LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?

Ik vind het terecht om (dan wel financieel) gecompenseerd te worden voor het scheiden van afval

Ja, want ik verricht (extra) werk;
29
57%
Nee, want het is goed voor milieu;
13
25%
Het kan me niet schelen, ik gooi alles door elkaar;
9
18%
 
Totaal aantal stemmen: 51

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door smilie »

Dames en heren van de Tros forum,

Het volgende vraag;

Tegenwoordig is er veel afval welke gescheiden moet / kan worden:
- plastiek;
- glas (verschillende kleuren);
- papier;
- overige...

Wat ik me afvraag is het volgende;
Doordat wij zelf deze afval al scheiden, is het minder werk voor de afval verwerking bedrijven. Wij leveren al alles gesorteerd. Voorheen was het anders.

Ik begrijp wel dat we hiermee onze footprint op CO2 lager houden (wat zeker goed is) - maar gelijktijdig helpen we kosten lager te houden voor de afval verwerking bedrijven.

Zouden we hiermee niet gecompenseerd moeten worden door b.v. lagere afval kosten? Wij verrichten immers werk welke door de afval verwerking bedrijf (betaald) verricht zou moeten worden?

Hoe is jullie mening hierover?

Mvg,
Smilie

Edit: op aanraden van anderen, poll erbij gezet;
Laatst gewijzigd door smilie op 17 mei 2011 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ja zou zeer zeker beloond moeten worden, of het in contant geld is.....mag ook in vermindering van de afvalstofheffing ofzo.

Ik gooi alles in mijn grijze container, gooi echt geen etensresten weg in de groene container vooral niet in de zomer, gebruik de container die het eerste geleegd gaat worden.
1 maal per 2 weken komen ze hier de grijze container legen, weet je hoe dat stinkt in de zomer, gatverdarrie, betalen ons scheel aan de afvalstofheffing en willen ze ook nog hebben dat je plastic, papier etc etc etc apart gaat verzamelen.
Plastic kun je hier ook apart verzamelen wordt maar liefst net zoals oud papier 1 maal per maand opgehaald, zit je dan een hele maand met die zooi te kijken.
Echt niet dus !

Ze kunnen me wat, zolang ze het duurder en duurder maken ipv goedkoper ga ik helemaal niets apart verzamelen.

Glascontainer moet je een pokke end voor lopen hier......ook dat gaat in de grijze container bij me.

Een porseleinen bord of kopje (maakt niet uit wat) mag niet in glascontainer, mag niet in grijze container moet je eigenlijk naar milieu straat brengen, dat ze het bekijken, gaat hier in grijze container.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door bianca82 »

ik scheid plastic voornamelijk en normaal moest ik elke 2 weken de grijze bak aan de weg zetten maar nu hoef ik dat maar 1x per maand en dat ook met luiers..
heb al geinformeerd naar luierinzamelpunten maar die hebben we hier in de gemeente niet.

er zit bij ons een barcode op de bakken zodat ze kunnen inscannen hoeveel keer per jaar je de bakken buiten zet.. op dit moment wordt daar nog niks mee gedaan maar zou wel zo fair zijn als je gaat betalen voor wat je weg gooit..

geur hebben we wel last van maar je heb van die grijze bak deo's en moet zeggen je ruikt de poepluiers niet meer daardoor

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Oh moet er niet aan denken om die container maar 1 keer per maand
aan de straat te kunnen zetten om te legen.
Al is die hier niet vol, laat hem gewoon legen dat stinkding.
Maak dat ding bijna iedere 2 weken schoon met hogedruk.

ppp333333
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 mar 2011 18:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door ppp333333 »

ik maak um elke week schoon

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ppp333333 schreef:ik maak um elke week schoon
Kan hier niet, wordt maar eens per 2 weken leeg gemaakt. :(

stofzuigertje

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Afval in plastic en die zakjes dicht en dagelijks dus enkele zakjes uit de keuken en dan blijft ook mijn grijze bak schoon dus elke keer spuiten hoeft niet.

De groene bak is wel een probleem, die gooi ik eerst in de zon en na enkele uren is het droog is pas in de bak, en blijft de groene bak ook schoner...

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door bianca82 »

onze groene bak wordt door de gemeente regelmatig schoongespoten een week ervoor krijgen we zelfs een herinnering op onze grijze bakken met de melding dat de groene bakken schoongespoten worden heb gelukkig meer tuinafval dan groente en fruit (probeer alles zoveel mogelijk op te maken)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bianca82 schreef:onze groene bak wordt door de gemeente regelmatig schoongespoten een week ervoor krijgen we zelfs een herinnering op onze grijze bakken met de melding dat de groene bakken schoongespoten worden heb gelukkig meer tuinafval dan groente en fruit (probeer alles zoveel mogelijk op te maken)
Netjes zeg, dat doen ze hier niet.
Ja je kan een abbonement nemen bij een raar bedrijfje wat 1keer in de zoveel tijd komt opdagen als je geluk hebt.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door smilie »

Ik scheid ook plastiek van de rest; en glas gaat de glasbak in bij wekelijkse boodschappen. Maar ik wordt een beetje zat ervan. Je moet tegenwoordig ook in je agenda zetten wanneer welke afval de straat op moet. Het moet niet gekker worden :(

Als we minder ervoor zouden betalen - prima. Maar het wordt elke jaar paar centen duurder, terwijl wij (als consument) steeds meer werk moeten verrichten. Ik ben dus van mening dat onze werk, links om of rechts om beloond zou moeten worden.

