LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat men met afval zou moeten doen?!

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Vroeger werden de koekjes die je bij de bakker kocht in een papieren zakje gedaan wat nadat het geledigd was in de koekjestrommel thuis nogeens dienst deed als zakje voor het lunchpakket van vader en vervolgens gewoon kon worden weg gegooid. Limonadesiroop zat in een statiegeldfles zo ook limonade met prik.(Noem hier geen merken) Tegenwoordig zit in of aan alle embalage plastic waardoor het niet recyclebaar is, denk aan melkpakken. Vroeger zat het in statiegeldflessen, werkte perfect. Men produceerde vroeger gewoon veel minder afval in verhouding tot de hedendaagse tijd. Waarom moet alles wat jaren achtereen goed werkt anders waarvan we nu de naween ondervinden? Alle afval moet meer en meer gescheiden worden. Produceer dat dan gewoon niet!
Ik ben zeer benieuwd naar uw meningen en opvattingen.

stofzuigertje

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ja maar....

Als ik 12 flessen melk koop kunnen ze kapot gaan in de auto.
Ook het terug brengen naar winkel en fabriek is extra werk en kost geld.
Dus soms is wegwerp verpakking toch goedkoper, voor fabriek en consument.

Een glazen fles is soms net zo zwaar als product dus minder KG vervoeren en niet schoonmaken, kijk eens naar plastic bekertjes.
Soms is afwassen en beker van steen gebruiken duurder dan wegwerp plastic.

Ook de Pet fles, vroeger stevig en schoon te maken, nu extra dun en Lidl gaat ze versnipperen en nieuwe maken, dat is goedkoper en beter dan oude schoonmaken!
Dus soms is wegwerp beter dan jou oude denkwijze.

Dus goed bedoeld maar ik weet hoe moeilijk het is in deze tijd nog terug te gaan naar vroeger.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door tiptoo »

stofzuigertje schreef: Dus soms is wegwerp beter dan jou oude denkwijze.

r.

dat denk ik dus niet want wegwerp is meer afval dus ook meer zwerfvuil , en laten we wel wezen , niet elk mens doet gescheiden in de bak dus het is gewoon een geldkwestie geworden hoe meer gescheiden hoe meer belasting ze kennen heffen ideaal toch wat ze allemaal voor ons bedenken :mrgreen:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door crazyme »

troubleshooter schreef:Vroeger ......
Vroeguh reden we met paard en wagen en poepten we achter het huus.

*schat ts toch wel ouder dan 50 jaar* :mrgreen:

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Leuke reacties mensen :)

Maar het is nu al zo dat we, als de plannen doorgaan, binnen enkele jaren geen tuin meer hebben maar een containerplaats, ieder dag vroeg opmoeten om dat kreng aan de traat te zetten en nergen meer in de zon kunnen zitten vanwege ruimtegebrek en de stankoverlast.
In plaats daarvan kan heel veel verpakkingsmateriaal voor of duurzaam dan wel milieuvriendelijk materiaal vervangen worden zodat we met 1 container kunnen volstaan.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door tiptoo »

troubleshooter schreef: In plaats daarvan kan heel veel verpakkingsmateriaal voor of duurzaam dan wel milieuvriendelijk materiaal vervangen worden zodat we met 1 container kunnen volstaan.
:mrgreen: mooi bedacht maar vergeet effe niet dat er dan nog meer kosten aan verbonden zijn , en hoezo vroeg op? ik zet laat de avond daarvoor al de container op de plek trouwens iedereen hier :mrgreen:

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Wim2007 »

troubleshooter schreef:Vroeger zat het in statiegeldflessen, werkte perfect. Men produceerde vroeger gewoon veel minder afval in verhouding tot de hedendaagse tijd. Waarom moet alles wat jaren achtereen goed werkt anders waarvan we nu de naween ondervinden? Alle afval moet meer en meer gescheiden worden. Produceer dat dan gewoon niet!
Wellicht is het ook goed om af te vragen hoeveel afval er zou ontstaan zonder het gebruik van (beschermende) verpakkingen. Hoeveel producten zouden in dat geval beschadigen of bederven? Statiegeldflessen zijn zwaarder dan de huidige Tetrapak verpakkingen of plastic flessen. Het kost meer energie om b.v. dergelijke zware glazen verpakkingen te transporteren. Daarnaast kost het schoonmaken van statiegeldflessen water, schoonmaakmiddel en energie (allemaal zaken die het milieu belasten). Plastic verpakkingen worden wel in verband gebracht met mogelijke gezondheidsschade (door de toevoeging van Bisphenol-A). Overigens zijn er nog steeds supermarkten waar melk in glazen flessen wordt verkocht. In Belgie wordt ook nog melk in glazen flessen geproduceerd (zie: http://www.inex.be/index.php?id=52 )

