LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door k2p »

WOEDEND. KOKEND HEET word ik er van.

Er heerst een groot tekort aan mondkapjes, wordt er gezegd. Maar wat is een mondkapje, en hoezo kunnen ze die wel in China maken, maar niet in Nederland? Zit er veel elektronica in? Is het een technisch hoogstaand stukje vernuft? Nee! Het is niet meer of minder dan wat stof, vilt of papier, dat van de juiste dikte is, en, meest belangrijk: de juiste pasvorm moet hebben, zodat er geen adem langs de randen ontsnapt. Het uitblaasventiel is optioneel en zelfs overbodig als je geen brillen draagt: het zorgt er voor dat het mondkapje slechter presteert. Ze kosten ook niet voor niets, normaal, bij bulkinkoop, een paar dubbeltjes per stuk.

Een ontwikkelstraat voor mondkapjes kan worden opgezet, als de centen er zijn voor de investering. Maar wie gaat er investeren in een productielijn dat over een paar maanden overbodig is? En dat terwijl de overheid op straffe van inbeslagname verbiedt om mondkapjes aan particulieren te verhandelen. Nou, onze overheid heeft MILJARDEN over voor bedrijven. En een ontwikkelstraat voor mondkapjes kost waarschijnlijk nóg minder dan die stomme corona-app die de overheid wil(de) laten ontwikkelen. Maar NEE, de overheid verzuimt dit. Weigert dit.

De burger kan stikken. Het is namelijk makkelijker om gewoon de mondkapjes te verbieden. Je mag ze niet verkopen en ... zo meteen ook niet eens dragen. Alleen zorgmedewerkers en hulpverleners mogen goede mondkapjes hebben. De rest van de burgers mag/moet wat de overheid betreft enkel lapjes dragen die zó slecht werken, dat je je kunt afvragen of dat nog wel zin heeft.

TWINTIG WEKEN sinds corona uitbrak in China eind december.
TWAALF WEKEN sinds corona Nederland bereikte eind februari.
TIEN WEKEN sinds corona door de WHO tot pandemie werd uitgeroepen.
NEGEN WEKEN sinds Nederland op last van de overheid in een slimme lockdown zit.

En pas een paar weken terug heeft de overheid een deal gesloten met Auping en Afpro om mondkapjes te produceren. Beter laat dan nooit, zeg je dan misschien. Ja niet dus. Want kapitalistisch dat we wel zijn, zorgt de overheid niet voor het laten opzetten van een ontwikkelstraat, waarna goedkoop kan worden ingekocht voor ALLE burgers (en burgers kunnen daarna zelf weer een paar dubbeltjes per stuk betalen.)... Nee, de overheid geeft weer een berg geld aan het bedrijfsleven en betaalt de hoofdprijs voor een vast aantal stuks (7 miljoen maskers voor de zorg) en f*ck de burger!

Maar wat als je je eigen centen gebruikt om tegen woekerprijzen goede mondkapjes te bemachtigen? Nou, dan zet de overheid daar gewoon een boete op. Want mocht je binnenkort in het OV geen "niet-medisch mondkapje" gebruiken, dan volgt een boete van 95 euro. Ja, u leest het goed. Stel je je eigen veiligheid voorop, en draag je een goed mondkapje in plaats van schijnveilige prul? BOETE! Puur omdat de overheid weigert om een oplosbaar probleem op te lossen. Wel heb ik gehoord dat ze bij de overheid (in stadsdeelkantoren bijvoorbeeld) de medewerkers wél goede mondkapjes hadden.

Zeer vaak wordt het woord fascisme ten onrechte gebruikt om iets te beschrijven. Maar een beter woord heb ik er nu niet voor.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 mei 2020 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door witte angora »

*Gaappp....*

Ik haal, als het nodig is, mondkapjes gewoon bij de Etos of de Hema. Die schijnen voldoende te beschermen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door angel1978 »

ze zijn echt werkelijk overal verkrijgbaar. Je wordt er nog net niet mee doodgegooid..
Dus wat is nu echt het probleem?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door k2p »

witte angora schreef:
19 mei 2020 21:16
*Gaappp....*

Ik haal, als het nodig is, mondkapjes gewoon bij de Etos of de Hema. Die schijnen voldoende te beschermen.
Waar blijkt uit dat ze voldoende beschermen? Er wordt overal gezegd dat je FFP2 maskers moet dragen voor een goede veiligheid. HEMA zet er uitdrukkelijk bij dat de HEMA maskers GEEN FFP maskers zijn. Het zijn lapjes voor schijnveiligheid.
angel1978 schreef:
19 mei 2020 21:19
ze zijn echt werkelijk overal verkrijgbaar. Je wordt er nog net niet mee doodgegooid..
Dus wat is nu echt het probleem?
Je mag ze niet dragen (in het OV). En de verkoper riskeert inbeslagname.
Laatst gewijzigd door k2p op 19 mei 2020 21:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeer vaak wordt het woord fascisme ten onrechte gebruikt om iets te beschrijven. Maar een beter woord heb ik er nu niet voor

Wat een waanzin.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door witte angora »

Die van de Hema en de Etos zijn getest en goed bevonden voor het 'gewone publiek'. Link heb ik niet voorhanden, ga het ook niet opzoeken, heb daar geen zin in. Vanmorgen nog ergens een test gelezen op internet.

