LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Compensatie abonnement BigGym

Moirana
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2019 13:59

Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door Moirana »

Nu ik sinds enkele weken niet naar de fitness van BigGym kan vanwege de Coronamaatregelen incasseren zij maandelijks het abonnementsgeld. Als compensatie zullen zij het abonnementsgeld terugstorten op hun zgn. ledenpas. Het saldo van deze ledenpas is bij BigGym alleen te besteden aan drankjes, de massagesstoel of de zonnebank. Echter met een vooruitzicht dat deze crisis enkele weken/maanden kan voortduren zal het gecompenseerde bedrag oplopen tot wel 100 euro. Het zint mij niet dat zij op deze wijze het geld binnenboord houden. Ik kan als getroffen ZZP'er het geld nu beter gebruiken dan maandenlang flesjes frisdrank af te moeten nemen die ik daar voorheen ook nooit kocht. Waarom geen uitstel van het abonnement en dan langer doorlaten lopen. Als ondernemer kunnen zij toch terugvallen op de compensatie van de Overheid. Ik val terug naar Bijstandsnivo. Het antwoord op mijn vraag aan BigGym om dit anders aan te pakken reageerde zij dat zij de regeling niet voor iedereen verschillend kan toepassen.
Mijn vraag is kunnen zij dit zomaar doen, moeten zij de compensatie niet gewoon terugstorten op de rekening waarvan zij dit ontvangen of de termijn van het abonnement verlengen?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt recht op geldterug, niet leveren = niet betalen. Als je wilt mag je storneren en alleen betalen voordat wat je kan gebruiken. Je moet daarnaast wel schriftelijk klagen over dat je geen gebruik kan maken van de sportschool.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op dit moment is enkel bekend dat de sluiting 3 weken duurt. Niemand heeft een glazen bol, dus vooruit denken is niet mogelijk.
Elke ondernemer moet kiezen uit kwade. Of het geld terug betalen en failliet gaan. Of een enorme administratie bijhouden en zorgen dat iedereen langer mag doorsporten (wat voor u niet uitmaakt, wat je moet nu dan toch betalen). Of, in dit geval, een tegoed laten opbouwen. Helaas zal geen enkele optie voor iedereen 100% goed zijn.

U kunt natuurlijk altijd in gesprek gaan met de sportschool. En al u al weet dat dit maanden gaat duren en u hebt een contract voor onbepaalde tijd, dan gewoon opzeggen.

Net zoals in de reisbranche geldt hier ook dat recht hebben niet wil zeggen dat je het recht ook moet toe-eigenen. Probeer er dus samen uit te komen.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In het geval van langer doorsporten, zoals u aangeeft, kan dat ook door gewoon door te betalen en de maanden uiteindelijk achter het contract te plakken, maar dan gratis. Maar dat zal niet de oplossing zijn waar u op zit te wachten.

Overigens is de compensatie alleen voor loonkosten, niet voor huur/hypotheek, stroom, onderhoud etc..

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door Redfloor »

@Nijogeth, er is wel degelijk een regeling waarbij ondernemers € 4000 kunnen krijgen ter dekking van de vaste lasten, maar dat zal voor veel ondernemers slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, helemaal die 4000 euro vergeten.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als Moirana ook een bedrijfslocatie heeft, kan hij naast die bijstandsuitkering ook wellicht die € 4.000 krijgen.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 6:265
1 Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.

2 Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.

Artikel 6:270 BW
Een gedeeltelijke ontbinding houdt een evenredige vermindering in van de wederzijdse prestaties in hoeveelheid of hoedanigheid.

Artikel 6:271 BW
Een ontbinding bevrijdt de partijen van de daardoor getroffen verbintenissen. Voor zover deze reeds zijn nagekomen, blijft de rechtsgrond voor deze nakoming in stand, maar ontstaat voor partijen een verbintenis tot ongedaanmaking van de reeds door hen ontvangen prestaties.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door mahadma »

Met een beetje pech hebben na de crisis 100.000 extra werklozen, tig faillisementen, en nu vooral en masse geld terug gaan vragen ...... en 8,8 % recessie .........