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door tiptoo »

Wim2007 schreef:Belgie wordt ook nog melk in glazen flessen geproduceerd (zie: http://www.inex.be/index.php?id=52 )

in belgie en dat is niet om die mensen af te katten zijn heleboel dingen nog anders , en je hebt het steeds over vroeger...zo ideaal was het vroeger ook niet met die kolenkacheltjes en ik zelf maar dat is mijn mening vind dat er te veel wordt gezeurd de laatste tijd over het milieu, we weten nu wel dat die niet best is en je ken er aan meehelpen maar het moet nog wel onder de normale normen blijven en dat is het zo niet.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Wim2007 »

tiptoo schreef: en je hebt het steeds over vroeger...zo ideaal was het vroeger ook niet met die kolenkacheltjes
Ik heb het niet over 'vroeger' gehad.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door troubleshooter »

@Wim2007, met alle respect voor uw betoog maar de circulatiefles of wel statiegeldfles circuleert wel tot 20 keer (gemiddeld). Ik druf te wedden dat het vervaardigen van evenveel tetrapakken in al die tijd veel en veel meer enegie kost dan het eenmalig omsmelten van de flessen en er weer niewe flessen van te maken. Het reinigen der flessen gebeurt met een circulerend systeem dus verbruik van water is er niet. Als reiniger wordt de fles geloogd, gespoeld. Tetrapakken moeten eveneens gereinigd worden alvorens deze gevuld worden.
De huidige verpakking is veel en veel te duur in verhouding toe de vroegere systemen. Die kosten ontzettend veel grondstoffen.
Wat betreft het transport moeten de vrachtwagens nu leeg terug, jammer van de energie.
Kort om, wanneer je zou turven denk ik dat je tot de conclusie komt dat de circulatieflessen goedkoper zijn. Maar het gaat mij om de rommel die hier de natuur verziekt. Daarnaast zijn de diverse productieprocessen veel duurder dan die van de fles, Dit vanwege het feit dat de fles vele malen langer mee gaat.
Vroeger was Cola alleen in flessen te verkrijgen. Tegenwoordig zit het in een wegwerpfles, de naam diet men eer aan en nodigd uit tot het in de praktijk daadwerkelijk weg werpen ervan op willekeurige plaatsen behalve waar dat moet. Het afval wordt vervolgens verbrand hetgeen ontzettend veel zuurstof kost. Daar wij er ook al voor hebben gezorgd dat er weinig meer van onze natuur over is en het groen mede zorg draagt voor het leveren van zuurstof is het niet uitgesloten dat wij er binnen kort een nieuw probleem bij hebben.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door mihoen »

in duitsland hebben ze statiegeld van 25cent op de halveliter blikjes bier. gevolg: geen troep op de grond dankzij onderandere zwervers. supermakrten hoor je niet klagen in dld. mogen ze van mij ook wel invoeren in nl. en dan op alle blikjes en flessen. supermarkten zullen wel wat te klagen hebben, maar met al die emballagemachines zal er volgens mij weinig werk extra zijn. en je helpt een stevige hoeveelheid zwerfafval voorkomen dankzij neerlands zuinigheid en mensen die bereid zijn om voor een paar cent de troep van een ander op te ruimen. mes snijdt aan 2 kanten :mrgreen:

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door tiptoo »

mihoen schreef:in duitsland hebben ze statiegeld van 25cent op de halveliter blikjes bier. gevolg: geen troep op de grond dankzij onderandere zwervers. supermakrten hoor je niet klagen in dld. mogen ze van mij ook wel invoeren in nl. en dan op alle blikjes en flessen. supermarkten zullen wel wat te klagen hebben, maar met al die emballagemachines zal er volgens mij weinig werk extra zijn. en je helpt een stevige hoeveelheid zwerfafval voorkomen dankzij neerlands zuinigheid en mensen die bereid zijn om voor een paar cent de troep van een ander op te ruimen. mes snijdt aan 2 kanten :mrgreen:
:mrgreen: jij mag blijven goed idee :lol:

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Het is allemaal zo simpel. ;)

Koop je spullen bij een natuurvoedingswinkel. Daar kun je bijna alles in papieren zakken krijgen. Er zijn zelfs mensen die een gebruikte papieren zak terug brengen en die kan dan weer gebruikt worden.

