LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

mbom61
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2020 15:54

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door mbom61 »

Geachte lezers en Radar,

Ik las de verschillende reacties van diverse mensen die hier gepost hebben.
Echter er ontbreekt een belangrijk detail in alle teksten en dat is dat Lyceo eenzijdig, zonder voorafgaande melding, na het cancellen van de examens door de minister, de algemene voorwaarden op enkele punten heeft gewijzigd:

Artikel 13.3 vóórdat de examens afgezegd werden:
In geval van overmacht zal Lyceo zich inspannen om een passend alternatief te bieden voor de Dienst op een ander tijdstip of bij een andere Vestiging maximaal één uur reizen met het openbaar vervoer van de Vestiging waarvoor de Leerling zich heeft ingeschreven. Indien dat niet mogelijk blijkt, dan kan Contractant de Overeenkomst kosteloos opzeggen waarna Lyceo een eventueel betaald bedrag uiterlijk een maand na de definitieve opzegging door Contractant terugstort op een door Contractant aan te duiden bank- of girorekening.
Artikel 13.3 nádat de examens afgezegd werden:
In geval van overmacht zal Lyceo zich inspannen om een passend alternatief te bieden voor de Dienst in een andere vorm, op een ander tijdstip of bij een andere Vestiging.

Artikel 5.2 vóórdat de examens afgezegd werden:
Het kan voorkomen dat na inschrijving van een Leerling blijkt dat die Leerling niet geplaatst kan worden op het tijdstip en/of bij de Vestiging waarvoor die Leerling zich heeft ingeschreven. Lyceo zal dan zo spoedig mogelijk contact opnemen met de Contractant en zich inspannen om een passend alternatief te bieden voor de Dienst op een ander tijdstip of bij een andere Vestiging maximaal één uur reizen met het openbaar vervoer van de Vestiging waarvoor de Leerling zich heeft ingeschreven. Indien dat niet mogelijk blijkt, dan kan Contractant de Overeenkomst kosteloos opzeggen waarna Lyceo een eventueel betaald bedrag uiterlijk een maand na de definitieve opzegging door Contractant terugstort op een door Contractant aan te duiden bank- of girorekening.
Artikel 5.2 nádat de examens afgezegd werden:
Het kan voorkomen dat na inschrijving van een Leerling blijkt dat die Leerling niet geplaatst kan worden op het tijdstip en/of bij de Vestiging waarvoor die Leerling zich heeft ingeschreven. Lyceo zal dan zo spoedig mogelijk contact opnemen met de Contractant en zich inspannen om een passend alternatief te bieden voor de Dienst.

RichardE
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2020 09:06

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door RichardE »

Dat verhaal van dat springkussen gaat niet op. De "springkussen leverancier" zegt een afspraak in datum, plaats en tijd af voor de verjaardag van mijn 100-jarige opa. Komende winter zal hij het springkussen wel willen plaatsen (metafoor voor examens die zijn afgelast). Juridisch gezien: geen dienst leveren = geen recht op geld.

Waar het hier veel meer om gaat is de manier waarop:

1) Een voucher aanbieden voor eindexamen trainingen. Daar heb je niets aan als het eindexamen afgelast wordt en de kans dat je volgend jaar over moet doen ligt volgens mij ver onder de 5%.
2) Niet reageren op email, telefonisch contact, chatbox, facebook (site zelfs offline halen), klachtensite po de webpagina sluiten.
3) De algemene voorwaarden (stiekem) veranderen. Dat mag niet: je moet je contractanten daarvan op de hoogter stellen en die
hebben dan de mogelijkheid het contract met de nieuwe voorwaarden te annuleren.

Juridisch advies heeft mij laten weten dat Lyceo gewoon moet terugbetalen als ze de beloofde dienst niet op het juiste moment en op de afgesproken manier kunnen leveren.

Dat ze niet meer reageren baart mij nog de meeste zorgen. Het lijkt er op dat ze gewoon niet willen terugbetalen, en dadelijk de deuren gewoon sluiten. Zijn we allemaal ons geld kwijt. Ik hoop alleen maar dat ze daar niet mee weg zullen komen. Het voelt bij mij als misbruik maken van de corona crisis om je zakken te vullen... heel kwalijk.