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
29 mar 2020 20:19
Artikel 6:265
1 Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
Een nieuw lichtpunt en wie weet de redding van een hoop bedrijven. Het lijkt mij dat deze tekortkoming zeer bijzonder van aard is.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door alfatrion »

De reisorganisator schiet tekort in de nakoming van de reisovereenkomst (de reis wordt niet geleverd) en dus heeft de reiziger het recht om de overeenkomst te ontbinden. Echter, omdat reisorganisator tekortschiet vanwege Corona zou het te rechtvaardigen zijn dat de consument wel moet betalen terwijl hij niets ontvangt? Vergeet het maar meteen weer. Er is geen rechter in dit land die daarin mee zou gaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door tttlocke »

BigGym Travels?

sake1987

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik heb alle recht om mijn abonnement op te zeggen. Kom al 7 jaar bij mijn sportschool en zou graag als dit alles achter de rug is nog een paar jaar doorgaan. Dus ik blijf gewoon eerst door betalen, dan hoop ik dat mijn sportschool straks nog bestaat. Heb al bericht gehad dat er over een compensatie wordt nagedacht.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sake1987 schreef:
30 mar 2020 06:24
Ik heb alle recht om mijn abonnement op te zeggen. Kom al 7 jaar bij mijn sportschool en zou graag als dit alles achter de rug is nog een paar jaar doorgaan. Dus ik blijf gewoon eerst door betalen, dan hoop ik dat mijn sportschool straks nog bestaat. Heb al bericht gehad dat er over een compensatie wordt nagedacht.
En dat is het codewoord: afwachten. Accepteer dat we in deze situatie zitten en wacht af tot wat er komen gaat. Er is nog tijd genoeg om dwars te gaan liggen. Dat kan ook als corona uit het land is en we weer gaan opbouwen.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door BL2 »

sake1987 schreef:
30 mar 2020 06:24
Dus ik blijf gewoon eerst door betalen, dan hoop ik dat mijn sportschool straks nog bestaat
Dat is pas liefdadigheid, maanden doorbetalen in de vorm van een vrijwillige bedrijfssubsidie.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door alfatrion »

Precies. Je mag best voor jezelf opkomen. Het is natuurlijk prima om te betalen als je dat zelf wilt, maar als je dat doet enkel omdat de ander (die alleen met zijn eigen belang bezig is) dat wilt, dan is de relatie al slecht.

Wanneer ze failliet gaan, dan is er overigens geen bedrijf meer om een compensatie van te krijgen.

TS komt hier met de klacht: mijn sportschool wilt mij niet echt compenseren. Volgens de regels moet er worden terugbetaald, maar de sportschool wil dat dat geld wordt ingezet om drankjes mee te kopen, dat komt hun namelijk beter uit. Hieraan zie je gelijk hoeveel je zakenrelatie aan je hecht: niet zo veel, ze geven meer om zichzelf.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
30 mar 2020 08:49
[...]
TS komt hier met de klacht: mijn sportschool wilt mij niet echt compenseren. Volgens de regels moet er worden terugbetaald, maar de sportschool wil dat dat geld wordt ingezet om drankjes mee te kopen, dat komt hun namelijk beter uit. Hieraan zie je gelijk hoeveel je zakenrelatie aan je hecht: niet zo veel, ze geven meer om zichzelf.
Is er een vorm van compensatie denkbaar anders dan 'geld terug' waarover u niet dit negatieve oordeel zou vellen?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, iedere vorm die niet wordt afgedwongen en die kan concurreren met de 'geld terug' vorm.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BL2 schreef:
30 mar 2020 08:38
sake1987 schreef:
30 mar 2020 06:24
Dus ik blijf gewoon eerst door betalen, dan hoop ik dat mijn sportschool straks nog bestaat
Dat is pas liefdadigheid, maanden doorbetalen in de vorm van een vrijwillige bedrijfssubsidie.
Voor alsnog gaat het om 3 weken. Hoe komt u bij maanden? En 3 weken is niet langer dan een gemiddelde zomervakantie. Dan moet je ook doorbetalen terwijl je niet sport.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Compensatie abonnement BigGym

Ongelezen bericht door BL2 »

Denkt je nou echt dat het binnen 3 weken voorbij is, en de sportschool gewoon weer open gaat.
We zitten pas aan het prille begin, met elke dag meer zieken en meer slachtoffers.

Gesloten