En begrijp me niet verkeerd - ik ben er ook ervoor om duurzaam met onze lieve planeet om te gaan, maar het mag niet zo zijn dat derden ervan (financieel) gaan profiteren. We zijn geen rode kruis, toch?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door bianca82 »

ja we hebben hier best geluk daarin... toen ik nog thuis woonde hadden we dat geluk niet was mn ma in zo'n bedrijfje gestonken ze zijn in een jaar tijd (je betaald alles in 1x wat ze toen ook niet hebben verteld) maar 1 keer geweest

daarin is onze gemeente gelukkig heel netjes..
net als hondenbeleid ze geven als er veranderingen komen een aantal opties waar je op kan stemmen.. het plan dat de meeste stemmen heeft wint..

helaas heb je dan altijd een groepje die niet gestemd heeft en dan er niet mee eens is :roll: dus nu wordt er nogmaals naar het plan gekeken.... zucht

ook is onze gemeente netjes wat betreft de vermelding van wanneer wat komt met een gratis papieren kalender waar alles instaat :)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bianca82 schreef:
ook is onze gemeente netjes wat betreft de vermelding van wanneer wat komt met een gratis papieren kalender waar alles instaat :)
Dat hebben we hier ook.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door bianca82 »

maar blijkbaar niet bij smilie omdat hij/zij alles in zijn/haar agenda moet schrijven

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Je zou hier je grijze container moet 'bewaken' joh als je
hier per aangeboden kilo moet betalen.
Je hebt de container nog niet aan de straat staan dan wordt
die nu al volgemaakt door anderen, kan me niets schelen hoor
maar als ik per aangeboden kg moet gaan betalen....... :twisted:

Dan moeten ze maar zorgen dat er een slot of dergelijke opkan, of
weet ik wat.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door bianca82 »

zou iets zijn :P en dan met een magneetstrip of zo open

zal wel niet gedaan worden veel te prijzig

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 30 dec 2011 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Pindakaaspotje schreef:
Chocomelk schreef:Je zou hier je grijze container moet 'bewaken' joh als je
hier per aangeboden kilo moet betalen.
Je hebt de container nog niet aan de straat staan dan wordt
die nu al volgemaakt door anderen, kan me niets schelen hoor
maar als ik per aangeboden kg moet gaan betalen....... :twisted:

Dan moeten ze maar zorgen dat er een slot of dergelijke opkan, of
weet ik wat.
Zijn er ook al gemeentes waar het per kilo gaat? Een nadeel van dat per kilo/leging is dat je veel meer zwerfafval krijgt, mensen mieteren hun tuinafval over de heg het bos in. gooien hun restafval in publieke afvalcontainers etc. etc.
Ja die zijn er al langer hoor, zit een chip ingebouwd in je grijze en groene container en zo wordt gekeken hoeveel gewicht er in zit en naar aanleiding wat je het hele jaar hebt aangeboden ga je betalen, uiteindelijk natuurlijk nog duurder uit.

Tuurlijk werkt het niet, en wat ik al schreef hier zou je de container moeten gaan bewaken tot die afgehaald is, werkt dus niet.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Wij betalen hier al jaren in Limburg de rest afval en dat gaat via zakken, de euro de zak.Dan ga je echt wel bewuster kijken wat je er in gooit, plastic word gescheiden, elke papiertje, maar aan het eind van de maand baal je van de troep in de schuur.
Om verpakking's materiaal kom je gewoon niet heen.
Oud papier verdienen ze hier aan, ik heb een nee, nee stikker op de deur, want anders heb ik aan drie dozen niet genoeg in de maand. de vereniging, verdient er dik aan. Maar ik wil die bagger niet.
ik vind wel dat er ergens een compensatie moet zijn voor de burger.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Zouden we geld moeten ontvangen voor afval scheiding?

Ongelezen bericht door smilie »

bianca82 schreef:maar blijkbaar niet bij smilie omdat hij/zij alles in zijn/haar agenda moet schrijven
Wij krijgen van de gemeente ook een mooie jaar kalender met daarop wat / wanneer wordt opgehaald. Deze gegevens zet ik dan over in mijn agenda, want ik ga niet dagelijks op de kalender kijken wat / wanneer de straat op moet. En dat is weer (minder leuk) extra werk. Enne, vergeet je het ene keer op de straat te zetten, dan gaat ie de kelder in tot volgende maand :(

Wel interessant te lezen hoe verschillende gemeentes dezelfde problematiek aanpakken. Laatste zag ik in Zwolle een gezamenlijke container van een appartement complex met een heuse controle paneel ernaast, met touch screen, kaart lezer - alles erop en eraan. Nou - zoiets is wellicht ook behoorlijk prijzig hoor. En wedden waar het geld vandaan komt?

Gesloten