HansEkelmans
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2020 17:02

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door HansEkelmans »

Geachte lezers, Er is een facebookgroep waar u zich kunt aanmelden om een vuist te kunnen maken tegen Lyceo. Dit is op FB Gedupeerden Lyceo. Meld je daar aan en deel die pagina zodat we een zo groot mogelijk bereik hebben.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
27 mar 2020 15:20
Vooralsnog zou Lyceo de diensten nog steeds aan kunnen bieden. (...) Dat de klanten er niets meer aan hebben doet daar niets aan af.
Lyceo kan die dienst alleen niet meer op het afgesproken moment leveren en levert daarom een wanprestatie. Er is welliswaar sprake van overmacht maar hun wil staat achter de deur. Bij overmacht hoeven beide partijen niet meer te leveren en moeten geleverde prestaties ongedaan gemaakt worden.

RichardE
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2020 09:06

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door RichardE »

Precies. Als ik een ijskraam huur voor een feest, en hij zegt af, dan heb ik recht op restitutie. Ook al biedt hij aan in de winter terug te komen. Af de volgende dag. Ik heb hem dan niet meer nodig.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
27 mar 2020 17:25
Nijogeth schreef:
27 mar 2020 15:20
Vooralsnog zou Lyceo de diensten nog steeds aan kunnen bieden. (...) Dat de klanten er niets meer aan hebben doet daar niets aan af.
Lyceo kan die dienst alleen niet meer op het afgesproken moment leveren en levert daarom een wanprestatie. Er is welliswaar sprake van overmacht maar hun wil staat achter de deur. Bij overmacht hoeven beide partijen niet meer te leveren en moeten geleverde prestaties ongedaan gemaakt worden.
Het is nog geen meivakantie en de maatregelen voor scholen gelden tot 6 April. Puur theoretisch gezien is levering door Lyceo nog mogelijk.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

RichardE schreef:
27 mar 2020 18:00
Precies. Als ik een ijskraam huur voor een feest, en hij zegt af, dan heb ik recht op restitutie. Ook al biedt hij aan in de winter terug te komen. Af de volgende dag. Ik heb hem dan niet meer nodig.
Nou, je zegt het verkeerd. Als jij een ijskraam huurt voor een feest en dat feest gaat niet door, dan kan de ijskraam nog steeds geleverd worden.

evanderlinden
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2020 18:10

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door evanderlinden »

Ook ik ben gedupeerd.

Ten eerste snap ik al niet dat je van te voren het gehele bedrag moet betalen voor een niet geleverde dienst!!
Ten tweede als de dienst dan niet geleverd wordt geven ze niks terug. ze hebben totaal geen inkoop gehad. behalve een zaal die waar ze wellicht een optie op hebben gehad en die ze ruim van te voren af hebben kunnen zeggen.
Een parket legger heeft bv nog hout wat hij van te voren moet inkopen. maar hun boeken e,d kunnen ze gewoon gebruiken voor volgende cursist. wat heb ik aan een voucher voor mijn dochter die nu geslaagd is voor mavo? voucher is maar 1 jaar geldig. ze heeft dan toch geen bijles meer nodig!!!! ik mag het door verkopen aan vrienden of kennissen. dan kunnen ze het toch net zo goed zelf houden voor hun eigen volgende cursisten en die als "mijn" vrienden beschouwen en mij nu al het geld terug geven.
mijn gegevens mag je hebben voor de petitie te tekenen. schandalig en ga ook niet akkoord met een [email protected]

RichardE
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2020 09:06

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door RichardE »

Maar ze gaan niet leveren op de afgesproken datum. Dat hebben ze nu juist in de mail te kennen gegeven...

RichardE
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2020 09:06

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door RichardE »

Maar even los van de details van de algemene voorwaarden - zoals ook door de Autoriteit Consument & Markt bevestigd - is dat de contractant in deze situatie het recht heeft hun geld terug te krijgen. Ik heb een afspraak met specifieke datum en plaats. Als Lyceo daar niet aan kan voldoen, kan de dienst niet gecomsumeerd worden zoals afgesproken, en dient er een mogelijkheid gegeven te worden deze te ontbonden.

Mariovanzalingen
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2020 15:14

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Mariovanzalingen »

Ook wij hebben een examen training bij lyceo in gekocht. Voor meer dan 400 euro. Snap best dat men iets van kosten achterhoudt. Men reageert niet op persoonlijke mails. Heeft iemand hier de oude leveringsvoorwaarden? Kan ik mij ergens aansluiten bij een groep die juridische stappen onderneemt tegen lyceo.

RichardE
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 mar 2020 09:06

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door RichardE »

Beste Radar,

Intussen hebben al ruim 300 gedupeerden van Lyceo zich op een facebook site verzameld.

Om wille van facebook group regels wordt verzocht je nu opnieuw te melden op deze group:
https://www.facebook.com/groups/218318625906636/
Op deze manier kunnen we elkaar helpen en samen (jurische) stappen ondernemen. Enkele leden hebben connecties met advocaten en incassoburo''s en hebben voorbeeldbrieven van het juridisch loket en contact met Arag.

