Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

ElizaFrancisca
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2020 14:17

Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door ElizaFrancisca »

Donderdag jl de Astra Zenica vaccinatie gehad. Vanaf vrijdag alle bijwerkingen gehad die op de bijsluiter waren vermeld. Wat niet vermeld stond waren mijn rugklachten. De pijn tussen m’n schouderblad. Ik was erg bang omdat ik eosinofiele heb (een long ziekte).
Twee flink ziek geweest. Na drie dagen eindelijk weer fit, gelukkig. Helaas in mijn omgeving vernomen dat velen ziek zijn geworden van de Astra Zenica 🥵

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het is natuurlijk niet gezegd dat uw rugklachten door de vaccinatie kwamen.
Ik kan me nog herinneren dat mijn kinderen vroeger ook elke keer een paar dagen hangerig en koortsig waren na hun vaccinaties. Precies waar het consultatiebureau voor waarschuwde.
Logische gevolgen dus, iets om rekening mee te houden.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hebt u die bijwerkingen gemeld bij het Lareb?

https://www.lareb.nl/image-widget/bijwe ... onavaccins

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door Jablan »

Beste Eliza,

Wees blij, dat dit slechts het vaccin was en niet het echte virus.
De tweede prik met Astra Zeneca schijnt minder heftige reacties op te roepen.

De pijn tussen de schouderbladen bespreek je het beste met je huisarts. Anderen, die Covid19 gehad hebben, hadden last van de spiergroepen op de rug, bij de één was het hoog, bij de ander in het midden en bij de volgende weer laag en afsluitend iemand, die overal spierpijn had. Op zich hoort het wel bij de symptomen, maar nogmaals: bespreek het in alle rust met je huisarts.

Sterkte ermee.
Laatst gewijzigd door Jablan op 08 mar 2021 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door kuklos »

[Bericht verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 09 mar 2021 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door Jablan »

Was al verwacht: nu ook voor 65+ toegelaten.

[Offtopic-delen verwijderd]

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door grun »

AstraZeneca is één woord, zonder spatie.
https://www.astrazeneca.nl/

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door Jablan »

De spierpijn op de rug is één van de vele symptomen, die bij het huidige virus horen.

De bijwerkingen van de vaccins zijn (in Duitsland) aanleiding voor een ander advies voor bedrijven etc: als je personeel collectief kan worden ingeënt, laat ze niet allemaal tegelijk een prik halen, want dan zit je een paar dagen zonder personeel.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ElizaFrancisca schreef:
08 mar 2021 13:34
Helaas in mijn omgeving vernomen dat velen ziek zijn geworden van de Astra Zenica 🥵
Op mijn vrouw haar werk (circa 200 medewerkers) hebben allemaal AstraZeneca toegediend gekregen. Heb van mijn vrouw geen verhalen gehoord dat mensen "ziek" zijn geworden. Mogelijk is mijn en haar definitie van ziek anders dan wat spierpijn.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door 16again »

grun schreef:
08 mar 2021 17:39
AstraZeneca is één woord, zonder spatie.
https://www.astrazeneca.nl/
Gelukkig typen we hier berichten, anders volgde nog een discussie over de uitspraak.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wellicht handig om even te bedenken wat het achterliggende principe van een vaccin (ieder vaccin) is. Dat is namelijk je immuunsysteem zodanig triggeren dat je lichaam in actie komt om die 'vreemde stoffen' in je lichaam te verslaan. Dat houdt dus bijna per definitie in dat je na een vaccinatie ook ziekteverschijnselen krijgt (soms lichter, soms zwaarder). Die "bijwerkingen" komen dus juist voor een groot deel doordat je lichaam immuniteit aan het 'kweken' is, zodat het bij een infectie met het echte virus meteen de strijd aan kan gaan.

(Terzijde: als je lichaam al zo sterk reageert op het vaccin, kun je nagaan hoe erg je lichaam zit reageren als je met het virus zelf besmet zou raken...)

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kweenie schreef:
08 mar 2021 22:05
(Terzijde: als je lichaam al zo sterk reageert op het vaccin, kun je nagaan hoe erg je lichaam zit reageren als je met het virus zelf besmet zou raken...)
Niet helemaal waar. Dit zal in bepaalde gevallen wel zo zijn en in bepaalde gevallen niet.