Verder leveren verschillende Nederlandse bedrijven zuivel in glazen flessen. En daarvoor is echt geen paard en wagen nodig. Maar blijkbaar denken sommigen alleen in zwart-wit.

Afval? Het meeste koop je zelf. Mijn kliko gaat eens in de twee maanden aan de straat. Plastic heroes, eens in de maand.

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een weblog over oa dit onderwerp, trefwoord "Poundfoolish and pennywise", kijk daar es rond.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1266046890

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door tiptoo »

:mrgreen: ik hoef geen eten te hebben in een gebruikte papierenlzak van anderen hoor dat vind ik toch niet echt fris, vind het zo wel prima

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Mijn oom is overleden aan gebruikte zakken, hij kreeg een baal van 100 kilo op z'n hoofd. ;)

Rauwe groenten in een zak waar rauwe groenten in hebben gezeten niet fris? Last van smetvrees? Dan zul je veel afval produceren en je kunt er vergif op innemen dat je daar binnen afzienbare tijd voor gaat betalen.

Meer afval, meer betalen. :D

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuuralen
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Ed4508
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 okt 2010 16:34

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Ed4508 »

Pindakaaspotje schreef:dat laatste betwijfel ik.. de natuurwinkel is volgens mij durder.. voor mensen die zogenaamd goed willen leven, laat die dan ook maar wat meer betalen
Hier ontbreekt wat kennis. :D

"Zogenaamd goed willen leven". Bedenk wel even dat kunstmest (fosfaat)

http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=76555

en olie op hun eind lopen (Peakoil).

http://www.peakoil.nl

Je zult dus in de toekomst wat meer richting natuurvoedingswinkel moeten bewegen. Het voer uit Verweggistan is dan niet meer te betalen.

En duur? € 5.66 voor 5 kilo zuurkool, duur? O, je denkt nu zeker dat mensen die "Zogenaamd goed willen leven" alleen zuurkool of sla eten? Ik heb op mijn weblog een linkje naar wat vegetarische recepten. Zonder soja, want dat misverstand is er ook niet uit te rammen.

http://klimaatkombi.blogeiland.nl/index ... 1282228298

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door tiptoo »

Ed4508 schreef:
Rauwe groenten in een zak waar rauwe groenten in hebben gezeten niet fris? Last van smetvrees?

Meer afval, meer betalen. :D
:mrgreen: nou nee hoor maar ik ga gewoon naar de supermarkt is wel zoveel frisser, ondanks dat we niet alles zien en volgens mij is een natuurwinkel stukken duurder, ik zeg altijd doe maar gewoon....doe je gek genoeg :mrgreen:

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Wat men met afval zou moeten doen?!

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Ed4508 schreef:"Zogenaamd goed willen leven". Bedenk wel even dat kunstmest (fosfaat) en olie op hun eind lopen (Peakoil).
'Peakoil' is een mythe. Waarom dat het geval is valt hier te lezen: http://peakoildebunked.blogspot.com/
Met name deze stelling: http://peakoildebunked.blogspot.com/200 ... -meme.html en deze stelling: http://peakoildebunked.blogspot.com/200 ... hreat.html zijn wellicht interessant.

Een ander artikel over de onzin van 'Peakoil': http://oilprice.com/Energy/Crude-Oil/De ... art-1.html
Ed4508 schreef:Je zult dus in de toekomst wat meer richting natuurvoedingswinkel moeten bewegen. Het voer uit Verweggistan is dan niet meer te betalen.
En worden producten als biologische bananen, biologische noten en pinda's, biologische koffie, biologische rijst en biologische thee dan plotseling 'dicht bij huis' geproduceerd?

Gesloten