LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Corona en agressie op straat

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan moet die fietser die van achteren komt een ruime bocht maken met inhalen. Dat moet een auto ook.

Je zou de eerste zijn die ik tegenkom die stil gaat staan of aan de rand zou gaan staan. Hier lopen ze stug door, liefst met zijn tweeën naast elkaar. Ook als er een auto tegemoet komt, zodat je geen kant op kunt.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik loop ook altijd links op een fietspad en ik ben degene die anticipeert, kleine moeite.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan ben je een van de weinigen, ZeerPrivé.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
18 apr 2020 21:59
Dan ben je een van de weinigen, ZeerPrivé.
Ik denk dat jij de uitzondering bent WA.. hier ook altijd links. Veiliger voor mezelf en de ander.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het over linkslopers die anticiperen, angel. Dat gebeurt hier niet of nauwelijks. Dat zeg ik, mensen blijven gewoon met zijn tweeën naast elkaar lopen, en vertikken het opzij te gaan. Sowieso zijn er hier al nauwelijks bermen, dus dat maakt het extra gecompliceerd.

angel1978
Berichten: 10953
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
18 apr 2020 22:03
Ik heb het over linkslopers die anticiperen, angel. Dat gebeurt hier niet of nauwelijks. Dat zeg ik, mensen blijven gewoon met zijn tweeën naast elkaar lopen, en vertikken het opzij te gaan. Sowieso zijn er hier al nauwelijks bermen, dus dat maakt het extra gecompliceerd.
Dat weet ik en ik heb het er over dat jij blijkbaar de uitzondering bent in de ervaring of men aan de kant gaat.. ik ga zelf juist aan de kant als ik links loop ( dan weet ik namelijk dat het nodig is omdat ik kan zien wanneer het nodig is ) en mijn ervaring is ook dat dat bij anderen ook zo is..

Maar in mijn beleving woon je sowieso in een bijzonder deel van Nederland als ik je ervaringen elke keer lees.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als ik met nog iemand loop, lopen we achter elkaar, zeker als het druk is op het fietspad. Ik laat zelfs fietsers doorrijden als ik bij een zebrapad sta om over te steken. Ik weet nl. hoe vervelend het is om, als je er lekker de vaart in hebt, af te moeten remmen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
18 apr 2020 22:07
.
Maar in mijn beleving woon je sowieso in een bijzonder deel van Nederland als ik je ervaringen elke keer lees.
Dat klopt, en dat is de ervaring van zo ongeveer iedereen die hier niet vandaan komt. Maar dit gaat off-topic.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door 16again »

Die 1.5 meter is "veilige" afstand, als je constant naast elkaar bent.
Incidenteel dichterbij, bijvoorbeeld bij inhalen, zal weinig invloed hebben op corona reproductie getal

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
18 apr 2020 20:59
Ik wordt ook zelden vrolijk van voetgangers die aan de verkeerde kant van de weg lopen: links. En dat was al voor het Corona tijdperk.

Het zit zo: tot 1991 was het verplicht, als er geen voetpad of fietspad was, links te lopen en de berm in te gaan als er verkeer aan kwam. In 1991 is dat losgelaten, en wordt er meer uitgegaan van het gezonde verstand. En juist aan dat gezonde verstand ontbreekt het velen.
Volgens de ANWB expert, mag je aan beide zijden lopen:
https://www.anwb.nl/experts/fietsen/1/l ... or-joggers

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, je mag aan beide zijden lopen. Maar het gaat dan nog altijd om gezond verstand. Als je links loopt, en er komt verkeer aan, is het de bedoeling dat je even de berm in gaat. Dat is dus dat anticiperen, en dat was wat er ook voor 1991 wettelijk bepaald was. Maar als er geen berm is, kun je beter rechts lopen. Hier zijn dus weinig bermen. Er valt dus weinig te anticiperen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door moederslink »

zeiler schreef:
18 apr 2020 20:45
wij merken dat sommige mensen agressief reageren als je vlak langs hun heen fietst , terwijl er geen ruimte is om meer afstand te nemen. Maar ook gebeurt het al tijdens wandelen. ook gebeurt het al dat er geslagen wordt , hoorde ik . Alles dankzij de verspreide paniek . Hebben al me er mensen hier last van.......
Nou het is me wat .....tijdens een simpele wandeling of fietstocht kan dit je dus overkomen , zegt u.
Nou , ik heb nergens last van, niet van agressie en niet van klappen krijgen tijdens het fietsen.
Ik fiets er met een boog om heen ....of mensen nu links of rechts wandelen op dat fietspad , net wat ze zelf veiliger vinden.
Zelf wandel ik trouwens nooit op fietspaden , als ik wandel is dat op de stoep of in een park of in het bos of langs het strand.
Een fietspad is voor fietsers en niet voor wandelaars of joggers ( dat zie je ook vaak zat ) , ik vind het vrij stom maar dat moeten ze dan maar zelf weten. Ik fiets gewoon door .
Racers zie je ook wel vaak op fietspaden en dan dicht achter elkaar en met een bloedgang. Dan vliegen ze mij voorbij ,maar ik ga niet stoppen. Het gaat altijd goed.
Als een wandelaar op dat fietspad dan wel in de problemen komt....tja...dan moeten ze niet wandelen op een fietspad. :idea:

En vlg mij heeft dit niets met Corona te maken....dit gedoe is er al altijd geweest met wandelaars, racers en fietsers op fietspaden.
Het enige dat er nú zou kunnen zijn is dat men bang is om besmet te raken wanneer men elkaar rakelings passeert. Dan zit er nmm maar één ding op en dat is de natuur opzoeken met minder kans op veel mensen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar ik woon zijn allemaal dijken, zonder stoep en zonder fietspad. En enkele dijk heeft een onderbroken streep aan beide zijden, een stukje van de berm af, bestemd voor fietsers. Sommige hebben niets.

Gelukkig is iedereen hier zo verstandig om, als hij over die dijk loopt, dat links te doen.

En als je elkaar op een fietspad stuurboord/stuurboord, om maar eens een scheepsterm te gebruiken, passeert, heb je net zo veel ruimte als bakboord/bakboord. Veilig voor beiden.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Lady1234 schreef:
18 apr 2020 21:51
Het gaat me helemaal niet om de ruimte, het gaat me om de veiligheid.

Als ik die fietser van achteren niet hoor, zou ik onvoorzichtige bewegingen kunnen maken. Voor de fietser die ik zie komen, kan ik stilstaan en desnoods helemaal aan de rand gaan staan.

Hetzelfde geldt als je op een weg loopt zonder stoep of fietspad. Links lopen, veel veiliger.
Dit dus.
De praktijk leert dat de meeste voetgangers (en trimmers) het prettiger vinden om het 'gevaar' te zien aankomen. Voetgangers zijn onbeschermd en zullen bij aanrijdingen vrijwel altijd het grootste letselrisico lopen. Wie dat risico voor zichzelf wil minimaliseren zal het verkeer willen zien naderen en daarom links willen lopen. Wie rechts loopt wordt altijd van achteren genaderd door ander verkeer. En dat is, in ieder geval gevoelsmatig, aanzienlijk minder prettig.
https://www.avv-atletiek.nl/index.php/1 ... enbare-weg

Als lange-afstands-wandelaar loop ik dus altijd aan de linkerkant van de weg, als dat het veiligste lijkt. Vooral bij routes waar ook veel (peloton-) wielrenners en motorfietsen gebruik van maken (hoewel ik dat soort routes altijd zoveel mogelijk probeer te vermijden) is het toch echt een heel stuk veiliger om de linkerkant te gebruiken, al is het maar omdat je dan nog bijtijds de berm in kunt duiken.
Die motorfietsen hoor je gelukkig doorgaans nog bijtijds aankomen, maar die wielrenners... zeker omdat het merendeel het om vage redenen vertikt om gebruikt te maken van een fietsbel. Toch wettelijk verplicht in NL, maar geldt kennelijk niet voor racefietsers.
Alsof die 50 gram (?) die een fietsbel weegt zoveel uitmaakt. :?

Terug on topic: ik ben tot op heden geen enkele agressie tegengekomen tijdens mijn wandelingen, maar goed ik hou mij dus ook netjes aan de rivm-richtlijnen. Eerder in tegendeel.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door witte angora »

De Gelaarsde Kat schreef:
19 apr 2020 10:05
Alsof die 50 gram (?) die een fietsbel weegt zoveel uitmaakt. :?
Met die snelheden heeft een fietsbel ook helemaal geen nut. Tegen dat ze zo dicht bij zijn dat je die bel kan horen, heb je al de laatste klap in je leven gehoord.

Vandaar ook dat achterlijke geschreeuw van die gasten. Dat is een stuk effectiever dan een fietsbel.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: Corona en agressie op straat

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

witte angora schreef:
19 apr 2020 12:59
Met die snelheden heeft een fietsbel ook helemaal geen nut. Tegen dat ze zo dicht bij zijn dat je die bel kan horen, heb je al de laatste klap in je leven gehoord.

Vandaar ook dat achterlijke geschreeuw van die gasten. Dat is een stuk effectiever dan een fietsbel.
Okee, ik spreek voor mezelf, maar stel, ik loop inderdaad aan de rechterkant van de weg, dus zonder enige indicatie dat er zo'n peloton-met-doodsverachting van achteren op mij afkomt. Ik ben op het geluid van een fietsbel - hoe zacht ook - getriggerd en zal dan direct de berm induiken als ik 'm hoor (en dat doe ik doorgaans best snel :wink: ).
Van dat idiote geschreeuw schik ik me alleen maar een hoedje, omdat ik daar dus niet op 'getriggerd' ben, met wellicht dat ik van schrik zelfs de verkeerde kant op stuiter. Maar goed, zoals al gezegd, dat is dus hoe ik het ervaar, hoeft niet voor iedereen te gelden. 8)

Ik ga het maar helemaal niet hebben over het risico dat je ook nog eens een fluim in je gezicht krijgt van die gasten. :x

Gesloten