Want Lyceo reageert niet op mails, telefoon, NOS, chat functie, klachtenpagina of facebook. Die hebben ze zelfs gesloten en verwijderen vragen van gedupeerden. Ze hebben ook (stiekem) hun algemene voorwaarden aangepast op hun site. En op hun website doen ze net alsof ze alleen heel veel "bedankjes" ontvangen.

Het zou goed zijn als Radar hier ook aandacht aan zou kunnen geven.

groeten,

Richard E.

Bicy
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mar 2020 23:27

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Bicy »

Dat Lyceo aangeboden examentrainingen die geannuleerd zijn ivm het niet doorgaan van de centrale examens, in vouchers restitueert en niet in geld!
Aan een voucher heb ik niets omdat ik er vanuit ga dat mijn dochter dit jaar slaagt.

Lyceo heeft 3 uur na de mededeling van de minister over het annuleren van de centrale examens zijn voorwaarden veranderd, zonder dit bij de mensen met wie zij contract hadden afgesloten te melden.

Bovendien geeft Lyceo nu aan dat ze bundels en online trainingen gaan aanbieden voor de schoolexamens. Daar hebben wij nooit naar gevraagd en daar hebben wij ook geen behoefte aan.

Als er geen diensten geleverd worden wil ik graag mijn €484,50 terug.

Lyceo zelf reageert niet op mails, en telefonisch zijn ze niet bereikbaar.

De oplossing
Ik wil dat het bedrijf mij het geld van niet geleverde diensten restitueert!

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Radar »

In de uitzending van vanavond hebben we aandacht besteed aan dit onderwerp.

Vriendelijke groet,

Radar ^KL

Lyceo werknemer
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2020 21:36

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Lyceo werknemer »

Dag Radar-reactie-lezers,


Voor deze examentijd heeft Lyceo mij als examentrainer voor zeven examentrainingen opgeroepen. Deze stonden gepland en daarmee heeft Lyceo mij werk en inkomen beloofd.

Nu hoor ik dat Lyceo jullie allemaal vouchers hebben gegeven in plaats van jullie je geld terug te geven. Deze vouchers zijn in principe niks meer waard, want als je geslaagd bent heb je geen examentraining meer nodig. Maar Lyceo moet zich aan de door hun gemaakte afspraken houden en mij inkomen betalen. Dat doen ze van het geld dat jullie betaald hebben. Alleen... betaalt Lyceo nu niks.

Dus de consument krijgt hun geld niet en de werknemers krijgen hun geld niet. Ik vraag mij dus af waar het geld naar toe gaat aangezien Lyceo in hun reactie schrijft: ''Onze zorg ligt daarom in de eerste plaats bij onze honderden medewerkers en de continuïteit van onze organisatie.''

Zimo
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2020 23:43

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Zimo »

Ik ben examentrainer en huiswerkbegeleider bij Lyceo en kan wellicht wat meer info geven. Wij staan onder contract als “freelancers”. Nu de examens zijn afgelast betaalt Lyceo ons loon niet uit (tientje per uur). Hoewel ook wij in aanmerking zouden moeten komen voor de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging wil niemand hier iets over vertellen vanuit het bedrijf. Veelal worden de trainingen op scholen gegeven. De enige kosten die Lyceo verder heeft zijn van de examen bundels, waardoor het verlies relatief beperkt blijft. We hopen daarom dat ze verantwoordelijkheid nemen naar klanten en personeel toe.

Frederik01
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2020 10:18

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Frederik01 »

Mijn dochter werkt als examentrainer bij Lyceo, en kreeg vorige week van haar manager te horen dat zij niet betaald krijgt voor de examentrainingen die zij nu niet meer hoeft te geven. Heel veel van haar collega's zitten nu zonder loon thuis.

Nu blijkt dat Lyceo de ouders wel laten betalen, schande.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Jablan »

Je zou haast vragen om aangifte te doen - gedupeerde ouder, gedupeerde examentrainer - zodat er een grond is om de boekhouding in beslag te nemen.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gedupeerde ouder vind ik zo simpel. Het hele idee van die examentraining is dat jouw kind zijn diploma haalt. Dat is in vele gevallen gewoon gelukt en dus ben je er niet slechter op geworden dan wanneer de examentraining wel door was gegaan en de examens ook. Het eindresultaat met of zonder corona is in elk geval niet veranderd.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De dienst wordt niet geleverd => het geld moet worden terugbetaald.

Gesloten