De mondkapjes die jij bedoeld zijn voor de zorg. De mondkapjes die voor het gewone publiek bestemd zijn, hoeven niet aan dergelijke voorwaarden te voldoen. Er staat nergens, letterlijk nergens, dat je in het OV FFP-mondkapjes moet dragen. Je mag ze zelfs zelf maken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die boete is voor geen mondkapje.
Niet zo kwaad worden. Kruidvat heeft ze ook en ze kosten geen vermogen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Beter nog is gewoon geen gebruik maken van het OV. Nog veel beter voor je gezondheid.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Toch alleen voor vitale beroepen in het OV. Dus de topicstarter heeft het vermoedelijk helemaal niet nodig. Dan ben je er in Duitsland erger aan toe. Bij het tanken heb je ze al nodig, tenminste om binnen te betalen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door k2p »

Theotrucker schreef:
19 mei 2020 21:25
Die boete is voor geen mondkapje.
Niet zo kwaad worden. Kruidvat heeft ze ook en ze kosten geen vermogen.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b5ff11b4/
Wie vanaf die datum in trein of bus wordt aangetroffen met een medisch mondkapje voorzien van een CE-keurmerk dat helpt tegen besmettingen kan worden beboet.
https://www.nu.nl/coronavirus/6052430/b ... eizen.html
In de tram, bus, metro en trein moeten reizigers die ouder zijn dan dertien jaar een niet-medisch mondkapje dragen vanaf 1 juni, was al eerder bekendgemaakt.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door k2p »

Theotrucker schreef:
19 mei 2020 21:32
Toch alleen voor vitale beroepen in het OV. Dus de topicstarter heeft het vermoedelijk helemaal niet nodig. Dan ben je er in Duitsland erger aan toe. Bij het tanken heb je ze al nodig, tenminste om binnen te betalen.
Je begrijpt me verkeerd. Ik maak me niet druk omdat ik mondkapjes moet kopen. Ik maak me druk omdat ik slechte mondkapjes moet kopen. Ik vind het helemaal top dat ze in Duitsland zelfs bij het tanken worden verplicht.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Je moet niets, ook niet met het OV.
In Duitsland mag het zelfs met een sjaal? Veel beter geregeld ;)

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit is maar een colum. En een column kan van alles zijn: feiten, fictie, verzinsels, dingen op de hak nemen, enzovoorts. Het is iemands mening, maar die mening hoeft niet te stroken met de feiten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik ga daarvoor voorlopig niet meer in Duitsland tanken. Voor die ene keer is me dat wel 40 cent per liter waard. Ik was al bijna een hoorapparaat kwijt. Bril en hoorapparaten achter het oor daar heeft niemand over nagedacht. Gewoon redelijk blijven zoals in Nederland.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door k2p »

witte angora schreef:
19 mei 2020 21:43
Dit is maar een colum. En een column kan van alles zijn: feiten, fictie, verzinsels, dingen op de hak nemen, enzovoorts. Het is iemands mening, maar die mening hoeft niet te stroken met de feiten.
En die tweede link waar ik ook uit citeer, welk een nieuwsartikel is, negeer je gemakshalve maar?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat valt er over die tweede link te zeggen dan? Er staat alleen in dat niet-medische mondkapjes in het OV per 1 juni verplicht zijn.

De bedoeling is in het Corona-topic al lang en breed besproken: het gaat er niet om te zorgen dat je niet besmet raakt, het gaat er om te zorgen dat je een ander niet besmet. Daarvoor zijn die niet-medische voldoende.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik meen ook gehoord te hebben dat je in het OV juist géén medische mondkapjes mag dragen, want die zijn voor de zorg.
Wat moet je dan? Sokken? Sjaals? Een prulding?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door Ivo.w »

U heeft het werkelijk niet begrepen.

Zorgverleners dienen zich te beschermen met minimaal een FFP2 mondkapje, wanneer ze in de buurt van Corona verdachte patiënten/cliënten komen. Dat is bedoeld om een besmetting bij de zorgverlener te voorkomen.

De mondkapjes in het OV (en wellicht op andere plaatsen) zijn helemaal niet bedoeld om de drager van die mondkapjes te beschermen. Maar juist om mensen in de omgeving van de drager te beschermen. Het niet-medische mondkapje houdt meer dan 95% van de virusdeeltjes die door de drager worden uitgeademd tegen.

Verschillende doelen vragen ook hier om verschillende middelen.

Wie zichzelf wil beschermen dient inderdaad voor FFP2 mondkapjes te gaan. Maar men dient dan ook verdere bescherming te dragen én alle beschermingsmiddelen correct te gebruiken. En nog belangrijker: correct en in de juiste volgorde weer uit trekken. En direct na gebruik afvoeren.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Als er al iemand gaat controleren of je een mondkapje op hebt in het OV, zal die persoon alleen kijken of je een mondkapje draagt. Die persoon gaat echt niet bij iemand controleren of het een medisch mondkapje is of niet. "Wilt u uw mondkapje even afdoen zodat ik kan kijken of dit geen medisch mondkapje is".

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Boete in ov voor (te) goed mondkapje?!

Ongelezen bericht door moederslink »

Áls ik al een mondkapje ga dragen wil ik het juiste mondkapje en geen prul.
Hoe het moet worden afgedaan is uit en te na uitgelegd.
Áls ik dus een goed mondkapje in het OV ga dragen wil ik een goed kapje en daarvoor geen boete ontvangen.

Gesloten