of gewoon mee naar huis nemen (dit geldt ook voor uitwerpselen van dieren die je in de openbare ruimte uitlaat).
BOA's zijn er slechts in een beperkt aantal Gemeenten en het merendeel van de inwoners van Nederland woont niet in stedelijk gebied.
Dat iedereen zijn vuil zelf moet opruimen is een gegeven, maar wie gaat wie dat leren.
Volwassenen zijn de grootste vervuilers, dumpen links en rechts wat ze kwijt willen, zie bijv. maar langs de Rijkswegen welk een zooi er ligt om over de pleisterplaatsen maar te zwijgen.
Ouders hebben zelf geen tijd en besteden hun kleine kinderen veelal uit aan de e.o.a. wijze van kinderopvang en daar is geen tijd en kennis beschikbaar om aan dit soort educatie te doen.
Leraren op school hebben zelf al niet van hun ouders geleerd hoe hun rotzooi zelf op te ruimen, dus daar mag je ook niets van verwachten.
Uw verontwaardiging is gerechtvaardigd, maar ik ben bang dat u een roepende in de woestijn bent en blijft.

Gesloten