Mijn zusje heeft in mei corona gehad, maar was eigenlijk niet erg ziek, de dokter wilde haar niet testen. In juni testte ze voor haar nieuwe baan echter positief, terwijl ze geen klachten had.

3 weken terug heeft ze haar vaccinatie met AstraZeneca gehad en daar is ze 2 dagen zwaar beroerd van geweest. In haar geval was het middel erger dan de kwaal.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En u bent dokter, waardoor u met zekerheid kunt vaststellen dat zij in mei corona gehad geeft?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
08 mar 2021 23:05
En u bent dokter, waardoor u met zekerheid kunt vaststellen dat zij in mei corona gehad geeft?
Die test bij de nieuwe baan zal door een ander dan Nijogeth zijn uitgevoerd

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:
08 mar 2021 22:29
In haar geval was het middel erger dan de kwaal.
Dat is de vraag. In Belgie was een man heel aardig om als hulp sinterklaas in een verzorgingstehuis te functioneren. Hij bleek echter besmet met Corona, het gevolg 13 doden en 121 besmettingen waarbij enkele mensen heel erg ziek zijn geworden. Je zou die man maar zijn geweest de bron van de besmetting.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... rpleeghuis

Als ik aan de buurt ben laat ik mij niet vaccineren voor mijzelf. Ik voldoe niet aan de risico groep en denk dat ik het al heb gehad, maar het beschermen van zwakkere om mij heen is mij motivatie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
08 mar 2021 22:05
Wellicht handig om even te bedenken wat het achterliggende principe van een vaccin (ieder vaccin) is. Dat is namelijk je immuunsysteem zodanig triggeren dat je lichaam in actie komt om die 'vreemde stoffen' in je lichaam te verslaan. Dat houdt dus bijna per definitie in dat je na een vaccinatie ook ziekteverschijnselen krijgt (soms lichter, soms zwaarder). Die "bijwerkingen" komen dus juist voor een groot deel doordat je lichaam immuniteit aan het 'kweken' is, zodat het bij een infectie met het echte virus meteen de strijd aan kan gaan.

(Terzijde: als je lichaam al zo sterk reageert op het vaccin, kun je nagaan hoe erg je lichaam zit reageren als je met het virus zelf besmet zou raken...)
Zo simpels is het niet, het Oxford-AstraZenica vaccin (AZD1222 genaamd) is een DNA vaccin, waar de BionTech/Pifzer en Moderna vaccins, RNA vaccins zijn.

Beiden werken met genetisch materiaal in de vector, maar het zijn qua opbouw andere vaccins. AZD1222 bestaat uit een aangepast apenvirus, waar de mRNA vaccins, een klein stukje RNA van dat "spike-eiwit" bevatten, dus van het covid virus zélf, maar dan ingepakt in wat vetbolletjes.

Of je afweersysteem te maken krijgt met een compleet virus, of vetbolletjes/mRNA sandwich, kan qua reacties wel wat uit maken. Sterker nog, in een recent interview gaf de directeur van het Lareb ook aan, dat AZD1222 vergelijkbare bijwerkingen kent als de BionTech/Pifzer en Moderna vaccins, maar dat die gemiddeld genomen, wel iets heftiger ervaren worden.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door Radar »

Heb wat offtopic- en slecht onderbouwde berichten verwijderd. ^YB

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
09 mar 2021 08:45
Oxford-AstraZenica...
wát...? :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
09 mar 2021 09:36
sjohie schreef:
09 mar 2021 08:45
Oxford-AstraZenica...
wát...? :wink:
Dat is de volledige naam die ik in de literatuur steeds zie, het is grotendeels ontwikkeld in Oxford, en AstraZenica is het bedrijf wat de productie en vermarkting doet. maar dus ook wel wat heeft bijgedragen aan het R&D proces trouwens, Dit itt BioNtech/Pfizer, waar dat laatste bedrijf echt alleen de logistiek doet.

Maar goed, dat is meer semantiek, en niet bijster relevant in de discussie hier lijkt me?

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bent u ook zo ziek geweest van de Astra Zenica?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je mist de knipoog naar de voorgaande discussie over de verkeerd gespelde naam - die jij ook verkeerd schrijft.

Gesloten